Zapowiedzi/Nowości 2025

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: T_Domagalski »

ArturSchŁ pisze: 04 mar 2025, 16:46By się wiązar nie połamał, bo gdy środkowa oś się kręci, a skrajne osie się blokują, to wiązar się wygina.
A tak, jak choć na jednej zewnętrznej osi jest gumka, to lokomotywa popychając osie nienapędzane ,
No to teraz wyobraź sobie sytuację (wcale nie rzadką), w której lokomotywa buksuje kołami w miejscu. Środkowa (II) oś się wciąż kręci mimo gumek, bo jest napędzana z silnika. Natomiast oś przednia (I) stoi, bo jest unieruchomiona gumką. Praktycznie cała moc silnika idzie wtedy na zerwanie korbowodów, które muszą przekręcać tę unieruchomioną oś. :roll:

P.S.
Tak generalnie, to temat BR 78 zaczyna mi trochę zwisać i powiewać.
Widząc ten spartolony przez Tilliga napęd raczej nie zdecyzduję się na ten model, nawet jak wyjdzie w wersji OKo1. No chyba, że Tillig wypuści jakiś "bausatz" uzupełniający brakujące przeniesienie napędu na oś I. To wtedy się zastanowię. :)
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: wlodar »

Wzięliby zrobili jak w czasach BTTB ślimacznicę na wszystkie koła, albo jak w odkurzonej BR86/56 zębatki pomiędzy kołami, ew. główny wiązar z metalu i by nie było problemu, a nie cudowanie i patenty z gumkami. :evil:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 11052
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze: 03 mar 2025, 19:40Bo jeśli dobrze widzę, to dwie gumki przyczepnościowe nawet są, ale po przekątnej - na I i II osi.
No i dobrze widzisz, a wiesz czemu tak jest ?
By się wiązar nie połamał, bo gdy środkowa oś się kręci, a skrajne osie się blokują, to wiązar się wygina.
A tak, jak choć na jednej zewnętrznej osi jest gumka, to lokomotywa popychając osie nienapędzane ,
dzięki tarciu gumki o główkę szyny, wprowadza tę oś w ruch obrotowy - a nie suwa stojącej osi po szynie,
i dzięki takiemu patentowi, zmniejszają się reklamacyjne naprawy pogiętych wiązarów.

Tylko co z tą 2-gą osią nienapędzaną, tą bez gumki ?? :shock:
Trzeba by wymienić.
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 526
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: wojtek_ »

T_Domagalski pisze: 04 mar 2025, 15:08
wojtek_ pisze: 04 mar 2025, 13:10Wykluczam brak wiedzy inżynierskiej wśród konstruktorów;
A ja mam spore wątpliwości co do wiedzy posiadanej przez niektórych konstruktorów.
Szczególnie, gdy patrzę na tę zębatkę w BR78 o rozmiarze 9Z lub 10Z, o koszmarnie dużym module 0,4 - 0,5M oraz (jeśli dobrze widzę) obrysie ewolwentowym.... :roll:
Może w CAD-zie to ładnie wygląda... Ale prawa fizyki są nieubłagalne. Gdybym ja zaprojektował taką przekładnię na zajęciach z PKM, to bym z nich wyleciał z hukiem. :lol:
I pewnie niezostalbys milionerem, sztuka jest produkować coś za 1$, sprzedawać za 3$ i każdy potrzebuje min 2 sztuki.
Zębatki...
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: T_Domagalski »

wojtek_ pisze: 04 mar 2025, 13:10Wykluczam brak wiedzy inżynierskiej wśród konstruktorów;
A ja mam spore wątpliwości co do wiedzy posiadanej przez niektórych konstruktorów.
Szczególnie, gdy patrzę na tę zębatkę w BR78 o rozmiarze 9Z lub 10Z, o koszmarnie dużym module 0,4 - 0,5M oraz (jeśli dobrze widzę) obrysie ewolwentowym.... :roll:
Może w CAD-zie to ładnie wygląda... Ale prawa fizyki są nieubłagalne. Gdybym ja zaprojektował taką przekładnię na zajęciach z PKM, to bym z nich wyleciał z hukiem. :lol:
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 526
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: wojtek_ »

Wykluczam brak wiedzy inżynierskiej wśród konstruktorów; zatem na pełnej wjeżdża szurska teoria o celowym postarzanie produktu! No tak...
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: wlodar »

Tutaj

:arrow: https://youtu.be/QhJFsNVY2Lc?si=LmksfMIu0xtAYGO_ można zobaczyć BR78 w ruchu. No niby jeździ i cztery czteroosiowe prusaki ciągnie. Długi skład dwuosiowych towarowych również... Jak na razie :mrgreen: Inna sprawa, że trochę się chwieje jak jedzie (i nie na łączeniach i rozjazdach, ale na prostym torze). Gorzej jak pękną nie wiązary tylko jedyna zębatka (Husarz / Vectron level EXPERT :lol: ).
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: T_Domagalski »

sTTaszek pisze: 03 mar 2025, 19:22I miał być przeniesiony dalej na I oś, ale to chyba stanowiło problem więc projekt został zarzucony.
No i wyszło coś pokracznego...
Bo jeśli dobrze widzę, to dwie gumki przyczepnościowe nawet są, ale po przekątnej - na I i II osi. :x

Coś mi to pachnie podobnym "usprawnieniem", jakie zastosowało ROCO w Ok1. Użytkownicy skarżyli się, że napęd przycina się na najniższych prędkościach, więc... usunęli napęd z jednej osi i już się nie przycina... :lol: Szczęśliwcy mogli na powrót podmienić gołą ośkę na ośkę z zębatką.
BarTTek
Posty: 828
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: BarTTek »

T_Domagalski pisze: 03 mar 2025, 18:38 Co ciekawe, przeniesienie napędu z silnika znajduje się nad III osią, ale z jakiegoś powodu napęd omija III oś i idzie tylko do II osi. Słabe to... :cry:
Pewnie jakiś inżynier wyliczył, że tam jest największy nacisk na oś i tam dał napęd😁
Przypomniała mi się BR 94 Kuehna - w sumie rozwiązanie podobne - napędzana tylko jedna i to ostatnia oś, reszta przez plastikowy wiązar. U mnie żyje i ma sie dobrze
Awatar użytkownika
sTTaszek
Posty: 311
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:01
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: sTTaszek »

T_Domagalski pisze: 03 mar 2025, 18:38
BarTTek pisze: 03 mar 2025, 17:45 To rozwiązanie ma na celu poprawę przenoszenia napięcia między szynami, a lokomotywą. Dwie luźne osie powinny lepiej "układać" się na nierównym torowisku, poprawiając styk.
Aby model stał pewnie na szynach, to musi opierać się na co najmniej 2 osiach. Czyli w trzyosiowej BR78 (wózków nie liczę, bo wiszą swobodnie w powietrzu) "luźna" może być tylko jedna oś. Pozostałe dwie powinny być sztywne i mogłyby być napędzane.
Co ciekawe, przeniesienie napędu z silnika znajduje się nad III osią, ale z jakiegoś powodu napęd omija III oś i idzie tylko do II osi. Słabe to... :cry:
I miał być przeniesiony dalej na I oś, ale to chyba stanowiło problem więc projekt został zarzucony. Niemiaszki już wybebeszyły loka i na TT-boardzie pokazały się fotki "wnętrzności":
IMG_0180-1741024529.jpg
IMG_0181-1741024529.jpg
IMG_0182-1741024529.jpg
http://img.liczniki.org/20250303/IMG_01 ... 024529.jpg
http://img.liczniki.org/20250303/IMG_01 ... 024529.jpg
http://img.liczniki.org/20250303/IMG_01 ... 024529.jpg

Staszek
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 885
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: brovarek »

Zaczynam się cieszyć, że nie pozbyłem się 78z MMS :)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: T_Domagalski »

BarTTek pisze: 03 mar 2025, 17:45 To rozwiązanie ma na celu poprawę przenoszenia napięcia między szynami, a lokomotywą. Dwie luźne osie powinny lepiej "układać" się na nierównym torowisku, poprawiając styk.
Aby model stał pewnie na szynach, to musi opierać się na co najmniej 2 osiach. Czyli w trzyosiowej BR78 (wózków nie liczę, bo wiszą swobodnie w powietrzu) "luźna" może być tylko jedna oś. Pozostałe dwie powinny być sztywne i mogłyby być napędzane.
Co ciekawe, przeniesienie napędu z silnika znajduje się nad III osią, ale z jakiegoś powodu napęd omija III oś i idzie tylko do II osi. Słabe to... :cry:

wlodar pisze: 03 mar 2025, 18:23...to żenada żeby człowiek kombinował jak naprawić model zanim go jeszcze kupił i zanim się zepsuł. :evil:
Takie czasy... Najwidoczniej analiza rynku wykazała, że współcześni kupujący patrzą tylko na to, ile funkcji ma dekoder, czy model świeci, dymi i pierdzi.
Reszta jest dla nich nieistotna, bo model i tak w większości przypadków będzie tylko leżał w zaplombowanym pudełku i czekał na... wzrosty cen na eBay-u. :lol:
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: wlodar »

BarTTek pisze: 03 mar 2025, 17:45Wątpliwości co do trwałości są uzasadnione - albo płynna jazda albo trwałość.
Wystarczyło główny wiązar zrobić z blaszki. No nic, jak pęknie to zrobię jak w BR01: podkleję od tyłu blaszką na distal i powinno być dobrze. 😁 Co nie zmienia faktu, że to żenada żeby człowiek kombinował jak naprawić model zanim go jeszcze kupił i zanim się zepsuł. :evil:
BarTTek
Posty: 828
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: BarTTek »

To rozwiązanie ma na celu poprawę przenoszenia napięcia między szynami, a lokomotywą. Dwie luźne osie powinny lepiej "układać" się na nierównym torowisku, poprawiając styk. Gdyby były trzy sztywne tzn z zębatkami, to efekt byłby taki jak z BR62 Schrimera. Wątpliwości co do trwałości są uzasadnione - albo płynna jazda albo trwałość. Nie mamy szczęścia do tendrzaków😔
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zapowiedzi/Nowości 2025

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze: 03 mar 2025, 16:08Na jednym z rysunków widać, że napędzana z silnika (poprzez zębatki) jest tylko środkowa oś, na pozostałe napęd przenoszony jest poprzez PLASTIKOWE (sic!) wiązary. [...] Zakładam, że będzie to pękać w skutek naprężeń szybciej niż nam się wydaje...
Ja bym na razie aż tak nie panikował.
W specyfikacji stoi, że model ma "2 Haftreifen" (czyli gumki przyczepnościowe), które prawdopodobnie znajdują się właśnie na tej środkowej napędzanej osi. W takim układzie pozostałe osie nie powinny przenosić większych momentów obrotowych.

Choć oczywiście przyznaję ci rację, że lepiej by było, gdyby model miał napędzanych trochę więcej osi, niż jedna.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość