Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: krzysztof »

najpierw zwróciłem uwagę na malowanie V180, zupełnie podobne do V240.
później spojrzałem na podpis pod zdjęciem Targi Lipskie 1964 - a więc może to być propozycja eksportowa.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Spotykamy też takie smaczki. V 180 z "glistą piętrową" - ryflowaną ?? Co to za konstrukcja, czyżby produkt eksportowy do ZSRR?
http://translate.googleusercontent.com/ ... k-lo-lCfDw
Ostatnio zmieniony 03 paź 2011, 12:09 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
jakubgol
Posty: 203
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:45
Lokalizacja: Chodzież
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: jakubgol »

et22 pisze:...(niestety jak zwykle nie znam źródła, jeśli ktoś zna proszę o podanie)...
http://www.tog-billeder.dk/index.htm
Ostatnio zmieniony 19 wrz 2011, 11:14 przez jakubgol, łącznie zmieniany 1 raz.
et22
Posty: 552
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: et22 »

Wyszperane w Internecie ciekawe zdjęcie (niestety jak zwykle nie znam źródła, jeśli ktoś zna proszę o podanie). DDR-owska Bipa w ep3 ale już z kabiną sterowniczą. Myślałem, że dopiero w ep4 je przerabiano, jak widać myliłem się.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 19 wrz 2011, 11:13 przez et22, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Mariusz pisze:Sputniki krążyły wokół Ziemi, może dlatego :idea:
Nie zgadł bym :P
Marcin pisze:Dokładnie właśnie dlatego ze robiły planowo ten pierścień wkoło Berlina.
Zgadza się, ale wszystkie typy wagonów piętrowych. A a nazwę sputnika dzierżą te kremowo - bordowe ?? Chyba że starsze typy wagonów piętrowych kursowały tylko na części pętli, a dopiero pełen oblot zaczęły robić DBmue. :roll:
Ostatnio zmieniony 14 wrz 2011, 13:58 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Marcin »

Dokładnie własnie dlatego ze robiły planowo ten pierscień wkoło Berlina.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Mariusz »

Sputniki krążyły wokół Ziemi, może dlatego :idea:
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Marcin pisze:Warto wspomnieć S-Bahn Berlin i słynne malowanie "Sputnik", pociagi które krążyły planowo wkoło Berlina Wschodniego. Nazwa tego malowania pochodzi wprost od ruskiego saltelity, a przyjęto ją dlatego, iz pociag ten kursował standardowo najpierw co godzinę a potem )
I tak i nie :lol:
"Sputnik"
W Berlinie kolejowy pierścień zewnętrzny powstał w wyniku podziału miasta na strefy okupacyjne - (125 km długości, wokół byłego Berlina Zachodniego) Trasa stopniowo była modernizowana jako dwutorowa w latach 1951-1961 i później zelektryfikowana.

Ważne dla władz NRD było "pokazanie się" (dla polityki gospodarczej Zachodu). Dlatego na tych trasach zawsze starano się eksploatować najnowszy tabor DR, w pierwszych latach podziału liczyły się również cele zimnowojenne. Trasa tej obwodnicy zyskała przezwisko "Sputnik" (krążące pociągi piętrowe aglomeracyjne). Nie wiem czemu na pociągi o których mówi Marcin mówi się "sputnik"
Ostatnio zmieniony 14 wrz 2011, 13:57 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Marcin »

Warto wspomnieć S-Bahn Berlin i słynne malowanie "Sputnik", pociagi które krążyły planowo wkoło Berlina Wschodniego. Nazwa tego malowania pochodzi wprost od ruskiego saltelity, a przyjęto ją dlatego, iz pociag ten kursował standardowo najpierw co godzinę a potem co 30 minut tam i z powrotem, więc niemcy go tak ochrzcili.
Jest to, wg mnie jedno z ładniejszych malowań tej konstrukcji wagonów.
ObrazekObrazek

Po wycofaniu ich z S-Bahn-u mozna je było spotkac nawet w takich mixach:
Obrazek
Do dzisiaj podobno zachowano kilka wagonów oraz sterowniczy do celów muzealnych ale nie mam na tą chwilę informacji o miejscu ich postoju.

Znacie te wagony z oferty Kuehn-a.

(zdjęcia z Bahnbilder.de)
Ostatnio zmieniony 11 wrz 2011, 07:22 przez Marcin, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: DBv »

Odnośnie ciekawostek nt S-Bahn Halle wspomnieć należy też o taborze jaki początkowo był tam stosowany... Wprawdzie nie jest to bezpośrednio związane z wagonami piętrowymi ale na pewno związane jest z malowaniem później na tych wagonach piętrowych stosowanym. Pierwsze składy zmiennokierunkowe malowane były na kolor bordowy (z białym pasem bocznym) i powstały na bazie... belgijskich wagonów typu M1
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Ciekawostka cz 1:
Rozbudowa nowego centrum miasta i ciągle rosnące potrzeby komunikacyjne wymagały zastosowania środka transportu publicznego od głównego dworca w Halle/Saale, który w godzinach szczytu dowoził by do miejsc w przemyśle chemicznym (zakłady Leuna).
Początkowo stosowano jednostki LVT . S-bahn ruszył w kwietniu 1967 r. z głównego dworca w Halle do Halle Neustadt Hp Zscherben .
We wrześniu 1969 roku S-tbahn rozbudowano sieć do 26.8 km Powstał układ sieci w kształcie litery U (Halle/Salle - Halle/ Trotha i Nietleben) 7.9 km które znajdują się na specjalnie wzniesionym nasypie co gwarantuje bezkolizyjność. Trasę zelektryfikowano i wprowadzono lokomotywy elektryczne BR 242. Od połowy lat 70- tych ubiegłego wieku wprowadzono malowanie czerwone Ta kolorystyka wagonów piętrowych stopniowo stała się standardem malowania S-bahn w Halle. Od 1979 roku wprowadzono wagony piętrowe DBmue które otrzymały malowanie czerwone na sieci S -bahn Halle, ale niektóre z nich pozostawiono w charakterystycznym malowaniu dla DR beżowo- szarym.
http://www.bvm-berlin.de/DR-Site/Betrie ... halle.html
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2011, 19:28 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Odświeżamy link ;) tu mamy kilka podstawowych informacji o wagonach piętrowych DR
http://www.virtuelle-bahnwelt.de/index. ... wtopic=566
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: mradwan »

maciej_kolej pisze:Taka ciekawa historia która kiedyś zdaje się już się przewijała. Tym razem dokument bardzo ciekawy opisujący zalety i konstrukcję wagonów piętowych w latach 50-tyh ub wieku na kolei DB :D
http://www.youtube.com/watch?v=X0xsH_Il ... E6D162996D
Chciałoby się doczekać nowego modelu tych wagonów w TT! Idealny skład na makietę - 3 wagony po 200 a 220 mm (w zależności od wersji - były tez wersje 26 m) i BR03 na czele.

Stanowisko do prób w ok. 5.40 min. Nadal ma oznaczenia DR, chociaż ta nazwa już wówczas zniknęła w RFN.
Ostatnio zmieniony 04 wrz 2011, 13:23 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
gonzoTTom
Posty: 228
Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: gonzoTTom »

Ciekawe zdjęcia z budowy piętrusów w Görlitz znalazłem na stronach wiki:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... C3%B6rlitz
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: krzysztof »

a tutaj taki link od sąsiadów z DeDeRonu
http://www.interlok.info/Doppelstockwagen.htm
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości