Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Punkt dla Krzysztofa, ja tym czasem natrafiłem na notki z Drehscheibe - pytanie dotyczyło w ogóle 118 tek - ile było w Rostoku na kolei S-bahn. Zapodaje całość bo może ktoś skorzysta i wytłuszczam "szklarnię" w ramach uzupełnienia Krzyśka i wątku "piętrowego":

118 118: stacjonowała "tylko" od września 1974 do listopada 1981 roku w Rostocku, jest to nie sprawdzona wiadomość,
118 123: Od sierpnia do listopada '85
118 126: Kwiecień 1983 r. do listopada 1985, w kwietniu '85 wielokrotnie pracowała na rożnych trasach NRD
118 131 i 134: kilka dni w roku 1983 i 1985
118 136: kilka dni w 1983 r.
118 142: 1980/85
118 151: ponownie kilka tygodni w 1983 roku i potem znowu trzy dni 1984
118.167: 1983/84
118 181: 1983 czerwiec - grudzień 1985 z przerwą czerwiec - wrzesień
118 182: czasami awaryjnie 1982 i krótko 1983

Na gorąco ;)
Ostatnio zmieniony 21 gru 2012, 12:09 przez Maciej, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: oelka »

maciej_kolej pisze:Trafiłem na ciekawe zdjęcie "szklarni".
BR118 131-2 pracowała z piętrusami w Rostoku?
Również.
Wyprodukowana w 1966 roku (nr. fabr. 275118), zaczynała w Bw Karl-Marx Stadt.
Potem wiemy, że w roku:
- 1971 stacjonowała w Bw Reichenbach
- 1976 w Bw Rostock
- 1980 w Bw Güstrow
i tam zakończyła służbę, skreślona 30.12.88, pocięta w 1989 roku.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 21 gru 2012, 12:08 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Trafiłem na ciekawe zdjęcie "szklarni".
BR118 131-2 pracowała z piętrusami w Rostoku?
(Oczywiście nie musi to być S-Bahn tylko osobowy)
Obrazek
Ostatnio zmieniony 21 gru 2012, 12:07 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: DBv »

To protoplasta berlińskiego malowania S-Bahn (tzw sputnika).
http://h-transport.pxtr.de/bss.htm (klikać i klikać aż się doklika do schematów malowań wagonów piętrowych)
Ostatnio zmieniony 21 wrz 2012, 22:17 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Marcin »

Versuchslackierung - malowanie próbne.
et22
Posty: 552
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: et22 »

Nieco odświeżę - natrafiłem na bardzo nietypowe malowanie DDR-owskich Bohunów:

http://www.nexusboard.net/sitemap/2408/ ... 319710-p2/

(trzeba przewinąć w dół strony)
gonzoTTom
Posty: 228
Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: gonzoTTom »

Kontynuując wykopaliska sieciowe natrafiłem na Doppelstockwagen ala Remar, a idąc tym tropem doszedłem tu .
Ostatnio zmieniony 16 sty 2012, 21:58 przez gonzoTTom, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Marcin »

maciej_kolej pisze:Kochani, w każdym razie model jest ...hmmm przynajmniej był ;) w opisie (Beschreibung) jest informacja, że model "czymś nie był" - nie znam tak doskonale niemieckiego. Pomocy !!
Cytuję:
Bei diesem Modell handel es sich um eine maßstäblische Nachbildung eines zeiteligen Doppelstockzuges DB13 des Baujraches 1952 mit Inneinerichtung und atchentischer Fargbebung sowie Decoration. Modell kann mit zwietteligen Mittelteil erwietert werden. Ob es dieses jedoch je gab, einzeht sich meiner Kenntnis.
"W przypadku tego modelu chodzi o autentyczne skalowe odwzorowanie czasowe pociągów piętrowych DB13 z lat 1952 z oryginalnym wyposażeniem i malowaniem. Model można było rozszerzyć o środkowe człony - piszący nie wie czy takowe człony istniały" (koleś trochę dziwnie się wypowiada).

Faktycznie, czasy Zeuke/BTTB zaowocowały dziwnymi malowaniami modeli , które nie ukazywały się nawet czasem w katalogach, więc ten piętrus jest jednym z takich udziwnień. Ja osobiście nie spotkałem się nigdy z opisem lub fotką tego malowania.
W jednym z niemieckich sklepów/komisów, widywałem różne podobne ciekawostki, np Gbs'y z naprawdę wydumanym malowaniem.
Ostatnio zmieniony 26 gru 2011, 09:07 przez Marcin, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Kochani, w każdym razie model jest ...hmmm przynajmniej był ;) w opisie (Beschreibung) jest informacja, że model "czymś nie był" - nie znam tak doskonale niemieckiego. Pomocy !!
Cytuję:
Bei diesem Modell handel es sich um eine maßstäblische Nachbildung eines zeiteligen Doppelstockzuges DB13 des Baujraches 1952 mit Inneinerichtung und atchentischer Fargbebung sowie Decoration. Modell kann mit zwietteligen Mittelteil erwietert werden. Ob es dieses jedoch je gab, einzeht sich meiner Kenntnis.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10852
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: ArturSchŁ »

krzysztof pisze:na tt-board też zastanawiają się co to za stwór (wskazując ten sam link).
Ciekawe, bo zdjęcie zaczerpnąłem właśnie z tt-pics.de !!
:mrgreen:
...ale dziś już go tam nie ma. :|
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: krzysztof »

maciej_kolej pisze:Tak tylko te dotyczą "glizdy", a my szukamy informacji o niebieskim piętrusie ;) http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=03736
a więc szukajmy (nomen omen) wielotorowo :lol:

na tt-board też zastanawiają się co to za stwór (wskazując ten sam link). jeżeli moje zdanie mogę wypowiedzieć, to co do lipskiej S-bahn nie jestem przekonany bo aczkolwiek trasa S2 ma kolor niebieski, to wagony są żółto-niebieskie. byłbym za malowaniem z Rostocku.
a malowanie na targi (aczkolwiek właśnie niebieskie) miało by rację, gdyby nie numer inwentarzowy wagonu i oznaczenie zarządu - nie powinno go być.
ale to jest BTTB - wszystko jest możliwe.
Ostatnio zmieniony 31 paź 2011, 08:31 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Tak tylko te dotyczą "glizdy", a my szukamy informacji o niebieskim piętrusie ;)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=03736
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: krzysztof »

Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Kontynuując wątek o wagonach piętrowych DR, nie sposób uniknąć tematyki modelarskiej która ma odzwierciedlać to co istniało. I tu pojawia się piętrowa zagadka. Na stronie Artura trafimy na taki model : (03736 - DBvqe) w niebieskim malowaniu :idea:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=03736
Wiemy że inne malowania, bardzo odbiegające od standardowych w zarządzie DR posiadały wagony z Halle/Sale, Berlina czy Rostoku. Ten natomiast stał się zagadką przez duże Z w Poznaniu.
Podejrzenia (moje !! ) i sugestie kierujące się historią malowania na DR, kierują mnie do dwóch odpowiedzi niekoniecznie słusznych:
- malowanie przygotowane na targi w Lipsku ??
- malowanie S-bahnu w Lipsku ??
Prosimy o więcej informacji :idea:
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Wagony piętrowe wczoraj i dziś.

Post autor: Maciej »

Ciekawostka część 2
W związku z wysokim natężeniem ruchu pasażerów (głównie stoczniowcy i pracownicy portowi) między miastem Rostok i nadmorskim kurortem i portem Warnemünde Rostock opracowano system połączeń S-Bahn.
Pierwsze połączenia powstały już w 1936 roku (w niedzielę realizowano je w 20-minutowych odstępach). Po II W.Ś. nastąpił duży wzrost natężenia ruchu pasażerów na tym odcinku i od 1950 roku postanowiono stworzyć spójny system komunikacji kolejowej na tej trasie. Przyczyną był rozwój dużego ośrodka portowego Rostok. Pociągi osobowe prowadzono parowozami serii 38 i 41 z pierwszą serią jednostek DBv i DBvqe. Począwszy od 1960 roku rozpoczęto eksploatacja systemu wagonów piętrowych w układzie push-pull z parowozami Używano codziennie, 5 piętrowych jednostek, z lokomotywami serii 64 (do 1965), BR 62 (do 1967), lokomotywami BR 110 (V 100), które od 1974 roku zastąpiono przez cięższe BR 118. Te pracowały w układzie standardowym push-pull i jako jednostka napędowa pomiędzy czteroczłonami w środku. Był to swoisty ewenement jeśli chodzi o system push-pull na kolei DR.
Pierwszy etap S-Bahn zbudowano jako jednotorowy z wykorzystaniem bocznicy do strategicznego portu i dzielnicy południowej w 1970. Z letniego rozkładu jazdy 1971 r mamy dane o 13 jednostkach podwójnych złożonych z piętrowych Dbvqe. W dniu 26 Maja 1974 r. połączenie to stało się oficjalnie S bahn'em, a od 28 Września 1974 r. zmodernizowano je jako szlak dwutorowy do Warnemünde co usprawniło system w godzinach szczytu, pociągi kursowały tu w odstępach 10-minutowych.
Rozbudowa aglomeracji była w latach 70-tych bardzo szybka, co spowodowało że od 1 Października 1978 r. w godzinach szczytu pociągi były złożone z trzech jednostek i BR 118 na obu końcach. W 1975 r. było na 13,5 km trasie dziewięć stacji, które można było obsłużyć w 26 minut ze średnią prędkością 35 km / godz.
Ważną decyzją był projekt elektryfikacji węzła który zrealizowano w 1988 r. Podniosło to poziom obsługi pasażerów na trasie S-bahn jak i też miało znaczenie dla ruchu krajowego. Niezapomniane klimaty postawiły po sobie wagony piętrowe starszej serii malowane na kolor kremowo - niebieski. Niestety nowe "piętrusy" posiadały już standardowy schemat malowania dla DR.
http://www.bvm-berlin.de/DR-Site/Betrie ... stock.html
Ostatnio zmieniony 03 paź 2011, 20:39 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości