BR 93.0
Dokładna nazwa modelu
Dampflok BR 93 DRG, Ep. II/Parowóz BR 93 kolei DRG Ep. II
Układ osi
1-4-1 (1'D1')
Dokładna nazwa producenta modelu
PIKO Spielwaren GmbH - Sonneberg, Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
47136
Zarząd kolejowy
DRG
Epoka
II
Oznaczenie modelu
93 077
Elementy specyficzne
Brak
Wersje modelu
47130 - BR 93 090, DR, Ep. III
47131 - BR 93 090, DR, Ep. III, PIKO Sound-Decoder
47132 - BR 93 8304-3, DR, Ep. IV
47133 - BR 93 8304-3, DR, Ep. IV, PIKO Sound-Decoder
47134 - BR 93 152, DB, Ep. III
47134 - BR 93 152, DB, Ep. III, PIKO Sound-Decoder
47136 - BR 93 077, DRG, Ep. II
Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazda NEM 358 (z obu stron)
Napęd
Silnik 5-polowy, 1 mała masa kinetyczna; napęd na jedną oś z obręczą przyczepnościową, tzn. ta jedna oś ma zębatkę, pozostałe napędowe obracają się dzięki wiązarom. Pobór prądu ze wszystkich kół poza jedną-napędową (tą z obręczą przyczepnościową).
Oświetlenie
Oświetlenie 2-punktowe (LED białe ciepłe) zmienne w zależności od kierunku jazdy. Oświetlenie kabiny, kół oraz paleniska.
Uwagi
Jazda genialna, cichutko, od najmniejszych napięć wolniutko.
DCC:
Posiada gniazdo Next18 (NEM 662). Model jest oferowany w dwóch wersjach: analog oraz dźwiękowej z własnym dekoderem: PIKO SmartDecoder XP Sound. Niestety wersja DRG (obecnie) nie jest oferowana w wersji Sound, wiec musiałem sam go zainstalować.
Polecam oryginalny dekoder PIKO, gdyż niestandardowe mocowanie głośniczka (PIKO oferuje w komplecie z dekoderem, dedykowany niestandardowy głośniczek) wyklucza innych producentów.
Dźwięk jest, jak na tak mały przetwornik silny, czysty, a fabryczny dekoder oferuje bogactwo efektów (do F26), np. szuflowanie węgla zapala światło paleniska, a także zapowiedź w 3 językach (DE, FR i po polsku

).

Więcej na
stronie.
Podsumowanie:
Sekunduję firmie PIKO w jej ofercie dla wielkości TT (moje pierwsze kolejki to były PIKO H0) i widzę, że firma ze Sonneberg przeszła bardzo długą drogę od pierwszego, bardzo prostego TAURUSA (47410 za 37 EUR), do obecnych modeli, takich jak BR 93. Zaskakujące pomysły konstruktorskie, np silnik i głośnik w kotle, świetnie oddane orurowanie i inne detale, które nie zostają na palcach po dotknięciu i nie odpadają od samego patrzenia. Solidne opakowanie z perfekcyjnie unieruchomionym modelem w wytrzymałym pudełku.
Lokomotywę dopiero wciągnąłem na stan, wiec trudno mi wypowiadać się o jej długoterminowym zachowaniu na makiecie.
Zdjęcia (3 pierwsze PIKO):
Instrukcja (PDF):
