
Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 710
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
W uzupełnieniu tematu "S-bahn Dresden" pochwalę się, że udało mi się kupić dedykowaną lokę do tego składu
TRAXX BR146 w malowaniu reklamowym Muzeum Komunikacji w Dreźnie (Verkehrsmuseum Dresden) - Tillig 05032, tzw. Einmallauflagen z Nowości 2023.

- piottrw
- Posty: 812
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Ja kupiłem set Roco piętrusów w 6 epoce (dawny Kuehen).
Model piękny, jeździ super po moich ciasnych łukach, nawet w systemie pusch-pull.
No i przede wszystkim cena w miarę normalna.
Wiem że to inny typ wagonów, ale jest w ruchu też pewnie w Dreźnie.
Model piękny, jeździ super po moich ciasnych łukach, nawet w systemie pusch-pull.
No i przede wszystkim cena w miarę normalna.
Wiem że to inny typ wagonów, ale jest w ruchu też pewnie w Dreźnie.

- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
już znaleźli... mniej klientów, mniejsza produkcja, można zatrzymać maszyny, taśmę, wyłączyć prąd i zwolnić część załogi... no i jeszcze powiekszyć pudła żeby podniósł się jednostkowy koszt transportu oraz magazynowania i przerzucic ten koszt na klienta

- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
To może być jakieś desperackie szukanie oszczędności.T_Domagalski pisze: ↑20 cze 2025, 11:29 Mnie osobiście Tillig zaczyna coraz bardziej przerażać swoja "pomysłowością"....
Ja do dziś zastanawiam się, co brał projektant, który wymyślił podwozie krytego "włocha" (PKP Kdn), gdzie każde z 4 zawieszeń koła to osobny element wykonany z jakiegoś gumowatego plastiku....
Forma obejmująca odlew całego podwozia jest droższa niż na jego cześć. Plus jeszcze kiepskiej jakości tworzywo.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10874
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Może ma szwagra, co gumę produkuje...T_Domagalski pisze: ↑20 cze 2025, 11:29... każde z 4 zawieszeń koła to osobny element wykonany z jakiegoś gumowatego plastiku....



- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Obawiam się, że jest gorzej, niż przypuszczasz. Te nacięcia w zewnętrznych maskownicach wózków służą tylko temu, żeby ograniczyć przesuw osi na boki. Cały ciężar wagonu opiera się na tych 3 ślizgach. A że średnica osi w tej części zestawu jest dość duża (dużo większa niż końce stożkowych czopów), to i moment siły oporu jest dużo większy, niż gdyby oś była ułożyskowana prawidłowo. Fizyki nie przeskoczysz....
BTW, jest to juz kolejny wagon z rozwiązaniami zaczerpniętymi z "resoraków". Pierwsza była jakaś platforma. Tyle, że tam nie było blaszek do oświetlenia, więc można było nałożyć smaru, żeby zmniejszyć opory. A tu za bardzo nie ma jak, bo blaszki kontaktujące powinny pracować na sucho.
Mnie osobiście Tillig zaczyna coraz bardziej przerażać swoja "pomysłowością"....

Ja do dziś zastanawiam się, co brał projektant, który wymyślił podwozie krytego "włocha" (PKP Kdn), gdzie każde z 4 zawieszeń koła to osobny element wykonany z jakiegoś gumowatego plastiku....
-
- Posty: 710
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Zrobiłem szybki test porównawczy oporów toczenia. Mierzyłem, jaki dystans pokona wagon przy swobodnym zjeździe z pochyłości na U-rurkach. Nachylenie kolejnych odcinków wynosiło 0.050, 0.030, 0.020, a dalej płasko.
Nowy piętrus Tilliga nawet nie zjechał z pochyłości - zatrzymał się po 23 cm
Stary Ygrek Zeuke/BTTB na plastikowych kołach zatrzymał się na końcu zjazdu po 49 cm
Angielski Pullman Hornby dotarł do 78 cm, a piętrowy "Bohun" Kuehna pobił wszystkich, docierając na 120 cm.
Na zdjęciach - punkt startowy testu oraz ilustracja wyników
Nowy piętrus Tilliga nawet nie zjechał z pochyłości - zatrzymał się po 23 cm
Stary Ygrek Zeuke/BTTB na plastikowych kołach zatrzymał się na końcu zjazdu po 49 cm
Angielski Pullman Hornby dotarł do 78 cm, a piętrowy "Bohun" Kuehna pobił wszystkich, docierając na 120 cm.
Na zdjęciach - punkt startowy testu oraz ilustracja wyników
-
- Posty: 710
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Konstruktorom chyba bardziej chodziło o dociśnięcie/zaciśnięcie blaszek kontaktowych do osi, by nic nie mrugało w czasie jazdy ani na postoju
- Adamczewski
- Posty: 569
- Rejestracja: 23 lip 2007, 16:44
- Lokalizacja: Pomorskie/UK
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
To wygląda, jakby ktoś za wszelką cenę chciał odwzorować hamulce tarczowe na osi wagonu. Co jednak jest totalnie z d… bo wózek od spodu wygląda jak wygląda - zabawkowo.
- wlodar
- Posty: 1233
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Myślę, że opory biorą się z durnej konstrukcji. Czubek stożka metalowej osi obracający się w zagłębieniu blaszki powoduje znacznie mniejsze tarcie niż powierzchnia osi ślizgająca się na trzech plastikowych "pazurkach". A co bedzie gdy delikatne plastikowe pazurki się wyłamią? Po cholerę było kombinować? 

- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10874
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Widzę, że konstruktorzy od Tilliga znowu nieźle odjechali...
Prawdopodobnie opory toczenia biorą się ze zbyt ciasno spasowanych tych 3 pazurów i haków obejmujących każdą oś.
Możliwe, że to nadmiar materiału wynikający z niedokładności wtrysku lub celowy nadmiar, który z czasem zostanie "dotarty" podczas eksploatacji zmniejszając opory.
Prawdopodobnie opory toczenia biorą się ze zbyt ciasno spasowanych tych 3 pazurów i haków obejmujących każdą oś.
Możliwe, że to nadmiar materiału wynikający z niedokładności wtrysku lub celowy nadmiar, który z czasem zostanie "dotarty" podczas eksploatacji zmniejszając opory.
- wlodar
- Posty: 1233
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Ale wynalazek! Jeszcze żeby wózki zbierały oba bieguny, ale widzę że każdy wózek zbieta tylko jeden. Było dobre rozwiązanie, to trzeba było to spieprzyć. Echhh postęp.
Jak już wymyślili taki idiotyzm to można było jeszcze zrobić "usprężynowanie" jak w resorakach.
Byłby pierwszy wagon TT resorak.






-
- Posty: 710
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- wlodar
- Posty: 1233
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)
Sprawdzałeś jaka może być przyczyna? Może któryś wózek /oś jest źle zmontowany/a? Mam podobne wagony z wcześniejszych produkcji i toczą się znakomicie (metalowe koła w metalowych łożyskach z blaszki). Zmienili to? Możesz wrzucić zdjęcie wózka od spodu?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości