Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Zestawy wagonów, kompletne sety, startowe itd

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
piottrw
Posty: 804
Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: piottrw »

Ja kupiłem set Roco piętrusów w 6 epoce (dawny Kuehen).
Model piękny, jeździ super po moich ciasnych łukach, nawet w systemie pusch-pull.
No i przede wszystkim cena w miarę normalna.
Wiem że to inny typ wagonów, ale jest w ruchu też pewnie w Dreźnie. :P
IMG_20250513_090757.jpg
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2065
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: T_Domagalski »

krzysztof pisze: 20 cze 2025, 16:30już znaleźli... mniej klientów,
No ja już więcej tego gniota nie kupiłem. Szczególnie, że mniej więcej w tym samym czasie podobny model, ale z normalnie zaprojektowanym układem jezdnym, wypuścił Haedl.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: krzysztof »

oelka pisze: 20 cze 2025, 16:13
To może być jakieś desperackie szukanie oszczędności.
Forma obejmująca odlew całego podwozia jest droższa niż na jego cześć. Plus jeszcze kiepskiej jakości tworzywo.
już znaleźli... mniej klientów, mniejsza produkcja, można zatrzymać maszyny, taśmę, wyłączyć prąd i zwolnić część załogi... no i jeszcze powiekszyć pudła żeby podniósł się jednostkowy koszt transportu oraz magazynowania i przerzucic ten koszt na klienta ;)
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: oelka »

T_Domagalski pisze: 20 cze 2025, 11:29 Mnie osobiście Tillig zaczyna coraz bardziej przerażać swoja "pomysłowością".... :cry:
Ja do dziś zastanawiam się, co brał projektant, który wymyślił podwozie krytego "włocha" (PKP Kdn), gdzie każde z 4 zawieszeń koła to osobny element wykonany z jakiegoś gumowatego plastiku....
To może być jakieś desperackie szukanie oszczędności.
Forma obejmująca odlew całego podwozia jest droższa niż na jego cześć. Plus jeszcze kiepskiej jakości tworzywo.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10834
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze: 20 cze 2025, 11:29... każde z 4 zawieszeń koła to osobny element wykonany z jakiegoś gumowatego plastiku....
Może ma szwagra, co gumę produkuje...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2065
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: T_Domagalski »

PiotrZ pisze: 19 cze 2025, 07:55Oś zestawu kołowego opiera się nie tylko na zewnętrznych czopach, ale również w 3(!) punktach podparcia wewnątrz wózka.
Obawiam się, że jest gorzej, niż przypuszczasz. Te nacięcia w zewnętrznych maskownicach wózków służą tylko temu, żeby ograniczyć przesuw osi na boki. Cały ciężar wagonu opiera się na tych 3 ślizgach. A że średnica osi w tej części zestawu jest dość duża (dużo większa niż końce stożkowych czopów), to i moment siły oporu jest dużo większy, niż gdyby oś była ułożyskowana prawidłowo. Fizyki nie przeskoczysz....

BTW, jest to juz kolejny wagon z rozwiązaniami zaczerpniętymi z "resoraków". Pierwsza była jakaś platforma. Tyle, że tam nie było blaszek do oświetlenia, więc można było nałożyć smaru, żeby zmniejszyć opory. A tu za bardzo nie ma jak, bo blaszki kontaktujące powinny pracować na sucho.

Mnie osobiście Tillig zaczyna coraz bardziej przerażać swoja "pomysłowością".... :cry:
Ja do dziś zastanawiam się, co brał projektant, który wymyślił podwozie krytego "włocha" (PKP Kdn), gdzie każde z 4 zawieszeń koła to osobny element wykonany z jakiegoś gumowatego plastiku....
PiotrZ
Posty: 707
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: PiotrZ »

Zrobiłem szybki test porównawczy oporów toczenia. Mierzyłem, jaki dystans pokona wagon przy swobodnym zjeździe z pochyłości na U-rurkach. Nachylenie kolejnych odcinków wynosiło 0.050, 0.030, 0.020, a dalej płasko.

Nowy piętrus Tilliga nawet nie zjechał z pochyłości - zatrzymał się po 23 cm
Stary Ygrek Zeuke/BTTB na plastikowych kołach zatrzymał się na końcu zjazdu po 49 cm
Angielski Pullman Hornby dotarł do 78 cm, a piętrowy "Bohun" Kuehna pobił wszystkich, docierając na 120 cm.

Na zdjęciach - punkt startowy testu oraz ilustracja wyników
Załączniki
PANA5705 (50promili)m.jpg
PORÓWNANIE+m.jpg
PiotrZ
Posty: 707
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: PiotrZ »

Konstruktorom chyba bardziej chodziło o dociśnięcie/zaciśnięcie blaszek kontaktowych do osi, by nic nie mrugało w czasie jazdy ani na postoju
Awatar użytkownika
Adamczewski
Posty: 568
Rejestracja: 23 lip 2007, 16:44
Lokalizacja: Pomorskie/UK
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: Adamczewski »

To wygląda, jakby ktoś za wszelką cenę chciał odwzorować hamulce tarczowe na osi wagonu. Co jednak jest totalnie z d… bo wózek od spodu wygląda jak wygląda - zabawkowo.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1228
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: wlodar »

Myślę, że opory biorą się z durnej konstrukcji. Czubek stożka metalowej osi obracający się w zagłębieniu blaszki powoduje znacznie mniejsze tarcie niż powierzchnia osi ślizgająca się na trzech plastikowych "pazurkach". A co bedzie gdy delikatne plastikowe pazurki się wyłamią? Po cholerę było kombinować? :evil:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10834
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: ArturSchŁ »

Widzę, że konstruktorzy od Tilliga znowu nieźle odjechali...
Prawdopodobnie opory toczenia biorą się ze zbyt ciasno spasowanych tych 3 pazurów i haków obejmujących każdą oś.
Możliwe, że to nadmiar materiału wynikający z niedokładności wtrysku lub celowy nadmiar, który z czasem zostanie "dotarty" podczas eksploatacji zmniejszając opory.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1228
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: wlodar »

Ale wynalazek! Jeszcze żeby wózki zbierały oba bieguny, ale widzę że każdy wózek zbieta tylko jeden. Było dobre rozwiązanie, to trzeba było to spieprzyć. Echhh postęp. :lol: Jak już wymyślili taki idiotyzm to można było jeszcze zrobić "usprężynowanie" jak w resorakach. :lol: Byłby pierwszy wagon TT resorak. :lol: :lol: :lol:
PiotrZ
Posty: 707
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: PiotrZ »

Ano zrobili nowy "wynalazek" z odbiorem prądu z kół :-( (ja się dotychczas nie spotkałem z takim rozwiązaniem).
Obrazek Obrazek Obrazek
Oś zestawu kołowego opiera się nie tylko na zewnętrznych czopach, ale również w 3(!) punktach podparcia wewnątrz wózka.
Takie rozwiązanie jest w wagonach zwykłych i sterowniczym.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1228
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: wlodar »

PiotrZ pisze: 18 cze 2025, 22:19 Mam jedynie zastrzeżenia do własności jezdnych -> opory toczenia gorsze niż BTTB na plastikowych kółkach :-/.
Sprawdzałeś jaka może być przyczyna? Może któryś wózek /oś jest źle zmontowany/a? Mam podobne wagony z wcześniejszych produkcji i toczą się znakomicie (metalowe koła w metalowych łożyskach z blaszki). Zmienili to? Możesz wrzucić zdjęcie wózka od spodu?
PiotrZ
Posty: 707
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“, Tillig (01088, 01093)

Post autor: PiotrZ »

[Wydzielone z TILLIG - Newsletter]
ArturSchŁ pisze: 07 maja 2025, 16:5501088 Reisezugwagenset „S-Bahn Dresden“ der DB AG, bestehend aus einem Steuerwagen 1./2. Klasse DABpbzfa 767.2 und einem Doppelstockwagen DBpza 780.4, Teil 1, Ep.VI
:arrow: 01088, 01093
Kupiłem obydwa zestawy (Teil 1 i 2) w sobotę w Sebnitz w sklepie "mein-MBS". Mieli je z 20% rabatem (sklep przyfabryczny Tilliga trzymał ceny katalogowe).

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Model bardzo ładny. Oświetlenie czołowe wagonu sterowniczego jest OK. Mam jedynie zastrzeżenia do własności jezdnych -> opory toczenia gorsze niż BTTB na plastikowych kółkach :-/, ale loka daje radę.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Sety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość