406R TT produkcja seryjna

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

mae pisze: 21 lut 2025, 11:40 Schodki w innych cysternach, które oferujesz są fototrawione, także już przywykliśmy chyba, że są delikatne.

Tablica oznaczeń mogłaby mieć trzy wypustki wkładane w otwory w ramie.
Szanuję Twoje argumenty ale mam parę uwag.

:arrow: Tablice przestawcze rzeczywiście można przenieść na trawionkę oraz dodać im cięgna, cięgno do luzowania hamulca i małą tablicę przestawczą. Odlewane tablice mają grubość 0,7mm.
20250220_130931.jpg
DSC01621.JPG

:arrow: Duże tablice oznaczeń mają z tyłu zbieżność i na krawędziach mają 0,5mm grubości.
20250213_190254.jpg

:arrow: Mocowanie trawionych tablic nóżkami do drukowanej ramy raczej tylko dla doświadczonych.
Rama ma szerokość 1mm a tam gdzie trzeba wiercić jest 0,75mm. Czy dasz radę wywiercić idealnie tak aby nie wyjść wiertłem na boczną ścianę? Wątpię.
rama.jpg

:arrow: Te schodki mają całej powierzchni 0,6mm grubości. Tak jak kiedyś pisałem można je na krawędzie lekko oszlifować.
20250220_153017.jpg

Szanuję pomysł zrobienia z tego wagonu super delikatnej wersji itd. Ale czy to nie odbije się na modelu kosztem jego funkcjonalności? Nie każdy stawia model tylko w makiecie. Dużo osób używa ich na makietach podczas zlotów. Nie wiem czy pogięte schodki będą cieszyć użytkowników.

:arrow: Chcę aby było jasne, ja zrobię wagon taki jak będziecie chcieli. Ale niech w tej sprawie wypowie się więcej osób niż tylko jeden kolega z ponadprzeciętnymi umiejętnościami modelarskimi oraz o bardzo konkretnej wizji wyglądu modeli.
mae
Posty: 256
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: mae »

Schodki w innych cysternach, które oferujesz są fototrawione, także już przywykliśmy chyba, że są delikatne.

Tablica oznaczeń mogłaby mieć trzy wypustki wkładane w otwory w ramie.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

mae pisze: 21 lut 2025, 08:11 Tak sobie myślę, że chyba lepiej by było gdyby tablice przestawcze, schodki i tablica na oznaczenia były fototrawione. Te elementy niestety odbierają sporo modelowi, który z jednej strony ma fajne delikatne elementy, a z drugiej dość masywne odlewy.
Zawsze to mozna zrobic fototrawione. Ale jak wyobrazasz sobie montaz tablic oznaczeń?

Schodki fototrawione na pewno nie. Byly zbyt delikatne i latwo je bylo uszkodzić.

Tablice przestawcze żaden problem.
mae
Posty: 256
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: mae »

Tak sobie myślę, że chyba lepiej by było gdyby tablice przestawcze, schodki i tablica na oznaczenia były fototrawione. Te elementy niestety odbierają sporo modelowi, który z jednej strony ma fajne delikatne elementy, a z drugiej dość masywne odlewy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

:arrow: Testy KKS na torze. Dyszel ma współpracować z wagonem lub lokomotywą. Wychylenie maksymalne jest do samych zderzaków.
20250220_164110.jpg
20250220_164122.jpg
20250220_164347.jpg
20250220_164415.jpg

:arrow: Ostatecznie wagon prezentuje się tak. Po sprawdzeniu należy go rozmontować, dobrze umyć i pomalować zgodnie z wybranym oznaczeniem.

20250220_164509.jpg
20250220_164520.jpg
20250220_164549.jpg
20250220_164600.jpg
20250220_164608.jpg
20250220_164614.jpg
20250220_164627.jpg
20250220_164635.jpg
20250220_164646.jpg
20250220_164713.jpg
20250220_164730.jpg

:arrow: OD TERAZ MOGĘ ZACZĄĆ OFICJALNE ZAPISY NA WAGONY. CHĘTNYCH ZAPRASZAM NA PW.

:arrow: Niebawem tez pokażę pomalowany wagon.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

:arrow: Czas na montaż końcowy do sprawdzenia przed malowaniem. W tym celu ja użyłem już wcześniej wykonanych pasów. Tylko po to aby pokazać wam jak wygląda zmontowany wagon. Jeśli dotychczas wagon pasuje ładnie do ramy to pasy można pozostawić już na montaż po pomalowaniu. Ja sprawdziłbym tylko czy zarówno cienka część jak i szeroka wchodzą swobodnie w otworki w ramie.

:arrow: Cieńsza część pasa ma kropkę i do tego momentu trzeba go wsunąć w ramę. Następne nadmiar należy zagiąć od dołu i dać kroplę kleju.
Po założeniu zbiornika pasy przeciągamy przez otwory. Nadmiar obcinamy i zaginamy po odpowiednim napięciu i ustawieniu w rowkach na zbiorniku. Sam zbiornik też bym przykleił w miejscach tych dwóch wpustów od spodu.
20250220_151018.jpg
20250220_151249.jpg
20250220_151411.jpg
20250220_151811.jpg
20250220_151850.jpg
20250220_151856.jpg
Gotowy zmontowany wagon prezentuje się tak.

20250220_152950.jpg
20250220_152931.jpg
20250220_152938.jpg
20250220_153002.jpg
20250220_153010.jpg
20250220_153017.jpg
Mam nadzieję, że od spodu jest wystarczająco detali.
20250220_152149.jpg
Wagon waży prawie 37gr i ma bardzo dobry wybieg.
20250220_153056.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

:arrow: Ramiona KKS to chyba jedna z najważniejszych rzeczy w całym wagonie. Po dłuższym zastanowieniu postanowiłem je nieco zmodyfikować w stosunku do pierwszego odlewu. Jednak najpierw trzeba przylutować bądź przykleić gniazda sprzęgów.
20250220_134701.jpg
20250220_144021.jpg
20250220_144059.jpg
:arrow: Modyfikacja polega na przerobieniu owalnego otworu na okrągły. Wkładam do środka pensetę i obracam nią w otworze aż się zrobić okrągły.
20250220_155401.jpg
20250220_155507.jpg
:arrow: Aby dyszel miał większy luz między ramą a wózkiem lekko go opiłowałem od strony wózka.
20250220_162621.jpg
20250220_162627.jpg
:arrow: Sprzęgi trzeba nieco przyciąć ze względu na to, że odlewane z metalu gniazda nie wychodzą tak głębokie jak wtryskowe.
20250220_153229.jpg
:arrow: Sprężynki zakładamy na dyszle. Potem można wszystko założyć do ramy
20250220_144349.jpg
20250220_144431.jpg
20250220_144935.jpg
:arrow: Montujemy zbiornik. Najpierw trzeba wyciąć i wygiąć górne pomosty. Ja lekko oblutowuję dookoła te pomosty na krawędzi ale równie dobrze można je skleić.
20250220_135257.jpg
20250220_135436.jpg
20250220_140030.jpg
:arrow: Montujemy pomosty na zbiorniku. Proponuję przymierzyć na sucho aby dopasować nóżki. Czasem otwory mogą nam się wywiercić nie do końca idealnie.
20250220_145948.jpg
:arrow: Następnie wycinamy i montujemy na klej środkowa i boczne poręcze oraz pokrywę zbiornika.
20250220_145604.jpg
20250220_150419.jpg
20250220_150436.jpg
20250220_150622.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

:arrow: Schodki, tablice oznaczeń (te montujemy tak aby nie zasłonić otworów na pasy.
20250220_131521.jpg
20250220_131837.jpg
20250220_131854.jpg
:arrow: Pomost końcowy, plus blacha ryflowana (ma wystawać na boki). i hamulec pomostu.
20250220_132221.jpg
20250220_132342.jpg
20250220_132357.jpg
20250220_132442.jpg
:arrow: Boczne osłony haków, zawór denny.
20250220_132610.jpg
20250220_132916.jpg
20250220_133006.jpg
Wózki skręcamy a nadmiar śruby obcinamy. Można włożyć koła. Część wózków wymaga planowania panewek. Ja wiercę tak aby stożkowa część osi się trawie schowała.
20250220_133227.jpg
20250220_133301.jpg
20250220_133738.jpg
20250220_133747.jpg
20250220_134125.jpg
20250220_134338.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

:arrow: Zamykamy zbiornik. Ja do tego celu stosuję klej CA ale może być każdy, nawet szpachla.
Po wyszlifowaniu połączenia cały zbiornik przeszlifowałem zgrubnie papierem 400. Papier wodny oczywiście na sucho. Wnęk na pasy oczywiście nie szlifujemy.
20250219_193342.jpg
20250220_124839.jpg
20250220_130601.jpg
:arrow: Blaszki ramy wycinamy z arkusza i pierwsze co robimy to usuwamy hamulec z pomostu końcowego.
Pomost końcowy zaginamy, nakładka ryflowana powinna ładnie pasować.
20250219_194127.jpg
20250219_194112.jpg
20250219_194328.jpg
20250220_125549.jpg
20250220_125920.jpg
20250220_130023.jpg
:arrow: MONTAŻ KOŃCOWY RAMY. Ja wszystko kleję klejem CA.
20250220_130308.jpg

:arrow: Zaczynamy od klinów pod zbiornik.
20250220_130547.jpg
20250220_130646.jpg

:arrow: Instalacja pod ramą, tablice przestawcze, haki, zderzaki.
20250220_130806.jpg
20250220_130924.jpg
20250220_130931.jpg
20250220_131204.jpg
20250220_131310.jpg
20250220_131439.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

Wiercimy części.

:arrow: Wózki wiercimy wiertłem 1,4mm i gwintujemy pod śrubę M1.6. Belkę wiercimy wiertłem 1,6mm.
20250219_182733.jpg
20250219_182733i.jpg
20250219_182741.jpg
20250219_182741i.jpg
:arrow: Zbiornik wiercimy niebieskie 0,4mm a żółty 2mm. Następnie zbiornik zamykamy i szpachlujemy połączenie zbiornika i dekla. Ja używam do tego celu kleju CA.
UWAGA. WAGON MOŻNA DOCIĄŻYĆ WKŁADAJĄC DO ZBIORNIKA BALAST. Sam wagon waży 40gr więc ja zaniechałem dociążania go.
20250219_182817.jpg
20250219_182817i.jpg
20250219_193342.jpg
:arrow: Rama. Niebieskie wiercimy 0,4mm, fioletowej 1mm, pomarańczowe 1,6mm, żólte 2mm.
Otwory pod śruby wózka gwintujemy pod śrubę M2.
20250219_182829.jpg
20250219_182829i.jpg
20250219_182834.jpg
20250219_182834i.jpg
20250219_182838.jpg
20250219_182838i.jpg
20250219_182857.jpg
20250219_182857i.jpg
TANIM I ŁATWYM W DOSTĘPIE SĄ TE WIERTŁA.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1229
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: wlodar »

Oficjalnie zamówię jak będą gotowe i przede wszystkim jak będzie znana ostateczna cena (na razie wiadomo, że ok. 250zł). W każdym razie zainteresowanie jak najbardziej podtrzymuję. :mrgreen:
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

wlodar pisze: 14 lut 2025, 07:31 Kiedy zestawy będą gotowe do sprzedaży (tak żeby zamówić, zapłacić i czekać pod paczkomatem)?
Myślę, że zamawiać można już teraz ale wyślę zamówienie do produkcji jak złożę pierwszy egzemplarz.
Na razie mamy pewnie przez to raczej atmosferyczną ilość zamowień.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1229
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: wlodar »

Kiedy zestawy będą gotowe do sprzedaży (tak żeby zamówić, zapłacić i czekać pod paczkomatem)?
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

:arrow: Metalowe elementy wymagają odcięcia kanałów oraz pewnej dozy szlifowania powierzchni aby wszystko było ładne i bez szwów po formach. Są one minimalne ale jednak warto się przyłożyć.
20250213_182519.jpg
20250213_190248.jpg
20250213_190251.jpg
20250213_190254.jpg
20250213_190257.jpg
20250213_190259.jpg
:arrow: Ważnymi elementami są łączniki boczków wózka oraz dyszle KKS. Ta pierwsze mają w otworkach błonki do usunięcia. Te drugie muszą być idealnie proste oraz same oczka można delikatnie rozfrezować. Ponad to kołek współpracujący z krzywką musi być ładnie oszlifowany. Można też delikatnie pocienić haczyki sprężynki.
20250213_190730.jpg
:arrow: Wszystko po to aby dyszel chodził swobodnie. Można przymierzyć dyszle do ramy. Oba są różne. Dłuższy jest od strony pomostu a krótszy tam gdzie haki na bokach ramy. Widać dość spore wychylenie dyszli. Na to narzekaliście w wagonach seryjnych więc wychylenie zostało powiększone dwukrotnie.
20250213_191410.jpg
20250213_191414.jpg
20250213_191418.jpg
20250213_191433.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 406R TT produkcja seryjna

Post autor: Ranger »

:arrow: Fotka całego zestawu dla przypomnienia.
20250204_130615.jpg
:arrow: Obróbkę części zaczynamy od obcięcia podpór oraz wyszlifowania powierzchni po wspornikach.
Odcinanie podpór należy zacząć od najdrobniejszych elementów typu haki, trudne miejsca, dźwignia hamulca pomostowego itp. Wszystko po to aby nic nie ułamać.
20250204_130615.jpg
20250213_180748.jpg
20250213_180941.jpg
20250213_180955.jpg
20250213_181001.jpg
20250213_181051.jpg
20250213_181101.jpg
:arrow: Płaskie od spodu części można zeszlifowań na papierze ściernym położnym na prostej powierzchni.
20250213_180813.jpg
20250213_180817.jpg
:arrow: Zbiornik jest drukowany w pionie aby ograniczyć jego obróbkę. Widać delikatne ślady po druku 3D ale one znikną po szlifie powierzchni w dalszym etapie budowy.
20250213_180832.jpg
20250213_180838.jpg
20250213_180838i.jpg
:arrow: Rama pomimo swej delikatnej budowy z druku wychodzi prosta, sztywna ale i sprężysta. Nie paczy się.
Duże krzywki KKS zapewnią spore wychylenie dyszla. Na zdjęciach tez trochę detali ramy.
Szczególną uwagę należy zwrócić przy odcinaniu podpór na kwadratowe wsporniki wózka. Ja za mocno zaszalałem z tarczą tnącą i musiałem je odbudować z Poxipolu.
20250213_180848.jpg
20250213_180853.jpg
20250213_180903.jpg
20250213_180903a.jpg
20250213_180903b.jpg
20250213_180903c.jpg
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości