Halberstadt vs Cegielski
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 542
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
Silberingi akurat nie, używane tez były w ruchu międzystrefowym, "interzone", więc zapewne także w ruchu dalekobieżnym DB.
np:
https://www.fotocommunity.de/photo/inte ... s/18077874
https://www.fotocommunity.de/photo/inte ... s/18068437
A tu fajny film z kontroli na granicy:
https://www.youtube.com/watch?v=JDCK0_tQCvE&t=1s
np:
https://www.fotocommunity.de/photo/inte ... s/18077874
https://www.fotocommunity.de/photo/inte ... s/18068437
A tu fajny film z kontroli na granicy:
https://www.youtube.com/watch?v=JDCK0_tQCvE&t=1s
- oelka
- Moderator
- Posty: 2199
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
Wykorzystywanie wagonów do ruchu lokalnego, w ruchu dalekobieżnym wynikało z problemów z taborem. Albo okresowego zapotrzeboania na tabor o dużej pojemności.LemingAnadyrski pisze: ↑01 cze 2024, 01:20 Owszem, konstrukcyjnie dwie pary dwuskrzydłowych drzwi powinny mieć takie właśnie zastosowanie - umożliwienie szybkiej wymiany pasażerskiej. Ale litości, nie piszcie proszę że do tego celu "służyły" w kontekscie Halberstädter Mitteleinstiegswagen, którymi można było swego czasu przejechać solidny kawał DDRówka w D-Zugu (albo i pojechać do Czechosłowacji czy Polski!). To zresztą odzwierciedliło się w malaturze zauważalnej części tych wagonów po 1982 r., t.j. po wprowadzeniu kremowo-zielonej kolorystyki w ruchu dalekobieżnym.
U nas dla równowagi wagony 120A można było spotkać w pociągach pośpiesznych, podobnie jak w latach 60. wagony 43A czy 102A.
Jedynie chyba w Niemczech Zachodnich wagony tego rodzaju (Silberlingi i pochodne) cały od końca lat 50. czas pracowały w ruchu regionalnym.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- LemingAnadyrski
- Posty: 146
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
Owszem, konstrukcyjnie dwie pary dwuskrzydłowych drzwi powinny mieć takie właśnie zastosowanie - umożliwienie szybkiej wymiany pasażerskiej. Ale litości, nie piszcie proszę że do tego celu "służyły" w kontekscie Halberstädter Mitteleinstiegswagen, którymi można było swego czasu przejechać solidny kawał DDRówka w D-Zugu (albo i pojechać do Czechosłowacji czy Polski!). To zresztą odzwierciedliło się w malaturze zauważalnej części tych wagonów po 1982 r., t.j. po wprowadzeniu kremowo-zielonej kolorystyki w ruchu dalekobieżnym.T_Domagalski pisze: ↑01 maja 2024, 14:51 [...]
Dlatego wyjaśnijmy to jeszcze raz - wagon typu "Halberstadt" oraz wagon typu 120A (z zakładów H. Cegielskiego) to dwa ZUPEŁNIE RÓŻNE wagony, produkowane w różnych krajach.
Ich ogólne podobieństwo wynika tylko z faktu, że służyły do tego samego celu, czyli przewozów podmiejskich.
[...]
Chyba że piszemy o okresie zjednoczenia i po, ale wtedy gospodarka taborem DR zmieniła się diamatralnie (eg. kto w 1984 r. wyobraziłby sobie pojedyńczy Lange Halberstädter + BR 112 w roli lokalnego pociągu? A po 1990 zdarzało się :-)).
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1968
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
Autopoprawka. Wagony typu 120A były budowane w PaFaWagu, a nie w HCP, jak napisałem wcześniej.
Masz jednak rację co do tego, że nie spełniał formalnie wymogów standardu Z, gdzie warunkiem była Vmax co najmniej 160 km/h. Ale ponoć w Bautzen pracowano nad prototypem odpowiednika "Halberstadt'a", przystosowanym do takiej prędkości, czyli zgodnym już w pełni ze standardem Z2.
OIDP, standard X nie był nigdy oficjalnym standardem UIC. Było to tylko potocznie określenie dla serii wagonów z RFN o długości 26,4m.
Masz jednak rację co do tego, że nie spełniał formalnie wymogów standardu Z, gdzie warunkiem była Vmax co najmniej 160 km/h. Ale ponoć w Bautzen pracowano nad prototypem odpowiednika "Halberstadt'a", przystosowanym do takiej prędkości, czyli zgodnym już w pełni ze standardem Z2.
- NemoTT
- Posty: 411
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
oelka pisze: ↑01 maja 2024, 17:20 Tillig nie był pierwszy. Wcześniej to samo zrobił PSK, malując swój wagon na zielono z oznaczeniami PKP.
Żaden z nich nie jest modelem wagonu 120A.
Wagony produkowane w Halberstadt, tak samo jak zachodnioniemieckie "silberlingi" to standart X (tak jak wagony standardu Z o długości 26,4 m, ale niższej prędkości dopuszczalnej).
- NemoTT
- Posty: 411
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
- miano
- Posty: 630
- Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- NemoTT
- Posty: 411
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
Bardzo dziękuję za (jak zwykle) fachowe wyjaśnienie.T_Domagalski pisze: ↑01 maja 2024, 14:51No i tak własnie tworzy się fikcję, której ofiarą padł - jak się domyślam - nasz kolega NemoTT.
Dlatego wyjaśnijmy to jeszcze raz - wagon typu "Halberstadt" oraz wagon typu 120A (z zakładów H. Cegielskiego) to dwa ZUPEŁNIE RÓŻNE wagony, produkowane w różnych krajach.
Ich ogólne podobieństwo wynika tylko z faktu, że służyły do tego samego celu, czyli przewozów podmiejskich. Ale poza tym różnią się one w każdym aspekcie, począwszy od długości ( "Halberstadt" to wagon standardu Z (26,4m), zaś 120A to standard Y (24,5m) ) i innym kształcie pudła, na takich detalach jak wózki ("Halberstadt" - wózki Goerlitz V, zaś 120A - wózki 4ANc) skończywszy.
I co ważne - wagony te nigdy nie służyły w sąsiednich krajach, tj. "Halberstadt" nigdy nie pojawił się wśród wagonów eksploatowanych na PKP, zaś 120A nigdy nie trafił do parku wagonów DR.
To, że swego czasu Tillig w przypływie "pomroczności jasnej" pomalował "Halberstadt'a" w barwy PKP odpowiadające 120A, nie upoważnia do mieszania nazw tych wagonów i stosowania ich zamiennie.
Czyli tak jak wcześniej podkreślaliśmy przemalowanka. Tak jak np. wagon pocztowy. Czyli... z racji ubóstwa PKP w TT wszystko "łykamy" i się cieszymy. Nie piszę tego z ironią.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2199
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
Tillig nie był pierwszy. Wcześniej to samo zrobił PSK, malując swój wagon na zielono z oznaczeniami PKP.
Żaden z nich nie jest modelem wagonu 120A.
Wagony produkowane w Halberstadt, tak samo jak zachodnioniemieckie "silberlingi" to standart X (tak jak wagony standardu Z o długości 26,4 m, ale niższej prędkości dopuszczalnej).
Żaden z nich nie jest modelem wagonu 120A.
Wagony produkowane w Halberstadt, tak samo jak zachodnioniemieckie "silberlingi" to standart X (tak jak wagony standardu Z o długości 26,4 m, ale niższej prędkości dopuszczalnej).
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1968
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
No i tak własnie tworzy się fikcję, której ofiarą padł - jak się domyślam - nasz kolega NemoTT.
Dlatego wyjaśnijmy to jeszcze raz - wagon typu "Halberstadt" oraz wagon typu 120A (z zakładów H. Cegielskiego) to dwa ZUPEŁNIE RÓŻNE wagony, produkowane w różnych krajach.
Ich ogólne podobieństwo wynika tylko z faktu, że służyły do tego samego celu, czyli przewozów podmiejskich. Ale poza tym różnią się one w każdym aspekcie, począwszy od długości ( "Halberstadt" to wagon standardu Z (26,4m), zaś 120A to standard Y (24,5m) ) i innym kształcie pudła, na takich detalach jak wózki ("Halberstadt" - wózki Goerlitz V, zaś 120A - wózki 4ANc) skończywszy.
I co ważne - wagony te nigdy nie służyły w sąsiednich krajach, tj. "Halberstadt" nigdy nie pojawił się wśród wagonów eksploatowanych na PKP, zaś 120A nigdy nie trafił do parku wagonów DR.
To, że swego czasu Tillig w przypływie "pomroczności jasnej" pomalował "Halberstadt'a" w barwy PKP odpowiadające 120A, nie upoważnia do mieszania nazw tych wagonów i stosowania ich zamiennie.
- NemoTT
- Posty: 411
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
- NemoTT
- Posty: 411
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10621
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
- Borczy
- Posty: 2421
- Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
To nie jest żadne białe ptactwo. Piszesz do kolegi Macieja i masz. Wykonuje je cały czas, kolega na ostatnie giełdzie zamówił sobie jeden z wagonów.
- NemoTT
- Posty: 411
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Halberstadt vs Cegielski
No właśnie, ale są również białe kruki wykonane w Polsce hand made wagonów Cegielskiego. Ilości pewnie śladowe, ale jednak są. Nie będę wymieniał producenta, każdy wie o kogo chodzi.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości