Halberstadt vs Cegielski

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
et22
Posty: 542
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: et22 »

Silberingi akurat nie, używane tez były w ruchu międzystrefowym, "interzone", więc zapewne także w ruchu dalekobieżnym DB.

np:
:arrow: https://www.fotocommunity.de/photo/inte ... s/18077874
:arrow: https://www.fotocommunity.de/photo/inte ... s/18068437

A tu fajny film z kontroli na granicy:

:arrow: https://www.youtube.com/watch?v=JDCK0_tQCvE&t=1s
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2199
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: oelka »

LemingAnadyrski pisze: 01 cze 2024, 01:20 Owszem, konstrukcyjnie dwie pary dwuskrzydłowych drzwi powinny mieć takie właśnie zastosowanie - umożliwienie szybkiej wymiany pasażerskiej. Ale litości, nie piszcie proszę że do tego celu "służyły" w kontekscie Halberstädter Mitteleinstiegswagen, którymi można było swego czasu przejechać solidny kawał DDRówka w D-Zugu (albo i pojechać do Czechosłowacji czy Polski!). To zresztą odzwierciedliło się w malaturze zauważalnej części tych wagonów po 1982 r., t.j. po wprowadzeniu kremowo-zielonej kolorystyki w ruchu dalekobieżnym.
Wykorzystywanie wagonów do ruchu lokalnego, w ruchu dalekobieżnym wynikało z problemów z taborem. Albo okresowego zapotrzeboania na tabor o dużej pojemności.
U nas dla równowagi wagony 120A można było spotkać w pociągach pośpiesznych, podobnie jak w latach 60. wagony 43A czy 102A.
Jedynie chyba w Niemczech Zachodnich wagony tego rodzaju (Silberlingi i pochodne) cały od końca lat 50. czas pracowały w ruchu regionalnym.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 146
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: LemingAnadyrski »

T_Domagalski pisze: 01 maja 2024, 14:51 [...]
Dlatego wyjaśnijmy to jeszcze raz - wagon typu "Halberstadt" oraz wagon typu 120A (z zakładów H. Cegielskiego) to dwa ZUPEŁNIE RÓŻNE wagony, produkowane w różnych krajach.
Ich ogólne podobieństwo wynika tylko z faktu, że służyły do tego samego celu, czyli przewozów podmiejskich.
[...]
Owszem, konstrukcyjnie dwie pary dwuskrzydłowych drzwi powinny mieć takie właśnie zastosowanie - umożliwienie szybkiej wymiany pasażerskiej. Ale litości, nie piszcie proszę że do tego celu "służyły" w kontekscie Halberstädter Mitteleinstiegswagen, którymi można było swego czasu przejechać solidny kawał DDRówka w D-Zugu (albo i pojechać do Czechosłowacji czy Polski!). To zresztą odzwierciedliło się w malaturze zauważalnej części tych wagonów po 1982 r., t.j. po wprowadzeniu kremowo-zielonej kolorystyki w ruchu dalekobieżnym.

Chyba że piszemy o okresie zjednoczenia i po, ale wtedy gospodarka taborem DR zmieniła się diamatralnie (eg. kto w 1984 r. wyobraziłby sobie pojedyńczy Lange Halberstädter + BR 112 w roli lokalnego pociągu? A po 1990 zdarzało się :-)).
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1968
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: T_Domagalski »

Autopoprawka. Wagony typu 120A były budowane w PaFaWagu, a nie w HCP, jak napisałem wcześniej.
oelka pisze: 01 maja 2024, 17:20Wagony produkowane w Halberstadt, tak samo jak zachodnioniemieckie "silberlingi" to standart X (tak jak wagony standardu Z o długości 26,4 m, ale niższej prędkości dopuszczalnej).
OIDP, standard X nie był nigdy oficjalnym standardem UIC. Było to tylko potocznie określenie dla serii wagonów z RFN o długości 26,4m.
Masz jednak rację co do tego, że nie spełniał formalnie wymogów standardu Z, gdzie warunkiem była Vmax co najmniej 160 km/h. Ale ponoć w Bautzen pracowano nad prototypem odpowiednika "Halberstadt'a", przystosowanym do takiej prędkości, czyli zgodnym już w pełni ze standardem Z2.
Awatar użytkownika
NemoTT
Posty: 411
Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: NemoTT »

oelka pisze: 01 maja 2024, 17:20 Tillig nie był pierwszy. Wcześniej to samo zrobił PSK, malując swój wagon na zielono z oznaczeniami PKP.
Żaden z nich nie jest modelem wagonu 120A.

Wagony produkowane w Halberstadt, tak samo jak zachodnioniemieckie "silberlingi" to standart X (tak jak wagony standardu Z o długości 26,4 m, ale niższej prędkości dopuszczalnej).
👍
Awatar użytkownika
NemoTT
Posty: 411
Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: NemoTT »

miano pisze: 01 maja 2024, 17:39
ArturSchŁ pisze: 01 maja 2024, 11:18 ...
to co, ....chodzi Ci o TRAMWAJ ??
...
Ja bym raczej myślał o którejś z SU produkcji MTB
HCP! 👍
Awatar użytkownika
miano
Posty: 630
Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: miano »

ArturSchŁ pisze: 01 maja 2024, 11:18 ...
to co, ....chodzi Ci o TRAMWAJ ??
...
Ja bym raczej myślał o którejś z SU produkcji MTB
Awatar użytkownika
NemoTT
Posty: 411
Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: NemoTT »

T_Domagalski pisze: 01 maja 2024, 14:51
ArturSchŁ pisze: 01 maja 2024, 11:18Bo jak się mówi w TT: Halberstadt to każdy wie o czym...
No i tak własnie tworzy się fikcję, której ofiarą padł - jak się domyślam - nasz kolega NemoTT.

Dlatego wyjaśnijmy to jeszcze raz - wagon typu "Halberstadt" oraz wagon typu 120A (z zakładów H. Cegielskiego) to dwa ZUPEŁNIE RÓŻNE wagony, produkowane w różnych krajach.
Ich ogólne podobieństwo wynika tylko z faktu, że służyły do tego samego celu, czyli przewozów podmiejskich. Ale poza tym różnią się one w każdym aspekcie, począwszy od długości ( "Halberstadt" to wagon standardu Z (26,4m), zaś 120A to standard Y (24,5m) ) i innym kształcie pudła, na takich detalach jak wózki ("Halberstadt" - wózki Goerlitz V, zaś 120A - wózki 4ANc) skończywszy.
I co ważne - wagony te nigdy nie służyły w sąsiednich krajach, tj. "Halberstadt" nigdy nie pojawił się wśród wagonów eksploatowanych na PKP, zaś 120A nigdy nie trafił do parku wagonów DR.

To, że swego czasu Tillig w przypływie "pomroczności jasnej" pomalował "Halberstadt'a" w barwy PKP odpowiadające 120A, nie upoważnia do mieszania nazw tych wagonów i stosowania ich zamiennie.
Bardzo dziękuję za (jak zwykle) fachowe wyjaśnienie. 🙂
Czyli tak jak wcześniej podkreślaliśmy przemalowanka. Tak jak np. wagon pocztowy. Czyli... z racji ubóstwa PKP w TT wszystko "łykamy" i się cieszymy. Nie piszę tego z ironią.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2199
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: oelka »

Tillig nie był pierwszy. Wcześniej to samo zrobił PSK, malując swój wagon na zielono z oznaczeniami PKP.
Żaden z nich nie jest modelem wagonu 120A.

Wagony produkowane w Halberstadt, tak samo jak zachodnioniemieckie "silberlingi" to standart X (tak jak wagony standardu Z o długości 26,4 m, ale niższej prędkości dopuszczalnej).
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1968
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: T_Domagalski »

ArturSchŁ pisze: 01 maja 2024, 11:18Bo jak się mówi w TT: Halberstadt to każdy wie o czym...
No i tak własnie tworzy się fikcję, której ofiarą padł - jak się domyślam - nasz kolega NemoTT.

Dlatego wyjaśnijmy to jeszcze raz - wagon typu "Halberstadt" oraz wagon typu 120A (z zakładów H. Cegielskiego) to dwa ZUPEŁNIE RÓŻNE wagony, produkowane w różnych krajach.
Ich ogólne podobieństwo wynika tylko z faktu, że służyły do tego samego celu, czyli przewozów podmiejskich. Ale poza tym różnią się one w każdym aspekcie, począwszy od długości ( "Halberstadt" to wagon standardu Z (26,4m), zaś 120A to standard Y (24,5m) ) i innym kształcie pudła, na takich detalach jak wózki ("Halberstadt" - wózki Goerlitz V, zaś 120A - wózki 4ANc) skończywszy.
I co ważne - wagony te nigdy nie służyły w sąsiednich krajach, tj. "Halberstadt" nigdy nie pojawił się wśród wagonów eksploatowanych na PKP, zaś 120A nigdy nie trafił do parku wagonów DR.

To, że swego czasu Tillig w przypływie "pomroczności jasnej" pomalował "Halberstadt'a" w barwy PKP odpowiadające 120A, nie upoważnia do mieszania nazw tych wagonów i stosowania ich zamiennie.
Awatar użytkownika
NemoTT
Posty: 411
Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: NemoTT »

ArturSchŁ pisze: 01 maja 2024, 11:18
NemoTT pisze: 01 maja 2024, 08:58...nazywane są Halberstadt lub bonanza. A dlaczego nie Cegielski? 🤔
Bo jak się mówi w TT: Halberstadt to każdy wie o czym,
a jak powiesz Cegielski,
to co, ....chodzi Ci o TRAMWAJ ??
:shock: :shock: :shock:

Tak samo, jak powiesz tłuczeń, to każdy wie, że chodzi o szuter !!
:lol: :lol: :lol:
Dobre :mrgreen: :lol: :lol:
Awatar użytkownika
NemoTT
Posty: 411
Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: NemoTT »

Borczy pisze: 01 maja 2024, 10:47
NemoTT pisze: 01 maja 2024, 09:27
mae pisze: 01 maja 2024, 09:09 Bo to co możesz kupić pomalowane jako bonanza to Niemiecki wagon. Z grubsza przypomina bonanzę, ale to przemalowanka.
No właśnie, ale są również białe kruki ...
To nie jest żadne białe ptactwo. Piszesz do kolegi Macieja i masz. Wykonuje je cały czas, kolega na ostatnie giełdzie zamówił sobie jeden z wagonów.
Ja już też mam zamówione, ale nie wiem czy dożyję wykonania. :lol:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10621
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: ArturSchŁ »

NemoTT pisze: 01 maja 2024, 08:58...nazywane są Halberstadt lub bonanza. A dlaczego nie Cegielski? 🤔
Bo jak się mówi w TT: Halberstadt to każdy wie o czym,
a jak powiesz Cegielski,
to co, ....chodzi Ci o TRAMWAJ ??
:shock: :shock: :shock:

Tak samo, jak powiesz tłuczeń, to każdy wie, że chodzi o szuter !!
:lol: :lol: :lol:
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2421
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: Borczy »

NemoTT pisze: 01 maja 2024, 09:27
mae pisze: 01 maja 2024, 09:09 Bo to co możesz kupić pomalowane jako bonanza to Niemiecki wagon. Z grubsza przypomina bonanzę, ale to przemalowanka.
No właśnie, ale są również białe kruki ...
To nie jest żadne białe ptactwo. Piszesz do kolegi Macieja i masz. Wykonuje je cały czas, kolega na ostatnie giełdzie zamówił sobie jeden z wagonów.
Awatar użytkownika
NemoTT
Posty: 411
Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Halberstadt vs Cegielski

Post autor: NemoTT »

mae pisze: 01 maja 2024, 09:09 Bo to co możesz kupić pomalowane jako bonanza to Niemiecki wagon. Z grubsza przypomina bonanzę, ale to przemalowanka.
No właśnie, ale są również białe kruki wykonane w Polsce hand made wagonów Cegielskiego. Ilości pewnie śladowe, ale jednak są. Nie będę wymieniał producenta, każdy wie o kogo chodzi. 🙂
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pasażerskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości