Historia TeTetki

Cała reszta o naszej skali

Moderator: mod-Ogółem

Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: wlodar »

Wojtek_Kraków pisze:Tylko wtedy zupełnie to człowiekowi nie przeszkadzało.
No akurat koszmarne podcięcia pudła Y-ków pod drzwiami raziły mnie nawet w podstawówce. Skoro można było to zrobić prawidłowo w N-ce to w TT-ce tym bardziej. Można nawet porównać rozwiązanie wózków i pudła w powstałych w tym samym czasie BR119 i BR250 (napęd tylko na dwa koła jednego wózka pozwolę sobie przemilczeć :) ).
Wojtek_Kraków pisze:Oprócz jako takiej bipy nie było nic z logiem PKP.
Były sypialne Warsu z pięknymi podcięciami pudła. :mrgreen:

PS1: Nigdy nie miałem zwyczaju ani mierzyć modeli suwmiarką, ani liczyć nitów na parowozie. Albo coś widzę gołym okiem i mnie razi, albo model mi się podoba, dlatego bobina BTTB od zawsze była dla mnie nie do przyjęcia (szpary między pudłem, a skrętną czołownicą), a EP/EU05 MTB pomimo kilku wad podoba mi się.
PS2: Ja naprawdę mam sentyment do domków VERO/MAMOS, modeli ZEUKE i BTTB i duży szacunek do tych producentów (zwłaszcza kultowy katalog BTTB z 1979r.- jak się ukazał w Czuj-Czynach dziadek kupił trzy egzemplarze - taki był pikny), ale kilka rzeczy schrzanili i tłumaczyć można to tylko i wyłącznie błędną koncepcją inżynierską, a nie technologią tamtych czasów. Nawet skrętopyski można zrobić tak, by się nie rzucały w oczy (vide BR221/B118 -przy okazji: znów to samo podwozie :mrgreen: )
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: Wojtek_Kraków »

piotrek092 pisze:Teraz wygląda groteskowo,ale wtedy to było marzenie wielu TT-kowców,to ciągłe oglądanie katalogu było frajdą,a jeszcze większą zdobycie wymarzonego modelu w Składnicy Harcerskiej.
Zgadzam się w całej rozciągłości...:) Do dziś mam odfajkowane modele które już posiadam a które kiedyś sobie kupię:)
wlodar pisze:(...) O ile skrócenie Y-ków można tłumaczyć dostosowaniem do produkowanych torów (choć powinno być odwrotnie), to podcięcia przy drzwiach z 2 mm szparą między wózkiem i pudłem już wtedy wyglądały fatalnie. To samo jest z lokomotywami. Ludmiła na podwoziu NOHABa to jakiś żart. BTTB szło totalnie na skróty, choć wagony dwuosiowe w większości bronią się do tej pory. Oczywiście sentyment do Czuj-Czynów (CSH) pozostał, ale nawet spora część modeli do N-ki już w latach 80-tych wyprzedziła TT pod względem zgodności z pierwowzorem.(...)
Tylko wtedy zupełnie to człowiekowi nie przeszkadzało.
Sam fakt posiadania jakiegoś modelu już był radością samą w sobie. Z jednej strony smutne (bo człowiek się zadowolił byle czym) z drugiej o ile to upraszczało sytuację.
Dziś pojawi się model to wszyscy się doktoryzują, że o 0,1mm za krótki, że napisu brakuję, że toporny, z drugiej za delikatny itd etc.
I efekt taki, że ma się mieszane uczucia. Kupuje się za ciężkie pieniądze a nadal nie do końca spełnia oczekiwania.

Mnie w TTce zawsze najbardziej przeszkadzała jedna rzecz....
Oprócz jako takiej bipy nie było nic z logiem PKP.
I tu niestety mimo wszechobecnej cyfryzacji i technologi z kosmosu nie wiele zmieniło się u naszych dużych producentów a na produkty z manufaktury niestety zwykłego śmiertelnika nie stać.
A jak się coś nawet pojawi to najczęściej jest to przemalowanka która kosztuje dużo więcej niż ten sam model w oznaczeniu np DR.

Ot takie wspomnienia...
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: wlodar »

A z tym to się zgodzę z kolegą :)
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2220
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: oelka »

Za to w latach 60. XX wieku modele Zeukego i Rokala pod względem wykonania szczegółów wyprzedzały innych producentów w pozostałych wielkościach modelarskich.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: wlodar »

Wszystko się zgadza, co nie zmienia faktu, że część modeli była zaprojektowana po prostu groteskowo. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych zbierałem też troszkę N-ki (PIKO) i prawda jest taka, że stare enkowskie Y-ki można bez problemu postawić na makiecie obok współczesnych i nie ma jakiejś uderzającej w oczy różnicy. Nie mówię tutaj o elementach wynikających z postępu technicznego typu oddzielne poręcze, czy ultra czytelne oznaczenia. Mówię tylko i wyłącznie o sylwetce modelu widocznej z daleka. O ile skrócenie Y-ków można tłumaczyć dostosowaniem do produkowanych torów (choć powinno być odwrotnie), to podcięcia przy drzwiach z 2 mm szparą między wózkiem i pudłem już wtedy wyglądały fatalnie. To samo jest z lokomotywami. Ludmiła na podwoziu NOHABa to jakiś żart. BTTB szło totalnie na skróty, choć wagony dwuosiowe w większości bronią się do tej pory. Oczywiście sentyment do Czuj-Czynów (CSH) pozostał, ale nawet spora część modeli do N-ki już w latach 80-tych wyprzedziła TT pod względem zgodności z pierwowzorem.
piotrek092
Posty: 946
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: piotrek092 »

Teraz wygląda groteskowo, ale wtedy to było marzenie wielu TT-kowców, to ciągłe oglądanie katalogu było frajdą, a jeszcze większą zdobycie wymarzonego modelu w Składnicy Harcerskiej czy na giełdzie, ech to były czasy, ludki z epoki internetu, gier, FB tego nie zrozumieją :roll:
Pamiętam 1989 rok pustki w SH w Radomiu, dosłownie żadnego modelu, za to w sklepie GS w pobliskiej wsi stały pudła z modelami TT - tory, wagony, lokomotywy, ekspedientka aż skakała z radości, że się tego pozbyła ze stanu sklepu, bo leżało rok i musiała się z tym użerać !! Absurd końca PRL tzw centralne rozdzielnictwo, ale to już historia !! Histoeia TeTetki.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: wlodar »

No sentyment jest bez dwóch zdań, ale z drugiej strony na tych zdjęciach wyraźnie widać, że część modeli wyglądała naprawdę groteskowo (Ludmiła, Y-ki, Reko czterosiowe, Anglik...). Nasza skala zrobiła ogromny postęp od tamtego czasu i tylko należy się z tego cieszyć.
marcin r
Posty: 221
Rejestracja: 05 mar 2011, 16:42
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: marcin r »

Ojej super katalog. Az sie lezka w oku zakrecila. Pamietam jak na targowisku w Gdansku w tamtym okresie zobaczylem w pudelku 110ke orange. To byla dla mnie nowosc wtedy bo mialem jak praktycznie kazdy tylko czerwona.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1359
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: golab »

Piękne :) Brakujące ogniwo z krokodylami, NoHabami i 110 w rożnych malowaniach :) Jest też Rostock :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 11056
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: ArturSchŁ »

b00.jpg

"- BTTB reprint catalogue from 1989. This is not technically official: the story goes that this catalogue was created but never printed in 89, only one pilot copy remained.
Tillig Club reprinted that pilot copy for its members recently, you could see some for sale if you’ll search for “1989” word in “spur TT” section of ebay.de."

Na e-Bayu pojawił się w sprzedaży Katalog BTTB z 1989 roku.
Z tego co wróbelki doniosły wynika, że ten katalog powstał w 1989 roku, ale nie został oficjalnie wydany.
Podobno pojawił się jego reprint Tilliga dla Klubowiczów.

Zainteresowanych zapraszam do przejrzenia: 1989.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3255
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: Maciej »

Borczy pisze:Aż przykro patrzeć. Wytwórnia zapachu nowej lokomotywy otwieranej po zakupie w centralnej składnicy harcerskiej... :/
Obiektów nie ma, zgadza się, ale mam woreczek z ziemią z tego miejsca :(

Added in 22 minutes 50 seconds:
Trafiłem na coś takiego
http://pxtr.de/tt4u/bahnfrank/viewpage.php?page_id=2
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2386
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: Borczy »

Aż przykro patrzeć. Wytwórnia zapachu nowej lokomotywy otwieranej po zakupie w centralnej składnicy harcerskiej... :/
grzesiek767
Posty: 59
Rejestracja: 31 paź 2008, 01:43
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: grzesiek767 »

Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: Wojtek_Kraków »

Pewnie masz rację.
Dopiero teraz zobaczyłem że street view jest z 2008.
Nie sądziłem że nie mają tego zaktualizowanego.
Ołgierd
Posty: 575
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna
Kontakt:

Re: Historia TeTetki

Post autor: Ołgierd »

Z tego, co pamiętam, to budynek został już wyburzony. Były nawet jakieś filmiki z tej operacji. Na widoku z satelity widać, że na parceli 156 jest pusty plac.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogółem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość