DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: miki »

Trzeba po prostu ustalić, czy dalej trzymamy się standardu, czy nie...
Proponuję ustalić, że "na razie" się trzymamy. Czyli każdy moduł musi mieć magistralę zgodną ze sTTandardem = chodzić pod analogiem i bez przeróbek pod jakimś najprostszym DCC. Dorobienie zaawansowanej wersji (XPress...coś tam, ciemnawy jestem w tej kwestii) nie powinno stanowić probemu. Można by dorzucić wymaganie, żeby dawało się przerobić ale po co? Skoro z dyskusji wynika, że tak czy siak "dasię"

Podobnie nalezy się zastanowić, czy dalej trzymać linie zasilające stałym napięciem. Bo w czystych układach DCC takiego zasilania w zasadzie nie ma.
Choćby do sterowania semaforami - na razie wychodzi chyba taniej niż dekoder akcesoriów. Ciekawe, czy w razie scyfrzenia makiety oba systemu zatrzymania czyli cyfrowy i odcinek mogą koegzystować (oczywiście w różnych miejscach) ?
I jeszcze jedno pytanie - skąd sterowany cyfrowo semafor "bierze prąd" do mrugania światełkami, ruszania ramionami i wydawania poskrzekiwań zardzewiałego mechanizmu ? Z zasilania DCC? Pewnie tak ale chciałbym mieć pewność..
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: gbbsoft »

Może wróćmy do pierwotnego problemu:
T_Domagalski pisze:W jaki sposób planują np. sterować semaforami wjazdowymi?
Tadeuszowi chodzi o to, że jak jest podłączony moduł cyfrowy i moduł analogowy z semaforem wjazdowym, to ten drugi oczekuje sygnału "analogowego" na "wejściu" w celu obsługi semafora. Oznacza to:
a) albo sterowanie akcesoriami na module cyfrowym jest dalej analogowym
b) albo przed wyjściem na semafor jest postawiony dekoder urządzeń w celu zamiany sygnału cyfrowego do obsługi semafora na sygnał analogowy

Podobnie jeszcze należy obsłużyć inne przewody w magistrali... tarcza ostrzegawcza, zapory.

Trzeba po prostu ustalić, czy dalej trzymamy się standardu, czy nie...

Podobnie nalezy się zastanowić, czy dalej trzymać linie zasilające stałym napięciem. Bo w czystych układach DCC takiego zasilania w zasadzie nie ma.

No i jak rozwiązać kwestię magistrali XPressNet? Czy tak jak w H0: dodatkowa (trzecia już :shock: ) magistrala? Czy może poza standardem - no ale jakoś trzeba kolejne stacje łaczyć, więc aby nie było problemów cos trzeba ustalić...
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: gbbsoft »

No pewnie... przecież żartuję... :mrgreen: :mrgreen:
Martel

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: Martel »

Kondensator zapobiega zresetowaniu procka. Przy poborze prądu przez silnik + oświetlenie szybko następuje jego rozładowanie. Odcinki izolowane są w takim stopniu długie przed semaforem, że wystarczaja do całkowitego rozładowania kondiegi i zatrzymania loka.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: gbbsoft »

Martel pisze:DCC to nie perpetum mobile :D
No chyba że jest UPS czyli kondensator... :lol:
Martel

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: Martel »

drlukasz pisze:
Gdyniak pisze:Dekoder lokomotywy wykryje przecież nawet odcinek izolowany zamkniętego semafora i odpowiednio zareaguje zatrzymując lokomotywę.
Zauważ, że:
1. nie każdy
2. nie zawsze tak, jak byśmy sobie tego życzyli (patrz na posty Cobrixa - "dekodery do rumaków z mojej stajni" - na temat ABC)
Zauważ, że jak wyłączysz zasilanie sekcji przed semaforem to KAŻDY dekoder zrobi stop bo nie ma zasilania a DCC to nie perpetum mobile :D

ABC poprawnie działa obecnie z dekoderami LEZN inni chcą się dostosować ale nie zawsze im to wychodzi.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: drlukasz »

Gdyniak pisze: A HazerOwcy chyba właśnie tak zrobili, że cyfrowo sterują lokomotywami a analogowo osprzętem.
A dyć to właśnie napisałem ;)
Gdyniak pisze:Można przecież chyba łączyć sterowanie cyfrowe lokomotyw ze sterowaniem analogowym np. semaforami.
Oczywiście, że tak.
Gdyniak pisze:Dekoder lokomotywy wykryje przecież nawet odcinek izolowany zamkniętego semafora i odpowiednio zareaguje zatrzymując lokomotywę.
Zauważ, że:
1. nie każdy
2. nie zawsze tak, jak byśmy sobie tego życzyli (patrz na posty Cobrixa - "dekodery do rumaków z mojej stajni" - na temat ABC)

DCC na dobrą sprawę (w wersji minimum, z manipulatorem wpiętym w konkretnym miejscu itp. - bez dobrodziejstw XpresNet'u) do zadziałania na naszych modułach wymaga tylko podmiany zasilacza analogowego na wyjście centralki...
Martel

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: Martel »

Panowie

Sterowanie DCC to nic innego jak "dolepek" polegający na wysłaniu w analogowe układy zasilania torowiska sygnału DCC. Nic nie musicie zmieniać aby obecne moduły sterowane analogowo działały także pod DCC. W uproszczonej wersji sterowania DCC wystarczy magistrala cyfrowa z jednej skrętki czyli 4 pary.

1. para pomarańczowa - zasilanie XpresNet
2. para zielona - RS 485 w XpresNet
3. para niebieska - sygnał z centrali do boster-a/ów
4. para brązowa - sygnał STOP - działa tylko w przypadku sterowania centralą LENZ w innych przypadkach można go pozostawić wolnym.

To jest minimum jakie należy spełnić aby sterować cyfrowo makietę modułową.
Sterowanie semaforami a więc i odcinki izolowane pozostają bez zmian bo model cyfrowy zatrzymany przed semaforem zrobi to samo co analogowy - nie pojedzie dalej. Plusem tego będzie to, że po załączeniu zasilania w odcinku nie ruszy z "kopyta" tylko przyśpieszy zgodnie z ustawieniami dekodera.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: Gdyniak »

drlukasz pisze:
T_Domagalski pisze:A co miłośnicy DCC proponuja zrobić z istniejącą, analogową magistralą?
W jaki sposób planują np. sterować semaforami wjazdowymi?
Sądzę, że jeszcze długo DCC będziemy wykorzystywać wyłącznie do sterowania lokomotywami (co widać na makiecie modułowej HazerOwców).
Można przecież chyba łączyć sterowanie cyfrowe lokomotyw ze sterowaniem analogowym np. semaforami. Dekoder lokomotywy wykryje przecież nawet odcinek izolowany zamkniętego semafora i odpowiednio zareaguje zatrzymując lokomotywę. Układy sterowania, jak pisze Andrzejc, tez zostały przetestowane więc pełne DCC zadziała na obecnej magistrali.
A HazerOwcy chyba właśnie tak zrobili, że cyfrowo sterują lokomotywami a analogowo osprzętem.
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: andrzejc »

Jakto nie padła
Nasz sTTandardowy kolega, A. Czarnak, doświadczalnie przetestował proponowane układy sterowania automatyką i okazało się, że poprawnie współpracuja one równiez z DCC. W związku z tym można ten fragment zamieścić w sTTandardzie.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: miki »

w archiwalnym wątku o stykach torowych, kasowaniu semaforów i te pe.. padła sugestia żeby sprawdzić, czy rozwiązanie jest "na bank" zgodne z DCC. Odpowiedź nie padła więc może ktoś wyświetli sprawę?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2006, 12:55 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: drlukasz »

T_Domagalski pisze:A co miłośnicy DCC proponuja zrobić z istniejącą, analogową magistralą?
W jaki sposób planują np. sterować semaforami wjazdowymi?
1. Pozostawić magistralę bez zmian (zresztą sprawdza się ona przy sterowaniu cyfrowym, pod warunkiem zastosowania przewodów zasilania o zalecanym przekroju - sprawdzone praktycznie w Bielsku, gdzie przez 2 dni jeden z torów na modułach mikiego działał pod DCC) - utrzymujemy dzięki temu "kompatybilność w dół" z modułami dotychczas budowanymi.
2. Sterowanie semaforami itp. może się odbywać poprzez magistralę cyfrową poprzez dekodery funkcyjne...
Ale szczerze mówiąc to dalekie plany...
Sądzę, że jeszcze długo DCC będziemy wykorzystywać wyłącznie do sterowania lokomotywami (co widać na makiecie modułowej HazerOwców).
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze:A co miłośnicy DCC proponuja zrobić z istniejącą, analogową magistralą?
A kto powiedział, że wprowadzenie DCC ma być równoznaczne ze skasowaniem obecnego (analogowego) okablowania ??
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: T_Domagalski »

To teraz ja odświeżę temat.

A co miłośnicy DCC proponuja zrobić z istniejącą, analogową magistralą?
W jaki sposób planują np. sterować semaforami wjazdowymi?
ArturSwider

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi

Post autor: ArturSwider »

Hi,
Moja zgoda jest.
Bardzo dziękujemy. :D

Fajnie będzię się gdzieś spotkać w Polsce i poużywać "swojego" sprzętu na makietach bez względu na wielkość.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości