Nie rozumiem tych bezpiecznikow. Czy chcesz chodzić z pudełkiem bezpieczników i je non-stop wymieniać? Boostery Lenz'a maja bezpieczniki automatyczbe i lepiej dac jeden booster na stacje niż wymieniać bezpieczniki.Grzegorz TT pisze:Proponuję wprowadzenie zalecenia by tory stacyjne zostały podzielone na podsekcje (tor główny, tory pozostałe) i zabezpieczone bezpiecznikami. Koszt niewielki, a w razie awarii jest duża szansa na utrzymanie ciągłości ruchu
DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Moderator: mod-Elektryka i DCC
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2007, 15:10 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Masz chyba jakiś sentyment do ilości kabelków w normie TTGrzegorz TT pisze:Proponuję wprowadzenie zalecenia by tory stacyjne zostały podzielone na podsekcje (tor główny, tory pozostałe)...

Po co utrudniać sobie budowę poprzez sekcję i zwiększać ilość kabli, które wykorzystasz sporadycznie lub wcale jak to jest w obecnej (jeszcze) normie TT.
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2007, 08:52 przez Martel, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10804
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Martel pisze:Bezpieczniki są zwłoczne, więc szybciej zadziała zabezpieczenie centrali niż spalisz bezpiecznik...
Grześ, najszybszym bezpiecznikiem jest TRANZYSTORGrzegorz TT pisze:...by tory stacyjne ... zabezpieczone bezpiecznikami.



Bezpieczniki są dobre w ENERGETYCE ale nie w ELEKTRONICE.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Proponuję wprowadzenie zalecenia by tory stacyjne zostały podzielone na podsekcje (tor główny, tory pozostałe) i zabezpieczone bezpiecznikami. Koszt niewielki, a w razie awarii jest duża szansa na utrzymanie ciągłości ruchu
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Bezpieczniki są zwłoczne, więc szybciej zadziała zabezpieczenie centrali niż spalisz bezpiecznik i masz gwarantowany standby.
Tu jest ważne stałe pobieranie sygnałów z manipulatorów i wysyłanie ich do bosterów.
Nie ma nic gorszego niż gwałtowny stop całej makiety bo ktoś gdzieś w drugim końcu sali zrobił zwarcie jadąc na rozprucie poprzez spolaryzowaną odwrotnie krzyżownicę. Tak jak zrobi zwarcie za bosterem to wyłoży tylko swoją sekcję zasilającą a pozostali nawet tego nie odczują, że ktoś ma problem
Tu jest ważne stałe pobieranie sygnałów z manipulatorów i wysyłanie ich do bosterów.
Nie ma nic gorszego niż gwałtowny stop całej makiety bo ktoś gdzieś w drugim końcu sali zrobił zwarcie jadąc na rozprucie poprzez spolaryzowaną odwrotnie krzyżownicę. Tak jak zrobi zwarcie za bosterem to wyłoży tylko swoją sekcję zasilającą a pozostali nawet tego nie odczują, że ktoś ma problem

-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Oczywiście miałem na myśli zabezpieczenie wyjść J,K. Rozumiem że po zwarciu i spaleniu bezpieczników prawdopodobnie nastąpi zatrzymanie całego ruchu, który można szybko przywrócić bez sekcji zasilanej przez centralę.
Swoją droga do września kupię jeden boster 5A
Swoją droga do września kupię jeden boster 5A

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Nie kumasz o co chodzi.
Prześledź drogę sygnału jaka występuje w DCC i zobacz co się dzieje w przypadku zwarcia.
Manipulator > centrala:
> boster > torowisko 1
> boster > torowisko 2
> boster > torowisko 3
Gdy zrobisz zwarcie na centrali to tak jakbyś ją wyłączył wtedy wszystkie bostery nie otrzymują sygnału DCC i przechodzą w opcję standby.
Natomiast gdy zrobisz zwarcie już za danym bosterem to przestanie działać jedynie ta sekcja torowa w której to zwarcie wystąpiło. Pozostałe bostery i torowiska nadal będą pracować poprawnie bo otrzymują sygnał z centrali.
PS: centralka i bostery lenz posiadają porządne zabezpieczenia przeciwzwarciowe i przeciążeniowe, więc bezpieczników się za nimi nie instaluje
PS2: zauważ, że sygnalizacja zwarcia zacisk E nie jest wykorzystany - to jest celowe
Prześledź drogę sygnału jaka występuje w DCC i zobacz co się dzieje w przypadku zwarcia.
Manipulator > centrala:
> boster > torowisko 1
> boster > torowisko 2
> boster > torowisko 3
Gdy zrobisz zwarcie na centrali to tak jakbyś ją wyłączył wtedy wszystkie bostery nie otrzymują sygnału DCC i przechodzą w opcję standby.
Natomiast gdy zrobisz zwarcie już za danym bosterem to przestanie działać jedynie ta sekcja torowa w której to zwarcie wystąpiło. Pozostałe bostery i torowiska nadal będą pracować poprawnie bo otrzymują sygnał z centrali.
PS: centralka i bostery lenz posiadają porządne zabezpieczenia przeciwzwarciowe i przeciążeniowe, więc bezpieczników się za nimi nie instaluje
PS2: zauważ, że sygnalizacja zwarcia zacisk E nie jest wykorzystany - to jest celowe

Ostatnio zmieniony 29 kwie 2007, 23:41 przez Martel, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Boster 5A kosztuje ≈550 PLN+trafo, a bezpiecznik 0,20 PLN. Może nie kumam o co chodzi ale to chyba rozwiązuje problem 

Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Tak.
W przypadku np zwarcia na wyjściu centrali stopowany jest cały system do czasu usunięcia zwarcia.
Gdy bostery zasilają torowisko i tylko one to w przypadku zwarcia "wysiada" jedynie kawałek zasilany z tego bostera a reszta nadal funkcjonuje poprawnie.
Można powiedzieć, że w tym układzie centralka robi za przedwzmacniacz.
PS: w Poznaniu centrala zasilała torowisko i to był błąd...
W przypadku np zwarcia na wyjściu centrali stopowany jest cały system do czasu usunięcia zwarcia.
Gdy bostery zasilają torowisko i tylko one to w przypadku zwarcia "wysiada" jedynie kawałek zasilany z tego bostera a reszta nadal funkcjonuje poprawnie.
Można powiedzieć, że w tym układzie centralka robi za przedwzmacniacz.
PS: w Poznaniu centrala zasilała torowisko i to był błąd...
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2007, 23:20 przez Martel, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Czy jest jakiś powód niewykorzystania zasilacza centrali (wyjścia J,K) do zasilania torów?
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Panowie
Na FM opublikowałem poprawioną i okrojoną do minimum wersję normy DCC.
Okablowanie umożliwia uruchomienie LocoNet'a zgodnie z zaleceniami Fremo.
Norma nadal jest oparta na XpressNet, ponieważ większość krajowych modularzy korzysta z tego właśnie protokółu.
Na FM opublikowałem poprawioną i okrojoną do minimum wersję normy DCC.
Okablowanie umożliwia uruchomienie LocoNet'a zgodnie z zaleceniami Fremo.
Norma nadal jest oparta na XpressNet, ponieważ większość krajowych modularzy korzysta z tego właśnie protokółu.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Na to jest bardzo prosta rada – zamiast stosować do DCC kolejne gniazdo SUB 15 proponuję wtyk, a łączenie modułów gniazdamiandrzejc pisze:Reasumując koledzy proponują złącze DSub15 i powielenie rozwiązania przyjętego w H0.
Ale ten wtyk jest już zarezerwowany dla magistrali w modułach dwutorowych.
Żeby nie mylić gniazd i magistral, proponuję zastosować do magistrali DCC 15 ale taką jaka jest stosowana w monitorach komputerowych

- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10804
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
W naszej dyskusji proponowałbym uwzględnić prace poczynione u naszych H0 kolegów (dotyczy DCC):
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.ph ... 736#105736
Podoba mi się pomysł ujednolicenia osprzętu na modułach/segmentach dla Roco, Lenza itd.
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.ph ... 736#105736
Podoba mi się pomysł ujednolicenia osprzętu na modułach/segmentach dla Roco, Lenza itd.
Ostatnio zmieniony 05 mar 2007, 08:44 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2057
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Na waszym miejscu nie sugerowałbym się gniazdami w częsci analogowej.andrzejc pisze:Nigdzie nie jest powiedziane że musimy stosować pełną normę H0.
W sTTandarcie gniazda są różne na odpowiednich końcach
Jeśli wasze sygnały DCC są "odwracalne" (czyt. niezależne od ustawienia modułu PN-PLD), to zrobiłbym na obu końcach takie same złącza. Nie bedzie wtedy potrzeba całej masy różnych przejściówek (W-W, Z-Z, W-Z).
Jedno i drugie nie ma nic do siebie. To, jak będa zorganizowane linie analogowe nie ma wpływu na linie DCC (myszki, auto-stop, itd.). Poza tym norma H0 w temacie połaczeń szynowych na pewno nie bedzie wzorcem dla tego, co być może kiedyś powstanie w sTTandardzie.1. Zastosowanie złącz typu Canon zgodnie z rozdziałem 4 standardu DCC dla HO powoduje, że dla modułów dwutorowych szyny północne i południowe są parami na stałe zwarte, co uniemożliwia niezależne zasilanie tych torów przy sterowaniu analogowym
-
- Posty: 362
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
- Lokalizacja: Warszawa-Wola
- Kontakt:
Re: DCC w sTTandardzie - propozycje, sugestie i uwagi
Dlatego ja wziołem z normy H0 tylko rozmieszczenie sygnałów na złączu.
Reszta jest dostosowana do tego żeby moduł był uniwersalny i dla analoga, i dla DCC.
Reszta jest dostosowana do tego żeby moduł był uniwersalny i dla analoga, i dla DCC.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości