Poniżej porównanie modelu TILLIG nr kat.16642 do wagonu wykonanie 403 produkcji Waggonbau Gorlitz importowanego w latach 78-79.
O ile nie zaznaczono inaczej wymiary w mm w skali 1:120
1.Ostoja
Czołownica jest prawdopodobnie trochę niedokładnie ale ze względu na punkty montażowe sprzęgów niewiele tam widać.
2.Pudło
Zagłębienia na czołach są za wysokie. Lewe powinno mieć 5,0 prawe 6,1 licząc od dolnej krawędzi poszycia. W kwestii formalnej poszycie boczne do końca promienia narożnika jest o 15 mm (w 1:1) niżej niż czoło ale model tego nie odwzorowuje.
3.Hamulec
Poniżej prawidłowy układ aparatury pneumatycznej (litery jak w oznaczeniu na zdjęciu, położenie do osi zbiorników i dna cylindrów od osi wzdłużnej/poprzecznej wagonu)
Po stronie hamulca ręcznego
X1. Zbiornik hamulcowy 1: 7,9/20,5 długości 7,8 średnica 3,2 położenie wzdłuż osi wagonu
X2. Zbiornik hamulcowy 2: 3,6/20,5 długości 7,8 średnica 3,2 położenie wzdłuż osi wagonu
Y. Zbiornik sterujący: 9,2/14,5 długości 2,9 średnica 2,1 położenie wzdłuż osi wagonu
Z1. Cylinder hamulca 5,8/14,5 dno w kierunku środka wagonu
Po stronie przeciwnej hamulca ręcznego
Z2. Cylinder hamulca 5,8/14,5 dno w kierunku środka wagonu
Q. Zbiornik zasilający 5,1/28,3 długość 3,9 średnica 1,4 położenie poprzecznie do osi wagonu
U. Tablica przestawcza powinna być prostokątem o wymiarach SxW 2,3x2,2 oś po stronie przedziałów/korytarza 6,8/6,1 od osi poprzecznej wagonu
V. Tablica odłącznika hamulca geometrycznie ok. ale powinna być 12,1 od osi poprzecznej wagonu
4.Wózek
Ten typ wagonów miał podstawiane wózki naszej produkcji 4ANc/7 czyli to co jest z założenia nie pasuje do rzeczywistości (poza prądnicami namaźniczymi bo te są akurat ok. chociaż nie za dokładnie)
5.Urządzenia cięgłowo-zderzne
Tarcze zderzaków powinny mieć wymiar 5,25x2,9 (oryginalne) do 1980 albo 4,6x2,8 (nasze) od 1980. Z tą datą rewizji to tylko wariant 2 z tym że na modelu do żadnej wersji nie pasują.
6.Urządzenia zewnętrzne
Najniższy stopień wejściowy jest za krótki. Powinien mieć 8,2 z czego 0,2 powinno wystawać w kierunku zewnętrznym i oczywiście bez tego ścięcia wykonanego dla umożliwienia obrotu wózka
Brak pałąków do mocowania lin na promie
Brak wsporników sygnałów końca pociągu
7.Okna
Wymiary geometryczne ok. tyle że obie szyby są w tej samej płaszczyźnie a powinny być w różnych (jak w każdym oknie opuszczanym) a kształt ramy jest w rzeczywistości znacznie bardziej skomplikowany (wykonanie uproszczone na poziomie BTTB)
8.Drzwi
Brak uwag
9.Wentylacja
Położenie wywietrzników nad WC jest ok
Położenie poprzeczne wywietrzników nad korytarzem jest ok natomiast położenie wzdłużne pokazują czerwone kropki na zdjęciu.
Żaluzja na ścianie bocznej to nadruk czyli ma się nijak do rzeczywistości (powinna nieco wystawać rama i mieć typowe pióra do żaluzji)
10.Malowanie i napisy
Kolor ścian jest ok (z grubsza jest to khaki ciemny) natomiast dach szary przez nasze ZNTK (w tym przypadku Opole) typowo nie był w latach 80-ych praktykowany (dopuszczalne ale wątpliwe)
Co do oznaczenia literowego Bd. Wagon ten konstrukcyjnie spełniał wszystkie wymagania UIC w tym miał układ zdalnego sterowania drzwiami (zamknięcie/blokada) i oświetleniem oraz ogrzewanie nawiewne. To oznacza że do 1985 powinien mieć oznaczenie Bwxzde (z tym że nie od razu dostał e bo je wprowadzono ok 1980) natomiast potem Bdnu oraz 2 w kwadracie na prawo od 1 w kółku przy głośniku w kółku przy dolnej krawędzi pudła. Teoretycznie mogłoby być Bdn ponieważ ZNTK Opole dostały zgodę na nie odtwarzanie przy naprawach ww układu zdalnego sterowania drzwiami i oświetleniem ze względu na braki części zamiennych z importu, ale nie mam potwierdzenia że faktycznie do tego doszło z drugiej strony mogli to potem założyć (Bdn byłoby dopuszczalne ale ryzykowne). Tu tylko uwaga że proces przemalowywania trwa kilka lat (najpierw ZNTK musi zrobić szablon a potem kolejne wagony muszą być poddawane rewizji) więc ten opis po 1985 uznałbym za niezbyt szczęśliwy. Opcja Bwxzd lub Bwxzde statystycznie bardziej pasuje.
Brak znaku hamulca ręcznego po jednej stronie.
Brak znaków punktów mocowania lin na promie
11.Aparatura elektryczna
Poniżej prawidłowy układ pod pudłem (litery jak w oznaczeniu na zdjęciu wymiary SxWxG+odległość od płaszczyzny pudła (w głąb)/położenie środka od osi wagonu)
Strona korytarza
A. Skrzynia prostownika i zabezpieczenia prądnicy 5,8x5,0x3,3+2,5/47,3 (nieco mniejsza pokrywa z uchwytem na ścianie czołowej - na modelu nie ma czegoś takiego)
B. Skrzynia wybiorczo-przełączająca ogrzewania 9,6x5,0x4,8+2,0/32,8 (wymiar dotyczy pokrywy, sama skrzynia jest nieco mniejsza i opuszczona na wspornikach o 0,3 w dół od płaszczyzny ostoi - na modelu nie ma dokładnie czegoś takiego)
C. Dźwignia odłącznika awaryjnego WN 1,8x1,8x0,1+0,3/25,4 (na płycie wsporczej opuszczona o 1,6 w dół od płaszczyzny ostoi - brak na modelu)
D. Gniazdko (okrągłe) 10,0 od osi wagonu opuszczone o 0,3 w dół od płaszczyzny ostoi na płycie wsporczej - brak na modelu
E. Skrzynka przyłączeniowa 1,3x0,7x0,6+2,3/23,7 na płycie wsporczej opuszczone o 1,5 w dół od płaszczyzny ostoi na płycie wsporczej - brak na modelu
F. Skrzynia zabezpieczeń baterii 5,6x2,8x2,3+2,3/32,0 na wspornikach opuszczona o 1,5 w dół od płaszczyzny ostoi skrzynka jest na modelu pomiędzy skrzyniami akumulatorów ale w niewłaściwym miejscu i z niewłaściwymi wymiarami
G. Skrzynia baterii akumulatorów 17,3x4,3x6,0+2,3/43,8 wygląd pokrywy na modelu jest prawidłowy tyle że jest za wąska (i powinna być jedna a nie dwie)
Strona przedziałów
A. Skrzynia prostownika i zabezpieczenia prądnicy 5,8x5,0x3,3+2,5/47,3 (nieco mniejsza pokrywa z uchwytem na ścianie czołowej - na modelu nie ma czegoś takiego) - to samo co po przekątnej
D. Gniazdko (okrągłe) 10,0 od osi wagonu opuszczone o 0,3 w dół od płaszczyzny ostoi na płycie wsporczej - brak na modelu
C. Dźwignia odłącznika awaryjnego WN 1,8x1,8x0,1+0,3/25,4 (na płycie wsporczej opuszczona o 1,6 w dół od płaszczyzny ostoi - brak na modelu)
Zespół nagrzewnicy ma niewłaściwy kształt od strony korytarza. Pokrywa która tam jest powinna być ukosem (górna krawędź bliżej płaszczyzny ściany dolna dalej) ok. 5 stopni przy czym górna krawędź ok. 0,3 mm poniżej płaszczyzny ściany. Sam kanał ssawny jest o 0,5 mm za wąski (powinien być szerszy niż pokrywa)
Uwaga: Wagony tego typu nie są (raczej były bo wątpię żeby jakiś do teraz dojeździł) jedynymi na PKP pochodzącymi z byłej NRD więc radzę ich nie pomylić z innymi np z wykonaniem 042 produkcji Waggonbau Bautzen importowanymi po 1984
Link do fotki
