Y/B70 Tillig

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: jafrap »

golab pisze:A to taka fotka ogólnie dostępnego przedmiotu jest chroniona prawem ??

Zdjęcie, aby mogło stac sie przedmiotem ochrony prawem autorskim, musi posiadać cechy nadajace mu charakter "utworu", czyli być wynikiem działalności twórczej, posiadać cechy nadajace jej indywidualny charakter ...

A jak już pokażesz wywietrzniki to ...
A to nie ta? http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.108404/

A wogóle to zastanawiam się po kiego grzyba Tillig tak spitrasił te wywietrzniki, skoro w tłuczonym przez tą samą firmę Y-eku w H0 są rozstawione w równych odstępach?...
Ostatnio zmieniony 21 wrz 2014, 21:10 przez jafrap, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1359
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: golab »

A to taka fotka ogólnie dostępnego przedmiotu jest chroniona prawem ??

Zdjęcie, aby mogło stac sie przedmiotem ochrony prawem autorskim, musi posiadać cechy nadajace mu charakter "utworu", czyli być wynikiem działalności twórczej, posiadać cechy nadajace jej indywidualny charakter ...

A jak już pokażesz wywietrzniki to ...
Ostatnio zmieniony 27 sie 2014, 20:10 przez golab, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 145
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: LemingAnadyrski »

Na str. 290 (zdjecie G.74, kwiecien 1988 r.) "Ty2 - wojenna lokomotywa na pokojowe czasy" jest widoczna cala burta naszego
uroczego "Y" od strony kratki nawiewu. Oznaczenie na zdjeciu jest kompletnie nieczytelne, ale robi wrazenie wyraznie krotkiego
- zgadywalbym ze raczej Bd niz Bdn, ale raster niestety mocno utrudnia ocene. Pewnie posiadacz oryginalu bylby w stanie
powiedziec cos wiecej, co tam jest napisane...
Awatar użytkownika
przemcol
Posty: 440
Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: przemcol »

Na forum modelarstwo.info pojawił ciekawy się post Pana K. Koja o oznaczeniu wagonu Bd. Dotyczy wagonu w H0, ale epoka jest ta sama.
Link
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: ArturSchŁ »

gemol pisze:To niestety wymaga paru minut spokoju, a u mnie młyn.
Moja uwaga była w kontekście praw autora, u mnie też z czasem krucho.
:mrgreen:
gemol
Posty: 1054
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: gemol »

To jest zdjęcie z początku lat 90 w malowaniu oliwkowym. Oznaczenia niestety nie są czytelne, ale można się domyślić: Bdn, myślnik, a po nim trudno powiedzieć - być może "u".
Wracając do wywietrzników są one umieszczone, jak wspomniał AK, nie centralnie na wysokości przedziałów, ale bliżej lewej ich ściany /patrząc jak poprzednio od niebieskiej lampki/.
Zawsze można fotkę obciąć do interesujących nas szczegółów, przekontrastować do czarno-białego szkicu rozmieszczenia i informacja o rozmieszczeniu ...nie jest fotką.
To niestety wymaga paru minut spokoju, a u mnie młyn.
Ostatnio zmieniony 09 lut 2012, 10:52 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
AK
Posty: 368
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: AK »

To co napisał gemol zgadza się z "czerwonymi kropkami" więc sprawa byłaby wyjaśniona.
W kwestii formalnej wywietrzniki nie sa idealnie w osi przedziałów bo je się pozycjonuje po środku między wręgami dachu ale w 1:120 to byłoby raczej niezauważalne.
To co mnie by ciekawiło (o ile ta fota przedstawia wagon w oryginalnym malowaniu) to jakie miał oznaczenie literowe bo z tego co ja mam w swoich papierach to przyjechały z Bme a dopiero potem ZNTK przemalował je na Bwxzd a to byłaby ciekawostka :shock: .
gemol
Posty: 1054
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: gemol »

Fotką dysponuję, ale nie mam zgody autora na jej publikację. Wg tego zdjęcia wywietrzniki powinny być rozmieszczone w równych odstępach nad korytarzem na wysokości przedziałów /patrząc od niebieskiej lampki/ 2, 4, 6, 8, 10.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
AK
Posty: 368
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: AK »

Dlatego że taki układ miały wagony 9 przedziałowe (wtedy byłyby to drobne korekty poniżej 1 mm)
Potwierdzam że dla rozwiania wszelkich wątpliwości fota byłaby wskazana.
Ostatnio zmieniony 07 lut 2012, 12:34 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
psz
Posty: 64
Rejestracja: 17 lip 2010, 16:24
Lokalizacja: Katowice vel Wrocław
Kontakt:

Re: Y/B70 Tillig

Post autor: psz »

Wreszcie ktoś się wypowiedział w sprawie wywietrzników nad korytarzem, które są w nierównych odstępach. Aczkolwiek przydałoby się zdjęcie dachu oryginału, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości :roll: Bo niby po co Tillig tak je zamontował?
AK
Posty: 368
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Y/B70 Tillig

Post autor: AK »

Poniżej porównanie modelu TILLIG nr kat.16642 do wagonu wykonanie 403 produkcji Waggonbau Gorlitz importowanego w latach 78-79.
O ile nie zaznaczono inaczej wymiary w mm w skali 1:120
1.Ostoja
Czołownica jest prawdopodobnie trochę niedokładnie ale ze względu na punkty montażowe sprzęgów niewiele tam widać.
2.Pudło
Zagłębienia na czołach są za wysokie. Lewe powinno mieć 5,0 prawe 6,1 licząc od dolnej krawędzi poszycia. W kwestii formalnej poszycie boczne do końca promienia narożnika jest o 15 mm (w 1:1) niżej niż czoło ale model tego nie odwzorowuje.
3.Hamulec
Poniżej prawidłowy układ aparatury pneumatycznej (litery jak w oznaczeniu na zdjęciu, położenie do osi zbiorników i dna cylindrów od osi wzdłużnej/poprzecznej wagonu)
Po stronie hamulca ręcznego
X1. Zbiornik hamulcowy 1: 7,9/20,5 długości 7,8 średnica 3,2 położenie wzdłuż osi wagonu
X2. Zbiornik hamulcowy 2: 3,6/20,5 długości 7,8 średnica 3,2 położenie wzdłuż osi wagonu
Y. Zbiornik sterujący: 9,2/14,5 długości 2,9 średnica 2,1 położenie wzdłuż osi wagonu
Z1. Cylinder hamulca 5,8/14,5 dno w kierunku środka wagonu
Po stronie przeciwnej hamulca ręcznego
Z2. Cylinder hamulca 5,8/14,5 dno w kierunku środka wagonu
Q. Zbiornik zasilający 5,1/28,3 długość 3,9 średnica 1,4 położenie poprzecznie do osi wagonu
U. Tablica przestawcza powinna być prostokątem o wymiarach SxW 2,3x2,2 oś po stronie przedziałów/korytarza 6,8/6,1 od osi poprzecznej wagonu
V. Tablica odłącznika hamulca geometrycznie ok. ale powinna być 12,1 od osi poprzecznej wagonu
4.Wózek
Ten typ wagonów miał podstawiane wózki naszej produkcji 4ANc/7 czyli to co jest z założenia nie pasuje do rzeczywistości (poza prądnicami namaźniczymi bo te są akurat ok. chociaż nie za dokładnie)
5.Urządzenia cięgłowo-zderzne
Tarcze zderzaków powinny mieć wymiar 5,25x2,9 (oryginalne) do 1980 albo 4,6x2,8 (nasze) od 1980. Z tą datą rewizji to tylko wariant 2 z tym że na modelu do żadnej wersji nie pasują.
6.Urządzenia zewnętrzne
Najniższy stopień wejściowy jest za krótki. Powinien mieć 8,2 z czego 0,2 powinno wystawać w kierunku zewnętrznym i oczywiście bez tego ścięcia wykonanego dla umożliwienia obrotu wózka
Brak pałąków do mocowania lin na promie
Brak wsporników sygnałów końca pociągu
7.Okna
Wymiary geometryczne ok. tyle że obie szyby są w tej samej płaszczyźnie a powinny być w różnych (jak w każdym oknie opuszczanym) a kształt ramy jest w rzeczywistości znacznie bardziej skomplikowany (wykonanie uproszczone na poziomie BTTB)
8.Drzwi
Brak uwag
9.Wentylacja
Położenie wywietrzników nad WC jest ok
Położenie poprzeczne wywietrzników nad korytarzem jest ok natomiast położenie wzdłużne pokazują czerwone kropki na zdjęciu.
Żaluzja na ścianie bocznej to nadruk czyli ma się nijak do rzeczywistości (powinna nieco wystawać rama i mieć typowe pióra do żaluzji)
10.Malowanie i napisy
Kolor ścian jest ok (z grubsza jest to khaki ciemny) natomiast dach szary przez nasze ZNTK (w tym przypadku Opole) typowo nie był w latach 80-ych praktykowany (dopuszczalne ale wątpliwe)
Co do oznaczenia literowego Bd. Wagon ten konstrukcyjnie spełniał wszystkie wymagania UIC w tym miał układ zdalnego sterowania drzwiami (zamknięcie/blokada) i oświetleniem oraz ogrzewanie nawiewne. To oznacza że do 1985 powinien mieć oznaczenie Bwxzde (z tym że nie od razu dostał e bo je wprowadzono ok 1980) natomiast potem Bdnu oraz 2 w kwadracie na prawo od 1 w kółku przy głośniku w kółku przy dolnej krawędzi pudła. Teoretycznie mogłoby być Bdn ponieważ ZNTK Opole dostały zgodę na nie odtwarzanie przy naprawach ww układu zdalnego sterowania drzwiami i oświetleniem ze względu na braki części zamiennych z importu, ale nie mam potwierdzenia że faktycznie do tego doszło z drugiej strony mogli to potem założyć (Bdn byłoby dopuszczalne ale ryzykowne). Tu tylko uwaga że proces przemalowywania trwa kilka lat (najpierw ZNTK musi zrobić szablon a potem kolejne wagony muszą być poddawane rewizji) więc ten opis po 1985 uznałbym za niezbyt szczęśliwy. Opcja Bwxzd lub Bwxzde statystycznie bardziej pasuje.
Brak znaku hamulca ręcznego po jednej stronie.
Brak znaków punktów mocowania lin na promie
11.Aparatura elektryczna
Poniżej prawidłowy układ pod pudłem (litery jak w oznaczeniu na zdjęciu wymiary SxWxG+odległość od płaszczyzny pudła (w głąb)/położenie środka od osi wagonu)
Strona korytarza
A. Skrzynia prostownika i zabezpieczenia prądnicy 5,8x5,0x3,3+2,5/47,3 (nieco mniejsza pokrywa z uchwytem na ścianie czołowej - na modelu nie ma czegoś takiego)
B. Skrzynia wybiorczo-przełączająca ogrzewania 9,6x5,0x4,8+2,0/32,8 (wymiar dotyczy pokrywy, sama skrzynia jest nieco mniejsza i opuszczona na wspornikach o 0,3 w dół od płaszczyzny ostoi - na modelu nie ma dokładnie czegoś takiego)
C. Dźwignia odłącznika awaryjnego WN 1,8x1,8x0,1+0,3/25,4 (na płycie wsporczej opuszczona o 1,6 w dół od płaszczyzny ostoi - brak na modelu)
D. Gniazdko (okrągłe) 10,0 od osi wagonu opuszczone o 0,3 w dół od płaszczyzny ostoi na płycie wsporczej - brak na modelu
E. Skrzynka przyłączeniowa 1,3x0,7x0,6+2,3/23,7 na płycie wsporczej opuszczone o 1,5 w dół od płaszczyzny ostoi na płycie wsporczej - brak na modelu
F. Skrzynia zabezpieczeń baterii 5,6x2,8x2,3+2,3/32,0 na wspornikach opuszczona o 1,5 w dół od płaszczyzny ostoi skrzynka jest na modelu pomiędzy skrzyniami akumulatorów ale w niewłaściwym miejscu i z niewłaściwymi wymiarami
G. Skrzynia baterii akumulatorów 17,3x4,3x6,0+2,3/43,8 wygląd pokrywy na modelu jest prawidłowy tyle że jest za wąska (i powinna być jedna a nie dwie)
Strona przedziałów
A. Skrzynia prostownika i zabezpieczenia prądnicy 5,8x5,0x3,3+2,5/47,3 (nieco mniejsza pokrywa z uchwytem na ścianie czołowej - na modelu nie ma czegoś takiego) - to samo co po przekątnej
D. Gniazdko (okrągłe) 10,0 od osi wagonu opuszczone o 0,3 w dół od płaszczyzny ostoi na płycie wsporczej - brak na modelu
C. Dźwignia odłącznika awaryjnego WN 1,8x1,8x0,1+0,3/25,4 (na płycie wsporczej opuszczona o 1,6 w dół od płaszczyzny ostoi - brak na modelu)
Zespół nagrzewnicy ma niewłaściwy kształt od strony korytarza. Pokrywa która tam jest powinna być ukosem (górna krawędź bliżej płaszczyzny ściany dolna dalej) ok. 5 stopni przy czym górna krawędź ok. 0,3 mm poniżej płaszczyzny ściany. Sam kanał ssawny jest o 0,5 mm za wąski (powinien być szerszy niż pokrywa)
Uwaga: Wagony tego typu nie są (raczej były bo wątpię żeby jakiś do teraz dojeździł) jedynymi na PKP pochodzącymi z byłej NRD więc radzę ich nie pomylić z innymi np z wykonaniem 042 produkcji Waggonbau Bautzen importowanymi po 1984
Link do fotki
Obrazek
Ostatnio zmieniony 06 lut 2012, 18:56 przez AK, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości