Ciekawostka część 2
W związku z wysokim natężeniem ruchu pasażerów (głównie stoczniowcy i pracownicy portowi) między miastem Rostok i nadmorskim kurortem i portem Warnemünde Rostock opracowano system połączeń S-Bahn.
Pierwsze połączenia powstały już w 1936 roku (w niedzielę realizowano je w 20-minutowych odstępach). Po II W.Ś. nastąpił duży wzrost natężenia ruchu pasażerów na tym odcinku i od 1950 roku postanowiono stworzyć spójny system komunikacji kolejowej na tej trasie. Przyczyną był rozwój dużego ośrodka portowego Rostok. Pociągi osobowe prowadzono parowozami serii 38 i 41 z pierwszą serią jednostek DBv i DBvqe. Począwszy od 1960 roku rozpoczęto eksploatacja systemu wagonów piętrowych w układzie push-pull z parowozami Używano codziennie, 5 piętrowych jednostek, z lokomotywami serii 64 (do 1965), BR 62 (do 1967), lokomotywami BR 110 (V 100), które od 1974 roku zastąpiono przez cięższe BR 118. Te pracowały w układzie standardowym push-pull i jako jednostka napędowa pomiędzy czteroczłonami w środku. Był to swoisty ewenement jeśli chodzi o system push-pull na kolei DR.
Pierwszy etap S-Bahn zbudowano jako jednotorowy z wykorzystaniem bocznicy do strategicznego portu i dzielnicy południowej w 1970. Z letniego rozkładu jazdy 1971 r mamy dane o 13 jednostkach podwójnych złożonych z piętrowych Dbvqe. W dniu 26 Maja 1974 r. połączenie to stało się oficjalnie S bahn'em, a od 28 Września 1974 r. zmodernizowano je jako szlak dwutorowy do Warnemünde co usprawniło system w godzinach szczytu, pociągi kursowały tu w odstępach 10-minutowych.
Rozbudowa aglomeracji była w latach 70-tych bardzo szybka, co spowodowało że od 1 Października 1978 r. w godzinach szczytu pociągi były złożone z trzech jednostek i BR 118 na obu końcach. W 1975 r. było na 13,5 km trasie dziewięć stacji, które można było obsłużyć w 26 minut ze średnią prędkością 35 km / godz.
Ważną decyzją był projekt elektryfikacji węzła który zrealizowano w 1988 r. Podniosło to poziom obsługi pasażerów na trasie S-bahn jak i też miało znaczenie dla ruchu krajowego. Niezapomniane klimaty postawiły po sobie wagony piętrowe starszej serii malowane na kolor kremowo - niebieski. Niestety nowe "piętrusy" posiadały już standardowy schemat malowania dla DR.
http://www.bvm-berlin.de/DR-Site/Betrie ... stock.html