Jakie to były wagony?

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Art
Posty: 11
Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: Art »

Zrobił się całkiem wspominkowy wątek, a z tymi rozkładanymi siedzeniami to było fajnie.
tetryk1955
Posty: 232
Rejestracja: 27 paź 2008, 16:21
Lokalizacja: gliwice
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: tetryk1955 »

wmac27 pisze:Gdy w przedziale było np 4 osoby to podnosiło się siedzenia spało się jak w kuszetce. Awantura z konduktorem była wtedy obowiązkowa, bo tego nie wolno było robić. Ach te czasy ...
He, he, lepiej spało się w "hamakach" na walizy, ale wtedy awantura była niebotyczna :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 02 mar 2011, 19:23 przez tetryk1955, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: oelka »

wmac27 pisze:Tutaj mam fotkę wagonu typu 1A serii Bhxz produkowanego w latach 1947 - 1950 przez HCP, którego dokumentację wykonano w CBK - PTK Poznań. (...)
Wnętrze tego wagonu wydaje się bardziej luksusowe niż wagonu 8A - Bhxzt. Ale może wagon 8A - Bhxzt był wagonem przystosowanym do zamiany miejsc siedzących w leżące. Pamiętam, że jeździłem takim. Gdy w przedziale było np 4 osoby to podnosiło się siedzenia spało się jak w kuszetce.
Ja bym się nie wczuwał zbytnio w zdjęcia z Katalogu Wagonów Pasażerskich z 1974 roku. To samo zresztą dotyczy siostrzanego katalogu wagonów towarowych i książki Normalnotorowe Wagony dla PKP. Bo wcale nie ma pewności, że na zdjęciu jest ten wagon, który jest opisywany.
Dla równowagi w opisie wagonu 1A zamieszczonym w Biuletynie SITK, z listopada 1947 są zdjęcia i rzuty wagonu 1A, włącznie z przekrojami wnętrza i tam są widoczne ławki wykładane listewkami.
Do lat 70. wszystkie wagony przechodziły naprawy i modernizacje o różnym zakresie, stąd wygląd wagonu i jego wyposażenia w 1970 roku, mógł się różnić od stanu fabrycznego, co więcej wagony poszczególnych typów mogły zatracić swoje charakterystyczne cechy i rozróżnienie ich może być bardzo trudne.

Krzysztof
slawek
Posty: 503
Rejestracja: 14 lut 2009, 19:24
Lokalizacja: Krzyż Wlkp. - Poznań
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: slawek »

Wagony brązowo kremowe przełomem lat 89/90 pojawiły się w pociągu ex Chrobry Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia. Ten pociąg zawsze miał najlepsze wagony na tej trasie jak tylko pamiętam. Zestawienie pociągu to 2 wagony pierwszej klasy z żółtym pasem nad oknami, następnie wagon 2 klasy z częścią barową (część barowa miała barwy czerwono kremowe, czyli dwa kolory na jednym wagonie), a następnie 4 wagony klasy 2, no i na czele zawsze była EP08 lub EP05, EP09 zaczęły pojawiać się dopiero z wagonami klasy Z
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 16:23 przez slawek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: wmac27 »

Tutaj mam fotkę wagonu typu 1A serii Bhxz produkowanego w latach 1947 - 1950 przez HCP, którego dokumentację wykonano w CBK - PTK Poznań.
Obrazek
Wnętrze tego wagonu wydaje się bardziej luksusowe niż wagonu 8A - Bhxzt. Ale może wagon 8A - Bhxzt był wagonem przystosowanym do zamiany miejsc siedzących w leżące. Pamiętam, że jeździłem takim. Gdy w przedziale było np 4 osoby to podnosiło się siedzenia spało się jak w kuszetce. Awantura z konduktorem była wtedy obowiązkowa, bo tego nie wolno było robić. Ach te czasy ...
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 16:22 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: oelka »

maciej_kolej pisze:Ja mam pytanie do Oelki dość może dziwne - kolej w realu nie bardzo mnie tak interesowała jak dziś stąd wątpliwości. Jadąc ekspresem Tatry widziałem pociągi ekspresowe kremowe z brązowym pasem (???) był to rok o ile pamiętam 89-? może 90-? Malowanie dziwne chyba i to był krótki okres - jeśli nie mylę czegoś oczywiście.
Chyba gdzieś od 1987/88 zaczęto nowe wagony wchodzące do ruchu malować zamiast w całości na zielono, to w kolorze kremowym a pas podokienny na jakiś odcień zielonego. Ale dość szybko wprowadzono schemat występujący do dziś, z zielonym lub czerwonym pasem okiennym i jasnym dolnym.
A że nowe wagony szły w pierwszym rzędzie do obsługi CMK, to też najłatwiej było je napotkać między Warszawą, Krakowem i Katowicami.
Art pisze:Wydaje mi się że wtedy nie było CMK a tamten pociąg jechał Radom -Kielce- Tunel itd. To było na pewno przed 1971.
Przez CMK dało się jeździć po 1977 roku. Ruch pasażerski wprowadzano stopniowo w latach 80. A wcześniej w kierunku Krakowa jechało się albo przez Radom-Kielce, albo Koluszki-Częstochowę.
wmac27 pisze:Jeśli jest to wnętrze wagonu, którymi jeździłeś, to jest wagon typu 8A serii Bhxzt wyprodukowanego w Ostrowie Wlkp. w ZNTK "Ostrów" w latach 1952 - 1959.
Niekoniecznie. Wszystkie typy wagonów, które początkowo były jako 3, a potem druga klasa miały w ten sposób wykończone przedziały. A więc wagony typów 1A z HCP, 2A, 8A. Podobnie odbudowane po wojnie wagony produkcji przedwojennej.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 16:21 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: wmac27 »

Art pisze:... Bardzo proszę o pomoc w identyfikacji i podpowiedzi jakie wagony nadawały by się do konwersji.
Jeśli jest to wnętrze wagonu, którymi jeździłeś, to jest wagon typu 8A serii Bhxzt wyprodukowanego w Ostrowie Wlkp. w ZNTK "Ostrów" w latach 1952 - 1959.
Obrazek

Będzie duży kłopot w znalezieniu odpowiedniego dawcy.
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 15:42 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Art
Posty: 11
Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: Art »

Wydaje mi się że wtedy nie było CMK a tamten pociąg jechał Radom -Kielce- Tunel itd. To było na pewno przed 1971. Co do Tatr tego nie wiem. Później oczywiście do Zakopanego jeździłem Tatrami jak miałem za co lub taniej nocnym ze Wschodniego z kolegami- istna jatka.
Art
Posty: 11
Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: Art »

Wydaje się bardzo podobne, kiedyś jeszcze jechałem takim wagonem na kolonie do Krościenka i miałem super miejscówkę na półce bagażowej!, tamten wago tez miał drewniany wystrój.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2011, 14:10 przez Art, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: wmac27 »

A może to takie wnętrze było w tym wagonie?
Obrazek
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 15:41 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: Maciej »

Mariusz pisze:Choć nie jestem oelka ;) ale coś pamiętam też z tamtych czasów właśnie i czy to nie był "Górnik" ??
Nie wiem ja jechałem "Tatrami" a to kremowo z brązowymi pasami mnie mijało i też czasami gnało jak opętane na CMK w tamtych latach...
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: Mariusz »

Choć nie jestem oelka ;) ale coś pamiętam też z tamtych czasów właśnie i czy to nie był "Górnik" ??
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Jakie to były wagony?

Post autor: Maciej »

Ja mam pytanie do Oelki dość może dziwne - kolej w realu nie bardzo mnie tak interesowała jak dziś stąd wątpliwości. Jadąc ekspresem Tatry widziałem pociągi ekspresowe kremowe z brązowym pasem (???) był to rok o ile pamiętam 89-? może 90-? Malowanie dziwne chyba i to był krótki okres - jeśli nie mylę czegoś oczywiście.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2011, 12:12 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re:W-wa Główna - Zakopane (nocny)

Post autor: oelka »

Art pisze:Wielkie dzięki za odzew. Podróż miała miejsce około roku 1970 i trwała cała noc.
Jeśli chodzi o lokomotywy prowadzące pociąg to na odcinku Warszawa Główna - Kraków może być EU07/EU06 lub zamiennie np. ET21, a na odcinku Kraków - Zakopane, wówczas niezlektryfikowanym OKz32, lub zamiennie Ty2, TKt48.

Krzysztof
Art
Posty: 11
Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re:W-wa Główna - Zakopane (nocny)

Post autor: Art »

Wielkie dzięki za odzew. Podróż miała miejsce około roku 1970 i trwała cała noc.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości