Jakie to były wagony?
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
- Lokalizacja: W-wa
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Zrobił się całkiem wspominkowy wątek, a z tymi rozkładanymi siedzeniami to było fajnie.
-
- Posty: 232
- Rejestracja: 27 paź 2008, 16:21
- Lokalizacja: gliwice
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
He, he, lepiej spało się w "hamakach" na walizy, ale wtedy awantura była niebotycznawmac27 pisze:Gdy w przedziale było np 4 osoby to podnosiło się siedzenia spało się jak w kuszetce. Awantura z konduktorem była wtedy obowiązkowa, bo tego nie wolno było robić. Ach te czasy ...

Ostatnio zmieniony 02 mar 2011, 19:23 przez tetryk1955, łącznie zmieniany 3 razy.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Ja bym się nie wczuwał zbytnio w zdjęcia z Katalogu Wagonów Pasażerskich z 1974 roku. To samo zresztą dotyczy siostrzanego katalogu wagonów towarowych i książki Normalnotorowe Wagony dla PKP. Bo wcale nie ma pewności, że na zdjęciu jest ten wagon, który jest opisywany.wmac27 pisze:Tutaj mam fotkę wagonu typu 1A serii Bhxz produkowanego w latach 1947 - 1950 przez HCP, którego dokumentację wykonano w CBK - PTK Poznań. (...)
Wnętrze tego wagonu wydaje się bardziej luksusowe niż wagonu 8A - Bhxzt. Ale może wagon 8A - Bhxzt był wagonem przystosowanym do zamiany miejsc siedzących w leżące. Pamiętam, że jeździłem takim. Gdy w przedziale było np 4 osoby to podnosiło się siedzenia spało się jak w kuszetce.
Dla równowagi w opisie wagonu 1A zamieszczonym w Biuletynie SITK, z listopada 1947 są zdjęcia i rzuty wagonu 1A, włącznie z przekrojami wnętrza i tam są widoczne ławki wykładane listewkami.
Do lat 70. wszystkie wagony przechodziły naprawy i modernizacje o różnym zakresie, stąd wygląd wagonu i jego wyposażenia w 1970 roku, mógł się różnić od stanu fabrycznego, co więcej wagony poszczególnych typów mogły zatracić swoje charakterystyczne cechy i rozróżnienie ich może być bardzo trudne.
Krzysztof
-
- Posty: 503
- Rejestracja: 14 lut 2009, 19:24
- Lokalizacja: Krzyż Wlkp. - Poznań
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Wagony brązowo kremowe przełomem lat 89/90 pojawiły się w pociągu ex Chrobry Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia. Ten pociąg zawsze miał najlepsze wagony na tej trasie jak tylko pamiętam. Zestawienie pociągu to 2 wagony pierwszej klasy z żółtym pasem nad oknami, następnie wagon 2 klasy z częścią barową (część barowa miała barwy czerwono kremowe, czyli dwa kolory na jednym wagonie), a następnie 4 wagony klasy 2, no i na czele zawsze była EP08 lub EP05, EP09 zaczęły pojawiać się dopiero z wagonami klasy Z
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 16:23 przez slawek, łącznie zmieniany 1 raz.
- wmac27
- Posty: 398
- Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
- Lokalizacja: Dolice
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Tutaj mam fotkę wagonu typu 1A serii Bhxz produkowanego w latach 1947 - 1950 przez HCP, którego dokumentację wykonano w CBK - PTK Poznań.

Wnętrze tego wagonu wydaje się bardziej luksusowe niż wagonu 8A - Bhxzt. Ale może wagon 8A - Bhxzt był wagonem przystosowanym do zamiany miejsc siedzących w leżące. Pamiętam, że jeździłem takim. Gdy w przedziale było np 4 osoby to podnosiło się siedzenia spało się jak w kuszetce. Awantura z konduktorem była wtedy obowiązkowa, bo tego nie wolno było robić. Ach te czasy ...

Wnętrze tego wagonu wydaje się bardziej luksusowe niż wagonu 8A - Bhxzt. Ale może wagon 8A - Bhxzt był wagonem przystosowanym do zamiany miejsc siedzących w leżące. Pamiętam, że jeździłem takim. Gdy w przedziale było np 4 osoby to podnosiło się siedzenia spało się jak w kuszetce. Awantura z konduktorem była wtedy obowiązkowa, bo tego nie wolno było robić. Ach te czasy ...
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 16:22 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Chyba gdzieś od 1987/88 zaczęto nowe wagony wchodzące do ruchu malować zamiast w całości na zielono, to w kolorze kremowym a pas podokienny na jakiś odcień zielonego. Ale dość szybko wprowadzono schemat występujący do dziś, z zielonym lub czerwonym pasem okiennym i jasnym dolnym.maciej_kolej pisze:Ja mam pytanie do Oelki dość może dziwne - kolej w realu nie bardzo mnie tak interesowała jak dziś stąd wątpliwości. Jadąc ekspresem Tatry widziałem pociągi ekspresowe kremowe z brązowym pasem (???) był to rok o ile pamiętam 89-? może 90-? Malowanie dziwne chyba i to był krótki okres - jeśli nie mylę czegoś oczywiście.
A że nowe wagony szły w pierwszym rzędzie do obsługi CMK, to też najłatwiej było je napotkać między Warszawą, Krakowem i Katowicami.
Przez CMK dało się jeździć po 1977 roku. Ruch pasażerski wprowadzano stopniowo w latach 80. A wcześniej w kierunku Krakowa jechało się albo przez Radom-Kielce, albo Koluszki-Częstochowę.Art pisze:Wydaje mi się że wtedy nie było CMK a tamten pociąg jechał Radom -Kielce- Tunel itd. To było na pewno przed 1971.
Niekoniecznie. Wszystkie typy wagonów, które początkowo były jako 3, a potem druga klasa miały w ten sposób wykończone przedziały. A więc wagony typów 1A z HCP, 2A, 8A. Podobnie odbudowane po wojnie wagony produkcji przedwojennej.wmac27 pisze:Jeśli jest to wnętrze wagonu, którymi jeździłeś, to jest wagon typu 8A serii Bhxzt wyprodukowanego w Ostrowie Wlkp. w ZNTK "Ostrów" w latach 1952 - 1959.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 16:21 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- wmac27
- Posty: 398
- Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
- Lokalizacja: Dolice
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Jeśli jest to wnętrze wagonu, którymi jeździłeś, to jest wagon typu 8A serii Bhxzt wyprodukowanego w Ostrowie Wlkp. w ZNTK "Ostrów" w latach 1952 - 1959.Art pisze:... Bardzo proszę o pomoc w identyfikacji i podpowiedzi jakie wagony nadawały by się do konwersji.

Będzie duży kłopot w znalezieniu odpowiedniego dawcy.
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 15:42 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
- Lokalizacja: W-wa
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Wydaje mi się że wtedy nie było CMK a tamten pociąg jechał Radom -Kielce- Tunel itd. To było na pewno przed 1971. Co do Tatr tego nie wiem. Później oczywiście do Zakopanego jeździłem Tatrami jak miałem za co lub taniej nocnym ze Wschodniego z kolegami- istna jatka.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
- Lokalizacja: W-wa
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Wydaje się bardzo podobne, kiedyś jeszcze jechałem takim wagonem na kolonie do Krościenka i miałem super miejscówkę na półce bagażowej!, tamten wago tez miał drewniany wystrój.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2011, 14:10 przez Art, łącznie zmieniany 1 raz.
- wmac27
- Posty: 398
- Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
- Lokalizacja: Dolice
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 15:41 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Nie wiem ja jechałem "Tatrami" a to kremowo z brązowymi pasami mnie mijało i też czasami gnało jak opętane na CMK w tamtych latach...Mariusz pisze:Choć nie jestem oelkaale coś pamiętam też z tamtych czasów właśnie i czy to nie był "Górnik"
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Choć nie jestem oelka
ale coś pamiętam też z tamtych czasów właśnie i czy to nie był "Górnik" 


- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Jakie to były wagony?
Ja mam pytanie do Oelki dość może dziwne - kolej w realu nie bardzo mnie tak interesowała jak dziś stąd wątpliwości. Jadąc ekspresem Tatry widziałem pociągi ekspresowe kremowe z brązowym pasem (???) był to rok o ile pamiętam 89-? może 90-? Malowanie dziwne chyba i to był krótki okres - jeśli nie mylę czegoś oczywiście.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2011, 12:12 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re:W-wa Główna - Zakopane (nocny)
Jeśli chodzi o lokomotywy prowadzące pociąg to na odcinku Warszawa Główna - Kraków może być EU07/EU06 lub zamiennie np. ET21, a na odcinku Kraków - Zakopane, wówczas niezlektryfikowanym OKz32, lub zamiennie Ty2, TKt48.Art pisze:Wielkie dzięki za odzew. Podróż miała miejsce około roku 1970 i trwała cała noc.
Krzysztof
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 29 sty 2011, 20:49
- Lokalizacja: W-wa
- Kontakt:
Re:W-wa Główna - Zakopane (nocny)
Wielkie dzięki za odzew. Podróż miała miejsce około roku 1970 i trwała cała noc.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość