T_Domagalski:
Drobne uścislenia:
1. Trawa syntetyczna ("z rolki" lub sypana) z reguły wygląda na makiecie sztucznie i cukierkowato dlatego, że w rzeczywistości trawa prawie nigdy nie rośnie takimi jednolitymi połaciami. Wyjątkami są strzyżone trawniki i pastwiska (równiez strzyżone, lecz metodami naturalnymi - przez zwierzęta Wink ). I w przypadku modelowania tych wyjątków trawa syntetyczna jest OK.
2. W skali TT nie istnieje pojęcie "trawy z mchu". Nawet najdrobniejszy mech po przeliczeniu przez skalę da nam zarośla wysokie po pas - odpowiedniki różnego rodzaju zarośli, chwastów i mniejszych krzewów, a więc kolejne, wyższe "piętro" szaty roślinnej w stosunku do trawy.
Jako ciekawostkę napiszę, że jeden z moich modułów był pierwotnie, wbrew wszelkim zasadom, całkowicie pokryty trawą z rolki FALLER, a nastepnie "podrasowywany" różnymi mchami, porostami, siateczkami i gąbeczkami, aż uzyskał taki wygląd:
http://www.sttandard.org.pl/wykazy/TDP02.jpg
Tak więc o efekcie końcowym nie świadcza jedynie użyte materiały, ale głównie umiejętnośc odpowiedniego ich wykorzystania.
Karol:
Może trochę nie precyzyjnie się wyraziłem mówiąc że mech może naśladować trawę ( może ale tylko tą wysoką ), raczej mowa tu będzie o zaroślach spotykanych często przy torach kolejowych.
maciej_kolej:
Sprawa układania podłoża trawiastego wymaga wyczucia, ja dopuszczam użycie mat ale traktuję je jako podłoże wyjściowe do układania gąbek, nadawania barw czy "sadzenia" krzewów. Oczywiście maty nadają sie do niewielkich fragmentów ze względu na wspomnianą równię zieleni.
T_Domagalski:
Akurat mój przypadek był dziełem błędu. I to, jak czytam i oglądam, błędu dość klasycznego we wczesnym etapie nauki budowy makiet.
Błąd ten polega na tym, że modelarz zakłada, że najpierw wszystko zazieleni trawą, a dopiero potem zobaczy, gdzie mu będą pasowały drzewa. Tymczasem nie tędy droga, ponieważ w rzeczywistości zupełnie inna trawa rosnie na odkrytej przestrzeni, zupełnie inna w cieniu drzew, a w wielu miejscach, np. tam gdzie liście zalegają grubą ściółką cały rok - nie rośnie wcale.
Zieleń na makiecie prawidłowo powinno projektować się w kolejności "z góry do dołu" - najpierw rozplanowujemy duże drzewa, potem uzupełniamy je krzewami, a na końcu - kępami większych chwastów. Rozmieszczenie i zagęszczenie drzew jasno określa wtedy, gdzie powinna znaleźć się sucha trawa lub piach, gdzie wilgotne zarośla a gdzie tylko ściółka leśna, z rzadka przetykana paprociami lub pokrzywami.
Tak zaprojektowaną zieleń należy budować oczywiście w kolejności "od dołu do góry", czyli najpierw trawa, chwasty, a dopiero potem krzewy i drzewa.
Mech a makieta
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1909
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1909
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Mech a makieta
Karol:
Jednym z najtrudniejszych elementów do wykonania na makiecie jest trawa. W tym temacie zostało już powiedziane wiele ale zawsze jest tak, że zadawalający efekt dopiero uzyskujemy za którymś tam razem. I tak trawę możemy chlastać z maty, robić z barwionych trocin, pobawić się elektrostatyczną, czy też z starannie dobranego mchu.
I tak trawa z barwionych trocin - wygląda badziewnie
Trawa z maty - wygląda syntetycznie i nijako
Trawa z muchu - chyba do przyjęcia
Jednym z najtrudniejszych elementów do wykonania na makiecie jest trawa. W tym temacie zostało już powiedziane wiele ale zawsze jest tak, że zadawalający efekt dopiero uzyskujemy za którymś tam razem. I tak trawę możemy chlastać z maty, robić z barwionych trocin, pobawić się elektrostatyczną, czy też z starannie dobranego mchu.
I tak trawa z barwionych trocin - wygląda badziewnie
Trawa z maty - wygląda syntetycznie i nijako
Trawa z muchu - chyba do przyjęcia
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2006, 18:05 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość