http://forumtt.pl/viewtopic.php?f=6&t=3 ... =Martinezo
Jeden kabel do jednego odcinka izolowanego.
Czyli do jednego modułu podłącza się 8 szyn i masz wykrywanie w 8 miejscach. Powyżej jest opis jego produktów i co jest do czego ...
Potrzeba do wykrywania także moduł s88.
Makieta AKU
Moderator: mod-Makieta
- womo
- Posty: 2500
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
-
- Posty: 39
- Rejestracja: 25 mar 2016, 18:23
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Makieta AKU
Dzięki. Opis wystarczy. Poeksperymentuje
bo na chwilę obecną iglica potrafi się przestawić pod przejeżdżającym składem i są niespodzianki.
KC

KC
- piottrw
- Posty: 804
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Makieta AKU
Proszę
Dyszel zrobiony z dyszla sterego napędu bttb. Jest w tym dyszlu taka wypustka i ona wchodzi po spiłowaniu w otwòr napędu. Na końcu jest kółko z dziurką i w to wkleiłem drucik kupiony w sklepie modelarskim. Jest fajnie sprężynujący. Drugi kawałek dyszla odciołem. Żeby nie wypadał podkleiłem całość pleksi z okienka pudełka z wagonu. Kapka kleju na blachę napędu i trzyma się 2,5 roku. Drucik sprężynujący dobrze dociska iglice. Po zmontowaniu przykręciłem 1 wkrętem, lekka korekta i potem drugim.
Są też zestawy ale siê w to nie bawiłem.
PS
Prościej opisać się nie da a rozbierać nie bardzo teraz mogę

Dyszel zrobiony z dyszla sterego napędu bttb. Jest w tym dyszlu taka wypustka i ona wchodzi po spiłowaniu w otwòr napędu. Na końcu jest kółko z dziurką i w to wkleiłem drucik kupiony w sklepie modelarskim. Jest fajnie sprężynujący. Drugi kawałek dyszla odciołem. Żeby nie wypadał podkleiłem całość pleksi z okienka pudełka z wagonu. Kapka kleju na blachę napędu i trzyma się 2,5 roku. Drucik sprężynujący dobrze dociska iglice. Po zmontowaniu przykręciłem 1 wkrętem, lekka korekta i potem drugim.
Są też zestawy ale siê w to nie bawiłem.
PS
Prościej opisać się nie da a rozbierać nie bardzo teraz mogę
-
- Posty: 39
- Rejestracja: 25 mar 2016, 18:23
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Makieta AKU
Dzięki za wszelkie rady, zastosuje
Na razie wydrukowałem docelowy układ torowy i ułożyłem część torów – bez ich cięcia. Jeździmy z młodym i młodą bawiąc się. Moja lepsza połowa zakupiła nam w prezencie Husarza Piko – a więc i mamy sterowanie w DCC. Choć dziwnie wygląda Husarz PKP IC ciągnący składy towarowe DB Schenker
Na razie na tym pozostaniemy, bo się fundusze skończyły na zakupy. Generalnie największym kosztem jest zakup zwrotnic, jest ich kilkanaście – mamy połowę.
Dobrze zrobiłem idąc za forumowymi radami z wydrukiem układu bo już widzę, że w paru miejscach nie wszystko da radę zrobić tak jak planowałem.
Makiety nie da radę powiększyć, bo to jest maksimum co możemy wygospodarować – a więc będzie trzeba zastosować pleksi do zabezpieczenia antyupadkowego. Na razie ograniczyłem na dekoderze maksymalną prędkość do takiej, która nie wywołuje palpitacji serca w łukach
@womo
Dzięki za podpowiedzi.
Ile jest kabli na tor (szynę?) przy stosowaniu modułów Martinezo – czy dobrze kojarzę że 3? Pytam, bo chciałbym (wstępnie) wiedzieć ile powinno być wyprowadzeń z odcinka torowego przed szutrowaniem i wykańczaniem ostatecznym.
@piottrw
Na początek chyba też zastosuje takie rozwiązanie - bo siłowniki BTTB mam w odpowiedniej ilości.
Podesłał byś mi zdjęcia jak wygląda mocowanie od dołu makiety?
@Niejeden
Dzięki za informację praktyczną. Z teorią zapoznałem się na kilku stronach i pierwszy raz w życiu widząc semafor wiem, co do mnie mówi
Natomiast mało jest praktycznych wskazówek dotyczących semaforów na makietach.
5-komorowe zastosuje jako wjazdowe na stacje, bo tam jest szansa na ich „pełne” wykorzystanie. Pozostałe zrobię 4-komorowe, a na torach manewrowych będą tarcze manewrowe.
SBL będzie na szlaku docelowo.
Z długością pociągów mam problem wynikający z ograniczeń rozmiarowych makiety.
Maksymalne składy jakie wjadą na tory stacyjne nie mogą być dłuższe niż 740-750mm (i tylko na głównych torach) bo inaczej zablokują głowice. Chciałem by na makiecie mieściły się składy osobowe 3 wagonowe – a to wg moich obliczeń ok. 850 – 900mm. (Może ktoś z Was zweryfikować moje obliczenia?) Chyba będę musiał z takiego zestawienia zrezygnować
(na razie).
Przy długości składów w okolicach 750mm wychodzi mi, że na każdej pętli na szlaku zmieszczą się 3 odcinki izolowane.
Jeszcze raz dzięki za odzew
KC

Na razie wydrukowałem docelowy układ torowy i ułożyłem część torów – bez ich cięcia. Jeździmy z młodym i młodą bawiąc się. Moja lepsza połowa zakupiła nam w prezencie Husarza Piko – a więc i mamy sterowanie w DCC. Choć dziwnie wygląda Husarz PKP IC ciągnący składy towarowe DB Schenker

Na razie na tym pozostaniemy, bo się fundusze skończyły na zakupy. Generalnie największym kosztem jest zakup zwrotnic, jest ich kilkanaście – mamy połowę.
Dobrze zrobiłem idąc za forumowymi radami z wydrukiem układu bo już widzę, że w paru miejscach nie wszystko da radę zrobić tak jak planowałem.
Makiety nie da radę powiększyć, bo to jest maksimum co możemy wygospodarować – a więc będzie trzeba zastosować pleksi do zabezpieczenia antyupadkowego. Na razie ograniczyłem na dekoderze maksymalną prędkość do takiej, która nie wywołuje palpitacji serca w łukach

@womo
Dzięki za podpowiedzi.
Ile jest kabli na tor (szynę?) przy stosowaniu modułów Martinezo – czy dobrze kojarzę że 3? Pytam, bo chciałbym (wstępnie) wiedzieć ile powinno być wyprowadzeń z odcinka torowego przed szutrowaniem i wykańczaniem ostatecznym.
@piottrw
Na początek chyba też zastosuje takie rozwiązanie - bo siłowniki BTTB mam w odpowiedniej ilości.
Podesłał byś mi zdjęcia jak wygląda mocowanie od dołu makiety?
@Niejeden
Dzięki za informację praktyczną. Z teorią zapoznałem się na kilku stronach i pierwszy raz w życiu widząc semafor wiem, co do mnie mówi

5-komorowe zastosuje jako wjazdowe na stacje, bo tam jest szansa na ich „pełne” wykorzystanie. Pozostałe zrobię 4-komorowe, a na torach manewrowych będą tarcze manewrowe.
SBL będzie na szlaku docelowo.
Z długością pociągów mam problem wynikający z ograniczeń rozmiarowych makiety.
Maksymalne składy jakie wjadą na tory stacyjne nie mogą być dłuższe niż 740-750mm (i tylko na głównych torach) bo inaczej zablokują głowice. Chciałem by na makiecie mieściły się składy osobowe 3 wagonowe – a to wg moich obliczeń ok. 850 – 900mm. (Może ktoś z Was zweryfikować moje obliczenia?) Chyba będę musiał z takiego zestawienia zrezygnować

Przy długości składów w okolicach 750mm wychodzi mi, że na każdej pętli na szlaku zmieszczą się 3 odcinki izolowane.
Jeszcze raz dzięki za odzew
KC
- Niejeden
- Posty: 470
- Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Makieta AKU
Semafory świetlne są fajnie omówione na Wiki i Transporcie SzynowymAKU Chudy pisze:Semafory – semafory świetlne jak na schemacie (z EAOS). Wjazdowe będą 5 komorowe (4 szt.). Jakie pozostałe – bo 5-komorowych raczej nie ma sensu – doradźcie.
Czy na tak małej makiecie warto robić SBL? Jeśli tak to na ile odcinków podzielić pętle – 2 czy 3?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Semafor_%28kolejnictwo%29
http://www.transportszynowy.pl/sygnaliz ... e.php#swog
Wbrew pozorom masz tu sporą dowolność, bo niuanse realnej sygnalizacji są i tak nie do odtworzenia na makiecie.
Semaforów 5-komorowych potrzebujesz tylko jeśli chcesz wyświetlać sygnał zastępczy lub manewrowy - jeśli nie, wystarczą 4 komory. Wyjazdowe - jeśli nie planujesz uzależnienia od kolejnego semafora to wystarczą 3 komory (sygnały S1, S2, S10) lub 4 (dodatkowo Sz lub M). Na torach bocznicowych dałbym tarcze manewrowe.
SBL- ilość i długość odcinków będzie zależeć od tego, jak długie składy chcesz puszczać.
O ile mi wiadomo Wajchownia nie jest już kontynuowana. Posiadam kilka modułów, które być może za jakiś czas będę mógł odsprzedać. Pamiętaj jednak, że Wajchownia nie jest systemem DCC i nie daje możliwości sterowania pociągami.AKU Chudy pisze:...- by „Wajchownia” – ładnie wygląda, pisałem na maila ze strony – cisza. Ostatnie aktualizacje to 2009 rok. Pytanie jak wyżej – czy jeszcze można to dostać.
W 2016 roku gdzie najlepiej kupić takie moduły w miarę rozsądnych cenach?
- piottrw
- Posty: 804
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Makieta AKU
Napędy podmakietowe mam zrobione ze starych siłowników bttb i drucik przechodzi przez otwór o śr 8 mm. Łatwiej zrobić niż fasolkę poza tym zawsze zostaje parę mm na ewentualną korektę. Żeby nie było widać dziury podkliłem podkłady zwrotnicy od spodu folią meblową brązową i zrobiłem otwór na prowadnicę iglic. Na to szuter który się przyklei do foli.
Powodzenia w budowie
Powodzenia w budowie
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10842
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Makieta AKU
Jakbym czytał swoją historię ....AKU Chudy pisze:Przygodę zacząłem jako 8-9 latek, gdy ojciec kupił mi pierwszy zestaw ...

Czarne pudełka (Martinezo/Wajhownia /inne DiY) są ekonomicznymi odpowiednikami Lenz, Roco czy inne. Przy braku dostępności wyrobów martiego, masz jeszcze dwie możliwości :
- przejrzenie sieci i odnalezienie opisów JTZ - wykonać samemu,
- zakup w sklepie markowych.
Co do otworu, pod rozjazdem, to musi być on tak duży jak skok drucika przerzucającego rozjazd + zapas na niedokładność spasowania - czyli fasolka max 10 x 4 mm. Można też zrobić otwór o śr. np 8mm i tylko podczas tłuczniowania pilnować by go nie wypełnić.
Czekamy na opisy postępów w pracy. Powodzenia

- womo
- Posty: 2500
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Makieta AKU
Witam. I gratuluje pomysłu budowy
1. Zrób trochę szerszą deskę bo lokomotywy będą latać, lub dorób jakąś pleksi aby lokomotywy przeżyły zachwyt dzieci
2. Szkoda kasy na łuki, fleksy bez problemu je zastąpią.
3 Korek daj tylko pod tory. W necie są wymiary podkładu, ostry nożyk listwa ścięta 45stopni i zrobisz lepiej niż sklepowe
4 Semafory nie znam się, ale są instrukcje PKP z których dla prostych ludzi i tak nic nie wynika
5.info zwrotne
Tak robisz odcinek izolowany z obu stron. Potem prąd z magistrali podłączasz do urządzenia wykrywającego i z niego do torów. Jak jedzie coś to bierze prąd i w urządzeniu wykrywa pobór prądu
Tutaj u mnie jest podłączonych 16 odcinków To są moduły Martineza.
7. Jak masz wykrywanie składów to sbl przy kompie jest w programach do obsługi. Wykrywa, hamuje, rusza itp. Polecam gbbkolejkę (na dole forum odnośnik do strony autora)
8. Whosho robił wajchownie i jest tutaj na forum- pytaj
Martinezo tez cały czas robi i znajdziesz go najszybciej na modelarstwo.info
Pozdrawiam i powodzenia womo

1. Zrób trochę szerszą deskę bo lokomotywy będą latać, lub dorób jakąś pleksi aby lokomotywy przeżyły zachwyt dzieci

2. Szkoda kasy na łuki, fleksy bez problemu je zastąpią.
3 Korek daj tylko pod tory. W necie są wymiary podkładu, ostry nożyk listwa ścięta 45stopni i zrobisz lepiej niż sklepowe

4 Semafory nie znam się, ale są instrukcje PKP z których dla prostych ludzi i tak nic nie wynika

5.info zwrotne
Tak robisz odcinek izolowany z obu stron. Potem prąd z magistrali podłączasz do urządzenia wykrywającego i z niego do torów. Jak jedzie coś to bierze prąd i w urządzeniu wykrywa pobór prądu
Tutaj u mnie jest podłączonych 16 odcinków To są moduły Martineza.
7. Jak masz wykrywanie składów to sbl przy kompie jest w programach do obsługi. Wykrywa, hamuje, rusza itp. Polecam gbbkolejkę (na dole forum odnośnik do strony autora)
8. Whosho robił wajchownie i jest tutaj na forum- pytaj
Martinezo tez cały czas robi i znajdziesz go najszybciej na modelarstwo.info
Pozdrawiam i powodzenia womo
-
- Posty: 39
- Rejestracja: 25 mar 2016, 18:23
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Makieta AKU
Cześć,
Witam wszystkich forumowiczów.
Jestem nowy na forum, ale w TT już nie.
Przygodę zacząłem jako 8-9 latek, gdy ojciec kupił mi pierwszy zestaw TT
Potem z każdym rokiem było tego więcej – głównie ze składnicy harcerskiej. W sumie posiadam kilkanaście lokomotyw i kilkadziesiąt wagonów BTTB. Z powodu braków lokalowych zabawa polegała na rozkładaniu makiety (z seta BTTB) na 1-2 tygodnie i jeździe do upadłego. Następnie składanie, przerwa i ponowne rozkładanie torów i składów. Trwało to dosyć długo, bo chyba do czasów ogólniaka. Później nastały czasy studiów, zakładania rodziny i małych dzieci oraz standardowo braki lokalowe. Aż wreszcie przyszedł ten moment, w którym dzieci podrosły trochę, jest miejsce na makietę i zabawę.
Forum oraz inne źródła informacji mam przejrzane i na większość ogólnych tematów opinie wyrobioną.
Po próbach z rurkami BTTB, których mam całkiem sporo doszedłem do wniosku, że szkoda moich nerwów i ciągłego szukania przerw w obwodzie – wszystko będzie w torach Tilliga. Zresztą po pierwszych próbach na pętli okazało się, że nie ma porównania w jakości jeżdżenia lokomotyw i składów (nic nie wypada, nie rozpina się itd.).
DCC- po przeczytaniu forum oraz przejrzeniu cen wybór padła na Roco multiMouse, jako najbardziej popularnego i dostępnego cenowo. Docelowo makieta ma być sterowana z komputera (w dalszej przyszłości).
Po przejrzeniu oferty wagonowej zdecydowałem, że na makiecie dominowała będzie IV epoka (czasy, w których najwięcej czasu spędziłem w pociągach z powodu braku samochodu) oraz wymiennie VI bo tu jest najwięcej taboru (gł. lokomotywy).
Proszę Kolegów o porady, bo chcemy uniknąć „głupich” błędów przy budowie makiety. Podstawowy cel jej budowy to dobra zabawa z dziećmi, ale zarazem w jak największym stopniu realizm.
Założenia:
- wymiary 1800x900mm (taką mamy juz przygotowaną płytę),
- makieta w stylu industrialnym,
- 2 pętle,
- stacja 4 torowa z min. 2 peronami (w dolnej części),
- na stacji powinien mieścić się skład: lokomotywa + 3 wagony osobowe,
- bocznica kolejowa do fabryki/magazynów (w górnej części),
- musi być rzeka/potok i w związku z tym mosty,
- w lewym górnym rogu planuje mały tunel,
Na podstawie tych założeń oraz przejrzeniu gleisplanów i forum powstał plan – jak w załączniku. Łuki oparte na R21 i R11 – reszta na Flexach, zwrotnice EW1 i IBW, 4 żeberka na stacji do odstawy taboru.
Mamy kupiony korek – pod torowisko poza stacją.
Na stacji wycinacie korek tylko pod tory czy dajecie pod całe torowisko, bez wyróżniania poszczególnych torów? Bo w rzeczywistości na stacji jest raczej „płasko”.
Semafory – semafory świetlne jak na schemacie (z EAOS). Wjazdowe będą 5 komorowe (4 szt.). Jakie pozostałe – bo 5-komorowych raczej nie ma sensu – doradźcie.
Czy na tak małej makiecie warto robić SBL? Jeśli tak to na ile odcinków podzielić pętle – 2 czy 3?
Rozjazdy – docelowo sterowane podmakietowo. Jakie otwory powinny być wycięte w płycie aby potem nie mieć problemu z montażem napędów podmakietowych?
Sterowanie komputerem – aby było w pełne, to musi być informacja zwrotna o położeniu poszczególnych składów na makiecie. Jak to jest realizowane – poprzez podział torowiska na sekcje?
I ostatnia kwestia – skąd najlepiej wziąć moduły do sterowania semaforami, zajętości torów, stacyjne itp. Po przeszukaniu forum i wykorzystaniu Google były 2 opcje:
- by Martinezo – ale ostatnie posty dotyczące modułów są z okolic 2010 roku. Czy jeszcze ten człowiek robi takie rzeczy i jak można ewentualnie z nim złapać kontakt.
- by „Wajchownia” – ładnie wygląda, pisałem na maila ze strony – cisza. Ostatnie aktualizacje to 2009 rok. Pytanie jak wyżej – czy jeszcze można to dostać.
W 2016 roku gdzie najlepiej kupić takie moduły w miarę rozsądnych cenach?
Witam wszystkich forumowiczów.
Jestem nowy na forum, ale w TT już nie.
Przygodę zacząłem jako 8-9 latek, gdy ojciec kupił mi pierwszy zestaw TT

Forum oraz inne źródła informacji mam przejrzane i na większość ogólnych tematów opinie wyrobioną.
Po próbach z rurkami BTTB, których mam całkiem sporo doszedłem do wniosku, że szkoda moich nerwów i ciągłego szukania przerw w obwodzie – wszystko będzie w torach Tilliga. Zresztą po pierwszych próbach na pętli okazało się, że nie ma porównania w jakości jeżdżenia lokomotyw i składów (nic nie wypada, nie rozpina się itd.).
DCC- po przeczytaniu forum oraz przejrzeniu cen wybór padła na Roco multiMouse, jako najbardziej popularnego i dostępnego cenowo. Docelowo makieta ma być sterowana z komputera (w dalszej przyszłości).
Po przejrzeniu oferty wagonowej zdecydowałem, że na makiecie dominowała będzie IV epoka (czasy, w których najwięcej czasu spędziłem w pociągach z powodu braku samochodu) oraz wymiennie VI bo tu jest najwięcej taboru (gł. lokomotywy).
Proszę Kolegów o porady, bo chcemy uniknąć „głupich” błędów przy budowie makiety. Podstawowy cel jej budowy to dobra zabawa z dziećmi, ale zarazem w jak największym stopniu realizm.
Założenia:
- wymiary 1800x900mm (taką mamy juz przygotowaną płytę),
- makieta w stylu industrialnym,
- 2 pętle,
- stacja 4 torowa z min. 2 peronami (w dolnej części),
- na stacji powinien mieścić się skład: lokomotywa + 3 wagony osobowe,
- bocznica kolejowa do fabryki/magazynów (w górnej części),
- musi być rzeka/potok i w związku z tym mosty,
- w lewym górnym rogu planuje mały tunel,
Na podstawie tych założeń oraz przejrzeniu gleisplanów i forum powstał plan – jak w załączniku. Łuki oparte na R21 i R11 – reszta na Flexach, zwrotnice EW1 i IBW, 4 żeberka na stacji do odstawy taboru.
Mamy kupiony korek – pod torowisko poza stacją.
Na stacji wycinacie korek tylko pod tory czy dajecie pod całe torowisko, bez wyróżniania poszczególnych torów? Bo w rzeczywistości na stacji jest raczej „płasko”.
Semafory – semafory świetlne jak na schemacie (z EAOS). Wjazdowe będą 5 komorowe (4 szt.). Jakie pozostałe – bo 5-komorowych raczej nie ma sensu – doradźcie.
Czy na tak małej makiecie warto robić SBL? Jeśli tak to na ile odcinków podzielić pętle – 2 czy 3?
Rozjazdy – docelowo sterowane podmakietowo. Jakie otwory powinny być wycięte w płycie aby potem nie mieć problemu z montażem napędów podmakietowych?
Sterowanie komputerem – aby było w pełne, to musi być informacja zwrotna o położeniu poszczególnych składów na makiecie. Jak to jest realizowane – poprzez podział torowiska na sekcje?
I ostatnia kwestia – skąd najlepiej wziąć moduły do sterowania semaforami, zajętości torów, stacyjne itp. Po przeszukaniu forum i wykorzystaniu Google były 2 opcje:
- by Martinezo – ale ostatnie posty dotyczące modułów są z okolic 2010 roku. Czy jeszcze ten człowiek robi takie rzeczy i jak można ewentualnie z nim złapać kontakt.
- by „Wajchownia” – ładnie wygląda, pisałem na maila ze strony – cisza. Ostatnie aktualizacje to 2009 rok. Pytanie jak wyżej – czy jeszcze można to dostać.
W 2016 roku gdzie najlepiej kupić takie moduły w miarę rozsądnych cenach?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość