BR52, Ty2, Tillig
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 683
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
BR52/Ty2 - fakty i mity
Korzystając z wolnego weekendu przeprowadziłem testy ruchowe parowozu Ty2 (Tillig 501017).
Na mojej stacyjce „Porąbka Zdrój” odwiecznym problemem był przejazd parowozów typu BR52 po rozjazdach zwykłych EW1 i łukowych IBW. Trudne warunki jazdy w „Porąbce” wynikają z tego, że wjazd na każdy z 3-ch rozjazdów odbywa się zawsze z łuku co powoduje, że długie lokomotywy mocno „napierają” na zewnętrzny tok szynowy zwrotnicy. Pomimo że minimalny promień łuku dla tego parowozu wynosi 310mm, a rozjazdy mają odgałęzienia o teoretycznym promieniu 353mm, to na zloTTach bardzo często dochodziło do wykolejenia przedniego wózka tocznego przy jeździe „na ostrze”.
Po zakupie fabrycznie nowej Ty2 postanowiłem zrobić testy ruchowe w zaciszu domowym. Jeździłem po „Porąbce” w obu kierunkach i z obracaniem parowozu. Okazało się, że przejazd po rozjazdach EW1 nie stanowi problemu nawet podczas jazdy z dużą prędkością (patrz film poniżej). Do wykolejeń dochodziło tylko na zwrotnicy łukowej IBW przy jeździe po łuku wewnętrznym kominem na przód. Koło wózka unosiło się tam w 2 punktach: na początku iglicy i na złączu ruchomej i stałej części iglicy. Ilustrują to zdjęcia.
Po podpiłowaniu iglicy w tych 2 drażliwych punktach, wykolejenia więcej się nie powtórzyły.
Filmik Testy Ty2
Wniosek jest taki, że parowozy typu BR52 można spokojnie eksploatować na prawidłowo zmontowanych (przez producenta) rozjazdach. Jeśli modele były rozbierane lub modyfikowane (np. używane dotychczas spolszczone wersje BR52/Ty2), to własności biegowe przedniego wózka tocznego mogą być gorsze i powodować wykolejenia.
Dla osób o silnych nerwach przedstawiam jeszcze film z testów mojej Ty2 na torach rurkowych!. Niestety w tym przypadku nie udało mi się przejechać całej trasy bez wykolejenia.
Test Ty2 na rurkach
Na mojej stacyjce „Porąbka Zdrój” odwiecznym problemem był przejazd parowozów typu BR52 po rozjazdach zwykłych EW1 i łukowych IBW. Trudne warunki jazdy w „Porąbce” wynikają z tego, że wjazd na każdy z 3-ch rozjazdów odbywa się zawsze z łuku co powoduje, że długie lokomotywy mocno „napierają” na zewnętrzny tok szynowy zwrotnicy. Pomimo że minimalny promień łuku dla tego parowozu wynosi 310mm, a rozjazdy mają odgałęzienia o teoretycznym promieniu 353mm, to na zloTTach bardzo często dochodziło do wykolejenia przedniego wózka tocznego przy jeździe „na ostrze”.
Po zakupie fabrycznie nowej Ty2 postanowiłem zrobić testy ruchowe w zaciszu domowym. Jeździłem po „Porąbce” w obu kierunkach i z obracaniem parowozu. Okazało się, że przejazd po rozjazdach EW1 nie stanowi problemu nawet podczas jazdy z dużą prędkością (patrz film poniżej). Do wykolejeń dochodziło tylko na zwrotnicy łukowej IBW przy jeździe po łuku wewnętrznym kominem na przód. Koło wózka unosiło się tam w 2 punktach: na początku iglicy i na złączu ruchomej i stałej części iglicy. Ilustrują to zdjęcia.
Po podpiłowaniu iglicy w tych 2 drażliwych punktach, wykolejenia więcej się nie powtórzyły.
Filmik Testy Ty2
Wniosek jest taki, że parowozy typu BR52 można spokojnie eksploatować na prawidłowo zmontowanych (przez producenta) rozjazdach. Jeśli modele były rozbierane lub modyfikowane (np. używane dotychczas spolszczone wersje BR52/Ty2), to własności biegowe przedniego wózka tocznego mogą być gorsze i powodować wykolejenia.
Dla osób o silnych nerwach przedstawiam jeszcze film z testów mojej Ty2 na torach rurkowych!. Niestety w tym przypadku nie udało mi się przejechać całej trasy bez wykolejenia.
Test Ty2 na rurkach
- golab
- Posty: 1366
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
i nie ma bandażydudek120 pisze:Czy ja mam omamy? Ten Ty2 z kabaretu Tey też moim zdaniem ma "Y" pisane wielką literą, tylko mniejszą od "T", jak w Tilligowej loce.
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
jeżeli chodzi o pechową literę "y", to wygląda na to, że na oryginalnych tabliczkach była pewna dowolność w jej pisaniu (odlewie, wykuciu?) - przecież nie było komputerów, szablonów itp. spójrz proszę na jedną z pierwszych fotek tego wątku: http://www.google.pl/imgres?q=oznaczeni ... 29,r:2,s:0
jak napisał wcześniej Kolega cichonek to jedynie żółte tabliczki i dzwon położyły sprawę...
ale to moje zdanie.
jak napisał wcześniej Kolega cichonek to jedynie żółte tabliczki i dzwon położyły sprawę...
ale to moje zdanie.
- dudek120
- Posty: 130
- Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Czyli mam rozumieć, że Tillig nie popełnił błędu? Człowiek cały czas dowiaduje się czegoś nowego... .
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
nie... tak jest i to nie tylko na tej loce.dudek120 pisze:Czy ja mam omamy?
- dudek120
- Posty: 130
- Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Czy ja mam omamy? Ten Ty2 z kabaretu Tey też moim zdaniem ma "Y" pisane wielką literą, tylko mniejszą od "T", jak w Tilligowej loce.
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Klasyka, ten Ty2 zakończył żywot na szopie w Poznaniu.
-
- Posty: 309
- Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
- Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Może nie na miejscu, ale trochę w temacie i na wesoło.
Ty2 983 Kabaret TEY - "Na przejeździe"
Ty2 983 Kabaret TEY - "Na przejeździe"
- Scio
- Posty: 697
- Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
No to trzeba zaczekać do września
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Twój parowóz za czasów świetności miał tender Floridsdorf....maciej_kolej pisze:Moja grudziądzka TY 2 64 stoi na stacji Toruń Kluczyki w opłakanym stanie...
Tylko taką fote posiadam.
Ostatnio zmieniony 02 sty 2012, 13:11 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 485
- Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Nie mam takiego zdjęcia ale może w tej pozycji będzie coś ciekawego.
- Scio
- Posty: 697
- Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Ciekawe jak wyglądała z tyłu?cichonęk pisze:Przeglądając w wolnych chwilach książkę B. Pokropińskiego "Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej" natrafiłem na takie zdjęcie: Obrazek
Ostatnio zmieniony 02 sty 2012, 13:10 przez Scio, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3209
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Moja grudziądzka TY 2 64 stoi na stacji Toruń Kluczyki w opłakanym stanie...
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Nie na temat, ale skoro parowóz i Bydgoszcz, to dziś jest na Wschodzie/Bielawach Pu29-3 a na stacji SN52-38 i 3 wagoniki ze skansenu w Kościerzynie w drodze do Wawy.
- Scio
- Posty: 697
- Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: BR52, Ty2, Tillig
Szkoda takiego pięknego parowozu. Może mógłbyś go sfotografować i wrzucić na forum, żeby zobaczyć co i jak się zmieniło.
Ostatnio zmieniony 28 gru 2011, 23:41 przez Scio, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości