Stacja Pruszcz Bagienica

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: darg »

OBROTNICA
Nie posiadam żadnych pomiarów tego urządzenia-zresztą chyba nie ma w handlu modeli podobnych obrotnic
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Wszystkie bramy parowozowni łączą się z obrotnicą skrzyżowanymi torami.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

po obu brzegach istniejących torów zamontowane są gniazda blokady i po przeciwnej stronie kawałki torów z zaślepką pozostała krawędź wykopu jest płaska
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Na brzegu wykopu obrotnicy (po przeciwnej stronie niż na planie z 1915r.)
Obrazek Obrazek Obrazek

są ślady po zdemontowanych elementach blokujących obrotnicę na wjazd na nieistniejący dodatkowy tor i tor do nieistniejącej drezynowni.- więc jest to oryginalna obrotnica
Obrotnica łączy się ze stacją 2 torami. Jeden istnieje i łączy 4 bramę z .ostatnim torem stacji poprzez 1 zwrotnicę, przed którą ustawiona jest tarcza manewrowa.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Drugi tor obecnie nie istnieje - łączył 5 bramę prosto z 7 też nieistniejącym torem stacji,
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

w tym torze znajdował się zachowany kanał oczystkowy i obok zasiek węglowy i płyty kamienne podstawy kranu wodnego. Po zasieku pozostał betonowy plac i ślady (kikuty szyn- słupów ogrodzenia)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Podobno w Pruszczu Bagienicy było tego typu urządzenie do nawęglania (fot. ze skansenu w Chabówce) ??
Obrazek Obrazek


ZAGRODY DLA ZWIERZĄT
W tej części stacji po przeciwnej stronie torów szlakowych znajdują się zagrody dla zwierząt i rampa czołowo boczna
Obrazek Obrazek Obrazek


W niedzielę 27.03.2011 byłem na stacji i mam nowe odkrycia:
Coś wrąbało deski z 2 bram parowozowni. Wsiąka kostka granitowa z 2 peronu
Obrazek Obrazek

a w gminie i w powiecie sobie siedzą, kawkę piją, a stacja znika. Jeszcze parę lat i po stacji zostanie mój post na forumtt. Umieściłem tu moje zdjęcia z ostatnich 2 lat.

CDN.
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2011, 21:55 przez darg, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: Maciej »

Obrotnica już od jakiegoś czasu nie działa - są powykręcane wałki i zębatki :/ Aż dziw bierze że stoją "upadłe" semafory.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: darg »

To zapraszam na zwiedzanie stacji w Pruszczu Bagienicy. Tego co zostało.

Rozpoczynamy od zachodu
Tory ; lewy do Tucholi, prawy do Terespola
Obrazek

Most wygląda na oryginalny. Stoję na końcu toru bocznicy – dalej prosto w 1915r. były tory wąskotorowej kolejki polnej, nie ma po niej śladów.
Obrazek

Z prawej strony bocznicy, były 2 tory wąskotorowe i obok jeszcze jest parowozownia.
Obrazek Obrazek
jest to parowozownia wachlarzowa na 5 stanowisk.
Prawa, południowa ściana jest otynkowana i jako jedyna posiada drewniane okna- pozostałe są żeliwne. Nie wiem z czego jest ta ściana- może parowozownia miała być rozbudowana. Za I bramą( od prawej) było stanowisko do napraw i dłuższych przeglądów(bez kominów bo parowóz wygaszony), następne do czyszczenia i smarowania, stanowisko IV i V było dla parowozów gotowych do jazdy. Wewnątrz nic nie ma tylko 5 kanałów i chyba oryginalne bramy . konstrukcja dachu jest drewniana
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Lewa północna ściana parowozowni
Obrazek

ściana tylna. Są ślady po rozebranym kibelku, wejście i okna noclegowni- zamurowane.
Obrazek

przed parowozownią jest obrotnica z napędem ręcznym/ lub napędem od czegoś z parowozu (nie znam się)
cdn... :idea:
Ostatnio zmieniony 25 mar 2011, 15:18 przez darg, łącznie zmieniany 3 razy.
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: Wicio »

Cieńsza linia przerywana to wodociąg doprowadzający wodę do urządzeń stacyjnych i lokomotywowni (na tym fragmencie planów), linia przerywana podwójna to raczej lokalna kanalizacja/odwodnienie dociągnięte wszędzie tam, gdzie może zaistnieć potrzeba odprowadzenia nadmiaru wody.
Anglik nr 25 to rozjazd krzyżowy pojedynczy (nr 24 podwójny). Widać projektant stacji uznał, że w tym miejscu nie potrzeba anglika podwójnego.
W obecnym układzie torowym rozjazdy od 24 do 27 zastąpione są sześcioma rozjazdami zwyczajnymi, z czego 4 w układzie trapezu.
Na forum http://www.ruciane-nida.org/kmk w dziale kolej wczoraj można znaleźć nimieckie plany różnych stacji, na niektórych całkiem porządne tłumaczenie nazw obiektów i urządzeń.
Zauważyłem jeszcze jeden rodzaj instalacji zaznaczony linią kropkowaną (łączy pompownię i wieżę wodną z resztą obiektów), może elektryka?
Czekam na dalszą część planów.
Ostatnio zmieniony 23 mar 2011, 15:49 przez Wicio, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: Mariusz »

25 to faktycznie półanglik.
Coś mi się wydaje, że stacja musiała mieć jakieś zasilanie elektryczne, albo była w trakcie elektryfikacji, bo czym by zasilano stację pomp? Widać też świeżo naniesione semafory i aparat blokowy w nastawni, który pracuje przy pomocy elektryczności. Co prawda ma swój induktor, ale stawiam na początki zakładania prądu ;)
Ostatnio zmieniony 23 mar 2011, 15:23 przez Mariusz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: darg »

Poprawiam
Obrazek
objaśnienia:
pod mostem -linia przerywana- to tor wąskotorowy kolejki polnej
linia przerywana grubsza to wodociąg do kranów wodnych i lub odwodnienie
duża przybudówka parowozowni to noclegownia , mała to kibelek
mam pytania:
czy rozjazd 25 to pół anglika czy coś takiego?
czy na peronach są różne lampy gazowe/karbidowe? prądu chyba nie było?

zdjęcia za chwilę
Ostatnio zmieniony 23 mar 2011, 15:45 przez darg, łącznie zmieniany 2 razy.
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: Wicio »

Trochę mały ten plik (800x150 pix), nic na nim nie widać. Wrzuć większy (tak żeby w pionie miał przynajmniej 800 pix) żeby można było przeczytać podpisy, to się pokombinuje.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: darg »

Przedstawiam zachodnią głowicę stacji w Pruszczu Bagienicy- skan planów z 1.04.1915roku.czyli 6 lat od wybudowania
Obrazek
objaśnienia:
pod mostem -linia przerywana- to tor wąskotorowy kolejki polnej
linia przerywana grubsza to wodociąg do kranów wodnych i lub odwodnienie
duża przybudówka parowozowni to noclegownia , mała to kibelek
mam pytania:
czy rozjazd 25 to pół anglika? i po co coś takiego?
czy nad kranem wodnym (przy kanale oczystkowym) i na peronach są różne lampy gazowe/karbidowe? prądu chyba nie było?

zdjęcia tego obszaru jutro
Ostatnio zmieniony 22 mar 2011, 20:37 przez darg, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: darg »

Plany są zeskanowane w 7 plikach po około 12MB,poczekaj to najciekawsze fragm. Tu wstawię, nie umiem wszystkiego z nich rozszyfrować-liczę na pomoc kolegów.
Ostatnio zmieniony 21 mar 2011, 10:53 przez darg, łącznie zmieniany 2 razy.
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: Wicio »

Bardzo chętnie zobaczyłbym plany stacji z 1915 r. Informacje które podałeś są bardzo ciekawe. Czy plany stacji są w wersji papierowej czy elektronicznej?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10846
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: ArturSchŁ »

darg pisze:Czy mogę tu wstawiać najciekawsze moje zdjęcia ???
Tak, zobacz JTZ.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: darg »

Ale ile atrakcji, i można przyciaśnić do np. 6m i już...
Ostatnio zmieniony 18 mar 2011, 21:14 przez darg, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: darg »

By rozwiać wszelkie wątpliwości zdobyłem plany stacji z 1915r. Wynika z nich, że tor 7 łączył się prosto przez kanał oczystkowy z obrotnicą i przez 1 zwrotnicę i anglik z torem 6 (tak jak na moim schemacie kilka postów wyżej) z obrotnicy wychodzi dodatkowy 50m tor i obok kolejny do małego budynku-drezynowni (sprawdziłem nie ma po nich śladu) i najciekawsze !! przy torze z Terespola biegnie linia wąskotorowej kolejki polnej, która biegnie pod mostem i potem przy bocznicy rozwidla się na 2 tory i dochodzi prawie do parowozowni --- ciekawie by to wyglądało na makiecie. Na stacji znajduje się jeszcze między torem 2 i 3 dodatkowy tor, w peronie 1 dochodzący do magazynu.
W/g planu na stacji ; było /dzisiaj jest:
zwrotnic 12/21
zwrotnic anglików 8 / 1
skrzyżowanie torów 2 /0
tory 7,5 /6
krany wodne 5 /4-fundamenty
waga 2 / 0
budynki -bez zmian
DŁUGOŚĆ STACJI POMIĘDZY MOSTAMI -1050m
odległość pomiędzy semaforami wjazdowymi -1588m

Czy mogę tu wstawiać najciekawsze moje zdjęcia ???
Ostatnio zmieniony 18 mar 2011, 21:13 przez darg, łącznie zmieniany 3 razy.
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: Wicio »

Na semaforku pojawił się plan stacji TU. W spisie planów stacji Pruszcz Bagienica nie istnieje. Można się tam dostać poprzez wykaz linii kolejowych.
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Stacja Pruszcz Bagienica

Post autor: Wicio »

W sobotę zrobiłem wizję lokalną na stacji. Po torze 7 został tylko tłuczeń. Usytuowanie nieistniejącego anglika od strony Koronowa widać na fotce Mariusza tu.
Na następnej fotce widać zresztą 7 tor, niestety z oględzin nijak nie wynika jak on przebiegał w pobliżu szopy.
Myślę, że trzeba się uśmiechnąć do Mariusza, może ma w swoich zbiorach jakieś starsze zdjęcia z Pruszcza, może maciej_kolej też coś by u siebie znalazł.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość