Wiadukt kolejowy

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: Paweł Basiński »

Większość nóżek ma regulowane końcówki do wyrównania nierówności przy ustawianiu modułów - więc to raczej nie będzie problem na większym zlocie pozamieniać nogi pomiędzy modułami :)

Projekcik pierwsza klasa - mi się osobiście bardzo podoba.

Pewnie kwestią czasu jest realizacja całości tego przedsięwzięcia przez jedną osobę - tylko gdzie Piotrek to pomieści :P

Paweł
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: Mariusz »

Grzegorz, a "Twoje nogi" znaczy się od miotły kije, nie miały regulacji długości ??
Twoje rozwiązanie Piotrowi by najlepiej pasowało !!
PiotrZ
Posty: 703
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: PiotrZ »

@Żukow: Nie zakładam utrzymywania toru na wysokości 1070mm dłużej niż to jest konieczne. Mi chodzi tylko o przejazd górą po wiadukcie. Oczywiście z technicznego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby z obu stron modułu z wiaduktem wstawić inne moduły, ale - jak sam piszesz - trzeba by im przedłużać nogi (lub wykonac nowe). Przykładowo za tunelem można wstawić Porąbkę Zdrój i dopiero rozpocząć zjazd w dół (pomysł na kolejny zloTT ;) ).

A dla dociekliwych mała korekta opisu na rysunku z mojego porzedniego postu. Na schemacie w pobliżu posterunku odgałęźnego, 2 moduły łukowe (1-torowe) mają promień R1500, a nie R1200 (błąd jest w podpisie, a nie na rysunku)
Mikołaj
Posty: 224
Rejestracja: 07 paź 2008, 20:28
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: Mikołaj »

Piotr, kibicuję Ci, bo projekt naprawdę bardzo ciekawy. W przeciwieństwie do Tadeusza i Grzegorza nurtuje mnie problem innego typu. Mianowicie, jeśli zdecydujemy się na taki układ na makiecie modułowej, to co się ma dziać na tym poziomie 1070? raczej nie będziemy robić takiego podjazdu po to tylko żeby pokazać, że się da. Rozumiem, że skoro dotrzemy na ten poziom, to szlak pójdzie dalej, do jakiejś stacji. Deklarujesz Piotrze, że zrobisz przedłużki nóg dla modułów wchodzących w skład pętli, ale co dalej? Obligatoryjne dorabianie kolejnego kompletu nóg na tą wysokość dla wszystkich sttandardowiczów? Czy tylko dla określonej grupy z założeniem, że szlak na tej wytsokości budujemy zawsze w tej samej konfiguracji?
PiotrZ
Posty: 703
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: PiotrZ »

T_Domagalski pisze: (...)
Grzegorz TT pisze: (...)
"Wiary nie traćcie. Ducha nie gaście"

Realny przykład na połączenie szlaków 1- i 2-torowego z wykorzystaniem wiaduktu (może przyda się gemolowi do układania planu w Sosnowcu 8) )
Obrazek

A poza obrazkami zrobiłem dzisiaj szkielety skrzynek na moduły łukowe „ŁNg”, „ŁNd” i „ŁG”.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 08:17 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 2 razy.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: Kilkujadek »

Raczej Tadziu trapez. Wykorzystanie modułów rozgałęźnych do tego celu jest bardzo problematyczne ze względu na ich różne parametry.
Wybacz Piotr ale Twój pomysł należy traktować jako moduł, a więc wszystko między znormalizowanymi profilami należy do konstruktora. Zastosowanie "obcych" skrzynek jest raczej niewykonalne ze względu na ich rozrzut parametryczny, a tu wymagane jest dokładne spasowanie.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduły podjazdowe

Post autor: T_Domagalski »

PiotrZ pisze:Nie zamierzam budować całego węzła z rozgałęzieniem, bo to byłby „sztywny” układ (na każdym zlocie taki sam). Lepiej planować makietę modułową jako dwa prawie niezależne szlaki: jeden 2-torowy, a drugi 1-torowy, które gdzieś tam „przypadkiem” się zejdą.
I tu będzie ból... Takie liczenie na "przypadek" to śliska sprawa. Wg mnie można było uwzględnić w projekcie choćby istniejące moduły rozgałęźne, jako spinające linię 1- i 2-torową.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: Kilkujadek »

Działaj, działaj...
Kupiłeś TIR'a?
:mrgreen:
PiotrZ
Posty: 703
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Moduły podjazdowe

Post autor: PiotrZ »

Dzięki za pierwsze komentarze i pytania. Spróbuję na wszystkie odpowiedzieć, ale najpierw obrazek, który gdzieś wcięło z poprzedniego postu
Obrazek
ArturSch pisze:No można jeszcze inaczej:
- szlak 2-torowy opada o połowę (do 965mm), wtedy
- jednotortor wspina się tylko o połowę wysokości do 1035mm.
To jest dobry pomysł, gdy jesteśmy ograniczeni miejscem (np. w mieszkaniu). Na zloTTach zazwyczaj takiego ograniczenia nie ma, a byłby problem z obcinaniem nóg modułów na szlaku 2-torowym. Niemniej moje rozwiąznie nie wyklucza zastosowania kiedyś pomysłu Artura w praktyce, bo wystarczy skrócić liczbę modułów na moim podjeździe 1-torowym. Niezły pomysł na pętlę techniczną podał też carman.
T_Domagalski pisze:Wyszło mi (…) dokładnie: 9,333.
Ale ta liczba nie ma większego znaczenia praktycznego. Jeszcze nigdy nie ustawialismy makiety modułowej zgodnie z siatką modularną „300”, szczególnie gdy na szlaku są łuki inne niż 90°. Moje moduły podjazdowe nie niwelują niezgodności z siatką, ale na planie, na poziomie toru, proste mają długość dokładnie 600mm.
T_Domagalski pisze:modułów łukowych zastosować do tego celu się nie da
Tu masz rację. Prawie ;) . Prawie, bo matematycznie masz rację, ale w praktyce jeśli wstawisz np. 1 moduł łukowy R1200/30°, to przechyłka toru (różnica wysokości między szyną lewą i prawą) wyniesie tylko 0,15mm, więc pomijalnie mało. Przy łuku 90° (najgorszy przypadek) przechyłka wyniosłaby 0,30mm. Problemem mogłoby być tylko skręcenie samych skrzynek, które byłyby przechylone względem siebie (przesunięcie otworów montażowych o 5mm).
T_Domagalski pisze:trudno będzie to dopasować wszystko w rozsądna całość
I to jest jedyny problem, który jeszcze nie ma rozwiązania :/ . Nie zamierzam budować całego węzła z rozgałęzieniem, bo to byłby „sztywny” układ (na każdym zlocie taki sam). Lepiej planować makietę modułową jako dwa prawie niezależne szlaki: jeden 2-torowy, a drugi 1-torowy, które gdzieś tam „przypadkiem” się zejdą. Przecież rozgałęzienie nie musi być w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu.

Na moich rysunkach linia 1-torowa wznosi się przed wiaduktem i opada zaraz za nim, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wstawić inne moduły na wysokości 1070mm, przykładowo moduł prosty z profilami MN1-MN1 pomiędzy wiadukt i początek łuku „ŁN”.

Na koniec link do zdjęcia od Mariusza (dzięki!). Tak to ma wyglądać
http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=1055 :D
Ostatnio zmieniony 08 gru 2010, 21:00 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
carman
Posty: 356
Rejestracja: 10 kwie 2006, 22:04
Lokalizacja: Ostrowiec Św.
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: carman »

A może taką spiralę zrobić, która połączyłaby oba poziomy:
Obrazek
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Moduły podjazdowe

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze:... trudno będzie to dopasować wszystko w rozsądna całość.
Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zbudowanie CAŁEGO węzła.
:/

PS: rozumiem, że jednotor też wraca na poziom 1000mm, czy ma pozostać na nie_sTTandardowej wysokości ?
Ostatnio zmieniony 08 gru 2010, 14:50 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduły podjazdowe

Post autor: T_Domagalski »

PiotrZ pisze:Przyjąłem, że na pochyłym odcinku toru będzie się wstawiać konwencjonalne moduły sTTandardowe, przedłużając jedynie odpowiednio wysokość nóg.
Założenie dość odważne... :roll:
Wyszło mi, że obniżenie o 70mm przy spadku 2,5% następuje na długości innej niż wielokrotność "oczka" długości prostego modułu (dokładnie: 9,333). Jak rozumiem, te moduły "zjazdowe" i "wjazdowe" niwelują tą niezgodność?
I druga sprawa. O ile "obce" moduły proste od biedy nadają się do zestawienia takiego podjazdu/zjazdu (na wywracające się drzewa i płynącą pochyło wodę nie należy patrzeć...), to modułów łukowych zastosować do tego celu się nie da ze względu na niewłaściwą ich geometrię. Moduły łukowe na spadku powinny mieć bowiem krzywiznę spirali, a nie łuku. W przeciwnym razie, w krańcowym przypadku, na końcu takiego łuku będziemy mieli przekręcony o 1,5° profil, uniemożliwiający skręcenie go z czymkolwiek. Pomijam już fakt, że moduły łukowe mają z reguły inną długość niż proste, więc trudno będzie to dopasować wszystko w rozsądna całość.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Moduły podjazdowe

Post autor: ArturSchŁ »

PiotrZ pisze:Według założeń linia 2-torowa ma być poprowadzona na sTTandardowej wysokości 1000mm, a poziom linii 1-torowej ma zostać podniesiony na wysokość 1070mm.
No można jeszcze inaczej:
- szlak 2-torowy opada o połowę (do 965mm), wtedy
- jednotortor wspina się tylko o połowę wysokości do 1035mm.
Warunkiem jest zapewnienie powrotu dwutoru do 1000 mm ...ale podjazd/zjazd na jednotorze skracają się o połowę.
:mrgreen:
PiotrZ
Posty: 703
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Moduły podjazdowe

Post autor: PiotrZ »

Nadszedł czas na kontynuację tematu związanego z wiaduktem 3D. Po wakacyjnej przerwie wróciłem do pracy ;)
Zacznę od teorii 8) . Przypomnę, że ideą projektu było krzyżowanie się na makiecie modułowej linii 2-torowej z 1-torową. Poniżej przykładowe 2 koncepcje
Obrazek Obrazek

Według założeń linia 2-torowa ma być poprowadzona na sTTandardowej wysokości 1000mm, a poziom linii 1-torowej ma zostać podniesiony na wysokość 1070mm. Aby to osiągnąć konieczne jest wybudowanie podjazdów i zjazdów, co właśnie rozpocząłem.
Przyjąłem, że pochylenie toru na podjazdach będzie mieć 25‰ (czyli ok. 1,5°). Załomy profilu toru na początku i końcu podjazdu (zjazdu) muszą być wyokrąglone łukami pionowymi o promieniu ok. 19000mm (wg porad LL zamieszczonych w „Świecie Kolei”, nr-y 1-5/2003).
Obrazek

Zacząłem budować właśnie te moduły z załomami. Będą to:
- moduł łukowy „ŁG” z profilami MG1-MG1 o promieniu R=900mm/30° z torem „wklęsłym” (początek podjazdu)
- moduł łukowy „ŁN” z profilami MP1-MN1 składający się z 2 segmentów o promieniu R=900mm/30° z torem „wypukłym” (koniec podjazdu)
- moduł prosty „PW” z profilami MG1-MW1 o długości 600mm z torem „wypukłym” (początek zjazdu)
- moduł prosty „PG” z profilami MG1-MP1 o długości 600mm z torem „wklęsłym” (koniec zjazdu).
Poniżej schematyczny plan modułów
Obrazek

Przyjąłem, że na pochyłym odcinku toru będzie się wstawiać konwencjonalne moduły sTTandardowe, przedłużając jedynie odpowiednio wysokośc nóg. W tym celu wykonam specjalne podstawki o różnej wysokości (i będę je przywozić na zloTTy).
Na zakończenie części teoretycznej 2 przykłady schematu połączeń z innymi moimi modułami
Obrazek Obrazek

Aktualnie mam zmontowane 2 skrzynki na moduły proste „PG” i PW” (to takie moje robocze oznaczenia). Moduł „PW” ma już umocowaną listwę na podtorze o odpowiednim wygięciu.
Obrazek
W niedzielę zrobiłem próbne ustawienie, aby sprawdzić jak wyszło pochylenie. Jako moduły łączące użyłem desek, które służą mi do zabawy w domu.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

cdn.
Ostatnio zmieniony 08 gru 2010, 09:07 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 1 raz.
PiotrZ
Posty: 703
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wiadukt kolejowy

Post autor: PiotrZ »

darasekp pisze: (...)
Dzięki za miłe słowa, ale nie czuję się mistrzem. Są na forum inni prawdziwi mistrzowie, którzy mają smykałkę do detali i precyzji 8) Zapraszam do obejrzenia ich dzieł w naturze (makiety i/lub tabor) na jakimś zlocie lub spotkaniu. Najbliższe odbędzie się w w Sopocie, a "najbliższe" jesienią w Poznaniu

Pozdrawiam
PiotrZ
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości