Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Wojtekj
Posty: 249
Rejestracja: 16 maja 2006, 10:52
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: Wojtekj »

Witam,
Czy coś się ruszyło w temacie?
Pozdrawiam, Wojciech Jakubiak
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: WM-MODEL »

Jeszcze moje podsumowanie w temacie sposobu sterowania czerwonych światełek:
-FREDI na innym niz lokomotywa adresie i dwa osobne guziki funkcyjne, jw. opisałem,
-FREDI na tym samym adresie co lokomotywa i włączanie czerwonych za pomocą F0.

Oczywiście FREDI to tak z rozpędu, to takie skrzywienie jest :lol: może być bele jaki manipulator ;)

ATPO, schemat dekodera jest tu http://www.tinet.cat/~fmco/download/dcc ... ual_v2.pdf tylko program jest poprawiony, bo w oryginale nie ma obsługi programowania pojedynczych bitów +kilka drobnych modyfikacji układu ;)
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2010, 13:43 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: ArturSchŁ »

Podsumowując: Twoja propozycja to ROZSZERZENIE możliwości, a nie ograniczanie, więc idzie w dobrą stronę !!
Sam jednak z tych możliwości zrezygnuję.
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: WM-MODEL »

No faktycznie, zapomniałem, że te sprzęgi w TT to jakoś... dziwnie niepewne są... i takie śmieszne jakieś...
Sam w haziobro używam jedynie standardowych, uszkowych, i nie mam problemów z rozpinaniem czy samo-rozpinaniem ;)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: ArturSchŁ »

Nie polemizuję z manewrami, bo
WM-MODEL pisze:.... każdy ma swoją wizję szczęścia
jednak konieczność stosowania sprzęgów inne niż sztywne doprowadza, szczególnie przy nowych Tilligowych do częstych rozerwań składów w trasie.
Każdy wybiera inny sposób zabawy - i dobrze !!
:mrgreen:
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: WM-MODEL »

A właśnie, że podczas fremojazd "miesza" się wagonami :P Np. pocztowy wagon, nie dość że powinien zawsze jeździć jako pierwszy za lokomotywą, choć w tej materii są rożne szkoły ;) to jeszcze zdarza się, że jest podczepiany do innego składu i możej jechać w zupełnie innym kierunku :mrgreen:
Dotyczy to także wagonów specjalnych, np. więźniarek :mrgreen:
Nie wspomnę o "międzynarodowych" składach, gdzie przepina się osobowe do innego pociągu :mrgreen:
W sumie fremojazdy to modelowanie ruchu prawdziwej kolei, a jak się bawić to na całego!

ATPO, mnie tam raziłoby, gdyby za lokomotywą w wagonie świeciłyby się czerwone światełka, ale jak się to pisze, każdy ma swoją wizję szczęścia ;)

Poza tym opcja czerwonych świateł to tylko miejsce na płytce na dwa oporniki i punkty do przylutowania czerwonych diodek.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: ArturSchŁ »

Uważam, że sterowanie załączaniem/wyłączaniem oświetlenia to kwiatek do kożucha, ale jak ktoś chce...
:)

Czerwone lampy końca składu powinny być na zewnątrz wagonu, więc i tak robimy specjalny - ostatni wagon z tymi lampami, więc po co jeszcze nimi sterować ?? Po prostu palą się cały czas.
I tak na imprezach nikt nie rozformowuje składów osobowych i nie miesza wagonami. Może być przydatne tylko gdy odpinamy parowóz i po oblocie jedziemy spowrotem, ale u mnie w pocztowym jest głośnik od dek. dźwiękowego, więc jeżdżę tylko do przodu (po to właśnie robimy pętle na imprezy by nie grzebać ze składami).
:mrgreen:
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2010, 12:56 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: WM-MODEL »

Dokładniej:
:arrow: detale do dekodera funkcyjnego wyszly razem 17 zł, wg cen jednostkowych w tme.eu,
:arrow: oświetlenie, zależy czy mają być oświetlone przedziały czy też również korytarz i kible, a w maks. wersji to by było:
-przedziały 9 LEDów,
-korytarz 5 LEDów,
-kible 2 LEDy,
razem 16 LEDów wg cen Rangera ;) i 4 oporniki po 0,20 zł,
:arrow: płytka ok. 22,00 zł.

Czyli razem komplet bzdetów wyszedłby to 17 +12,8+22,00 =51,80 zł.

Opcja z dodatkowymi czerwonymi światłami będzie droższa o:
-drugi tranzystor 2,20 zł,
-4 czerwone LEDy typu KPH-0603ID (smd 0603, nie są oczojebne, świecą ładnie czerwonym punkcikiem) =2,00 zł,
-dwa oporniki 0,40 zł
Razem 4,60 zł.
Płytka oczywiście byłaby uniwersalna, przewidziane byłaby mozliwość montażu również czerwonego oświetlenia.

ATPO, czerwone byłyby mile widziane w bagażowym i pocztowym wagonie, a nich z kolei byłoby mniej LEDów, więc koszt i tak byłby w sumie mniejszy od tych ~52 zł.

Nie wiem jak Wy, ale ja założyłem, że oświetleniem wagonów steruje FREDI, na osobnym, unikalnym adresie:
-w pierwszym składzie F1, F2=oświetlenie, F3, F4=czerwone,
-w drugim składzie F4, F6=oświetlenie, F7, F8=czerwone.
Dlatego tak, bo nie da się za bardzo sterować czerwonymi z wyjść F0, dwa składy mogą jeździć w różnych kierunkach ;) dlatego lepiej włączać czerwone osobno.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2010, 12:34 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 2 razy.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: Kilkujadek »

Po rozmowie z Władkiem:
WM-MODEL pisze: Już sobie co nieco policzyłem :mrgreen:
:arrow: płytka (założyłem wymiar 200x15 mm) to koszt rzędu 20 zł przy 100 szt., detale ~10 zł, tj. LEDy, oporniki,
:arrow: jakby dodać dekoder funkcyjny wyjdzie coś koło 15 zł więcej.
W maksymalnej opcji płytka z dekoderem wyszłaby ok. 52 zł, (płytka +wszystkie detale +LEDy z oświetleniem czerwonym 2 wagonów końcowych). Montaż to sobie sami zróbcie :mrgreen:
Władek
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2010, 10:29 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 892
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: tydzial »

Nie wiem jakie diody macie bo ja kupiłem jakiś czas temu i świecą pięknie na żółto, owszem mogą świecić na pomarańczowo jak mają za duże napięcie sprawdzałem jak ustalałem napięcie do analogu przez stabilizator 317 .
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: Kilkujadek »

Ranger pisze:Tylko problem polega na tym, że te żołte diody są pomaranczowe, świecą ohydnie.
:roll: Może nie tyle diody co interakcja z wnętrzem wagonu którego nie wziąłem pd uwagę.
W tym przypadku faktycznie może się okazać celowe zastosowanie białych.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: Ranger »

Tylko problem polega na tym, że te żołte diody są pomaranczowe, świecą ohydnie.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2010, 01:58 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: Kilkujadek »

A dla czego pomarańczowe? Moim zdaniem powinny być zastosowane żółte lub ewentualnie białe ciepłe. Dla czego żółte, a nie białe ciepłe?. Otóż dla tego, że oświetlenie w tych wagonach "bździło" na żółto co było spowodowane niedostatecznym zasilaniem i brudnymi oprawami :mrgreen:
Co do wytwórcy PCB - Władka robota jest OK.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: Ranger »

Ja bym zlecił wykonanie płytek WM-Modelowi. Dla mnie pomarańczowe ledy sa do bani. Można zastosować takie diody jak ostatnie sprowadziłem. Białe ciepłe diody beda wyglądały o wiele lepiej niż pomarańczowe. Jasność można w łatwy sposób zmniejszyć dajac odpowiedni rezystor. Jeśli takie rozwiązania przekonało by wieksza ilość osób to mogę ściągnąć specjalnie na tą okazję wiekszą ilość diodek, np 10000.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oświetlenie do forumowych Eilzugwagenów

Post autor: ArturSchŁ »

Cobrix pisze:... jakie jest rozwiązanie? To są jakieś listwy z żarówkami do wymiany na wersję pod DCC, listwy z diodami może? Czy po prostu żarówki wiszące na przewodach?
Może zacznijmy od początku.
Nasz forumowy set wagonów jest w III Epoce. W tym czasie oświetlenie nie było zbyt jaskrawe. Były to półkuliste lampy podsufitowe posiadające 1 lub 2 żarówki chyba 12/24 Volty - jeśli się mylę, proszę mnie poprawić.
Takie oświetlenie nie nadawało się zbyt dobrze do czytania, ale wystarczyło by się nie powywracać.
:lol:

Teraz o wagonach.
W modelu zastosowano przezroczystą płytkę z zainstalowanymi dwiema 6V żaróweczkami - rozwiązanie genialnie proste i świetnie pasujące do epoki BTTB.
Niestety gdy taki wagon postawimy na torach zasilanych z DCC, to żaróweczki są przewoltowane = ich temperatura może spowodować popłynięcie dachu.
Producent zaleca wymianę żaróweczek 6 V na 10 Voltowe.
Prawda, dach się nie powinien wytopić ale nadal nie rozwiązuje nam to problemu, o którym mówił Grzegorz, czyli wyraźnie dwupunktowego oświetlenia oraz dyskoteki przy zanikach zasilania (podczas przejazdu przez rozjazdy lub brudne szyny).

Płytka oświetlenia na LED.
Układ elektroniczny płytki oświetlenia działa zarówno w analogu jak i DCC (z identyczną jaskrawością). Po zdjęciu wagonu z torów nadal świeci przez co najmniej 3-5 sek bez przygasania.
Oświetlenie zmontowano na żółtych LED, z małą jaskrawością

Zamontowanie w wagonie.
Płytka drukowana wchodzi w miejsce oryginalnej przezroczystej. I tu się zaczynają problemy, ponieważ fabryczna jest nitowana, dlatego w komplecie z płytką przewidziano śrubkę z nakrętką, łączącą całość mechanicznie i elektrycznie.

Poniżej zdjęcia oświetlenia. Na ostatnim, dla porównania, widać fabryczne oświetlenie żarówkowe (te same nastawy aparatu).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość