Stacja Pruszcz Bagienica
Moderator: mod-Makieta
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
Byłem dwa tygodnie temu na tej stacji - no jest coraz gorzej. Nie działa obrotnica - rozkręcono przekładnie zdaje się, szopa ma mocno już nadgniły dach - belki jakoś to jeszcze trzymają. Peron drugi przestaje być czytelny ze względu na roślinność która rozsadza krawężniki. Wieje dramatem. Reszta obiektów padła już całkowicie łupem złomiarzy i nurków. Nastawnia przy wiadukcie jest stopniowo rozkradana ze złomu, a jest tego jeszcze sporo tyle że wielkogabarytowego.
- darg
- Posty: 103
- Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
- Lokalizacja: Bysław / Tuchola
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
Ostatnio zmieniony 05 paź 2010, 20:26 przez darg, łącznie zmieniany 2 razy.
- trucker
- Posty: 231
- Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
- Lokalizacja: Żyrardów
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
Urokliwa i niezwykle przydatna stacja zarówno do zabawy w domu jak i na zlotach . Duże wyzwanie jeśli chodzi o budynki ,ale pewnie można dobrać coś gotowego . Gratuluję wyboru i życzę powodzenia .
- darg
- Posty: 103
- Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
- Lokalizacja: Bysław / Tuchola
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
Myślę, że sama równia stacyjna - 2 perony wyspowe i 3 pary torów i rząd budynków - wieża, pompownia, mieszkanie gospodarcze, wc i dworzec - zmieszczą się na planszy o szerokości 60cm, gdyby dać też kawałek osiedla to potrzeba 90 cm. Całe torowisko i w/w budynki znajdują się w 2-3m wykopie ograniczonym od wsch. wiaduktem ceglanym, od pd. jest jednolite pole (z resztkami drabiny - fot, od zach.-wiadukt rozebrany (zostały kamienne przyczółki) od pn jest plac dworcowy z bunkrem - lamparnią i magazynem smarów - fot. Zrobiłem już 400 zdjęć w Pruszczu. Jak trzeba to pojadę i sprawdzę ale co??



Ostatnio zmieniony 30 maja 2010, 07:32 przez darg, łącznie zmieniany 3 razy.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10846
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
Na modułach o jakiej szerokości zmieści się ta stacja ?
Może by udało się wspólnie zrobić projekt makiety do wykonania przez chętnych TeTetkowiczów
Mogło by może powstać kilka makiet wg tego planu.

Może by udało się wspólnie zrobić projekt makiety do wykonania przez chętnych TeTetkowiczów

Mogło by może powstać kilka makiet wg tego planu.

- darg
- Posty: 103
- Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
- Lokalizacja: Bysław / Tuchola
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
Ostatnio zmieniony 28 maja 2010, 19:03 przez darg, łącznie zmieniany 3 razy.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
[ PRZENIESIONO ZE STAREGO FORUM 2005 ROK ]
Pragnę zaprezentować kolejny plan budowy makiety, tym razem typowo modułowej. Niniejsze opracowanie wykonałem sam zaś fakty historyczne pochodzą z następujących źródeł:
- J. Pawłowski "150 lat kolei w regionie kujawsko - pomorskim" 2001
-------------------------------------------------------------------------------------
cz1
Stacja Pruszcz Bagienica do dziś zaskakuje nie tylko miłośników kolei. Położona na odludziu Borów Tucholskich stanowiła ciekawy węzeł kolejowy. Otóż stacja węzłowa Pruszcz Bagienica została oddana do użytku 18.06.1909 roku, posiada typową architekturę i rozwiązania techniczne dla kolei na Pomorzu. Nowopowstały węzeł miał łączyć cztery kierunki:
- Koronowo,
- Więcbork - Złotów,
- Tuchola,
- Terespol Pomorski,
Połączenie tych odcinków stanowi odzielny temat, przypomnę tylko że na tych odcinkach znajdują się wspaniałe budowle inżynierii kolejowej XIX i XX wieku.
Ewenemetem stacji Pruszcz Bagienica jest fakt wybudowania od razu wszystkich urządzeń, budynków charakterystycznych dla dużych stacji przy zachowaniu lokalności węzła, być może gdzieś w Polsce istniały podobne węzły jednak na Pomorzu taki jest jeden. A zatem co nas tam interesuję:
- budynek dworcowy z magazynem,
- budynek mieszkalny,
- wieża wodna,
- waga kolejowa,
- zespół ramp czołowych z zagroda dla zwierząt,
- bramka pomiaru skrajni,
- dwa perony (jeden z nastawnią wykonawczą),
- obrotnica,
- pięciostanowiskowa parowozownia,
- kanał oczystkowy i skład węgla,
- nastawnia pomocnicza,
- wiadukt drogowy,
- budynek odcinka drogowego,
- przepompownia wody,
- skład MPS,
- budynek warsztatów łączności, warsztaty stolarza, kowala i ślusarza,
- magazyn,
Ruch osobowy na tej stacji zawieszono po 1992 roku. Obsługiwały go grudziądzkie Claytony. Obecnie postępuje agonia. Trzy lata temu można było jeszcze rozczytać układ stacji, dziś już stanowi to problem. Kilku elementów które będę prezentował już nie ma.
Widoczny wagon należy do "kolejarzy PKP" którzy czuwają nad utrzymaniem odcinka dla pociągu z silosami zbożowymi które kursują raz w tygodniu na odcinku Terespol - Koronowo. Zdarzało sie że dwa wagony silosy ciągnął gagarin, dziś stonka pełni role pociągu widmo.
Ostatnia moja wizyta była tu 01.11.2003 i odjechałem lekko załamany. Słyszałem od kolegów z Bydgoszczy że Niemcy chcą zorganizować tu muzeum w porozumieniu z polskimi miłośnikami - ale to chyba tylko pomysł. Dziś (tj styczeń 2010) na wagonie warsztatowym jest informacja o towarzystwie miłośników pragnących zachować to co pozostało.
Pragnę zaprezentować kolejny plan budowy makiety, tym razem typowo modułowej. Niniejsze opracowanie wykonałem sam zaś fakty historyczne pochodzą z następujących źródeł:
- J. Pawłowski "150 lat kolei w regionie kujawsko - pomorskim" 2001
-------------------------------------------------------------------------------------
cz1
Stacja Pruszcz Bagienica do dziś zaskakuje nie tylko miłośników kolei. Położona na odludziu Borów Tucholskich stanowiła ciekawy węzeł kolejowy. Otóż stacja węzłowa Pruszcz Bagienica została oddana do użytku 18.06.1909 roku, posiada typową architekturę i rozwiązania techniczne dla kolei na Pomorzu. Nowopowstały węzeł miał łączyć cztery kierunki:
- Koronowo,
- Więcbork - Złotów,
- Tuchola,
- Terespol Pomorski,
Połączenie tych odcinków stanowi odzielny temat, przypomnę tylko że na tych odcinkach znajdują się wspaniałe budowle inżynierii kolejowej XIX i XX wieku.
Ewenemetem stacji Pruszcz Bagienica jest fakt wybudowania od razu wszystkich urządzeń, budynków charakterystycznych dla dużych stacji przy zachowaniu lokalności węzła, być może gdzieś w Polsce istniały podobne węzły jednak na Pomorzu taki jest jeden. A zatem co nas tam interesuję:
- budynek dworcowy z magazynem,
- budynek mieszkalny,
- wieża wodna,
- waga kolejowa,
- zespół ramp czołowych z zagroda dla zwierząt,
- bramka pomiaru skrajni,
- dwa perony (jeden z nastawnią wykonawczą),
- obrotnica,
- pięciostanowiskowa parowozownia,
- kanał oczystkowy i skład węgla,
- nastawnia pomocnicza,
- wiadukt drogowy,
- budynek odcinka drogowego,
- przepompownia wody,
- skład MPS,
- budynek warsztatów łączności, warsztaty stolarza, kowala i ślusarza,
- magazyn,
Ruch osobowy na tej stacji zawieszono po 1992 roku. Obsługiwały go grudziądzkie Claytony. Obecnie postępuje agonia. Trzy lata temu można było jeszcze rozczytać układ stacji, dziś już stanowi to problem. Kilku elementów które będę prezentował już nie ma.
Widoczny wagon należy do "kolejarzy PKP" którzy czuwają nad utrzymaniem odcinka dla pociągu z silosami zbożowymi które kursują raz w tygodniu na odcinku Terespol - Koronowo. Zdarzało sie że dwa wagony silosy ciągnął gagarin, dziś stonka pełni role pociągu widmo.
Ostatnia moja wizyta była tu 01.11.2003 i odjechałem lekko załamany. Słyszałem od kolegów z Bydgoszczy że Niemcy chcą zorganizować tu muzeum w porozumieniu z polskimi miłośnikami - ale to chyba tylko pomysł. Dziś (tj styczeń 2010) na wagonie warsztatowym jest informacja o towarzystwie miłośników pragnących zachować to co pozostało.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2010, 08:00 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 575
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
- Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna
- Kontakt:
Re: Stacja Pruszcz Bagienica
Na "starym" forum był osobny wątek na ten temat, niestety część zdjęć stamtąd już zniknęła:
http://www.forumtt.fora.pl/makieta,21/p ... e,244.html
http://www.forumtt.fora.pl/makieta,21/p ... e,244.html
- darg
- Posty: 103
- Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
- Lokalizacja: Bysław / Tuchola
- Kontakt:
Stacja Pruszcz Bagienica
Witam
Chciałbym kolegom przedstawić zapomnianą stację, którą warto moim zdaniem odwzorować na makiecie. Stacja posiada zachowany układ architektoniczny, prawie nie zmieniony od czasów wybudowania w 1909 roku. Stacja jest krótka 1000m. Przez stację przechodzą lokalne linie: Tuchola-Koronowo i Terespol-Złotów.
Trochę zdjęć jest tu: http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... no=galeria
Na stacji odnalazłem:
Semafory kształtowe wjazdowe 4 szt. wyjazdowe 8 szt
Tarcze ostrzegawcze 3
1 tarcza manewrowa
3 fundamenty kranów wodnych
2 wiadukty –1 z szosą i 2 z drogą polną nad torami
parowozownia - 5 stanowisk z obrotnicą
kanał oczystkowy i ślady po zasiekach węglowych
inne budynki –rys.
6 torów (było 7)
1 skrajnik
3 kozły oporowe
2 szerokie perony o długości 100/150m
rozjazdy 21szt.
1 rozjazd anglik

!!!dane są w trakcie rozpoznawania!!!!
Za tydzień to zrobię schemat torów i tu wrzucę.
Oczywiście ta stacja jest obecnie moim marzeniem modelarskim (Tuchola jest za długa), a miejsce na strychu czeka!!!
Ponieważ chciałbym również zrobić stronę www o tej stacji to mam prośbę do kolegów o udostępnienie mi wszelkich informacji, o tej stacji jak i informacji gdzie mogę takowe znaleźć – np. plany stacji z czasów budowy i typy parowozów i wagonów stacjonujących przed i po wojnie. darg2007_ at_ onet.eu
Serdeczne dzięki Darek
Chciałbym kolegom przedstawić zapomnianą stację, którą warto moim zdaniem odwzorować na makiecie. Stacja posiada zachowany układ architektoniczny, prawie nie zmieniony od czasów wybudowania w 1909 roku. Stacja jest krótka 1000m. Przez stację przechodzą lokalne linie: Tuchola-Koronowo i Terespol-Złotów.
Trochę zdjęć jest tu: http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... no=galeria
Na stacji odnalazłem:
Semafory kształtowe wjazdowe 4 szt. wyjazdowe 8 szt
Tarcze ostrzegawcze 3

1 tarcza manewrowa
3 fundamenty kranów wodnych
2 wiadukty –1 z szosą i 2 z drogą polną nad torami
parowozownia - 5 stanowisk z obrotnicą
kanał oczystkowy i ślady po zasiekach węglowych
inne budynki –rys.
6 torów (było 7)
1 skrajnik
3 kozły oporowe
2 szerokie perony o długości 100/150m
rozjazdy 21szt.
1 rozjazd anglik


Za tydzień to zrobię schemat torów i tu wrzucę.
Oczywiście ta stacja jest obecnie moim marzeniem modelarskim (Tuchola jest za długa), a miejsce na strychu czeka!!!
Ponieważ chciałbym również zrobić stronę www o tej stacji to mam prośbę do kolegów o udostępnienie mi wszelkich informacji, o tej stacji jak i informacji gdzie mogę takowe znaleźć – np. plany stacji z czasów budowy i typy parowozów i wagonów stacjonujących przed i po wojnie. darg2007_ at_ onet.eu
Serdeczne dzięki Darek
Ostatnio zmieniony 27 maja 2010, 19:54 przez darg, łącznie zmieniany 2 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość