Adaptacja z H0 do TT

Cała reszta o naszej skali

Moderator: mod-Ogółem

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
A_Tox
Posty: 62
Rejestracja: 11 paź 2006, 10:17
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Adaptacja z H0 do TT

Post autor: A_Tox »

tete pisze:
A_Tox pisze:Na Forum N-kowym jest wątek poświęcony podobnemu zagadnieniu... :arrow: Adaptacja budynków TT dla N-ki....?
...równie krytykowany - w tym przez samego Admina N-kowego forum...
Czy krytykowanie przez "samego Admina" różni się w wymowie od krytykowania przez nie-Adminów? :roll:

Moim zdaniem pomysł takiej adaptacji nie jest z gruntu zły, ponieważ w N-ce np. obecnie brak gotowego magazynu dostępnego na rynku.
Jest zapowiedź Auhagena - ale na drugą połowę roku i dotyczy raczej małego magazynu.
Oczywiście można zrobić magazyn od podstaw i to byłoby najlepsze wyjście, ale nie wszyscy mają wszystkie atuty aby to zrobić samodzielnie.
Modyfikacja gotowego budynku zawsze będzie prostsza, ale też może sprawić sporo radości...
Ostatnio zmieniony 14 maja 2010, 11:26 przez A_Tox, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Adaptacja z H0 do TT

Post autor: tete »

A_Tox pisze:Na Forum N-kowym jest wątek poświęcony podobnemu zagadnieniu... :arrow: Adaptacja budynków TT dla N-ki....?
...równie krytykowany - w tym przez samego Admina N-kowego forum...

cytat* (autor Zvolack):
Przerabianie czegoś z T na N wg mnie mija się z celem przede wszystkim z powodu przeskalowania całości. Równie dobrze można by zeNkowić Gagara z TT. Budynek jest nie proporcjonalnie za duży otwory okienne monstrualne. Szachulcowe budynki miały zupełnie inny urok. Modele w N zawsze są nieco przeskalowane.. nieco. Taka przeróbka mi się nie podoba.

*/ http://www.norma.fremo.pl/viewtopic.php ... 1d97b8c478


I ja się z nim w pełni zgadzam. Ale to oczywiście nasze widzenie sprawy - każdy zrobi jak uważa.
DBv pisze:...ale naprawdę sporo modeli oznaczonych jako H0 wcale nie jest pomniejszeniem oryginału w skali 1:87 (pomijam już w tym miejscu nawet ofertę H0/TT Auhagena, która z góry określana jest jako pośrednia).
Oczywiście. Jeśli coś opisane jako H0 wcale nie jest w tej skali, to czemu nie...
Aż tak ze mną nie jest, że nie uznaję kompromisów. Modelarstwo niesie ze sobą ciężar kompromisu, bo w zasadzie zawsze można znaleźć jakieś uproszczenia. Jednak w pewnych akceptowalnych granicach (aczkolwiek każdy ma swój poziom akceptacji - i niech tak zostanie bo dana makieta jaka jest, każdy widzi i ocenia).
Ostatnio zmieniony 14 maja 2010, 11:25 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Adaptacja z H0 do TT

Post autor: DBv »

tete pisze:Dokładnie.
Jak postawisz budynek H0 na makiecie TT, zawsze będzie to duże przeskalowanie.
Kompromisy 1:100 są dobre ale na torta - moim zdaniem.
geniusz pisze:Zastanawiam się czy takie elementy jak zabudowa np: Mosty Dworce i inne elementy zabudowy nie wiem jak z lokomotywownią można zastosować do TT bo jak przeglądałem ofertę TT ma niestety dużo mniej do zabudowy a zwłaszcza mosty które moim zdaniej są ładniejsze i większy wybór niż w TT ??
Może zmień skalę. Stawianie czegoś z H0 w TT to już jest jakieś zboczenie modelarskie.
To jak zmiana wózków w lokomotywie H0 na wózki TT i puszczanie tego po makiecie TT...
tete pisze:Dokładnie.

Jak postawisz budynek H0 na makiecie TT, zawsze będzie to duże przeskalowanie.
Kompromisy 1:100 są dobre ale na torta - moim zdaniem.

Może zmień skalę. Stawianie czegoś z H0 w TT to już jest jakieś zboczenie modelarskie.
To jak zmiana wózków w lokomotywie H0 na wózki TT i puszczanie tego po makiecie TT...

Trele morele…

Rozumiem, że jako modelarz nie uznający jakichkolwiek kompromisów nigdy nie skalałeś się bliższemu zapoznaniu się z ofertą większych wytwórców „domków wypluwanych z wtryskarki”…
Pozwolę więc sobie zaznaczyć, że wiele z tego co oferowane jest pod szyldem H0 daje się zastosować w wielkości TT. Oczywiście nie dotyczy to wszystkiego ale naprawdę sporo modeli oznaczonych jako H0 wcale nie jest pomniejszeniem oryginału w skali 1:87 (pomijam już w tym miejscu nawet ofertę H0/TT Auhagena, która z góry określana jest jako pośrednia). Dotyczy to wielu produktów takich firma jak Faller, Vollmer czy Kibri. Wbrew pozorom nie tylko dotyczy to zabudowy przemysłowej (np. browar Kibri) czy śródmiejskiej (wiele kamiec Fallera i Vollmera) ale niejednokrotnie również typowo kolejowej (np. dworzec Bonn czy Mittelstadt Fallera).
Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest każdorazowa analiza danego modelu i ocena czy jest możliwa jego adaptacja do TT (czasami wystarczy zmienić parę drobnych detali na bardziej odpowiadające TT). Oczywiście najlepiej mieć zestaw do dyspozycji i ocenić po wymiarach części czy się nadaje. W większości przypadków nie jest to jednak możliwe, bo trudno wymagać aby ktoś w ciemno kupował model a później zastanawiał się czy będzie odpowiedni. Dlatego też niejednokrotnie wystarczy dokładniejsza analiza katalogu. Z doświadczenia napiszę, że winna ona obejmować dwa elementy:

1) podane przez producenta wymiary modelu
Umożliwiają zgrubne określenie gabarytów modelu. Jest to jednak ocena nieprecyzyjna bo wiele wymiarów podawanych jest np. dla modelu na dołączonej podstawce a wysokość może opierać się na jakimś drobnym najwyższym elemencie (np. antena) co powoduje, że podane wymiary nie do końca mogą oddawać faktyczne wymiary bryły modelu. Dlatego też ważny jest punkt 2

2) zdjęcie zaprezentowane w katalogu
Przede wszystkim należy po elementach dodatkowych ocenić czy faktycznie jest to zdjęcie modelu jaki nas interesuje. Często zdarza się tak, że przedstawione zdjęcie modelu N jest de facto zdjęciem identycznego budynku tyle, że pomniejszonego w wielkości H0 (rzadziej, ale bywa też i na odwrót). Ma to wpływ na dalszą analizę bo niejednokrotnie występują ogromne różnice w odzwierciedleniu szczegółów takich jak np wielkość cegieł.
Jeżeli już to ustalimy, biorąc pod uwagę umieszczone w komponowanym zdjęciu modele pojazdów, taboru kolejowego czy torów można ocenić jak ten model przystawałby do wielkości TT. Jeżeli dojdziemy do wniosku, że nadawałby się – można przejść do kolejnego etapu analizy fotografii. Przeanalizować należałoby uwidocznione detale pod kątem ich zastosowania w TT. Czasami jest bowiem tak, że wprawdzie generalne wymiary bryły budynku jak najbardziej pasują do TT, ale np. elementy takie jak okna, bramy itd. wymagałyby poważnych przeróbek… Wtedy już samemu zainteresowanemu pozostaje ocenić czy model warto zakupić czy też skala nakładu pracy jest tak duża, że taniej i wcale nie trudniej będzie zbudować to od podstaw
Awatar użytkownika
A_Tox
Posty: 62
Rejestracja: 11 paź 2006, 10:17
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Adaptacja z H0 do TT

Post autor: A_Tox »

Sam pomysł nie jest aż tak niedorzeczny jakby się wydawało na pierwszy rzut ok.
Podobny pomysł, a właściwie dwa, doczekały się publikacji z szacownym "periodyku" MIBA Spezial.
W numerze MIBA Spezial 84, Dieter E. Schubert, w dziale Modellbau-Praxis, pokazuje jak zaadoptować budynki przeznaczone dla TT-ki do N-ki.
Jestem w stanie zrozumieć autora, ponieważ wachlarz budowli oferowanych dla N-ki jest, oględnie mówiąc, skromny w porównaniu do TT-ki, nie wspominając H0.
Ale TT-ka ma zdecydowanie szerszą ofertę niż N-ka. Dochodzą jeszcze wytwory 1:100...
Na Forum N-kowym jest wątek poświęcony podobnemu zagadnieniu... :arrow: Adaptacja budynków TT dla N-ki....?
Przy okazji zamieszczone tam są zdjęcia wyprasek i skany ścian magazynu Auhagena 13322 z dodaną podziałkę milimetrową.
Mogą się przydać jakby ktoś chciał przymierzyć się do zakupu...
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Adaptacja z H0 do TT

Post autor: tete »

Dokładnie.
Jak postawisz budynek H0 na makiecie TT, zawsze będzie to duże przeskalowanie.
Kompromisy 1:100 są dobre ale na torta - moim zdaniem.
geniusz pisze:Zastanawiam się czy takie elementy jak zabudowa np: Mosty Dworce i inne elementy zabudowy nie wiem jak z lokomotywownią można zastosować do TT bo jak przeglądałem ofertę TT ma niestety dużo mniej do zabudowy a zwłaszcza mosty które moim zdaniej są ładniejsze i większy wybór niż w TT ??
Może zmień skalę. Stawianie czegoś z H0 w TT to już jest jakieś zboczenie modelarskie.
To jak zmiana wózków w lokomotywie H0 na wózki TT i puszczanie tego po makiecie TT...
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Adaptacja z H0 do TT

Post autor: ArturSchŁ »

Część budynków z oferty to 1:100 wspólne dla H0 i TT. Te dokładnie w 1:87 trzeba ocenić samemu czy nie będą wyglądać komicznie przy TT.
geniusz
Posty: 65
Rejestracja: 06 gru 2009, 20:48
Lokalizacja: Poznan
Kontakt:

Adaptacja z H0 do TT

Post autor: geniusz »

Zastanawiam się czy takie elementy jak zabudowa np: Mosty Dworce i inne elementy zabudowy nie wiem jak z lokomotywownią można zastosować do TT bo jak przeglądałem ofertę TT ma niestety dużo mniej do zabudowy a zwłaszcza mosty które moim zdaniej są ładniejsze i większy wybór niż w TT ??
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogółem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość