Eaos (PKP)

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Philipp
Posty: 91
Rejestracja: 05 lis 2008, 16:21
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Philipp »

Hmm...I know that my interpretation of Polish Eaos/ Eas is a compromise.
Of course we need a complete kit with new side and head wall.
I wanted to have some cars for a train from Eas and Eaos with different doors. Important for me is the ensemble. ;)
AK
Posty: 362
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: AK »

Mam watpliwości czy doszlismy do takich samych wniosków co do drzwi :mrgreen: .
Do czasu wprowadzenia kilka lat temu drzwi "zastępczych" opracowanych przez CBK w Poznaniu (które sa płaskie) w wiekszości przypadków odtwarzano to co było czyli to co było w dokumentacji ma znaczenie. Inna sprawa że po NG to z oryginału zykle mało co zostawało w ogóle :lol: .
Jeżeli to miałby być model na okres po 2000 to bardziej płaskie niz jakiekolwiek inne z tym że płaskie nie sa wszystkie takie same.
Co do 412W to robienie go ma o tyle sens że był to wagon który miał drzwi takie jak tu http://img641.imageshack.us/i/eaos01.jpg/ (412W,412Wa) i tu http://img716.imageshack.us/i/eaos02.jpg/ (412Wb) i płaskie (412Wc) i wózki 25TN więc sobie mozna poszaleć :mrgreen: .
To co go też upodabnia to nierównomierny rozstaw słupków a różnice niewatpliwie są (takie jak napisałeś) ale ideał to tak czy inaczej nie będzie :( .
Co do Twojej propozycji to rozstaw słupków nie pasuje. Czeski typ 9-118 ma równo rozstawione czyli inaczej niż w modelu a jak dla mnie to widać bardziej niz to co sie zgadza.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Kilkujadek »

fred3rg pisze:... jakiś czas temu postanowiłem zając się budową od podstaw własnych modeli, których nie trzeba będzie upodabniać i tak mocno przerabiać...
No to już czas. ;) Kiedy i za ile ??
Ostatnio zmieniony 07 mar 2010, 14:40 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 358
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: fred3rg »

Ten wagon jest nieco podobny do 412W, ale chyba już bardziej do ĆSD/E. Ale i od obu jednocześnie wyraźnie się różni niestety.
Analizowanie jakie drzwi były montowane fabrycznie miało by znaczenie, gdyby wagon był oznaczony w epoce IVc, lub Va. Model ma oznaczenia z roku 2005, czyli około 20 lat po prawdopodobnym wyprodukowaniu, kiedy to każde drzwi mogą się w nim trafić. Ale jak widać obydwa toki rozumowania zaprowadziły nas do takich samych wniosków. :)

Jeśli chodzi o ścianę czołową, to wagon 412W nie ma na niej żadnej poziomej belki, poza obwodziną na górnej krawędzi. Aby upodobnić model do 412W należało by osunąć obie belki na środku ściany.

Pozioma belkę (1) mają za to węglarki czechosłowackie - ĆSD/E.
Mają też, tak jak model Tilliga ściętą obwodzinę wzdłuż ścian bocznych (2),
oraz przejście dolnej krawędzi z poziomu czołownicy do ściany bocznej pod małym kontem (3)

Róznią się za to od Tilliga wszystkimi słupkami (4)
A także brakuje im wzmocnienia pod drzwiami (5), czemu akurat możemy zaradzić ;)

Obrazek

Właściwie nie zająłem się jeszcze zrobieniem zestawu do spolszczenia Tilliga, bo jakiś czas temu postanowiłem zając się budową od podstaw własnych modeli, których nie trzeba będzie upodabniać i tak mocno przerabiać ;) Ale kto wie, może zrobię taki zestaw? Wszak większość części do nie jest dawno narysowana. ;)
Ostatnio zmieniony 07 mar 2010, 14:39 przez fred3rg, łącznie zmieniany 1 raz.
AK
Posty: 362
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: AK »

Z tymi drzwiami to jest tak że 412W (do którego ten model jest najbardziej podobny z tego co widzę) ma 3 odmiany a,b,c i każda fabrycznie miała inne, więc jak się w model Tilliga włoży różne to i tak wyjdze ten sam wagon :mrgreen: .
Tak czy inaczej fabryczne drzwi (Tilliga znaczy) nie sa nietypowe, co najwyżej rzadko spotykane bo odmiana 412Wb która ma takie była krótko produkowana.
Tak z innej beczki to jezeli z niego miałby być 412W to trzeba by jeszcze zmienić pare innych rzeczy np układ belek na scianie czołowej, tam jest 1 gruba (pozioma) a nie 2 cienkie.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Ranger »

Dodatkowo proponuję usunąć nożykiem dźwignię na czole wagonu - jest to pozostałośś po czole Eas'a w którym ta dźwignia służy do otwierania ściany czołowej. Tutaj nie powinno jej być. Element bardzo łatwo ściąć skalpelem.
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 358
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: fred3rg »

Ja już na którymś zlocie proponowałem i blaszki i całe odlewane drzwi, które mogły by nadać Tilligowym Eaos'om bardziej swojski wygląd. A o podrzuceniu Tilligowi innych drzwi do zamontowania w zamawianej serii rozmawiałem z Grześkiem, o ile dobrze pamiętam rok temu w Radomiu.

Następnym razem trzeba wiercić dziurę w brzuchu tym, co zamawiają serię u Tilliga, aby załatwili do nich inne drzwi. Niestety zapewne ani producentowi, ani naszemu importerowi nie zależy szczególnie na spolszczeniu wagonu, bo to podniesie koszty, a niespolszczony i tak się sprzeda.

Próbne blaszki na 2 rodzaje drzwi mam wytrawione. Wyglądają tak:
Obrazek Obrazek

Firmowe drzwi trzeba by wyjąć (jak je mocno ścisnąć palcami z dwóch stron i pociągnąć do góry, to dolne małe sworznie wyskoczą z dołków) zeszlifować na płasko wąską obwodzinę i zamek. A potem nakleić na nie trawione drzwi i pomalować. Sztuka polega na tym, żeby dobrze dobrać kolor farby. Wagony miewają łaty, ale rzadko akurat drzwi są w innym kolorze niż całe pudło.
Warto zaznaczyć, że drzwi w Eaos'ie tilliga nie są złe, takie drzwi też są od niedawna montowane podczas napraw, ale są one bardzo rzadko spotykane i watro by założyć jedne z typowych drzwi. Co ciekawe można do tilligów zamontować wszelkie możliwe rodzaje drzwi spotykanych na pkp, bo są one zamieniane podczas napraw i obecnie każdy typ wagonu można spotkać ze wszystkimi rodzajami drzwi. Głównie przez to tak trudno odróżnić typy Eaos'ów:P

W tillig'u sporym problemem są bardzo grube słupki o niezmiennym przekroju (powinny być wąskie na górze i wzmacniane na dole), ale przeróbka ich nie wchodzi w grę, bo wiązała by się z malowanie i oznakowaniem całego wagonu, można by go wówczas zrobić z dowolnego wagonu w obcych barwach. Zaletą tilliga jest to, że jest ładnie pomalowany i prawidłowo oznakowanym więc warto to malowanie zachować, a zmienić jedynie niektóre detale;)

Moim zdaniem, dla nadania bardziej "pkpowskiego" charakteru, w wagonie tym warto przede wszystkim pomalować na biało poręcze i krawędzie stopni manewrowych na rogach i na jednej ze ścian czołowych. To typowe dla PKP i łatwe do wykonania, a zdecydowanie spolszczy wagon. Jeśli ktoś czuje się na silach, można pobawić się w przeróbkę drzwi. Jak się ma kilka modeli można założyć rożne drzwi, także zostawić oryginalne. Poza tym proponuję zastosować nowe przestawiacze hamulca. Można zmienić stopień pod drzwiami na cieszy, trawiony, ale będzie niestety słabszy. I to właściwie wszystko o czym warto myśleć.

Uważam, że wagon nie nadaje się do przeróbki na dokładny model żadnego z polskich Eaos'ów. Trzeba by było ingerować we wszystkie cztery ściany, a nie warto.
Należy więc przymknąć oko na większe różnice.
A jeśli chce się mieć wierny model jednego z PKP'owskich Eaos'ów, to należy zbezcześcić pudełko po płycie CD, plastikową okładkę na zeszyt, lub kilka kart telefonicznych i zbudować własne pudło wagonu, do czego gorąco zachęcam ;) Eaos jest jedną z prostszych do zrobienia konstrukcji. Może się okazać, że będzie mniej roboty, niż z przeróbką, satysfakcja większa i brak skrupułów przed psuciem modelu za stówę ;)
Ostatnio zmieniony 06 mar 2010, 08:25 przez fred3rg, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: KrzyszTTof »

Grzegorz TT pisze: :idea: Czy nasi "blacharze" mogliby pomyśleć o zestawie do udoskonalenia wyrobu Tilligowskiego, co by PKP-iszony nie jeździły po naszych torach ?? :roll:
Może ktoś wszedłby ze mną w kooperację? Ja mogę tamponować, a może ktoś z kolegów - wytwórców zrobiłby drzwi? (mogę i sam pociągnąć temat, ale termin się odroczy baaaardzo, bo nie chcę zaniedbać aktualnych projektów).
Ostatnio zmieniony 15 lut 2010, 16:04 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Kilkujadek »

Beautiful!

:idea: Czy nasi "blacharze" mogliby pomyśleć o zestawie do udoskonalenia wyrobu Tilligowskiego, co by PKP-iszony nie jeździły po naszych torach ?? :roll:
Awatar użytkownika
Philipp
Posty: 91
Rejestracja: 05 lis 2008, 16:21
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Philipp »

Some times ago i continued my project Eas/ Eaos.
While my holiday last september in Poland i took some photos from an Eas and some Eaos to make they in TT. After that i made my first Eas with movable head-clack (?). This is a kit from Grischan ( www.digitalzentrale.de ).

Eas 31 51 597 5897-4
pic 1: the original
pic 2 & 3: the raw and uncollered car

Obrazek Obrazek Obrazek

Eaos 31 51 533 5580-7
pic 1: the original
pic 2: the raw and uncollered car

Obrazek Obrazek

Eaos 31 51 535 3285-0
pic 1: the original
pic 2: the raw and uncollered car

Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Piotr Sekuła
Posty: 113
Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Piotr Sekuła »

Philipp pisze:(...) I can procure the kits of doors only. :(
I was about those doors, so be happy :) Let's move the talk about this to Private Messages.
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2009, 08:15 przez Piotr Sekuła, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Philipp
Posty: 91
Rejestracja: 05 lis 2008, 16:21
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Philipp »

I can image but the problem is that currently Tillig has the right model of Eaos in sets only. For examble you need the type that AMC in Wrocław ordered from Tillig.
I can procure the kits of doors only. :(
Awatar użytkownika
Piotr Sekuła
Posty: 113
Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Piotr Sekuła »

Why won't you make a small manufacture in Berlin :> Those are just waiting for some buyers, I suppose!
Awatar użytkownika
Philipp
Posty: 91
Rejestracja: 05 lis 2008, 16:21
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Philipp »

Witam!

Today i wanted to show the construction progress of my Eaos project.
I completed the car with typial steps from etched nickel silver. After painting now it waits for lettering.

Obrazek Obrazek Obrazek

A little while ago i got the letter with the first version of 3 another doors-types. The 4th door is the "old version".

Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Philipp
Posty: 91
Rejestracja: 05 lis 2008, 16:21
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: Eaos (PKP)

Post autor: Philipp »

Yesterday the both Eaos got their lettering and finish:
Obrazek Obrazek

Also i built 2 boogies 1XTa from ModArt and made a test with a raw body:
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2009, 21:02 przez Philipp, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości