Budowa nietypowych rozjazdów

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Kilkujadek »

Do wykonania formy w celu polutowania wystarczy aluminium. Oprzyrządowanie do szlifowania wymaga stali narzędziowej oraz jej utwardzenia do minimum 45 HRC.
Im przyrząd będzie twardszy tym większa jego żywotność.

Temat tych przyrządów do szlifowania szyn moim zdaniem jest mocno nadmuchany. Koszt ich wykonania będzie niewspółmierny do osiągniętego efektu.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Paweł Basiński »

Ja już gdzieś to przy jakiejś okazji widziałem - miałem Ci nawet napisać o tym wynalazku, ale linki gdzieś mi wsiąkły.
Te wynalazki można normalne kupić w sklepie jako zestaw blach to budowy własnych rozjazdów - powtarzalność wtedy zdecydowanie wzrasta :) i koszty rozchodzą się na dużo mniejsze pieniądze przy większej ilości rozjazdów.

Dobra stal jest potrzebna do wykonania takiej formy.

Paweł
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Bardzo spodobał mi się ten film prezentujący budowę rozjazdu, a w szczególności użyte w nim techniki i narzędzia.
Obrazek KLIK
Dzięki podobnym narzędziom budowa tych rozjazdów stała by się dużo bardziej powtarzalna i prostsza (szczególnie istotne w przypadku budowy rozjazdów krzyżowych). Będę się rozglądał za możliwością budowy takich narzędzi i możliwością zastosowania tej techniki montażu.
Ostatnio zmieniony 21 sty 2010, 08:25 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

(1441 - 1435) / 120 = 0,05 [mm] - a okulista mówił mi, że mam wadę wzroku..
Oczywiście u mnie jest to przeskalowane, niestety trzeba iść nieraz na kompromisy.
Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 13:24 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
A_Tox
Posty: 62
Rejestracja: 11 paź 2006, 10:17
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: A_Tox »

KamilW pisze:powiekszony (z 1435 na 1441 mm) żeby zapewnić poprawną przejedność na tym odcinku rozjazdu.
(1441 - 1435) / 120 = 0,05 [mm] - a okulista mówił mi, że mam wadę wzroku.. ;)
(Żart)
Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 13:24 przez A_Tox, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Dodaj chociaż kawałek przeźroczystej taśmy klejącej, cokolwiek izolującego
Wydaje mi się, że do obecnych potrzeb wystarczy lakier.
Docelowo wydaje mi się że najodpowiedniejsze będą podkładki z taśmy lub folii takiej jak stosujemy na oszklenia do budynków.
Łączenie szyn rozjazdu z dalszą częścią toru wypadło poza podkłady "podwójne", a powinno być dokładnie pomiędzy nimi
Iglice są albo za krótkie, bo na podkładzie 1. (nie wliczając podparcia łączenia szyn). Widać na nim "łby śrub" mocujących podkładki, o których powinna ślizgać się iglica. Albo na nim już nie powinno być podkładek...jak na załączonym zdjęciu rzeczywistego rozjazdu.
Obie te "wady" są wynikiem zastosowania szyn z poprzedniej wersji gdzie geometria była nieco inna i szyny po prostu nie do końca pasują, ale do celów testowych wystarczą.
Czy mi się wydaje czy rozstaw szyn rozjazdu i toru na połączeniu nie jest jednakowy?
Rozstaw istotnie nie jest jednakowy, tory rozjazdu powinny się delikatnie schodzić, jeszcze tego nie wykończyłem.
Jest to efektem tego, że podobnie jak w prawdziwym rozjeździe rozstaw szyn jest w tym miejscu powiększony (z 1435 na 1441 mm) żeby zapewnić poprawną przejedność na tym odcinku rozjazdu.
Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 13:24 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
A_Tox
Posty: 62
Rejestracja: 11 paź 2006, 10:17
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: A_Tox »

1. Łączenie szyn rozjazdu z dalszą częścią toru wypadło poza podkłady "podwójne", a powinno być dokładnie pomiędzy nimi.
2. Czy mi się wydaje czy rozstaw szyn rozjazdu i toru na połączeniu nie jest jednakowy?
3. Iglice są albo za krótkie, bo na podkładzie 1. (nie wliczając podparcia łączenia szyn). Widać na nim "łby śrub" mocujących podkładki, o których powinna ślizgać się iglica. Albo na nim już nie powinno być podkładek...jak na załączonym zdjęciu rzeczywistego rozjazdu.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: ArturSchŁ »

KamilW pisze:... są pomalowane twardym lakierem do paznokci ...
Dodaj chociaż kawałek przeźroczystej taśmy klejącej, cokolwiek izolującego.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

W rzeczywistości wygląda to tak:

Obrazek

Ja wykorzystałem cienki drucik mosiężny żeby chociaż trochę zbliżyć się do oryginału.
Nic na tym lutowaniu nie podskakuje, nie ma z tym żadnego problemu.
Co do twoich obaw o elektrykę. Szyny od spodu w miejscu przechodzenia drucików są pomalowane twardym lakierem do paznokci który zapewnia izolację elektryczną.
Jak widać oba druciki przylutowane są do płytki która izoluje je od siebie.
Pod względem elektrycznym wszystko działa jak należy.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Paweł Basiński »

Hmm - nie wiem czy tak jest w rzeczywistości, ale wygląda to jakbyś lutował do boku, a nie do spodu szyny - może być problem z podskakiwaniem taboru na tym lutowaniu.
Ale może tylko to tak wygląda...

Zwróć uwagę również na izolację szyn - ten drucik będzie zwierał chyba wszystko ze sobą!!!

Ogólnie bardzo udany kawałek roboty :)

Paweł
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Wziąłem sobie do serca to co napisał poprzednio Grzesiek odnośnie elektryki.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Trochę lepsze zdjęcia (poprzednie były robione telefonem).

Obrazek Obrazek Obrazek

Teraz poczekam na napęd (przy okazji wypróbuję napęd podmakietowy Tilliga) i będę dioramkę powoli wykańczał.
Ogólnie w stosunku do poprzedniej wersji główną zmianą jest znaczna poprawa geometrii czego może nie widać na pierszy rzut oka, oraz zmiana sposobu montażu szyn (teraz są wkładane z góry i przyklejane nie wsuwane jak w Tilligu).
Dzięki pomocy Tadeusza zamówiłem szyny Code 70 z MI, ale pewnie z miesiąc potrwa zanim dotrą.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Udało się bez problemu odlać pierwsze podkłady.
Ogólnie muszę powiedzieć że i odlewanie i samo składanie rozjazdu przebieg dużo lepiej niż poprzednio.
Oto fotki z dzisiejszych prac.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Teraz muszę poczekać na napęd żeby można było podłączyć wszystko i sprawdzić przejezdność.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Rozjazd skończony, poszedł do przygotowania formy.

Obrazek

Także jutro bedę mógł pokazać pierwsze zdjęcia odlewów i byc może gotowego rozjazdu.
Nadal szukam chętnych na rozjazdy do testów (zostały trzy).
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Szukam pięciu osób, które czują się na siłach złożyć taki rozjazd, aby po ukończeniu formy wysłać każdej z nich po jednym odlewie gratis (tylko po pokryciu kosztów przesyłki).
Chodzi mi konkretnie o to aby te osoby po poskładaniu rozjazdów wyraziły swoje opinie na temat jakości wykonania, stopnia trudności montażu oraz wszelkie przydatne uwagi, które pomogą wprowadzić poprawki.
Prozę o wpisywanie się piątki chętnych.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2010, 14:28 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości