Budowa nietypowych rozjazdów
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Do wykonania formy w celu polutowania wystarczy aluminium. Oprzyrządowanie do szlifowania wymaga stali narzędziowej oraz jej utwardzenia do minimum 45 HRC.
Im przyrząd będzie twardszy tym większa jego żywotność.
Temat tych przyrządów do szlifowania szyn moim zdaniem jest mocno nadmuchany. Koszt ich wykonania będzie niewspółmierny do osiągniętego efektu.
Im przyrząd będzie twardszy tym większa jego żywotność.
Temat tych przyrządów do szlifowania szyn moim zdaniem jest mocno nadmuchany. Koszt ich wykonania będzie niewspółmierny do osiągniętego efektu.
-
- Posty: 583
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Ja już gdzieś to przy jakiejś okazji widziałem - miałem Ci nawet napisać o tym wynalazku, ale linki gdzieś mi wsiąkły.
Te wynalazki można normalne kupić w sklepie jako zestaw blach to budowy własnych rozjazdów - powtarzalność wtedy zdecydowanie wzrasta
i koszty rozchodzą się na dużo mniejsze pieniądze przy większej ilości rozjazdów.
Dobra stal jest potrzebna do wykonania takiej formy.
Paweł
Te wynalazki można normalne kupić w sklepie jako zestaw blach to budowy własnych rozjazdów - powtarzalność wtedy zdecydowanie wzrasta

Dobra stal jest potrzebna do wykonania takiej formy.
Paweł
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Bardzo spodobał mi się ten film prezentujący budowę rozjazdu, a w szczególności użyte w nim techniki i narzędzia.
KLIK
Dzięki podobnym narzędziom budowa tych rozjazdów stała by się dużo bardziej powtarzalna i prostsza (szczególnie istotne w przypadku budowy rozjazdów krzyżowych). Będę się rozglądał za możliwością budowy takich narzędzi i możliwością zastosowania tej techniki montażu.

Dzięki podobnym narzędziom budowa tych rozjazdów stała by się dużo bardziej powtarzalna i prostsza (szczególnie istotne w przypadku budowy rozjazdów krzyżowych). Będę się rozglądał za możliwością budowy takich narzędzi i możliwością zastosowania tej techniki montażu.
Ostatnio zmieniony 21 sty 2010, 08:25 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Oczywiście u mnie jest to przeskalowane, niestety trzeba iść nieraz na kompromisy.(1441 - 1435) / 120 = 0,05 [mm] - a okulista mówił mi, że mam wadę wzroku..
Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 13:24 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
- A_Tox
- Posty: 62
- Rejestracja: 11 paź 2006, 10:17
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
(1441 - 1435) / 120 = 0,05 [mm] - a okulista mówił mi, że mam wadę wzroku..KamilW pisze:powiekszony (z 1435 na 1441 mm) żeby zapewnić poprawną przejedność na tym odcinku rozjazdu.

(Żart)
Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 13:24 przez A_Tox, łącznie zmieniany 1 raz.
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Wydaje mi się, że do obecnych potrzeb wystarczy lakier.Dodaj chociaż kawałek przeźroczystej taśmy klejącej, cokolwiek izolującego
Docelowo wydaje mi się że najodpowiedniejsze będą podkładki z taśmy lub folii takiej jak stosujemy na oszklenia do budynków.
Łączenie szyn rozjazdu z dalszą częścią toru wypadło poza podkłady "podwójne", a powinno być dokładnie pomiędzy nimi
Obie te "wady" są wynikiem zastosowania szyn z poprzedniej wersji gdzie geometria była nieco inna i szyny po prostu nie do końca pasują, ale do celów testowych wystarczą.Iglice są albo za krótkie, bo na podkładzie 1. (nie wliczając podparcia łączenia szyn). Widać na nim "łby śrub" mocujących podkładki, o których powinna ślizgać się iglica. Albo na nim już nie powinno być podkładek...jak na załączonym zdjęciu rzeczywistego rozjazdu.
Rozstaw istotnie nie jest jednakowy, tory rozjazdu powinny się delikatnie schodzić, jeszcze tego nie wykończyłem.Czy mi się wydaje czy rozstaw szyn rozjazdu i toru na połączeniu nie jest jednakowy?
Jest to efektem tego, że podobnie jak w prawdziwym rozjeździe rozstaw szyn jest w tym miejscu powiększony (z 1435 na 1441 mm) żeby zapewnić poprawną przejedność na tym odcinku rozjazdu.
Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 13:24 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
- A_Tox
- Posty: 62
- Rejestracja: 11 paź 2006, 10:17
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
1. Łączenie szyn rozjazdu z dalszą częścią toru wypadło poza podkłady "podwójne", a powinno być dokładnie pomiędzy nimi.
2. Czy mi się wydaje czy rozstaw szyn rozjazdu i toru na połączeniu nie jest jednakowy?
3. Iglice są albo za krótkie, bo na podkładzie 1. (nie wliczając podparcia łączenia szyn). Widać na nim "łby śrub" mocujących podkładki, o których powinna ślizgać się iglica. Albo na nim już nie powinno być podkładek...jak na załączonym zdjęciu rzeczywistego rozjazdu.
2. Czy mi się wydaje czy rozstaw szyn rozjazdu i toru na połączeniu nie jest jednakowy?
3. Iglice są albo za krótkie, bo na podkładzie 1. (nie wliczając podparcia łączenia szyn). Widać na nim "łby śrub" mocujących podkładki, o których powinna ślizgać się iglica. Albo na nim już nie powinno być podkładek...jak na załączonym zdjęciu rzeczywistego rozjazdu.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10804
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Dodaj chociaż kawałek przeźroczystej taśmy klejącej, cokolwiek izolującego.KamilW pisze:... są pomalowane twardym lakierem do paznokci ...
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
W rzeczywistości wygląda to tak:

Ja wykorzystałem cienki drucik mosiężny żeby chociaż trochę zbliżyć się do oryginału.
Nic na tym lutowaniu nie podskakuje, nie ma z tym żadnego problemu.
Co do twoich obaw o elektrykę. Szyny od spodu w miejscu przechodzenia drucików są pomalowane twardym lakierem do paznokci który zapewnia izolację elektryczną.
Jak widać oba druciki przylutowane są do płytki która izoluje je od siebie.
Pod względem elektrycznym wszystko działa jak należy.

Ja wykorzystałem cienki drucik mosiężny żeby chociaż trochę zbliżyć się do oryginału.
Nic na tym lutowaniu nie podskakuje, nie ma z tym żadnego problemu.
Co do twoich obaw o elektrykę. Szyny od spodu w miejscu przechodzenia drucików są pomalowane twardym lakierem do paznokci który zapewnia izolację elektryczną.
Jak widać oba druciki przylutowane są do płytki która izoluje je od siebie.
Pod względem elektrycznym wszystko działa jak należy.
-
- Posty: 583
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Hmm - nie wiem czy tak jest w rzeczywistości, ale wygląda to jakbyś lutował do boku, a nie do spodu szyny - może być problem z podskakiwaniem taboru na tym lutowaniu.
Ale może tylko to tak wygląda...
Zwróć uwagę również na izolację szyn - ten drucik będzie zwierał chyba wszystko ze sobą!!!
Ogólnie bardzo udany kawałek roboty
Paweł
Ale może tylko to tak wygląda...
Zwróć uwagę również na izolację szyn - ten drucik będzie zwierał chyba wszystko ze sobą!!!
Ogólnie bardzo udany kawałek roboty

Paweł
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Trochę lepsze zdjęcia (poprzednie były robione telefonem).

Teraz poczekam na napęd (przy okazji wypróbuję napęd podmakietowy Tilliga) i będę dioramkę powoli wykańczał.
Ogólnie w stosunku do poprzedniej wersji główną zmianą jest znaczna poprawa geometrii czego może nie widać na pierszy rzut oka, oraz zmiana sposobu montażu szyn (teraz są wkładane z góry i przyklejane nie wsuwane jak w Tilligu).
Dzięki pomocy Tadeusza zamówiłem szyny Code 70 z MI, ale pewnie z miesiąc potrwa zanim dotrą.



Teraz poczekam na napęd (przy okazji wypróbuję napęd podmakietowy Tilliga) i będę dioramkę powoli wykańczał.
Ogólnie w stosunku do poprzedniej wersji główną zmianą jest znaczna poprawa geometrii czego może nie widać na pierszy rzut oka, oraz zmiana sposobu montażu szyn (teraz są wkładane z góry i przyklejane nie wsuwane jak w Tilligu).
Dzięki pomocy Tadeusza zamówiłem szyny Code 70 z MI, ale pewnie z miesiąc potrwa zanim dotrą.
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Budowa nietypowych rozjazdów
Szukam pięciu osób, które czują się na siłach złożyć taki rozjazd, aby po ukończeniu formy wysłać każdej z nich po jednym odlewie gratis (tylko po pokryciu kosztów przesyłki).
Chodzi mi konkretnie o to aby te osoby po poskładaniu rozjazdów wyraziły swoje opinie na temat jakości wykonania, stopnia trudności montażu oraz wszelkie przydatne uwagi, które pomogą wprowadzić poprawki.
Prozę o wpisywanie się piątki chętnych.
Chodzi mi konkretnie o to aby te osoby po poskładaniu rozjazdów wyraziły swoje opinie na temat jakości wykonania, stopnia trudności montażu oraz wszelkie przydatne uwagi, które pomogą wprowadzić poprawki.
Prozę o wpisywanie się piątki chętnych.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2010, 14:28 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość