Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: oelka »

gemol pisze:Przykładowe oznaczenie dla ET40, ET41, ET42 - 3 160 lub 4 160. Trzy różne lokomotywy można opisać tylko dwoma numerami. Można wprawdzie wykorzystać cyfrę 8 do wskazania konkretnej serii, ale w rozporządzeniu tego nie znalazłem. Zatem zgodnie z rozporządzeniem w serii 3 160 /4 160/ kolejne numery inwentarzowe mogą być przyporządkowane lokomotywom z różnych serii pierwotnych.
W przypadku lokomotyw czlonowanych, oraz EZT bedzie i tak spory balagan, poniewaz czlony otrzymaja numery kolejne w serii. Oznacza to tyle, ze tylko pierwszy egzemplarz serii bedzie czesciowo mial swoj dawny numer. I tak np. ET40-001 zajmie teraz numery 3(4?) 160 001 i 002, a np. ET40-56 bedzie mial numery kolejne gdzies w poblizu 100, o ile ktos nadajacy onaczenia nie straci zdrowego rozsadku i nie pomiesza miedzy soba typow lokomotyw. W przypadku EN57 z numerami kolejnymi dla kazdego wagonu mozna dojsc w okolice numeru 3500.
Ciekawe jakie oznaczenia dostanie 14WE, a jakie EW60, ktory ma byc modernizowany przez KM. Moga byc identyczne jak dla EN57, co w pewnym sensie moze jest i prawda, w przypadku 14WE.

Zabawnym w swoj sposob pomyslem jest zapisanie numeracji taboru metra. Jest to zywcem spisana numeracja jaka obecnie stosuje metro, bez uwzglednienia zakupow taboru w przyszlosci. A zatem jesli metro kupi w przyszlosci tabor u innego producenta rozporzadzenie bedzie trzeba znowelizowac. A taka potrzeba moze wystapic juz za 3-4 lata, w momencie doprowadzenia linii metra do Mlocin.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
gemol
Posty: 1054
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: gemol »

drlukasz napisał
Popatrz na to w takiej formie (zaniedbuję dalszą część oznaczenia):
Nie pomijałbym dalszej części numeru, tym bardziej że cyfry od 5 do 8 mają być dwukrotnie większe, a więc będą sugerowały oznaczenie serii lokomotywy. I tu brakuje mi precyzji. Przykładowe oznaczenie dla ET40, ET41, ET42 - 3 160 lub 4 160. Trzy różne lokomotywy można opisać tylko dwoma numerami. Można wprawdzie wykorzystać cyfrę 8 do wskazania konkretnej serii, ale w rozporządzeniu tego nie znalazłem. Zatem zgodnie z rozporządzeniem w serii 3 160 /4 160/ kolejne numery inwentarzowe mogą być przyporządkowane lokomotywom z różnych serii pierwotnych. Wyszedłby z tego niezły melanż zgodny z literą prawa. Podobnie ma się sprawa z SM31, SM42, SM48, czy z "autobusami szynowymi" - od SA101 do SA109 nowa seria 2 810 - może poza SA106, którego moc znajduje się na granicy, więc mogłoby nosić oznaczenie 2 820.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: Maciej »

Moim zdaniem będzie to rewolucja - teraz długo przyjdzie nam się przywyczaić do oznaczeń. Choć np Czechosłowacja po podziale czy Niemcy po zjednoczeniu doświadczyli podobnych przmian i jak się okazuję można.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: DBv »

No właśnie o tą sytuacje lokomotyw manewrowych chodzi. Czy ktoś jest w stanie powiedzieć z czego ten fakt wynika? Całość tej nowej numeracji, pomimo dość długiego numeru, wydaje sie miec przysłowiowe"ręce i nogi". Czy jest więc powód dla któreego w tej konkretnej sytucji informacja zawarta w numerze powtarza sie?
Ostatnio zmieniony 30 cze 2006, 23:40 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: oelka »

Jedyna sytuacja, gdzie powtarza sie informacja, to przypadek lokomotyw manewrowych, gdzie w pozycji drugiej cyfry mamy:
lok. manewrowa elektryczna - 7
lok. manewrowa spalinowa - 8

a w pozycji cyfry piatej:
lokomotywa manewrowa -cyfry 7 lub 8.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: drlukasz »

DBv pisze:No to nie jest tak źle skoro da sie określić np rodzaj pojazdu poprzez te 4 cyfry: 7710, 5140, 1120, 3160
Nie bardzo tylko rozumiem znaczenie cyfr 2 i 5. Czy znaczenie im przypiasne sie nie powtarza?
Nie powtarza się.
oelka pisze: 2 cyfra - rodzaj pojazdu:
rozne - 0
lok. elektryczne -1
lok. spalinowe - 2
EZT dla predkosci > 250km/h - 3
EZT dla predkosci < lub = 250km/h - 4
SZT dla predkosci < lub = 250km/h - 5
doczepne specjalizowane - 6
lok. manewrowa elektryczna - 7
lok. manewrowa spalinowa - 8
pojazdy utrzymaniowe - 9

Trzecia grupa - cyfra 5 to rodzaj pojazdu, niezaleznie od sposobu zasilania:
rozne - 0
lokomotywa pasazerska, EZT, wagon motorowy do przewozu osob - cyfry 1 lub 2
lokomotywa towarowa, EZT, wagon motorowy do przewozu rzeczy - cyfry 3 lub 4
lokomotywa uniwersalna - cyfry 5 lub 6
lokomotywa manewrowa -cyfry 7 lub 8
pojazd specjalny cyfra 9
Popatrz na to w takiej formie (zaniedbuję dalszą część oznaczenia):
SU - 9 2 51 5
EU - 9 1 51 5
ST - 9 2 51 3
ET - 9 1 51 3
EN - 9 4 51 1
SA - 9 5 51 1
SM - 9 8 51 8
EM - 9 7 51 8
PRSM - 9 9 51 0 (przynajmniej tak mi się wydaje ;) )

Więc 2 cyfra określa podstawowe parametry (typ napędu itp.), a piąta cyfra doprecyzowuje tą informację.

Zresztą w obecnym systemie oznaczania mamy podobną informację. Cyfry za oznaczeniem literowym mają swoje konkretne znaczenie: http://www.sni.edu.pl/proj/gim1-0102/01 ... oznaki.htm
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: DBv »

No to nie jest tak źle skoro da sie określić np rodzaj pojazdu poprzez te 4 cyfry: 7710, 5140, 1120, 3160
Nie bardzo tylko rozumiem znaczenie cyfr 2 i 5. Czy znaczenie im przypiasne sie nie powtarza?
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: Witek M. »

oelka pisze: [...] na pojazdach zabytkowych nalezy zachowac oryginalne oznakowanie [...]
A, to Panowie nie ma strachu, stare oznaczenia zostaja. Bo przeciez caly park PKP (moze z wyjatkiem szynobusow i EP09), to zabytki muzealne siegajace rodowodem do lat 50-60 ubieglego wieku... :D
Chociaz wlasciwie "dziewiatka" ze swoim rozruchem oporowym to tez powinna byc do zabytkow zaliczona.
Ostatnio zmieniony 30 cze 2006, 16:09 przez Witek M., łącznie zmieniany 1 raz.
Irys
Posty: 32
Rejestracja: 20 cze 2006, 00:43
Lokalizacja: Stęszew
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: Irys »

Trudno będzie się przyzwyczaić. Nie zależnie od oznaczenia SU45 i tak będzie suka, a SM42 - stonka itd. Zmiana oznaczenia ma na celu ujednolicenie oznaczeń lokomotyw w Uni Europejskiej. Prędzej czy później by nas to czekało.
Pozdro
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: oelka »

Witek M. pisze:Chore to po prostu jest... :evil:
Ciekawe czy parowozy tez przemianuja?
I tak, i nie. W rozdziale 3, w punkcie 2 zaznaczono, ze na pojazdach zabytkowych nalezy zachowac oryginalne oznakowanie z okresu ich eksploatacji, a jednoczesnie identyfikator pojazdu powinien byc tak naniesiony, aby byl czytelny i nie kolidowal z oznakowaniem oryginalnym. A wiec duzo zalezy od wlasciciela pojazdu.
Mike pisze:Nowa ustawa nie jest dla dobra MK tylko dla "dobra" PKP.
Nowe rozporzadzenie wbrew pozorom ma swoje zalety, choc podejrzewam, ze trakcyjnicy z PKP i nie tylko beda klac na czym swiat stoi. Ale dzieki temu skonczy sie wolna amerykanka w nazewnictwie. W tej chwili kazdy typ pojazdu trakcyjnego ma okreslenie typu producenta np M62 *, 060DA **, 3E ***, 5B+6B+5B ****, sa tez oznaczenia typu pochodzace z dokumentacji z poznanskiego OBRSu (obecnie Tabor w Poznaniu): 3WE ^, 14WE. Rownoczesnie funkcjonuja oznaczenia PKP z 1959 roku (ST44 *, ST43 **, ET21 ***, EN57 ****, EW58 ^), ktore jednak nie sa przestrzegane przez samo PKP - przypadek tzw. autobusow szynowch oznaczonych jako SA1xx, podczas gdy powinno to byc SNxx, gdzie xx to odpowiedni zakres numeracji dla zespolow lub wagonow spalinowych. Warszawski SKM pozostal przy oznacznieniu typu nadanym przez Tabor i ma zespoly 14WE, KM kupil w Niemczech zespoly i wagony spalinowe, ktore nosza oznaczenia VT627, VT628 co jest zupelnym s-f, gdyz na DB oznaczenia serii 627 i 628 nigdy nie byly laczone z okresleniem literowym VT, te zas wystepowalo wczesniej w latach 60. np obecna 624.6 to kiedys VT 24.5.
Mamy tez takie sytuacje jak czeskie lokomotywy oznaczane jako ET13-R001 (seria 130 CD, ex E479.0 CSD), bedace w rekach prywatnych przewoznikow, a oznaczane w stylu PKP.
DBv pisze:To jak wg tej nowej numeracji będzie sie rozpoznawać serie pojazdów?
Wystarczy podzielic numer na grupy cyfr.
I tak:
90 51 0 000 000 - 0
1|2 3|4 5 6|7|8 9|10|11 - 12

Pierwsza grupa
1 cyfra - 9 to pojazd trakcyjny pozostale cyfry dotycza wagonow.
2 cyfra - rodzaj pojazdu:
rozne - 0
lok. elektryczne -1
lok. spalinowe - 2
EZT dla predkosci > 250km/h - 3
EZT dla predkosci < lub = 250km/h - 4
SZT dla predkosci < lub = 250km/h - 5
doczepne specjalizowane - 6
lok. manewrowa elektryczna - 7
lok. manewrowa spalinowa - 8
pojazdy utrzymaniowe - 9

Druga grupa - cyfry 3 i 4 to oznacznie kraju - Polska to 51
Trzecia grupa - cyfra 5 to rodzaj pojazdu, niezaleznie od sposobu zasilania:
rozne - 0
lokomotywa pasazerska, EZT, wagon motorowy do przewozu osob - cyfry 1 lub 2
lokomotywa towarowa, EZT, wagon motorowy do przewozu rzeczy - cyfry 3 lub 4
lokomotywa uniwersalna - cyfry 5 lub 6
lokomotywa manewrowa -cyfry 7 lub 8
pojazd specjalny cyfra 9

Czwarta grupa- cyfry 6,7,8 wazniejsze dane eksploatacyjne.
dla cyfry 6 rodzaj zasilania lub przekladni:
parowe - 0
elektryczne jednonapieciowe - 1
elektryczne dwunapieciowe - 2
elektryczne wielonapieciowe -3
Dwusystemowe (elektryczne/spalinowe) - 4
tendry - 5
przekladnia elektryczna - 6
przekladnia mechaniczna -7
przekladnia hydrokinetyczna - 8
wolny - 9

dla cyfry 7 moc ciagla pojazdu:
wszystkie zabytkowe - 0
do 0,5MW - 1
do 1MW - 2
do 1,5MW - 3
do 2MW - 4
do 3MW - 5
do 5MW - 6
powyzej 5MW -7
wolne 8 i 9

cyfra 8 moze byc wykorzystana dla oznacznia numeru w przypadku gdy seria liczy sobie podan 1000 maszyn.

cyfry 6,7,8 maja inne oznaczenia dla taboru gospodarczego. Daruje sobie przepisywanie tych tabelek.

Piata grupa cyfr ((8) 9-11)- numer kolejny w serii.
Szosta grupa - cyfra 12 - cyfra samokontroli liczona jak dla wagonow.

Dla rozpoznania pojazdu istotne sa cyfry 2, 5, 6, 7. Od cyfry 8 lub 9 mamy numer kolejny w serii.

Filip pisze:Ciekawe jak oznaczą teraz SM03 ...
98 51 7 710 001 - 5
PL - PKP Cargo
0000

to jest SM03-001 nalezaca do PKP Cargo (jest to przyklad oczywiscie) Warto zwrocic uwage na wielkosc cyfr, oraz numer pod nazwa wlasciciela - jest to jego identyfikator nadawany przez UIC lub OSZD zgodnie z norma UIC/OSZD 920-1. (zal. 3 ust 12. rozporzadzenia)
Uwazac trzeba na przyklady zamieszczone w tablicy 9 - str 5277, poniewaz w zadnym z przykladow pojazdow trakcyjnych nie podano wartosci dla cyfry 7.

Na marginiesie ciekawostka: lokomotywa manewrowa jest oznaczona w kodzie az dwa razy - cyfra 2 i 5

Jeszcze jeden przyklad, wygenerowany przeze mnie: byc moze tak bedzie wygladac oznacznie ET40-001.

91 51 3 160 001 - 6 to ET40-001A
91 51 3 160 002 - 4 to ET40-001B
WojTTek pisze:To tera EU07-244 ma sie nazywać nie nie
tak nie może być
stare EN57 bedą sie nazywać
strach myśleć
EU07-244 to bedzie 91 51 5 140 244 - 2
EN57-001 to bedzie:
94 51 1 120 001 - 6 :arrow: wagon EN57-001ra
94 51 1 120 002 - 4 :arrow: wagon EN57-001s
94 51 1 120 003 - 2 :arrow: wagon EN57-001rb

Podejrzewam ze wyjda nam z tego serie 7710 czyli SM03, 5140 czyli EU07, oraz 1120 czyli EN57, albo 3160 - ET40

Mam nadzieje, ze to troche rozjasni informacje z rozporzadzenia. Jednego z sympatyczniejszych do czytania, jakie moze sie trafic, ze wzgledu na krotka tresc i mala ilosc prawniczego slangu.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 30 cze 2006, 02:45 przez oelka, łącznie zmieniany 4 razy.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: gbbsoft »

Filip pisze:Spokojnie panowie, tylko dramatyzowałem ;)
A tak naprawdę, te nowe oznaczenia będą mówiły wszystko, tylko żeby zapamiętać każdą tablicę z tej ustawy to trzeba mieć duży łeb
Zaczniesz używać i to w dodatku z pasją, to zapamiętasz bardzo, bardzo szybko... Wierz mi...

PS. Ja wszystkich komend ZX-Spectruma w tydzień się nauczyłem, bo z pasją...
Filip
Posty: 343
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:48
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: Filip »

Spokojnie panowie, tylko dramatyzowałem ;)
A tak naprawdę, te nowe oznaczenia będą mówiły wszystko, tylko żeby zapamiętać każdą tablicę z tej ustawy to trzeba mieć duży łeb
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: gbbsoft »

ArturSch pisze:
gbbsoft pisze:PS. Jeżeli ktoś pyta, jaki numer będzie miał teraz SM03, to znaczy, że strona 22 jest mu obca.
Daj spokój ! Kto doczyta aż do 22 strony i nie zaśnie !!
:mrgreen:
Sorry... Nie powiedziałem, że takie rozporządzenia czyta się od... końca. :lol:
Przecież rozdział, co należy wpisać w kolejne kolumny książki można sobie na razie darować... ;)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10855
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: ArturSchŁ »

gbbsoft pisze:PS. Jeżeli ktoś pyta, jaki numer będzie miał teraz SM03, to znaczy, że strona 22 jest mu obca.
Daj spokój ! Kto doczyta aż do 22 strony i nie zaśnie !!
:mrgreen:
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Rewolucja w oznaczaniu pojazdow trakcyjnych wchodzi w zycie

Post autor: gbbsoft »

Właśnie... przeczytajcie rozporządzenie... Może nie treść, ale przynajmniej załączniki i tabelki. Tam jest opis, co oznaczają kolejne cyfry (str 14). Jest przyporządkowanie starych numerów do nowych (str 22) itd...

PS. Jeżeli ktoś pyta, jaki numer będzie miał teraz SM03, to znaczy, że strona 22 jest mu obca. :evil:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości