Witek M. pisze:Chore to po prostu jest...

Ciekawe czy parowozy tez przemianuja?
I tak, i nie. W rozdziale 3, w punkcie 2 zaznaczono, ze na pojazdach zabytkowych nalezy zachowac oryginalne oznakowanie z okresu ich eksploatacji, a jednoczesnie identyfikator pojazdu powinien byc tak naniesiony, aby byl czytelny i nie kolidowal z oznakowaniem oryginalnym. A wiec duzo zalezy od wlasciciela pojazdu.
Mike pisze:Nowa ustawa nie jest dla dobra MK tylko dla "dobra" PKP.
Nowe rozporzadzenie wbrew pozorom ma swoje zalety, choc podejrzewam, ze trakcyjnicy z PKP i nie tylko beda klac na czym swiat stoi. Ale dzieki temu skonczy sie wolna amerykanka w nazewnictwie. W tej chwili kazdy typ pojazdu trakcyjnego ma okreslenie typu producenta np M62 *, 060DA **, 3E ***, 5B+6B+5B ****, sa tez oznaczenia typu pochodzace z dokumentacji z poznanskiego OBRSu (obecnie Tabor w Poznaniu): 3WE ^, 14WE. Rownoczesnie funkcjonuja oznaczenia PKP z 1959 roku (ST44 *, ST43 **, ET21 ***, EN57 ****, EW58 ^), ktore jednak nie sa przestrzegane przez samo PKP - przypadek tzw. autobusow szynowch oznaczonych jako SA1xx, podczas gdy powinno to byc SNxx, gdzie xx to odpowiedni zakres numeracji dla zespolow lub wagonow spalinowych. Warszawski SKM pozostal przy oznacznieniu typu nadanym przez Tabor i ma zespoly 14WE, KM kupil w Niemczech zespoly i wagony spalinowe, ktore nosza oznaczenia VT627, VT628 co jest zupelnym s-f, gdyz na DB oznaczenia serii 627 i 628 nigdy nie byly laczone z okresleniem literowym VT, te zas wystepowalo wczesniej w latach 60. np obecna 624.6 to kiedys VT 24.5.
Mamy tez takie sytuacje jak czeskie lokomotywy oznaczane jako ET13-R001 (seria 130 CD, ex E479.0 CSD), bedace w rekach prywatnych przewoznikow, a oznaczane w stylu PKP.
DBv pisze:To jak wg tej nowej numeracji będzie sie rozpoznawać serie pojazdów?
Wystarczy podzielic numer na grupy cyfr.
I tak:
90 51 0 000 000 - 0
1|2 3|4 5 6|7|8 9|10|11 - 12
Pierwsza grupa
1 cyfra - 9 to pojazd trakcyjny pozostale cyfry dotycza wagonow.
2 cyfra - rodzaj pojazdu:
rozne - 0
lok. elektryczne -1
lok. spalinowe - 2
EZT dla predkosci > 250km/h - 3
EZT dla predkosci < lub = 250km/h - 4
SZT dla predkosci < lub = 250km/h - 5
doczepne specjalizowane - 6
lok. manewrowa elektryczna - 7
lok. manewrowa spalinowa - 8
pojazdy utrzymaniowe - 9
Druga grupa -
cyfry 3 i 4 to oznacznie kraju - Polska to
51
Trzecia grupa - cyfra 5 to rodzaj pojazdu, niezaleznie od sposobu zasilania:
rozne - 0
lokomotywa pasazerska, EZT, wagon motorowy do przewozu osob - cyfry 1 lub 2
lokomotywa towarowa, EZT, wagon motorowy do przewozu rzeczy - cyfry 3 lub 4
lokomotywa uniwersalna - cyfry 5 lub 6
lokomotywa manewrowa -cyfry 7 lub 8
pojazd specjalny cyfra 9
Czwarta grupa- cyfry 6,7,8 wazniejsze dane eksploatacyjne.
dla cyfry
6 rodzaj zasilania lub przekladni:
parowe - 0
elektryczne jednonapieciowe - 1
elektryczne dwunapieciowe - 2
elektryczne wielonapieciowe -3
Dwusystemowe (elektryczne/spalinowe) - 4
tendry - 5
przekladnia elektryczna - 6
przekladnia mechaniczna -7
przekladnia hydrokinetyczna - 8
wolny - 9
dla cyfry
7 moc ciagla pojazdu:
wszystkie zabytkowe - 0
do 0,5MW - 1
do 1MW - 2
do 1,5MW - 3
do 2MW - 4
do 3MW - 5
do 5MW - 6
powyzej 5MW -7
wolne 8 i 9
cyfra
8 moze byc wykorzystana dla oznacznia numeru w przypadku gdy seria liczy sobie podan 1000 maszyn.
cyfry 6,7,8 maja inne oznaczenia dla taboru gospodarczego. Daruje sobie przepisywanie tych tabelek.
Piata grupa cyfr ((8) 9-11)- numer kolejny w serii.
Szosta grupa - cyfra 12 - cyfra samokontroli liczona jak dla wagonow.
Dla rozpoznania pojazdu istotne sa cyfry 2, 5, 6, 7. Od cyfry 8 lub 9 mamy numer kolejny w serii.
Filip pisze:Ciekawe jak oznaczą teraz SM03 ...
98 51
7 710 001 - 5
PL - PKP Cargo
0000
to jest SM03-001 nalezaca do PKP Cargo (jest to przyklad oczywiscie) Warto zwrocic uwage na wielkosc cyfr, oraz numer pod nazwa wlasciciela - jest to jego identyfikator nadawany przez UIC lub OSZD zgodnie z norma UIC/OSZD 920-1. (zal. 3 ust 12. rozporzadzenia)
Uwazac trzeba na przyklady zamieszczone w tablicy 9 - str 5277, poniewaz w zadnym z przykladow pojazdow trakcyjnych nie podano wartosci dla cyfry 7.
Na marginiesie ciekawostka: lokomotywa manewrowa jest oznaczona w kodzie az dwa razy - cyfra 2 i 5
Jeszcze jeden przyklad, wygenerowany przeze mnie: byc moze tak bedzie wygladac oznacznie ET40-001.
91 51
3 160 001 - 6 to ET40-001A
91 51
3 160 002 - 4 to ET40-001B
WojTTek pisze:To tera EU07-244 ma sie nazywać nie nie
tak nie może być
stare EN57 bedą sie nazywać
strach myśleć
EU07-244 to bedzie 91 51
5 140 244 - 2
EN57-001 to bedzie:
94 51
1 120 001 - 6

wagon EN57-001ra
94 51
1 120 002 - 4

wagon EN57-001s
94 51
1 120 003 - 2

wagon EN57-001rb
Podejrzewam ze wyjda nam z tego serie 7710 czyli SM03, 5140 czyli EU07, oraz 1120 czyli EN57, albo 3160 - ET40
Mam nadzieje, ze to troche rozjasni informacje z rozporzadzenia. Jednego z sympatyczniejszych do czytania, jakie moze sie trafic, ze wzgledu na krotka tresc i mala ilosc prawniczego slangu.
Krzysztof