Budowa nietypowych rozjazdów

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Podane dwie wartości pozwalają jednoznacznie określić geometrię a zatem i narysować w/w rozjazd w dowolnym programie wektorowym.
Ja rozumiem, że wystarczają, ale pytałem o rysunek bo zależy mi bardziej nad układem belek i szyn.
Powiem co mi chodzi po głowie.
W przerwach pomiędzy dłubaniem przy taborze chciałbym spróbować swoich sił przy budowie rozjazdów.
Myślałem najpierw o 1:9, R=190.
Musiał bym podobnie jak w przypadku wagonów i lokomotyw zrobić matkę belek, a potem wykonać odlewy.
Nie wątpię, że jakby było to dobrze zrobione to znalazło by się paru chętnych na kity do montażu.
Jakby to wypaliło to pomyślimy o innych rozjazdach, żeby trochę uzupełnić ofertę Tilliga.
Niczego nie obiecuję ale chciałbym spróbować.
Także bardzo proszę jakby ktoś miał rysunek konstrukcyjny takiego rozjazdu (rzut z góry) to naprawdę będę wdzięczny.
Ostatnio zmieniony 04 sty 2010, 19:46 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: miki »

KamilW pisze: 1:9, R=190.
Podane dwie wartości pozwalają jednoznacznie określić geometrię a zatem i narysować w/w rozjazd w dowolnym programie wektorowym.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Chciałem się zapytać czy ma ktoś rysunek rozjazdu zwyczajnego 1:9, R=190.
Będę wdzięczny jeśli ktoś mógłby mi podlinkować jakąś stronę lub wkleić rysunek tutaj.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: ArturSchŁ »

220w pisze:No jak by nie popatrzył to DGV można zrobić na zasadzie osobnych części...
A jak myślisz, jak w Sebnitz go zrobili ??
Przycięli 4xEW1 i krzyżak !!
:)
220w
Posty: 23
Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: 220w »

No jak by nie popatrzył to DGV można zrobić na zasadzie osobnych części, to znaczy krzyżaka, 4 zwrotnicach i dwóch odcinkach prostych wychodzi i tak sporo ale taniej niż normalnie, jedyna wada jest to że rozstaw jest w tedy większy, ale jak komuś zależy na tym żeby mieć coś takiego na makiecie to upchnie na pewno.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: tete »

KamilW pisze:(...) Link do układu DGV Tilliga) (...)
Wcale się nie dziwię, że sam kombinujesz. Patrząc na cenę tego geometrycznego szajsu w zapodanym linku....
Ostatnio zmieniony 19 lut 2009, 10:29 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: T_Domagalski »

KamilW pisze:Rozjazd został zbudowany w oparciu o dwa rozjazdy Tilliga EW1 i krzyżówke 15 st.
W zamierzchłych czasach (kiedy nie było jeszcze ForumTT ;) ) wykonałem coś takiego (L=234mm, kąt=12°):

Obrazek

Rozjazd wykonany został z listewek sosnowych oraz szyn wyciągniętych z flexów od N-ki. Budowa tego rozjazdu nie była jakimś specjalnym hard-core'm, choć przyznaję, że było to zajęcie czasochłonne ze względu na dużą ilość detali.
Ostatnio zmieniony 27 sie 2008, 11:35 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Witam,
moj pomysł na bodowe rozjazdu podwójnego zrodził się z braku miejsca na makiecie. Przy okazji uznałem, że będzie on ciekawym urozmaiceniem terenu lokomotywowni. Poniżej przedstawiam zdjęcia gotowego rozjazdu.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Rozjazd został zbudowany w oparciu o dwa rozjazdy Tilliga EW1 i krzyżówke 15 st. Krzyżówkę wykorzystałem tylko ze względu na krzyżownice środkową (nie wiem jaka jest fachowa nazwa), ale teraz widze, że równie dobrze mogłem użyć 4 rozjazdów EW1 (z dwóch po wykorzystaniu krzyżownic zostaje sporo części a jak wiadomo przy takiej przeróbce nietrudno o uszkodzenie czegoś). Z powyższego wynika koszt wykonania takiego rozjazdu który wynosi ok. 100 PLN. Nie jest to więc zbyt tanie, ale myśle, że posiadanie takiego czegoś na makiecie jest warte tych pieniędzy. Od razu dodam, że należy wykorzystać tylko zestawy do samodzielnego montażu.
Jeśli chodzi o właściwości "przejazdowe" rozjazdu, to nie sprawia on kłopotu żadnej z moich lokomotyw ani wagonów. Przetestowałem go na:
- BR 50
- BR 110
- BR 142
- BR 119
- cysternie Tillig
- Broombergu Tillig
- wagonach Reko 3-osiowych i 2-osiowych
żaden z ww pojazdów nie miał problemów z przejazdem w żadnym z kierunków.
Co do potrzebnych narzędzi to wykorzystałem:
- lutownice transformatorową (dobrze łączy podkłady, niestety chyba nie ma dobrego kleju do PP)
- pilnik do metalu
- nożyk z łamanym ostrzem
- cążki do cięcia szyn
- pensete
- małe modelarskie kombinerki
Dalsze informacje a także fotostory z budowy zamieszcze później. W planach mam budowe krzyżówki typu DGV (krzyżowa podwójna Link do układu DGV Tilliga) przy odległości torów 43 mm i zastąpieniu jednego z rozjazdów rozjazdem podwójnym, a drugiego na tym samym torze rozjazdem DKW (angkielski) uzyskując 2 tory wjazdowe i 4 wyjazdowe.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość