Jak ugryźć TT

Dział, o warsztacie modelarskim, czyli jak, czym i w jaki sposób...

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10849
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: ArturSchŁ »

Poza możliwością zainstalowania dekodera (lub nie) istnieje jeszcze jeden aspekt konieczny do uwzględnienia przed dokonaniem zakupu.

Lokomotywy 3-osiowe (moja ukochana i PIERWSZA: T334, cud czajniczek BR80 czy przepiękny V36) mają niestety poważną wadę : kiepsko dają sobie radę na rozjazdach. Szczególnie tragicznie w DCC.
Mieliśmy właśnie okazję podziwiać w Sopocie, SM26 z oświetleniem 3-pkt. kolegi Tydzial, piękna robota (BRAWO Tadziu !! ) ale niestety co chwilkę dekoder gubi zasilanie (szczególnie na naszych, co chwilę brudnych, szynach w Sopocie).

Dlatego V100/V60 czyli BR110/106 (czteroosiowe) dają większą pewność na niezawodność zakupu.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: oelka »

tete pisze:T468... Wiem, że w TT jest chyba jeszcze taka (czeska) - do dziś używana w Polsce
chociażby na bocznicach zakładów przemysłowych (nie pomnę naszego oznaczenia):
T458, (pod takim oznaczeniem sa rowniez u nas) pracuja w Polsce bodaj trzy i wszytkie sa uzywane na szerokim torze w bazach paliwowych.
W polowie lat 60. planowano szerszy import tej serii do Polski, jednak nie doszedl on do skutku z roznych powodow.
Lokomotywa ta rozni sie co nie budowa pudla i dlugoscia od T435, ktora byla produkowana przez BTTB.

Krzysztof
MiGo
Posty: 52
Rejestracja: 27 lip 2009, 15:37
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: MiGo »

tete pisze:hmmm.... bez przesady. Manewrówka w TT to nie tylko BR110 i jej odmiany... jak napisali poprzednicy. Powinieneś zdefiniować epokę, zarząd kolei (co cię interesuje).
[ciach]
Cześć,
dzięki za sugestie, a już śpieszę z doprecyzowaniem. Epoka jaka interesowałaby mnie najbardziej to IV-V, zarząd kolei PKP, DB, OBB, prywatni przewoźnicy wskazanych krajów ew. coś z Czech. Planuję na początek lokomotywy spalinowe, a następnie elektryczne ("Herkules", "Taurus", no i coś do manewrów).
Co nieco poczytałem o "startowych egzemplarzach" i jedyne co mnie martwi to kwestia DCC - czasem pojawia się info w opisie produktu: "brak złącza dekodera", "możliwość wlutowania", "brak złącza". Zaczynam od analogu, ale nie chciałbym za kilka m-cy przekonać się że nic się da zrobić z taką lokomotywą (brak możliwości dolutowania czegoś, lub koszt modernizacji będzie większy niż nowa lokomotywa ze złączem).
BR110 podoba mi się, podobnie jak loki z serii "t" tak więc nie wybrzydzam.

Stronę TT Clubu przewertowałem "od dechy do dechy", widziałem testy kilku loków, a o wszystkim (na razie) decyduje kasa (oprócz taboru muszę mieć też na tory).

Pozdrawiam

Michał
Ostatnio zmieniony 12 sie 2009, 16:02 przez MiGo, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: tete »

MiGo pisze:Dobra, dobra... :mrgreen: a teraz poproszę o sugestię co do lokomotywy manewrowej (co i ew. gdzie), takiej na serio a nie "wyrób startowy".
hmmm.... bez przesady. Manewrówka w TT to nie tylko BR110 i jej odmiany... jak napisali poprzednicy. Powinieneś zdefiniować epokę, zarząd kolei (co cię interesuje). Manewrówka - stwierdzenie ogólne. Ale jeśli tak, to jest jeszcze coś jeszcze oprócz tego co koledzy zapodali. Chociażby:

V36 z poprawionymi wiązarami przez Tilliga
i bodajże gniazdem DCC (Polska - nie):
Obrazek
foto: z modelmania.com

T334 (czeska). Polska - nie:
Obrazek
foto: z modelmania.com

BR80 (parówka od Roco). Polska - chyba Tkh100 (ale pewności nie mam):
Obrazek
foto: z techno-hobby.pl

T468... Wiem, że w TT jest chyba jeszcze taka (czeska) - do dziś używana w Polsce
chociażby na bocznicach zakładów przemysłowych (nie pomnę naszego oznaczenia):
Obrazek
fotka: z zoszvolen.sk

Na pewno znalazłby jeszcze więcej...
Awatar użytkownika
Piotr Sekuła
Posty: 113
Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: Piotr Sekuła »

A tak na marginesie: przyłączam się do akcji ;) Chyba za rok ugryzę te komisowe piętruski z Hobby-Landu po 80 zł prod. BTTB czy ichniejsze cysterny po 20 zł. Coś mnie tak na nie aż za bardzo korci.
kizior555
Posty: 44
Rejestracja: 08 lut 2008, 23:49
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: kizior555 »

ArturSch pisze:...Upieram się, że BR 110 Tiliga to DOBRY zakup.
Zgadzam się z tym stwierdzeniem. Też się na nią zamierzam.
Dla spokoju sumienia ;-) zerknij TU i TU, może pomóc w wyborze.

Pozdrawiam
kizior
Ostatnio zmieniony 12 sie 2009, 12:13 przez kizior555, łącznie zmieniany 1 raz.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: mradwan »

Jako manewrową sugerowałbym albo zaczekałbym na BR365 (V60 DB) Kuehna albo BR212 Modista w malowaniu z Ep. V. Zdecydowanie ciekawszy wybór niz postenerdowskie BR100. BR212 znajdziesz w sklepie Deltax u Thomasa.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10849
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: ArturSchŁ »

MiGo pisze:... poproszę o sugestię co do lokomotywy manewrowej (co i ew. gdzie), takiej na serio a nie "wyrób startowy". Wszędzie widzę Tilliga Br100/110 za min. 500 zł,
Akurat STARTówka BR110 Tilliga od pełnego modelu rózni się tylko uproszczonym malowaniem i brakiem detali do samodzielnego założenia.
Wielu z nas i tak tych barierek i uchwytów jeszcze nie założyło .... :)
Co do malowania, to Twój wybór (epoka, uproszczenie). Upieram się, że BR 110 Tiliga to DOBRY zakup.
MiGo
Posty: 52
Rejestracja: 27 lip 2009, 15:37
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: MiGo »

tete pisze:he he.... ja po prostu sprzedałem w cholerę H0 na allegro. Ktoś zalicytował - i kamień z serca... pozamiatane :mrgreen:
po remanencie okazało się że Ruda wzięła się za lokomotywę, a 50% torów kwalifikuje się do wyrzucenia - "rurka" z naruszonym łączenia. w sumie pozamiatane ;)
tete pisze:Co tu dużo gadać. TT - die ideale spur ! Ani nie za duże, ani nie za małe.... w sam raz.
TT - To jest To.
Dobra, dobra... :mrgreen: a teraz poproszę o sugestię co do lokomotywy manewrowej (co i ew. gdzie), takiej na serio a nie "wyrób startowy".
Wszędzie widzę Tilliga Br100/110 za min. 500 zł, a w H0 mam w czym wybrać od Mehano, przez Piko a nawet trafię coś z wyższej półki :/

Pozdrawiam

Michał
Ostatnio zmieniony 12 sie 2009, 08:59 przez MiGo, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: tete »

MiGo pisze:... pytam ... o radę: jak zacząć z TT.
he he.... ja po prostu sprzedałem w cholerę H0 na allegro. Ktoś zalicytował - i kamień z serca... pozamiatane :mrgreen:
Potem tylko zakupiłem pomaluczku tory TT, potem jakiś wagonik, jakiś budynek i tak się rozkręca nadal.... ;)
Teraz przynajmniej skrzynki mieszczą mi się na szafie :mrgreen:
H-Ziobro jest dobre, ale zajmuje sporo miejsca. Myślałem o N-ce ale za maluczka...

Co tu dużo gadać. TT - die ideale spur ! Ani nie za duże, ani nie za małe.... w sam raz.
TT - To jest To.
Ostatnio zmieniony 12 sie 2009, 08:58 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
MiGo
Posty: 52
Rejestracja: 27 lip 2009, 15:37
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: MiGo »

Piotr Sekuła pisze:Pierw przeczytaj to. Wspomoże Ci to budowę stacji.
Cześć,
dzięki za link - już wiem czego nie chcę zrobić :) Mówiąc fachowo planuję stację z "manewrowaniem metodą odstawiania".
Co do torów TT - mój stan posiadania: zero, stąd chęć zakupu zestawu startowego z prostym owalem torów (przeżyję te kilka torów "plastikowych"). Resztę dokupię zgodnie z radą (tory modelowe).

Pozdr.
Michał
Ostatnio zmieniony 08 sie 2009, 17:10 przez MiGo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Piotr Sekuła
Posty: 113
Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: Piotr Sekuła »

MiGo pisze:(...)stacja rozrządowa(...)
Pierw przeczytaj to. Wspomoże Ci to budowę stacji.

PS. Nie kupuj U-rurek na Allegro, tylko nowe tory "Modell-gleis" Tilliga. Katalog: od str. 151 do str. 171. W przypadku posiadania "TT-Standard-gleis" czyli U-rurek, polecam T-83132, dostępny tu.
Ostatnio zmieniony 08 sie 2009, 17:09 przez Piotr Sekuła, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Jak ugryźć TT

Post autor: Kilkujadek »

Kiedyś też miałem taki problem do czasu podjęcia decyzji o budowie makiety. HO jakoś nijak nie mogłem zmieścić w domu więc padło na przeskalowanie do TT.
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=4357 - Bombardier Blue Tiger
Daleko nam w ilości i jakości modeli HO ale ostatnio mamy wysyp dobrych w TT i coraz większe problemy z kasą żeby nadążyć za nowościami :lol:
MiGo
Posty: 52
Rejestracja: 27 lip 2009, 15:37
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Jak ugryźć TT

Post autor: MiGo »

Cześć,
Od kilku dni intensywnie przeglądam forum, czytam, mierzę, liczę i jako nowicjusz w świecie TT pytam ekspertów o radę: jak zacząć z TT.

Na chwilę obecną mam stare klamoty H0 marki PIKO (nawet sprawne), z czasów wczesnego Jaruzelskiego, ale stan lokomotyw i wagonów pozostawia wiele do życzenia (oberwane bufory), a tory po demontażu makiety też podpadają pod kategorię "po przejściach". Reasumując tak czy owak muszę kupić lokomotywę, trochę torów - bez względu na skalę zaczynam prawie od zera, tak więc może spróbować coś z TT?

Teraz przymierzam się do makiety klasy "tort", tematyka industrialna (w planie stacja rozrządowa i wiadukt), epoka IV-V, zarząd DB\OBB\PKP a od oglądania sklepów internetowych mam zawrót głowy. Na początek chciałbym zacząć od 2 lokomotyw (1 manewrowa, 1 "na szlak") i ok 6-ciu wagonów towarowych.

Pytanie Nr 1 - Kompletowanie składów:
Zestaw startowy Tilliga "herkules + 2 towarowe" (przykładowy link )

Zestaw startowy na manewry (przykład
Czy to dobry wybór? docelowo chciałbym to mieć w DCC.
Może lepiej kupować osobno loki, wagony i tory?

Pytanie Nr 2 - zjawisko "Mehano"
W sieci znalazłem model "Bombardier Blue Tiger" i strasznie mi się podoba. Czy ktoś z Was jeździł czymś takim (po makiecie oczywiście)? Jak wygląda na łukach? ma moc do wciągania wagonów pod górkę? Modele w skali H0 były "nieco" krytykowane za silnik, a jak to jest w TT?

Z góry dzięki za pomoc, ale jestem w kropce.

Pozdrawiam

Michał
ODPOWIEDZ

Wróć do „Porady i techniki modelarskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości