Problem braku modułów szlakowych,
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Zróbcie sobie ten płaski symetryczny jako główny, zalecany, a resztę jako pomocnicze.
Jak ktoś robi niepłaskie, to niech dorobi przejściówkę na płaskie i po sprawie.
Np. w H0 w Polsce przyjęło się stosować fremowski płaski 2E99 na linii 2-torowej.
Fremo oferuje 3 profile, płaski, z nasypem i górski, ale jak robimy łuk:
http://149.156.194.203/~mczapkie/Train/ ... -teren.gif
to kończymy go profilami płaskimi, w środku albo niestandardowe, albo mniej typowe (ale jak będzie potrzeba zmienić kąt łuku, to możemy ze środka wywalić moduł górzysty)
Jak ktoś robi niepłaskie, to niech dorobi przejściówkę na płaskie i po sprawie.
Np. w H0 w Polsce przyjęło się stosować fremowski płaski 2E99 na linii 2-torowej.
Fremo oferuje 3 profile, płaski, z nasypem i górski, ale jak robimy łuk:
http://149.156.194.203/~mczapkie/Train/ ... -teren.gif
to kończymy go profilami płaskimi, w środku albo niestandardowe, albo mniej typowe (ale jak będzie potrzeba zmienić kąt łuku, to możemy ze środka wywalić moduł górzysty)
-
- Posty: 703
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Zrobiłem sobie zestawienie modułów i profili, jakie były na zlocie w Sosnowcu w tym roku.
Otóż na makietę „zużyto” 35 modułów oraz 4 stacje wielosegmentowe, 2 stacje techniczne i 1 posterunek odgałęźny. Złącza pomiędzy modułami zrealizowano na profilach zgodnych: MP1 (21x), MG1 (7x), MN1 (4x), MG2 (1x) oraz 5 złączy na profilach niezgodnych: MP1/MN1, MG1/MP1, MP2/MW2, MG2/MP2, MP2/MP1 i 2 złącza na profilach odwróconych: MG1/MG1 i MW1/MW1. Razem 33 profile zgodne i 7 niezgodnych. Dodatkowo jeden raz przy zgodnym profilu MG1 wystąpił uskok szerokości 30/50cm.
Na ilustracjach poniżej przedstawiam przykłady niezgodności, które według mnie tylko dowodzą, że nadal za mało jest modułów z różnymi profilami na swych końcach np. MW2-MP2, MP1-MN1, a nie że mamy za dużo profili w sTTandardzie.

W relacji z Wiednia WM-MODEL przedstawia zdjęcie oznaczone jako "wiedeń-10", na którym widać niegodność profili MP/MG. I co? Tragedii nie było, nikt nie chciał usuwać profili ze standardu i wszyscy się dobrze bawili.
Otóż na makietę „zużyto” 35 modułów oraz 4 stacje wielosegmentowe, 2 stacje techniczne i 1 posterunek odgałęźny. Złącza pomiędzy modułami zrealizowano na profilach zgodnych: MP1 (21x), MG1 (7x), MN1 (4x), MG2 (1x) oraz 5 złączy na profilach niezgodnych: MP1/MN1, MG1/MP1, MP2/MW2, MG2/MP2, MP2/MP1 i 2 złącza na profilach odwróconych: MG1/MG1 i MW1/MW1. Razem 33 profile zgodne i 7 niezgodnych. Dodatkowo jeden raz przy zgodnym profilu MG1 wystąpił uskok szerokości 30/50cm.
Na ilustracjach poniżej przedstawiam przykłady niezgodności, które według mnie tylko dowodzą, że nadal za mało jest modułów z różnymi profilami na swych końcach np. MW2-MP2, MP1-MN1, a nie że mamy za dużo profili w sTTandardzie.




W relacji z Wiednia WM-MODEL przedstawia zdjęcie oznaczone jako "wiedeń-10", na którym widać niegodność profili MP/MG. I co? Tragedii nie było, nikt nie chciał usuwać profili ze standardu i wszyscy się dobrze bawili.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Więc w symetrycznym dwutorowym można zrobić to samo
Tym co nie przeszkadzają uskoki na bokach powinno pasić 


- WM-MODEL
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Otwory we FREMO-profilu dwutorowym są tak wykonane, że podłączając do niego skrzynkę jednotorową uzyska się zawsze połączenie z jednym z torów. tzn. z jednego boku będzie równo a z drugiej "uskok" -jeden tor dwutorowego będzie "wisiał" niepodłączony 

-
- Posty: 583
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Rozstaw otworów oczywiście, że się nie zmienia - nie ma takiej potrzebyT_Domagalski pisze:... symetryzacja (...) będzie polegała jedynie na "dodaniu" kilku cm terenu od dawnej południowej strony i "obcięciu" od północnej. Położenie toru względem otworów nie zmieni się.



Czyli też chyba trzeba będzie to jakoś uwzględnić w sttandardzie - najlepiej chyba aby potraktować wtedy taki kawałek bocznicy składający się z kilku modułów jako segment stanowiący całość i jako całość powinna zostać zgłoszona na zlot.
Wie ktoś jak to jest we FREMO zrealizowane?
Może coś eN bracia wiedzą więcej

Paweł
Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 15:16 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Jestem zwolennikiem symetryzacji modułów dwutorowych, ale przeciw wyrzucaniu jakichkolwiek profili.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2057
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Profil MP nie może by jedynym dostępnym, jeśli makieta ma przedstawiać krajobraz typowo polski. Jestem w stanie wymienić co najmniej kilka linii kolejowych, gdzie na odcinku kilkudziesięciu kilometrów nie występuje ani jeden "profil" płaski.Alteo pisze:2. Jako profil czołowy stosować tylko MP a z pozostałych zrezygnować.
Uzasadnienie: MP jest najczęściej występujący na polskich liniach kolejowych. Natomiast pozostałe profile narzucają dalsze ukształtowanie segmentów. Jako przykład: budując moduły 3 x 600 mm modelarz byłby ograniczony dwoma profilami czołowymi, a na długości 1 800 mm mógłby wykazać w pełni własna inwencję.

A poza tym - kto ma miejsce, ten buduje modułów 1,8 m lub więcej, ale jest też wiele osób, które mają w domu miejsca jedynie na jeden moduł 60cm.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Każdy kto coś robił przestrzegał pewnie zasady: zaczynam i kończę płaskim profilem FREMO no chyba że były jakieś pomniejsze "zmowy"trucker pisze:...żelazna dyscyplina....ilu ludzi pracowało przy projekcie.
- WM-MODEL
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
- trucker
- Posty: 229
- Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
- Lokalizacja: Żyrardów
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Ładna makieta , żelazna dyscyplina, a swoją drogą jestem ciekaw ilu ludzi pracowało przy projekcie.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Czyli "dasię". Ale trzeba jeździć, pytać, podglądać i robić a nie teoretyzować. Moja okolica jest w naturze raczej płaska, profil torowiska też więc chętnemu mogę odpalić zestaw pochylników (o ile je znajdę) bo mi do niczego sie nie przydadzą.
- WM-MODEL
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
...chyba wszelakich normowymyślaczyArturSch pisze:...- kolejny powód do "dyskusji"


Moje obrazki z haziobrowego FREMO-spotkania w Wiedniu zeszłego roku

Różnica poziomów wynosiła ok. 200 mm (1300/1100). Przewidziano w rozkładzie jazdy lokomotywę dopinaną na końcu składu przy jeździe pod górkę, wracała zazwyczaj luzem.
Odwzorowany odcinek jakiegoś prawdziwego szlaku w Austrii



Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 11:14 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 2 razy.
- trucker
- Posty: 229
- Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
- Lokalizacja: Żyrardów
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Chcąc zbudować realistyczną zlotową makietę modułową trzeba założyć ,,klubsTTandart" Członkowie klubu budowaliby określony projekt wykonując poszczególne moduły stosując te same materiały i techniki kształtowania terenu. O ile pierwszy zlot byłby ciekawy, to na następnych wiało by nudą, a przecież tego nie chcemy. Wniosek jest jeden trzeba budować jak najwięcej, a do skrzynek o rzadko spotykanych profilach budować ,,przejściówki''.
Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 11:12 przez trucker, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
To już jest w zapisach unormowane.ArturSch pisze:Trzeba by określić zalecaną i maksymalną wielkość pochylenia...
Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 11:11 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10804
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Niby pomysł fajny, ale wprowadzenie trzeciego wymiaru skomplikuje projektowanie układu na zlotach oraz może się okazać, że niektóre składy nie podjadąAlteo pisze:Zależnie od typu krajobrazu można wprowadzić różnicę w poziomie torowiska.



Myślę, że jedynym powodem dodania "wysokości" może być sytuacja gdy chcemy by dwa szlaki krzyżowały się na różnych poziomach. Policz sobie jaki musiałby by być podjazd łączący oba poziomy (było już o tym na Forum).
Trzeba by określić zalecaną i maksymalną wielkość pochylenia - kolejny powód do "dyskusji".

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość