Problem braku modułów szlakowych,

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
ciekma
Posty: 75
Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: ciekma »

Zróbcie sobie ten płaski symetryczny jako główny, zalecany, a resztę jako pomocnicze.
Jak ktoś robi niepłaskie, to niech dorobi przejściówkę na płaskie i po sprawie.
Np. w H0 w Polsce przyjęło się stosować fremowski płaski 2E99 na linii 2-torowej.
Fremo oferuje 3 profile, płaski, z nasypem i górski, ale jak robimy łuk:
http://149.156.194.203/~mczapkie/Train/ ... -teren.gif
to kończymy go profilami płaskimi, w środku albo niestandardowe, albo mniej typowe (ale jak będzie potrzeba zmienić kąt łuku, to możemy ze środka wywalić moduł górzysty)
PiotrZ
Posty: 703
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: PiotrZ »

Zrobiłem sobie zestawienie modułów i profili, jakie były na zlocie w Sosnowcu w tym roku.
Otóż na makietę „zużyto” 35 modułów oraz 4 stacje wielosegmentowe, 2 stacje techniczne i 1 posterunek odgałęźny. Złącza pomiędzy modułami zrealizowano na profilach zgodnych: MP1 (21x), MG1 (7x), MN1 (4x), MG2 (1x) oraz 5 złączy na profilach niezgodnych: MP1/MN1, MG1/MP1, MP2/MW2, MG2/MP2, MP2/MP1 i 2 złącza na profilach odwróconych: MG1/MG1 i MW1/MW1. Razem 33 profile zgodne i 7 niezgodnych. Dodatkowo jeden raz przy zgodnym profilu MG1 wystąpił uskok szerokości 30/50cm.
Na ilustracjach poniżej przedstawiam przykłady niezgodności, które według mnie tylko dowodzą, że nadal za mało jest modułów z różnymi profilami na swych końcach np. MW2-MP2, MP1-MN1, a nie że mamy za dużo profili w sTTandardzie.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

W relacji z Wiednia WM-MODEL przedstawia zdjęcie oznaczone jako "wiedeń-10", na którym widać niegodność profili MP/MG. I co? Tragedii nie było, nikt nie chciał usuwać profili ze standardu i wszyscy się dobrze bawili.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: Kilkujadek »

Więc w symetrycznym dwutorowym można zrobić to samo :idea: Tym co nie przeszkadzają uskoki na bokach powinno pasić :P
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: WM-MODEL »

Otwory we FREMO-profilu dwutorowym są tak wykonane, że podłączając do niego skrzynkę jednotorową uzyska się zawsze połączenie z jednym z torów. tzn. z jednego boku będzie równo a z drugiej "uskok" -jeden tor dwutorowego będzie "wisiał" niepodłączony ;)
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: Paweł Basiński »

T_Domagalski pisze:... symetryzacja (...) będzie polegała jedynie na "dodaniu" kilku cm terenu od dawnej południowej strony i "obcięciu" od północnej. Położenie toru względem otworów nie zmieni się.
Rozstaw otworów oczywiście, że się nie zmienia - nie ma takiej potrzeby ;) no ale zmieni się odległość torów od boków modułu, i wtedy dalej będzie potrzebna przejściówka z jednotorowego na dwutorowy szlak - bo inaczej nie będą pasować tory do siebie. Oś symetrii dwutorowego moduły wypadnie wtedy pośrodku tych dwóch torów - natomiast przy jednotorowym pośrodku szyn 8) chyba jakieś 18mm różnicy :)
Czyli też chyba trzeba będzie to jakoś uwzględnić w sttandardzie - najlepiej chyba aby potraktować wtedy taki kawałek bocznicy składający się z kilku modułów jako segment stanowiący całość i jako całość powinna zostać zgłoszona na zlot.

Wie ktoś jak to jest we FREMO zrealizowane?
Może coś eN bracia wiedzą więcej :roll: ?

Paweł
Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 15:16 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: Mariusz »

Jestem zwolennikiem symetryzacji modułów dwutorowych, ale przeciw wyrzucaniu jakichkolwiek profili.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: T_Domagalski »

Alteo pisze:2. Jako profil czołowy stosować tylko MP a z pozostałych zrezygnować.
Uzasadnienie: MP jest najczęściej występujący na polskich liniach kolejowych. Natomiast pozostałe profile narzucają dalsze ukształtowanie segmentów. Jako przykład: budując moduły 3 x 600 mm modelarz byłby ograniczony dwoma profilami czołowymi, a na długości 1 800 mm mógłby wykazać w pełni własna inwencję.
Profil MP nie może by jedynym dostępnym, jeśli makieta ma przedstawiać krajobraz typowo polski. Jestem w stanie wymienić co najmniej kilka linii kolejowych, gdzie na odcinku kilkudziesięciu kilometrów nie występuje ani jeden "profil" płaski. :mrgreen:
A poza tym - kto ma miejsce, ten buduje modułów 1,8 m lub więcej, ale jest też wiele osób, które mają w domu miejsca jedynie na jeden moduł 60cm.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: miki »

trucker pisze:...żelazna dyscyplina....ilu ludzi pracowało przy projekcie.
Każdy kto coś robił przestrzegał pewnie zasady: zaczynam i kończę płaskim profilem FREMO no chyba że były jakieś pomniejsze "zmowy"
Awatar użytkownika
trucker
Posty: 229
Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
Lokalizacja: Żyrardów
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: trucker »

Ładna makieta , żelazna dyscyplina, a swoją drogą jestem ciekaw ilu ludzi pracowało przy projekcie.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: miki »

Czyli "dasię". Ale trzeba jeździć, pytać, podglądać i robić a nie teoretyzować. Moja okolica jest w naturze raczej płaska, profil torowiska też więc chętnemu mogę odpalić zestaw pochylników (o ile je znajdę) bo mi do niczego sie nie przydadzą.
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: WM-MODEL »

ArturSch pisze:...- kolejny powód do "dyskusji"
...chyba wszelakich normowymyślaczy :P praktycy po prostu robią i się bawią :lol:

Moje obrazki z haziobrowego FREMO-spotkania w Wiedniu zeszłego roku :mrgreen:
Różnica poziomów wynosiła ok. 200 mm (1300/1100). Przewidziano w rozkładzie jazdy lokomotywę dopinaną na końcu składu przy jeździe pod górkę, wracała zazwyczaj luzem.
Odwzorowany odcinek jakiegoś prawdziwego szlaku w Austrii ;)

Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 11:14 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
trucker
Posty: 229
Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
Lokalizacja: Żyrardów
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: trucker »

Chcąc zbudować realistyczną zlotową makietę modułową trzeba założyć ,,klubsTTandart" Członkowie klubu budowaliby określony projekt wykonując poszczególne moduły stosując te same materiały i techniki kształtowania terenu. O ile pierwszy zlot byłby ciekawy, to na następnych wiało by nudą, a przecież tego nie chcemy. Wniosek jest jeden trzeba budować jak najwięcej, a do skrzynek o rzadko spotykanych profilach budować ,,przejściówki''.
Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 11:12 przez trucker, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: Kilkujadek »

ArturSch pisze:Trzeba by określić zalecaną i maksymalną wielkość pochylenia...
To już jest w zapisach unormowane.
Ostatnio zmieniony 16 maja 2009, 11:11 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Problem braku modułów szlakowych,

Post autor: ArturSchŁ »

Alteo pisze:Zależnie od typu krajobrazu można wprowadzić różnicę w poziomie torowiska.
Niby pomysł fajny, ale wprowadzenie trzeciego wymiaru skomplikuje projektowanie układu na zlotach oraz może się okazać, że niektóre składy nie podjadą !! A jak się rozczepi sprzęg, to z górki ucieknie część składu robiąc spustoszenie po drodze !!
:P

Myślę, że jedynym powodem dodania "wysokości" może być sytuacja gdy chcemy by dwa szlaki krzyżowały się na różnych poziomach. Policz sobie jaki musiałby by być podjazd łączący oba poziomy (było już o tym na Forum).
Trzeba by określić zalecaną i maksymalną wielkość pochylenia - kolejny powód do "dyskusji".
:)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości