Tak na marginesie to mowa o tym wszystkim jest w "Wytyczne techniczne budowy urządzeń SRK" WTB-E10 (po staremu).
Semafory świetlne -układ świateł
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
zgadza się
Tak na marginesie to mowa o tym wszystkim jest w "Wytyczne techniczne budowy urządzeń SRK" WTB-E10 (po staremu).
Tak na marginesie to mowa o tym wszystkim jest w "Wytyczne techniczne budowy urządzeń SRK" WTB-E10 (po staremu).
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Pisząc o Szamotułach i Poznaniu pisałem o wyjazdach, nie wjazdach. Tak jak w Łowiczu.
W sygnalizacji świetlnej zapomnijmy o tym, że dwa światła to "na bok". Sygnalizacja świetlna jest sygnalizacją prędkości. Także oczywiście jadąc cały czas prosto możemy mieć dwa pomarańcze tylko dlatego aby ograniczyć nam prędkość.
Wszyscy tu mamy rację.
W sygnalizacji świetlnej zapomnijmy o tym, że dwa światła to "na bok". Sygnalizacja świetlna jest sygnalizacją prędkości. Także oczywiście jadąc cały czas prosto możemy mieć dwa pomarańcze tylko dlatego aby ograniczyć nam prędkość.
Wszyscy tu mamy rację.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
To nie jest żaden wyjątek. W przypadku braku odpowiedniej odległości miedzy dwoma następującymi semaforami (długość obowiązującej drogi hamowania dla danej lini jest w tym przypadku mniejsza) to stosuje się zmniejszenie szybkości poprzez odpowiedni układ świateł na semaforach lub wskaźniki W19 lub W20 umieszczane na maszcie semafora.
-
ModelarzeTT
- Posty: 172
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 00:48
- Lokalizacja: Górny Śląsk
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Dokładnie tak jak napisał Mariusz. Kolejny ciekawy przykład. Stacja Chorzów Miasto, wyjazd w kierunku Katowic: drogowskazowy wyświetla 2 pomarańczowe przy wyjazdowym na "stój" mimo iż droga przebiegu jest "na wprost" po torze głównym.Mariusz pisze:Pamiętajcie, że od wszelkich zasad są wyjątkiRegulują to Regulaminy Techniczne Stacji.
W tym przypadku jest to prawdopodobnie spowodowane brakiem wymaganej dla tej linii odległości pomiędzy semaforami.
Pozdrawiam
ModelarzeTT - Krzysiek
Ostatnio zmieniony 29 sty 2009, 14:57 przez ModelarzeTT, łącznie zmieniany 1 raz.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Nie chodzi mi o układ semafor wjazdowy-drogowskazowy bo wtedy zazwyczaj nie musi być uzależnienia. Semafor wjazdowy z regóły ma 5 lub 6 (stary układ) komór i można na nim podać wszystkie sygnały także to co pokazuje następny. Chodzi o układ semafor drogowskazowy (w stacji)-semafor wyjazdowy.
Przeważnie występuje w starych układach stacji i zazwyczaj te uzależnienia występują.
O tym decydują uwarunkowania stacji m.in. ruchowe co napisałem
- jest ujęte w RegulaminieTechnicznym każdej stacji i brane pod uwagę przy projektowaniu urządzeń srk.
Po modernizacji stacji aby nie było tego uzależnienia stawia się jako semafory drogowskazowe 5-cio komorowe aby sygnalizował maszyniście że wyjazdowy jest na stój.
Ale to nie musi być zawsze. Od tego są rozwiązania albumowe do projektowania urządzeń srk.
Przeważnie występuje w starych układach stacji i zazwyczaj te uzależnienia występują.
O tym decydują uwarunkowania stacji m.in. ruchowe co napisałem
- jest ujęte w RegulaminieTechnicznym każdej stacji i brane pod uwagę przy projektowaniu urządzeń srk.
Po modernizacji stacji aby nie było tego uzależnienia stawia się jako semafory drogowskazowe 5-cio komorowe aby sygnalizował maszyniście że wyjazdowy jest na stój.
Ale to nie musi być zawsze. Od tego są rozwiązania albumowe do projektowania urządzeń srk.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Z tymi zależnościami semafora drogowskazowego i wyjazdowego to się nie zgodzę. To nie norma. Są posterunki gdzie tak jest faktycznie i żeby podać np. wjazd, trzeba wcześniej podać wyjazd, ale i odwrotnie też się zdarza.
Stacje które znam (Szamotuły i Poznań Gł.) mają możliwość wyświetlenia semafora tzw. drogowskazowego bez wolnej na wyjazdowym. Jest to przydatne dla uwolnienia toru w peronach bez dojścia jeszcze do następnego posterunku, lub nie zatrzymania poc. przed takim sem. gdy nie ma jeszcze dojścia.
W obu tych przypadkach obrazy są zgodne z E1. Ale to stacje po modernizacjach.
Łowicz jest stacją przed modernizacją z tego co widzę na tej fotce i tak jak pisałem, odbiega od obowiązującej instrukcji E1. (też starej nazwy ciągle używam)
Stacje które znam (Szamotuły i Poznań Gł.) mają możliwość wyświetlenia semafora tzw. drogowskazowego bez wolnej na wyjazdowym. Jest to przydatne dla uwolnienia toru w peronach bez dojścia jeszcze do następnego posterunku, lub nie zatrzymania poc. przed takim sem. gdy nie ma jeszcze dojścia.
W obu tych przypadkach obrazy są zgodne z E1. Ale to stacje po modernizacjach.
Łowicz jest stacją przed modernizacją z tego co widzę na tej fotce i tak jak pisałem, odbiega od obowiązującej instrukcji E1. (też starej nazwy ciągle używam)
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Analizując sytuację na fotce. Te semafory czterokomorowe z boku są to typowe semafory drogowskazowe. Są one stosowane w układach tak jak na tej stacji. Ten z prawej strony semafor drogowskazowy na wyjazd powinien podawać sygnał : dół -pomarańczowe, góra -zielone (wyjazd na tor zasadniczy) i dalej po prostym na szlak. Nie ma potrzeby drugiego światła pomarańczowego ponieważ zawsze semafory drogowskazowe są uzależnione od podania sygnału na semaforach wyjazdowych. Dyżurny nie ma możliwości podać sygnału na drogowskazowym jak wcześniej nie wyświetli wyjazdowego. Taki układ jest też na stacji Święta Katarzyna przed Wrocławiem.
Ten z lewej strony posiada pas świetlny oganiczający jazdę przy nim do 60km/h lub 100km/h.
Co do oganiczania szybkości przy semaforze (obraz V max) nie oznacza to od razu szybkości 100 czy 120. Na torach stacyjnych z takich czy innych względów może np. obowiązywać V 40, 60km/h - mówią o tym regulaminy każdej stacji.
Ten z lewej strony posiada pas świetlny oganiczający jazdę przy nim do 60km/h lub 100km/h.
Co do oganiczania szybkości przy semaforze (obraz V max) nie oznacza to od razu szybkości 100 czy 120. Na torach stacyjnych z takich czy innych względów może np. obowiązywać V 40, 60km/h - mówią o tym regulaminy każdej stacji.
- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Trochę nie zrozumiałem pytania ale jeżeli chodzi o wyjazd z boku w tym przypadku jest tak jak pisze Krzysiek semafor zmieni obraz (choć już dyżurny go podał )na wolną drogę w chwili podania wyjazdowego i nie ma potrzeby dawać komory drugiej z pomarańczowym światłem.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2219
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Dokładnie tak, ponieważ są uzależnione od grupowych.wlodar pisze:Czyli one nigdy nie pokażą wolnej drogi jeśli następny jej nie pokaże
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 23 sty 2009, 14:35 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- KrzyszTTof
- Posty: 1418
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Uważałem na zajęciach z USRKoelka pisze:Tak wiec to jest dobry tok myślenia.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2009, 10:16 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
- wlodar
- Posty: 1290
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Czyli jeśli dobrze rozumiem, te semafory w torach są w pewnym sensie powtarzaczami semaforów następnych? Czyli one nigdy nie pokażą wolnej drogi jeśli następny jej nie pokaże? Podobny motyw jest przy wyjazdach z Widzewa.oelka pisze:Jeśli chodzi o Łowicz to tam można spotkać semafory grupowe (wyjazdowe) przy wyjeździe na szlak...
Ostatnio zmieniony 23 sty 2009, 10:15 przez wlodar, łącznie zmieniany 1 raz.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2219
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Jeśli chodzi o Łowicz to tam można spotkać semafory grupowe (wyjazdowe) przy wyjeździe na szlak. I dlatego przy torze w obrębie stacji może stać semafor 4 komorowy bez górnego pomarańczowego, uzależniony od semafora grupowego.
To rozwiązanie było kiedyś podobno spotykane na całej E20.
Krzysztof
To rozwiązanie było kiedyś podobno spotykane na całej E20.
Tak wiec to jest dobry tok myślenia.KrzyszTTof pisze:Jedno z możliwych rozwiązań tego układu, jakie przychodzi mi do głowy (ale nie musi wcale tak być w tym przypadku), jest takie, że uzależniono możliwość podania sygnału zezwalającego na wyjazd z postojowych "z boku" od wcześniejszego podania sygnału zezwalającego na tym semaforze ze peronami - czyli dopóki nie ma możliwości wyjechania z peronów to nie można podać sygnału na wyjazd z postojowej.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 23 sty 2009, 10:14 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- wlodar
- Posty: 1290
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
PS: Samo pomarańczowe nie załatwi ograniczenia przy pierwszym semaforze.TTygrysek pisze:Więc aby poinformować maszynistę o tym, że następny semafor podaje sygnał STÓJ wyświetla się 1 światło pomarańczowe i tak pisałem trochę wcześniej.
Dzięki za wszystkie wyjaśnienia. Twój pomysł jest najbliżej tego, co sam kombinowałem. Chyba jednak najlepiej będzie zapytać dyżurnego. PozdrawiamKrzyszTTof pisze:Jedno z możliwych rozwiązań tego układu, jakie przychodzi mi do głowy (...) To taka moja teoria.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2009, 10:13 przez wlodar, łącznie zmieniany 1 raz.
- KrzyszTTof
- Posty: 1418
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Jedno z możliwych rozwiązań tego układu, jakie przychodzi mi do głowy (ale nie musi wcale tak być w tym przypadku), jest takie, że uzależniono możliwość podania sygnału zezwalającego na wyjazd z postojowych "z boku" od wcześniejszego podania sygnału zezwalającego na tym semaforze ze peronami - czyli dopóki nie ma możliwości wyjechania z peronów to nie można podać sygnału na wyjazd z postojowej. Może ktoś wymyślił, że towarowe wyjeżdżające z postojowej nie mają blokować toru przy peronie, tylko jechać dalej. I wówczas wystarczy na wyjazd z postojowej zielone + pomarańczowe (40 potem max). Natomiast ewentualny wyjazd z postojowej w perony jakiegoś składu pasażerskiego (podstawienie się w perony) odbywało sie jako jazda manewrowa na białe światło.wlodar pisze:Cały czas mówimy o semaforze z lewej strony, który ma 4 komory, a nie o tym pośrodku, który ma pięć.
To taka moja teoria.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2009, 10:11 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 2 razy.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Semafory świetlne -układ świateł
Pamiętajcie, że od wszelkich zasad są wyjątki
Regulują to Regulaminy Techniczne Stacji.
Bywało, że było zielone, a dalej na stój. Są semafory gdzie na wyjazd jest pomarańczowe, a dalej....szlak.
Okolice Łodzi były (może są nadal) naszpikowane wieloma wyjątkami odbiegającymi od norm.
Radzę zapytać jakiegoś maszynistę, albo dyżurnego na tej stacji, a nie snuć domysłów.
Bywało, że było zielone, a dalej na stój. Są semafory gdzie na wyjazd jest pomarańczowe, a dalej....szlak.
Okolice Łodzi były (może są nadal) naszpikowane wieloma wyjątkami odbiegającymi od norm.
Radzę zapytać jakiegoś maszynistę, albo dyżurnego na tej stacji, a nie snuć domysłów.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości