Rozważania o oznaczeniu węglarek w epokach Vc-VI

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Rozważania o oznaczeniu węglarek w epokach Vc-VI

Post autor: T_Domagalski »

wojtek_ pisze:Zżera mnie ciekawość jakie oznaczenia będzie miała węglarka 408W. :mrgreen:
Moja niemal już gotowa węglarka 408W :P w założeniach ma dostać oznaczenia właściwe dla lat 80 i 90-tych (z przełomu epok IVc i V), czyli powinny być już one zgodne z nowymi oznaczeniami literowymi oraz nową numeracją UIC. Na szczęście dla Eaos-ów oznaczenia te nie zmieniały się zasadniczo aż do momentu wprowadzenia identyfikatora przewoźnika (przykład z datą rewizji 2008r. ), przez co mogą one odpowiadać znacznie dłuższemu okresowi, obejmującemu nawet 3 dekady...

Z doborem oznaczeń jest jednak ten problem, że nie zawsze można dostać to, co się chce. Często jest się zdanym tylko na ofertę kalek z Allegro, a tu bywają niespodzianki. Ostatnio z Konradem wyczailiśmy np., że kalki dla Eaos-a mają datę rewizji wyznaczoną na 1969r., czyli przypadającą na okres, kiedy na PKP nie było jeszcze Eaos-ów. :lol: Rozwiązaniem jest wycinanie i łączenie oznaczeń z kilku różnych kalek, ale to bardzo upierdliwa robota...
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 509
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Re: Rozważania o oznaczeniu węglarek w epokach Vc-VI

Post autor: wojtek_ »

Tadeusz:
[sójka w bok]
Otóż właśnie chodzi o zdefiniowanie tego "momentu czasu"; jego długości.
Zżera mnie ciekawość jakie oznaczenia będzie miała węglarka 408W. :mrgreen:
[/sójka w bok]

pozdrawiam
wojtek jaroszuk
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Rozważania o oznaczeniu węglarek w epokach Vc-VI

Post autor: KrzyszTTof »

fred3rg pisze:A pomiędzy nimi było jeszcze jedno :)

Tak oznakowano by wagon w epoce V:

31 RIV MC
51 PKP
537 4 443-0
Eaos

potem tak jak wagon Tilliga:

31 RIV MC
51 PL-PKP CARGO
537 4 443-0
Eaos

Później wprowadzono skrótową nazwę przewoźnika, czyli:

31 RIV MC
51 PL-PKP C
537 4 443-0
Eaos

A W zeszłym roku doszedł identyfikator cyfrowy użytkownika. I to dopiero jest epoka VI:

31 RIV MC
51 PL-PKP C
537 4 443-0
Eaos
2151

Jak widać oznakowanie zmieniało się stopniowo. Ale między pierwszą ostatnią wersją minęło stosunkowo niewiele czasu.

I na dzień dzisiejszy nie trzeba wcale dużo szczęścia, aby tafić skład węglarek, w którym znajdziemy wszystkie z powyższych wersji :mrgreen:

.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: odkopuję temat

Post autor: oelka »

T_Domagalski pisze:Tak więc wracając do pytania AruraSch, tak de facto to nieważne, czy model opisany jako 51 PL-PKP CARGO to epoka VI czy Vc. Ważne powinno być tylko to, czy tak oznaczony wagon, w połączeniu z jego typem konstrukcji oraz malowaniem, miał prawo istnieć zgodnie z przepisami, obowiązującymi w danym momencie czasu.
Może być jeszcze gorzej, bo się okaże, że mimo obowiązywania przepisów są użytkowane wagony, które nie mają prawidłowych oznaczeń. To szczególnie dotyczy wagonów znajduących się w ruchu gospodarczym kolei. Jak będę miał chwilę czasu aby odszukać pewne zdjęcie to będzie to najlepszy możliwy przykład takiej sytuacji.

Krzysztof
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: odkopuję temat

Post autor: T_Domagalski »

wojtek_ pisze:...niebieski kolor węglarek, który jest jednym z elementów wizerunku Cargo w szóstej epoce.
Jeśli porównujemy zgodność rzeczywistego taboru z czymkolwiek, to tylko z ustawami, rozporządzeniami i decyzjami urzędników lub właścicieli taboru, a niekoniecznie z jakimiś "epokami". :/
Wyjaśnijmy, że tzw. epoki to pojęcie bardzo ogólne, wymyślone przez modelarzy jedynie na ich własne potrzeby. Przedziały epok dopasowuje się do zmian w rzeczywistości, a nie odwrotnie. Żaden przewoźnik nie myśli przecież kategoriami "O! Modelarze ustalili, że za miesiąc zaczyna się nowa epoka, więc musimy pomalować swoje wagony na inny kolor, żeby się wyróżniać...". :mrgreen: :lol:

Tak więc wracając do pytania AruraSch, tak de facto to nieważne, czy model opisany jako 51 PL-PKP CARGO to epoka VI czy Vc. Ważne powinno być tylko to, czy tak oznaczony wagon, w połączeniu z jego typem konstrukcji oraz malowaniem, miał prawo istnieć zgodnie z przepisami, obowiązującymi w danym momencie czasu.
A czy ten moment czasu zostanie kiedyś zakwalifikowany jako epoka Vc, VI czy VII to już nie będzie miało żadnego wpływu na zgodność tego modelu z rzeczywistością... 8)
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: odkopuję temat

Post autor: oelka »

wojtek_ pisze:słowo wprowadzenia:
Po odpowiedzi oelki zamieściłem ten post http://forumtt.pl/viewtopic.php?p=58359#58359
Zwróćcie uwagę na niebieski kolor węglarek, który jest jednym z elementów wizerunku Cargo w szóstej epoce.
rozwinięcie:
Wczoraj spotkałem dwie węglary w starym, brązowym malowaniu, z nowymi szósto epokowymi oznaczeniami oraz nowymi logami spółki.
Czym uzasadnić brak malowania/obecność nowego logo?
Wcześniej nanoszono nowe numery na wagony, które wychodziły z napraw okresowych. Teraz wobec zbliżającego się terminu do kiedy należy wprowadzić nowe oznaczenia, napisy zmieniane są na wagonach nie wymagających naprawy, a więc i malowania pudła.

Krzysztof
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 509
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

odkopuję temat

Post autor: wojtek_ »

słowo wprowadzenia:
Po odpowiedzi oelki zamieściłem ten post http://forumtt.pl/viewtopic.php?p=58359#58359
Zwróćcie uwagę na niebieski kolor węglarek, który jest jednym z elementów wizerunku Cargo w szóstej epoce.
rozwinięcie:
Wczoraj spotkałem dwie węglary w starym, brązowym malowaniu, z nowymi szósto epokowymi oznaczeniami oraz nowymi logami spółki.
Czym uzasadnić brak malowania/obecność nowego logo?
ObrazekObrazek
zakończenie:
Prośba do admina o założenie w dziale Bank Taboru stosownej karty dla węglary 500808, uwag o prawidłowych wózkach oraz doklejenie tych rozważań.

pozdrawiam
wojtek jaroszuk
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 358
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Rozważania o oznaczeniu węglarek w epokach Vc-VI

Post autor: fred3rg »

A pomiędzy nimi było jeszcze jedno :)

Tak oznakowano by wagon w epoce V:

31 RIV MC
51 PKP
537 4 443-0
Eaos

potem tak jak wagon Tilliga:

31 RIV MC
51 PL-PKP CARGO
537 4 443-0
Eaos

Później wprowadzono skrótową nazwę przewoźnika, czyli:

31 RIV MC
51 PL-PKP C
537 4 443-0
Eaos

A W zeszłym roku doszedł identyfikator cyfrowy użytkownika. I to dopiero jest epoka VI:

31 RIV MC
51 PL-PKP C
537 4 443-0
Eaos
2151

Jak widać oznakowanie zmieniało się stopniowo. Ale między pierwszą ostatnią wersją minęło stosunkowo niewiele czasu.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Rozważania o oznaczeniu węglarek w epokach Vc-VI

Post autor: oelka »

wojtek_ pisze:W tym linku co nieco na ten temat:
http://www.morop.org/de/normes/nem800_d.pdf
Wyznacznikiem schyłku V epoki jest właśnie wprowadzenie na taborze konwencji:
KRAJ - Przewoźnik; zaś początkiem VI epoki to wprowadzenie EVN (European Vehicle Number).
Po polsku to identyfikator cyfrowy uzytkownika pojazdu. Powinien to byc kod literowy i cyfrowy: np PKPC 2151; PKPIC 1251; PKPPR 1151. A tego numeru nie posiada model na projekcie przygotowanym przez PMR.

Gdyby mial byc to wagon w ep VI powinien byc oznakowany tak:
31 RIV MC
51 PL-PKPC
536 1 176-1
Eaos
2151

Krzysztof
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 509
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Re: Rozważania o oznaczeniu węglarek w epokach Vc-VI

Post autor: wojtek_ »

W tym linku co nieco na ten temat:
http://www.morop.org/de/normes/nem800_d.pdf
Wyznacznikiem schyłku V epoki jest właśnie wprowadzenie na taborze konwencji:
KRAJ - Przewoźnik; zaś początkiem VI epoki to wprowadzenie EVN (European Vehicle Number). Jak zwykle granice mają charakter płynny i umowny. Tak sobie to wymyśliłem na własne potrzeby. 8)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Niespodzianka!

Post autor: ArturSchŁ »

oelka pisze:... na projekcie napisał Vc.
Jakie jest rozróżnienie pomiędzy Ep. V a Ep. VI w oznaczeniach na wagonach ?
Innymi słowy : po czym poznać, że to jest wagon w malowaniu w Ep. V albo w Ep. VI ?

Wydawało mi się (tak zrozumiałem), że konwencja:
KRAJ - Przewoźnik
jest właśnie wyznacznikiem Ep VI. Pewnie jak zwykle: tak, ale nie do końca. :)
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Niespodzianka!

Post autor: oelka »

ArturSch pisze:A nie jest to Ep. VI ??
K. Koj na projekcie napisal Vc.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 22 sty 2009, 12:55 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Niespodzianka!

Post autor: ArturSchŁ »

MarcinSz pisze:... PKP Cargo ep. V
51 PL-PKP CARGO

A nie jest to Ep. VI ??
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości