Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 574
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: Kolejka »

Podobnie jest na bocznicy naszego browaru na wyjeździe z dworca (tam jest dosyć ostry łuk). Tak to wygląda:
Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 892
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: tydzial »

Nie mam zamiaru przeprowadzać wywodu doktorskiego na łamach tego forum w oparciu o moją wiedzę i staż 27-o letni na PKP jak ktoś ma jakieś wątpliwości odsyłam do publikacji "Encyklopedia kolejnictwa "," Budowa dróg i mostów".autorów nie pamiętam.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: Kilkujadek »

A moim zdaniem całą sprawę wyjaśnił już Tydzial.
Nieco jaśniej - szyna montowana kilka cm od głównej jest prowadnicą, jeżeli się znajduje dalej to pełni rolę zabezpieczenia przed wypadnięciem ze skrajni.
Tadeusz prosi o przykład (książkowy lub fotograficzny) szyny pełniącej rolę prowadnicy zamontowanej na stopce.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 654
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: aviaTTor »

Jest to napewno prowadnica tylko szerokość żłobka niezgodna z przepisami D1-jak widać na zdjęciu promień łuku bardzo mały.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: Paweł Basiński »

Witam!

A czy ten rodzaj trzeciej szyny też do tego służy???
http://semaforek.xt.pl/Galeria/album/st ... 6luk1.html
i następne fotki!

Bo generalnie w tym przypadku to odległość pomiędzy tymi szynami jest znaczna.
No i tutaj wyraźnie sprowadnica (???) jest na stopce.

Paweł

PS
Fotki pochodzą ze strony http://semaforek.xt.pl
Ostatnio zmieniony 23 lis 2008, 18:22 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 654
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: aviaTTor »

Zasady układania prowadnic instrukcja D1 z 1982 roku-paragraf 49 punkt 9 -najważniejsze to szerokość żłobka 60mm, a szerokość toru na ww odcinku nie mniej jak 1450mm. Typ prowadnic zatwierdza - Ministerstwo Komunikacji.

Zapomniałem jeszcze dodać, że łuk o promieniu mniejszym niż 300 metrów czyli taki gdzie się stosuje poszerzenie.
Ostatnio zmieniony 23 lis 2008, 21:53 przez aviaTTor, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: Alteo »

Szyna wewnętrzna jest stosowana aby zabezpieczyć tabor na wypadek wykolejenia. Dlatego stosuje się je na mostach, wiaduktach, estakadach lub pojedyncze na łukach. :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 23 lis 2008, 09:04 przez Alteo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: T_Domagalski »

aviaTTor pisze:Ale szyny stojące na stopce też są używane na łukach o małych promieniach i służą do lepszego prowadzenia zestawu kołowego.
Jakiś przykład? Choćby z książki.
Bo jak na razie, to okazuje się, że albo to nie szyna tylko kątownik, albo jednak nie współpracuje z kołem.
Ostatnio zmieniony 23 lis 2008, 09:03 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 654
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: aviaTTor »

Ale szyny stojące na stopce też są używane na łukach o małych promieniach i służą do lepszego prowadzenia zestawu kołowego, dzięki temu zmniejsza się zużycie boczne główki szyny na zewnętrznym toku toru.
Ostatnio zmieniony 23 lis 2008, 09:03 przez aviaTTor, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 892
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: tydzial »

Podchodząc do sporu ze strony naukowej szyna mocowana na stopce służy do utrzymania taboru w skrajni w razie wykolejenia, a leżąca przejmuje części siły występującej na łukach o małym promieniu przed tzw. rozpychaniu.
Ostatnio zmieniony 21 lis 2008, 07:56 przez tydzial, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: Kilkujadek »

Zgadza się. Łuki są tak ostre, że składy towarowe prowadzą dwie lokomotywy - jedna ciągnie, druga pcha.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: T_Domagalski »

Grzegorz TT pisze:Na tej stacji ....
Świebodzice?
Ostatnio zmieniony 21 lis 2008, 07:55 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: Kilkujadek »

T_Domagalski pisze:Tylko czy ta szyna, montowana "na stojąco", rzeczywiście spełnia to samo zadanie, jak szyna "leżąca" na linii do Szklarskiej? Innymi słowy - czy wewnętrzne koło opiera się o nią? Jeśli tak, to jestem bardzo ciekawy szczegółów konstrukcji.
Zapewne nie ale widziałem szyny stojące spełniające to samo zadanie. Montowane były na płaskownikach dystansowych do szyny głównej. Jak widać na zdjęciach tego typu prowadnice robiono z czego się tylko dało.
Obrazek
Na tej stacji widziałem kilka typów szyn, kątowników i płaskowników pełniących rolę prowadnic.
Ostatnio zmieniony 20 lis 2008, 18:29 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Problem trzeciej szyny - prowadnicy na ciasnych łukach.

Post autor: brovarek »

Korzystajac z okazji przejrzałem w końcu cały folder ze zdjęciami z odcinka Jakuszyce-Tkacze i okazało się ,że "ta trzecia szyna na stopce" jest:
Obrazek
...profilem "L"
Ponizej zdjęcie mocowania ...
Obrazek
i takie bardziej klimatyczne całości :
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 20 lis 2008, 12:30 przez brovarek, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości