VT137/BR 185

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: Maciej »

oelka pisze:Ale który VT137, na który ET25. Bo to nie były jednolite serie.
Jakoś nie znajduję w literaturze potwierdzenia aż takiej przebudowy.
Zgadza się dlatego pisze że w książce "1000 lokomotyw" nie uniknięto błędów. :D
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 20:14 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: oelka »

mradwan pisze:Choć trzeba podkreślić, że EU04 i ET20 do udanych lokomotyw nie należały...
Trzeba pamiętać, że Niemcy posiadający system ~15kV nie mieli żadnych doświadczeń z budową taboru na =3kV. Zresztą dla przemysłu NRD był to ogólnie początek prac nad nowym taborem elektrycznym. Problemy stanowiła głownie aparatura, natomiast nie było większych zastrzeżeń do części mechanicznej, która z kolei była zmorą polskich EP02 z angielską aparaturą i analogicznie EW53.
W późniejszym czasie, kiedy można było rozważyć modernizację lokomotyw i zespołów z NRD wśród służb trakcji nie było woli przeprowadzenia takich prac. Rozpoczęła się już bowiem produkcja lokomotyw na bazie nowej licencji angielskiej, oraz udało się wyprodukować w pełni krajowy EZT.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 20:13 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: KrzyszTTof »

mradwan pisze:Choć trzeba podkreślić, że EU04 i ET20 do udanych lokomotyw nie należały...
Po prostu nie mieli doświadczenia w budowie taboru elektrycznego na 3 kV=

Z tego co pamiętam, w lokach tych największym problemem były oporniki rozruchowe, które nie wytrzymywały długotrwałych rozruchów.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:21 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: mradwan »

Choć trzeba podkreślić, że EU04 i ET20 do udanych lokomotyw nie należały podobnie jak wraz z nimi dostarczone zespoły trakcyjne. Implementację niemieckiej (czy raczej NRD-owksiej) myśli technicznej w zakresie taboru elektrycznego PKP do sukcesów trudno zaliczyć.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: brovarek »

Konstrukcje 'Latającego hamburczyka" szczególnie serie SVT 137 Hamburg, Leipzig, Koln oraz Berlin jak i ET11 były opracowywane przy współudziale wielu firm min: MAN, SSW, AEG (część elektryczna) WUMAG, LHW oraz BBC . Wygląd, szczególnie czół tych pojazdów był wynikiem "wykształcenia" tak zwanej niemieckiej szkoły projektowej - dzisiaj można by powiedzieć desinerskiej, co widać również w konstrukcjach np lokomotyw elektrycznych E18 (nagroda za wygląd w Paryżu 1937 - taka sama jak rok wcześniej nasza Pm36-1), a także w najbardziej zaawansowanej technologicznie lokomotywie elektrycznej DRG E19. Dokładnie to samo można powiedzieć o konstrukcjach ET25.0; ET25.1 czy VT137 ale także o nieco pomijanych parowych zespołach trakcyjnych np DT51-DT53; DT54-DT56. Pokłosie tych konstrukcji to np wagon do utrzymania sieci trakcyjnej na PKP SR51 lub lokomotywa elektryczna dla PKP EU04 i EU20.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:20 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: oelka »

maciej_kolej pisze:J...przebudowa z BR185 na ET25/425/285...
Ale który VT137, na który ET25. Bo to nie były jednolite serie.
Jakoś nie znajduję w literaturze potwierdzenia aż takiej przebudowy.
Natomiast między wagonami i zespołami spalinowymi, oraz elektrycznymi można się dopatrzeć licznych podobieństw w wyglądzie, co wynika z opracowywania konstrukcji przez te same biura projektowe i w jakimś stopniu przez unifikacje rożnych elementów.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:16 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: Maciej »

Jak widać z waszych relacji większość kończyła jako tabor gospodarczy. Znalazłem w książce "1000 lokomotyw" odmianę z napędem elektrycznym. (Mogę się mylić co do genezy powstania tej serii ;przebudowa z BR185 na ET25/425/285; po za tym książka jest pełna wpadek.) Ze zdjęcia wynika że to przebudowa na trójczłonowy EZT. :roll: Zresztą "latające hamburczyki" też były poddawane elektrycznym mutacjom...
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:14 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
jarkott
Posty: 624
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:17
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: jarkott »

Ja znalazłem stronę, na której można znaleźć po numerze wagonu jego przynależność do stacji macierzystej oraz krótką historię, np. datę wyzłomowania.
Model Tilliga BR185 został wyzłomowany 31.12.1975 r.
Oto link do strony:
http://de.geocities.com/rolf142bilder/185.htm
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: DBv »

Był taki artykuł w MEB o przedwojennej obsłudze połączeń z Drezna do Goerlitz i Zittau (o ile dobrze pamiętam). Jak w wolnej chwili znajdę, to dam znać o szczegółach.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: Mariusz »

Kolega podesłał mi kilka ciekawostek o tych jednostkach spalinowych:
http://www.myvideo.de/watch/3745609/VT_137_322
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... 27,1158327
http://www.cgisoft.de/BR185.htm
we Frankfurcie ( Posener Hof) stoi wagon doczepny VT 137 w dobrym stanie.
Wagony 137 150, 137 151, 137 224, 137 228 i 137 230 pozostały po 1945 w Czechach. CSD oznakował je jako M 297.001 do 006 jeździły pomiędzy Pragą i Bratysławą, oraz Ostrawą.
Verbrennungs-triebwagen - tzn szynobus/jednostka spalinowa.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: brovarek »

Obrazek
Podpis mówi sam za siebie...
Poniżej reszta zdjęć / źródło internet/
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Co do obiegów mam zapisane taki:
letni rozkład jazdy z 1965 roku Bad Schandau -Decin-Guterbanhof ?!
Zdjęcia wnętrza oraz inne informacje są zapewne w tej książce:
Heinz R.Kurz; "Die Triebwagen der Reichsbahnbauarten, Die Baureihen VT133-VT137"; Freiburg 1988; ISBN 3-88255-803-2
Pozdrawiam, Maciek
Ostatnio zmieniony 10 wrz 2008, 07:34 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: Maciej »

Mnie zawsze ciekawiła stylistyka pudła i podejście do rozwiazan użytkowych tych jednostek/wagonów ?? Nie jestem specem od rozwiązań napędu dlatego tego nie będe poruszał. Samo pudło jak na lata 30 -te ub wieku miało kształt który zdaje się był standardem do końca lat 80-tych ub. wieku. Wiele pojazdów podobnych (mam na myśli pudło, wózki i przedział silnikowy) budowano po II Wojnie Światowej choćby na Węgrzech, ówczesnej Czechosłowacji czy wreszcie polskie próby budowy wagonów motorowych.
VT137/Br185 i pewnie jej odmiany stały się chyba, jakby standardem w budowie wagonów motorowych. Poniżej przykład jeden z wielu jakie mają podobieństwa tego typu wagony - pytanie kto był prekursorem talich kształtów i rozwiązań :D
Obrazek
Foto:vlaki.net
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: brovarek »

A to ciekawe Ale może o tym później
Zawsze chciałem zapytać Was o zdanie. Otóż w Kolejach Małych i Dużych z Września 2001 nr 5(7) na stronie 43, na 2 zdjęciu od góry po prawej stronie stoi SN61-34, a po lewej... no właśnie co stoi lub/oraz dlaczego? Dla zaciekawienia Was jeszcze bardziej dodam, ze zdjęcie podobno wykonano w poznańskich ZNTK w początkach lat 60 tych.
Ps. W razie czego, jeśli nikt nie zamieści, jutro będę miał już wolny skaner.
Pozdrawiam, Maciek
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2008, 07:43 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: VT137/BR 185

Post autor: Maciej »

brovarek pisze:i byc może PKP :)
A to ciekawe :mrgreen: Ale może o tym później ;)
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2008, 07:41 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości