Zgadza się dlatego pisze że w książce "1000 lokomotyw" nie uniknięto błędów.oelka pisze:Ale który VT137, na który ET25. Bo to nie były jednolite serie.
Jakoś nie znajduję w literaturze potwierdzenia aż takiej przebudowy.
VT137/BR 185
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3252
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 20:14 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2219
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Trzeba pamiętać, że Niemcy posiadający system ~15kV nie mieli żadnych doświadczeń z budową taboru na =3kV. Zresztą dla przemysłu NRD był to ogólnie początek prac nad nowym taborem elektrycznym. Problemy stanowiła głownie aparatura, natomiast nie było większych zastrzeżeń do części mechanicznej, która z kolei była zmorą polskich EP02 z angielską aparaturą i analogicznie EW53.mradwan pisze:Choć trzeba podkreślić, że EU04 i ET20 do udanych lokomotyw nie należały...
W późniejszym czasie, kiedy można było rozważyć modernizację lokomotyw i zespołów z NRD wśród służb trakcji nie było woli przeprowadzenia takich prac. Rozpoczęła się już bowiem produkcja lokomotyw na bazie nowej licencji angielskiej, oraz udało się wyprodukować w pełni krajowy EZT.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 20:13 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- KrzyszTTof
- Posty: 1418
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Po prostu nie mieli doświadczenia w budowie taboru elektrycznego na 3 kV=mradwan pisze:Choć trzeba podkreślić, że EU04 i ET20 do udanych lokomotyw nie należały...
Z tego co pamiętam, w lokach tych największym problemem były oporniki rozruchowe, które nie wytrzymywały długotrwałych rozruchów.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:21 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
-
mradwan
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Choć trzeba podkreślić, że EU04 i ET20 do udanych lokomotyw nie należały podobnie jak wraz z nimi dostarczone zespoły trakcyjne. Implementację niemieckiej (czy raczej NRD-owksiej) myśli technicznej w zakresie taboru elektrycznego PKP do sukcesów trudno zaliczyć.
- brovarek
- Posty: 883
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Konstrukcje 'Latającego hamburczyka" szczególnie serie SVT 137 Hamburg, Leipzig, Koln oraz Berlin jak i ET11 były opracowywane przy współudziale wielu firm min: MAN, SSW, AEG (część elektryczna) WUMAG, LHW oraz BBC . Wygląd, szczególnie czół tych pojazdów był wynikiem "wykształcenia" tak zwanej niemieckiej szkoły projektowej - dzisiaj można by powiedzieć desinerskiej, co widać również w konstrukcjach np lokomotyw elektrycznych E18 (nagroda za wygląd w Paryżu 1937 - taka sama jak rok wcześniej nasza Pm36-1), a także w najbardziej zaawansowanej technologicznie lokomotywie elektrycznej DRG E19. Dokładnie to samo można powiedzieć o konstrukcjach ET25.0; ET25.1 czy VT137 ale także o nieco pomijanych parowych zespołach trakcyjnych np DT51-DT53; DT54-DT56. Pokłosie tych konstrukcji to np wagon do utrzymania sieci trakcyjnej na PKP SR51 lub lokomotywa elektryczna dla PKP EU04 i EU20.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:20 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2219
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Ale który VT137, na który ET25. Bo to nie były jednolite serie.maciej_kolej pisze:J...przebudowa z BR185 na ET25/425/285...
Jakoś nie znajduję w literaturze potwierdzenia aż takiej przebudowy.
Natomiast między wagonami i zespołami spalinowymi, oraz elektrycznymi można się dopatrzeć licznych podobieństw w wyglądzie, co wynika z opracowywania konstrukcji przez te same biura projektowe i w jakimś stopniu przez unifikacje rożnych elementów.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:16 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3252
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Jak widać z waszych relacji większość kończyła jako tabor gospodarczy. Znalazłem w książce "1000 lokomotyw" odmianę z napędem elektrycznym. (Mogę się mylić co do genezy powstania tej serii ;przebudowa z BR185 na ET25/425/285; po za tym książka jest pełna wpadek.) Ze zdjęcia wynika że to przebudowa na trójczłonowy EZT.
Zresztą "latające hamburczyki" też były poddawane elektrycznym mutacjom...
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 12:14 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
- jarkott
- Posty: 625
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:17
- Lokalizacja: Sopot
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
W uzupełnieniu mogę dodać kilka linków do stron, na których można znaleźć ciekawe zdjęcia oraz informacje dotyczące wagonu motorowego VT137 / BR185:
http://www.osnabruecker-dampflokfreunde ... 5_194.html
http://www.osnabruecker-dampflokfreunde ... 0_531.html
http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/g ... rbild3.htm
http://bahnfotokiste.de/eisenbahn/wilhe ... index.html
http://h1336311.stratoserver.net/bg/?ac ... &thema=512
sposób malowania:
http://root.stannigel.de/asmmhome/de_ra ... vt185.html
lub podobny VT170:
http://www.niederelbebahn.de/geschichte/wzte.htm
http://www.osnabruecker-dampflokfreunde ... 5_194.html
http://www.osnabruecker-dampflokfreunde ... 0_531.html
http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/g ... rbild3.htm
http://bahnfotokiste.de/eisenbahn/wilhe ... index.html
http://h1336311.stratoserver.net/bg/?ac ... &thema=512
sposób malowania:
http://root.stannigel.de/asmmhome/de_ra ... vt185.html
lub podobny VT170:
http://www.niederelbebahn.de/geschichte/wzte.htm
- jarkott
- Posty: 625
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:17
- Lokalizacja: Sopot
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Ja znalazłem stronę, na której można znaleźć po numerze wagonu jego przynależność do stacji macierzystej oraz krótką historię, np. datę wyzłomowania.
Model Tilliga BR185 został wyzłomowany 31.12.1975 r.
Oto link do strony:
http://de.geocities.com/rolf142bilder/185.htm
Model Tilliga BR185 został wyzłomowany 31.12.1975 r.
Oto link do strony:
http://de.geocities.com/rolf142bilder/185.htm
- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Był taki artykuł w MEB o przedwojennej obsłudze połączeń z Drezna do Goerlitz i Zittau (o ile dobrze pamiętam). Jak w wolnej chwili znajdę, to dam znać o szczegółach.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Kolega podesłał mi kilka ciekawostek o tych jednostkach spalinowych:
http://www.myvideo.de/watch/3745609/VT_137_322
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... 27,1158327
http://www.cgisoft.de/BR185.htm
we Frankfurcie ( Posener Hof) stoi wagon doczepny VT 137 w dobrym stanie.
Wagony 137 150, 137 151, 137 224, 137 228 i 137 230 pozostały po 1945 w Czechach. CSD oznakował je jako M 297.001 do 006 jeździły pomiędzy Pragą i Bratysławą, oraz Ostrawą.
Verbrennungs-triebwagen - tzn szynobus/jednostka spalinowa.
http://www.myvideo.de/watch/3745609/VT_137_322
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... 27,1158327
http://www.cgisoft.de/BR185.htm
we Frankfurcie ( Posener Hof) stoi wagon doczepny VT 137 w dobrym stanie.
Wagony 137 150, 137 151, 137 224, 137 228 i 137 230 pozostały po 1945 w Czechach. CSD oznakował je jako M 297.001 do 006 jeździły pomiędzy Pragą i Bratysławą, oraz Ostrawą.
Verbrennungs-triebwagen - tzn szynobus/jednostka spalinowa.
- brovarek
- Posty: 883
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185

Podpis mówi sam za siebie...
Poniżej reszta zdjęć / źródło internet/

Co do obiegów mam zapisane taki:
letni rozkład jazdy z 1965 roku Bad Schandau -Decin-Guterbanhof ?!
Zdjęcia wnętrza oraz inne informacje są zapewne w tej książce:
Heinz R.Kurz; "Die Triebwagen der Reichsbahnbauarten, Die Baureihen VT133-VT137"; Freiburg 1988; ISBN 3-88255-803-2
Pozdrawiam, Maciek
Ostatnio zmieniony 10 wrz 2008, 07:34 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3252
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Mnie zawsze ciekawiła stylistyka pudła i podejście do rozwiazan użytkowych tych jednostek/wagonów
Nie jestem specem od rozwiązań napędu dlatego tego nie będe poruszał. Samo pudło jak na lata 30 -te ub wieku miało kształt który zdaje się był standardem do końca lat 80-tych ub. wieku. Wiele pojazdów podobnych (mam na myśli pudło, wózki i przedział silnikowy) budowano po II Wojnie Światowej choćby na Węgrzech, ówczesnej Czechosłowacji czy wreszcie polskie próby budowy wagonów motorowych.
VT137/Br185 i pewnie jej odmiany stały się chyba, jakby standardem w budowie wagonów motorowych. Poniżej przykład jeden z wielu jakie mają podobieństwa tego typu wagony - pytanie kto był prekursorem talich kształtów i rozwiązań

Foto:vlaki.net
VT137/Br185 i pewnie jej odmiany stały się chyba, jakby standardem w budowie wagonów motorowych. Poniżej przykład jeden z wielu jakie mają podobieństwa tego typu wagony - pytanie kto był prekursorem talich kształtów i rozwiązań

Foto:vlaki.net
- brovarek
- Posty: 883
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
Zawsze chciałem zapytać Was o zdanie. Otóż w Kolejach Małych i Dużych z Września 2001 nr 5(7) na stronie 43, na 2 zdjęciu od góry po prawej stronie stoi SN61-34, a po lewej... no właśnie co stoi lub/oraz dlaczego? Dla zaciekawienia Was jeszcze bardziej dodam, ze zdjęcie podobno wykonano w poznańskich ZNTK w początkach lat 60 tych.A to ciekawe Ale może o tym później
Ps. W razie czego, jeśli nikt nie zamieści, jutro będę miał już wolny skaner.
Pozdrawiam, Maciek
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2008, 07:43 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3252
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: VT137/BR 185
A to ciekawebrovarek pisze:i byc może PKP
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2008, 07:41 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 4 gości