informacje podstawowe ???

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: ArturSchŁ »

Mariusz pisze:Cały czas są w ofercie i cenie ...
Sztuki nówki nieśmigane,
10 lat temu wyprodukowane ...
:lol:
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 574
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: Kolejka »

W sklepie na Korfantego w Katowicach widziałem jeszcze Anglika w oryginalnym opakowaniu z BTTB.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: T_Domagalski »

Trojan pisze:Czyli sklepy nam sprzedają brudne, pordzewiałe i to na dodatek jeszcze 10 letnie ?
Stare, przez nikogo niechciane zapasy?
Ostatni raz widziałem rurki w ofercie Tilliga w katalogu z 1998 roku...
Ostatnio zmieniony 01 sie 2008, 12:36 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze:... przestały one być produkowane ok. 10 lat temu.
Nie wiedziałem, ale i nie sprawdzałem czy są jeszcze w ofercie ....
Awatar użytkownika
Trojan
Posty: 345
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:08
Lokalizacja: Skarżysko-Kam./Katowice
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: Trojan »

Czyli sklepy nam sprzedają brudne, pordzewiałe i to na dodatek jeszcze 10 letnie ? http://www.techno-hobby.pl/tory+blaszane+41_c311.html :D
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: T_Domagalski »

ArturSch pisze:Jeśli rurki są nowe, czyste i nie pordzewiałe zachowują się elektrycznie identycznie jak modelowe - tylko wyglądają gorzej.
Błąd w rozumowaniu. Nie ma rurek nowych - przestały one być produkowane ok. 10 lat temu. A co za tym idzie - nie ma rurek czystych i niepordzewiałych... :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 01 sie 2008, 12:23 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
twardy
Posty: 125
Rejestracja: 02 lip 2007, 22:15
Lokalizacja: Wa=wa
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: twardy »

darg pisze: ze zwrotnicami modelowymi na głównym szlaku- a na bocznice stare-
Moja rada - użyj torów modelowych - zanim skończysz , stare będziesz chciał wymieniać na modelowe a to przedłuży pracę i Cię wkurzy i podniesie koszta. ;)
Ostatnio zmieniony 01 sie 2008, 07:49 przez twardy, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: Kilkujadek »

Sklejka jest zalecana ale oczywiście możesz zastosować inne materiały mocne, nie ulegające wypaczaniu i w miarę możliwości odporne na wilgoć.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: darg »

*witam i dzięki za dyskusję*
Obecnie myślę zrobić jak najwięcej na torach modelowych - jak się uda to chociaż ze zwrotnicami modelowymi na głównym szlaku, a na bocznice stare -z możliwością wymiany tej części modułu na nowy (kiedyś).
Moduły zrobię ze sttandardem (czy muszą być ze sklejki?)
Ostatnio zmieniony 01 sie 2008, 07:48 przez darg, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: tete »

darg pisze:czy mogę łączyć stare tory z modelowymi - (...)?
Wyciągając wnioski z powyższej dyskusji... daj sobie spokój i kup modelowe tory TILLIG'a.
Ostatnio zmieniony 01 sie 2008, 07:47 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze:DCC też zdechnie, gdy przytrafi mu się chwilowy całkowity zanik napięcia...
Mówimy o dwóch różnych sprawach.
1.
chwilowy całkowity zanik napięcia czyli brud na torze, przerwa podczas przejazdu przez rozjazd itd. - występuje niezależnie czy na rurkach czy na modelowych.
Następuje reset dekodera i jeśli zasilanie wróciło (bezwładność lokomotywy/masy kinetycznej) pociąg jedzie dalej ruszając płynnie (DCC) lub z kopyta na ustawioną Vmax (analog).

2.
Spadek napięcia zasilania spowodowany śniedzią (nalotem) na bagnetach połączeniowych rurek. Jest on coraz większy wraz z ilością połączeń szyn, a staje się prawdziwym problemem wraz ze wzrostem obciążenia (ilości loków i wagonów z oświetleniem).
Można go wyeliminować poprzez dodatkowe połączenie zasilania co kilka szyn - dodatkowe lutowane przewody zasilające.


Jeśli rurki są nowe, czyste i nie pordzewiałe zachowują się elektrycznie identycznie jak modelowe - tylko wyglądają gorzej.
:P

Wraz z ilością czyszczeń:
- na rurkach zmniejsza się warstwa zabezpieczająca blaszkę (nikiel czy chrom) aż następuje odkrycie materiału blaszki (stal) i wtedy pojawia się rdza,
- na modelowych następuje systematyczne ścieranie główki szyny - nadal mamy nierdzewiejący materiał (tzw. białe srebro)

... i dlatego tory modelowe są lepszym rozwiązaniem z technicznego punktu widzenia, niezależnie od wyglądu.
:lol:
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: Furia »

Przecież Zeuke specjalnie robiło tak tandetnie rurki by nadawały się tylko do DCC ;) oni już w 1965 mieli wszystko opracowane, na miniaturowych lampach, mieli nawet dekoder odgłosu :D gdyby nie upaństwowienie to DCC byłoby chlebem powszednim już od lat 80 :lol:


(dobra, jak coś to jaja sobie robię;))
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: T_Domagalski »

ArturSch pisze:Rozumiemy już dlaczego na DCC skład przejedzie wolniutko po starych rurkach, a analogowy zdechnie ...
DCC też zdechnie, gdy przytrafi mu się chwilowy całkowity zanik napięcia, co na rurkach nie jest niczym niezwykłym.
Ostatnio zmieniony 31 lip 2008, 13:15 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: informacje podstawowe ???

Post autor: ArturSchŁ »

gemol pisze:Swoją drogą ciekaw jestem jak DCC by banglało na rurkach. Czy ktoś to próbował?
Oczywiście.
Nasze pierwsze kontakty DCC odbyły się na JarkoTTowych rurkach i o dziwo okazało się, że o wiele lepiej składy DCC zachowują się na złych kontaktach rurek niż analogowe.

Sprawa jest oczywista jeśli zważymy, że amplituda napięcia spadnie np o 30-50% na zaśniedzeniach ...i :
- w przypadku DCC mamy 12-9 V (o różnym wypełnieniu),
- a w analogu dla Vmax 8-6 V, ...ale dla jazdy powoli (50% Vmax) mamy tylko 4-3 V !!
Rozumiemy już dlaczego na DCC skład przejedzie wolniutko po starych rurkach, a analogowy zdechnie ...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość