
Ponownie opis zaciągnięty ze sieci - instalacja DCC w (BR80) - dekoder z przewodami i wytwornica dymu (opcja).

Moderator: mod-Elektryka i DCC
ArturSch pisze:Opis wstawienia dekodera DCC do BTTB z rodziny: 2510, 2520 czy 2640.
Opis dotyczy dekodera M133 (by martinezo) do sterowania :
- silnikiem,
- światłami przód/tył białe i czerwone,
- F1 - oświetlenie wnętrza kabiny,
- UPS - podtrzymanie zasilania dekodera przy chwilowych zanikach zasilania (np na rozjazdach).
martinezo pisze:Tak jest
ArturSch pisze:Należy zwrócić uwagę na obciążalność wyjść F0, F1 itd. Szczególnie jest to ważne w przypadku podłączenia oświetlenia F0 czyli przewodów ŻÓŁTY i BIAŁY.ArturSch pisze:Należy także podłączyć oświetlenie czołowe jeśli lokomotywa je posiada.
Otóż nasze BTTB mają oświetlenie czołowe najczęściej wykonane z użyciem żaróweczek. Te miniaturowe żaróweczki są przystosowane do zasilania napięciem 12 Volt (10V / 50-100mA). Gdy te same żaróweczki są zasilane z układu DCC może się okazać, że ich pobór prądu przekroczy dopuszczalną obciążalność powodując trwałe uszkodzenie wyjść F0 dekodera. Dodatkowo gniazda żaróweczek są wykonane z blaszek w taki sposób, że możliwe jest chwilowe zwarcie przewodów BIAŁY/ŻÓŁTY do NIEBIESKI co oczywiście może spowodować spalenie układu sterującego oświetleniem.
By się zabezpieczyć przed takim nieszczęściem najlepiej jest od razu przy podejmowaniu decyzji o instalacji DCC podjąć decyzję o wymianie oświetlenia żaróweczkowego na LED-y. Obecnie cena 1 szt LED biały SMD o dużej jasności (50-150 mcd) Kingbright wynosi w detalu ok 5 zł, ledy czerwone SMD są w cenie 30-50 gr za sztukę przy zakupie kilkudziesięciu.
Wartość rezystora dobieramy tak by przez diodę płynął prąd 10-15 mA. Przyjmujemy, że z dekodera otrzymamy 16 V. Napięcie na przewodzącym białym ledzie (przy 15-20 mA) wynosi 3 V (na dwóch szeregowo - 6V) to wartość resystora powinna wynosić 13/10 V podzielone przez 10-15 mA co daje :
13 V - 10 mA -> 1K3, przyjmujemy z typoszeregu 1K2 czyli 1200 ohm
10 V - 10 mA -> 1K
13 V - 15 mA -> 866, przyjmujemy z typoszeregu 820 ohm
10 V - 15 mA -> 660, przyjmujemy z typoszeregu 680 ohm
Schemat takiego układu możemy zobaczyć TU.
Sumaryczny prąd pobierany przez białe i czerwone ledy (w tym układzie) nie powinien przekraczać 30-50 mA przy najtrudniejszych warunkach (np.: zawyżone zasilanie) więc nie przekroczymy dopuszczalnego dla większości dekoderów prądu 100mA.
martinezo pisze:Tak trzymac
Wszyscy dokonujacy takich operacji powinni sie nimi pochwalic oraz umieszczac na Forum fotki.
Zacheci to niedowiarkow/sceptykow i da obraz skali problemu oraz jak do tego sie zabrac.
Brawo Artur
Pozdrawiam
martinezo
ArturSch pisze:Pod adresem 01350.DCC umieściłem opis zamontowania dekoderów w ICE: dekodera Gold Mini (Lenz) do głowicy z napędem oraz dekodera M133 - Specjalny (by martinezo) do sterowania światłami w głowicy bez napędu.
Gbbsoft pisze:Oj miał długo - z dwa dni. Ale od tamtej pory pamiętam, że nie należy patrzeć na modele Roco o kodach zaczynających się na 69xxx tylko na 63xxxArJu pisze:Jak widać jeden z obecnych speców miał kiedyś wątpliwość,
ArJu pisze:Jak widać jeden z obecnych speców miał kiedyś wątpliwość, więc można podejrzewać, że teraz przynajmniej część czytelników też może się zastanawiać, czy będą musieli wymienieć np. silnik przerabiając loka BTTB na DCC. W każdym razie powyższe uzupełniło moją wiedzę o DCC, za co dziękuję.(...) należy kupować (mimo wszystko) lokomotywy... na prąd stały (a nie zmienny, co mogłoby się niektórym wydawać - tak jak i mnie w którymś momencie)
Może faktycznie nia ma co bardziej się zagłębiać bo...Zainteresowani glebsza analiza znajda zrodla
martinezo pisze:No.........Zainteresowani glebsza analiza znajda zrodla
ArturSch pisze:Panowie !martinezo pisze:... aby uniknac przepychanek slownych i zbednej semantyki....
Wszyscy macie rację :-) ...tylko to są informacje zbyt szczegółowe!!
Jesteśmy na etapie schematu blokowego, a Wy analizujecie przebiegi czasowe na poszczególnych końcówkach ukladu :-(
Gdy dojdziemy do budowy dekodera czy centralki to wtedy będziemy dyskutować o PWM, kierunku, amplitudzie i kształcie przebiegu.
Ktoś, kto chce wpakować dekoder do BTTB nie musi znać ideologii sygnałów, prawda
martinezo pisze:Proponuje, aby uniknac przepychanek slownych i zbednej semantyki.... stosowac:
1. okreslenie dla zasilania w torach - zasilanie DCC
2. okreslenie dla zasilania silnikow - zasilanie PWM
3. ......
Pozwoli to uniknac bledow i ... wycieczek.
Zainteresowani glebsza analiza znajda zrodla![]()
Mozna sie spierac i kazdy moze dochodzic tezy ze jezeli jakis parametr jest zmienny to juz miano "zmiennosci" jest na miejscu.
Impulsowe sterowanie predkoscia i moca silnikow rowniez - bo impulsy to przeciez tez zmienna w czasie (i wypelnienie mozna zmieniac i czestotliwosc) - ale okresla sie to jako IMPULSOWE ... i tak ma byc.
W rozmowie, jezeli uzyjemy okreslenia "zmienne" w zasilaniu silnika - to dla maszynowcow jest rownoznaczne z AC - bedzie dyskusja ile faz, czy klatkowy czasem nie jest ten silnik , gwiazda czy cos jeszcze innego..... - powiemy PWM i bedzie wszystko jasne....
martinezo pisze:.... nie jest zasilany "zmiennym" - jest zasilany stalym o przebiegu prostokata, stalej amplitudzie, stalym kierunku i zmiennym wypelnieniu - PWM - pulse....
Nie przyrownujmy PWM do cyfrowych "0" i "1"
ArJu pisze:Jako początkujący w temacie DCC nieśmiało chciałbym dodać tylko, że silnik też zasilany jest napięciem zmiennym (prostokątnym o stałej amplitudzie i częstotliwości). Regulacja mocy dostarczanej do silnika dokonywana jest przez zmianę współczynnika wypełnienia, czyli po prostu zmieniają się szerokości "zer" i "jedynek".
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości