Zespół wagnów pietrowych

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Maciej »

jarkott pisze: Jeśli się nie mylę, piętrusy pchane są przez lokomotywę serii BR110.
To nie ten typ piętrusa Jarku który prezentujesz na linku;)
jarkott pisze: (...)pytam w jakich konfiguracjach jeździły te wagony i jakie lokomotywy mogły je pchać.
Jeśli się nie mylę, piętrusy pchane są przez lokomotywę serii BR110.
Piękno DR polega na uniwersalności w doborze składu. Z tego co mi wiadomo ciągnęły bądź pchały je lokomotwy BR110, BR118, BR211. Nie jestem pewien co do Ludmił, 120tek i 119 tek :roll: choć znając potrzeby tego zarządu takie przypadki pewnie też bywały.
http://www.bvm-berlin.de/DR-Site/Betrie ... rfurt.html
http://www.bvm-berlin.de/DR-Site/Betrie ... eburg.html
http://www.bvm-berlin.de/DR-Site/Betrie ... halle.html
Ostatnio zmieniony 30 cze 2008, 21:48 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
jarkott
Posty: 624
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:17
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: jarkott »

Jak wiesz, Marcinie, IV epoka kolei DR i DB jest moją ulubioną epoką, dlatego chciałbym odwzorować ruch takich właśnie składów na mojej makiecie.
Nie planuję zakupów - posiadam już 4-ro członową Bipę DR z kabiną sterowniczą oraz 2 dwuczłonowe bipy DR (również z kabinami sterowniczymi) - wszystkie BTTB.
Po ostatnim spotkaniu PTMKŻ dostałem do testowania 2 wagony piętrowe Kuehna (własność Darka - dzięki Ernie) ;) - wkrótce wyjdzie wagon sterowniczy - dlatego też pytam w jakich konfiguracjach jeździły te wagony i jakie lokomotywy mogły je pchać.
Szukałem trochę na necie - i znalazłem takie oto zdjęcie:
http://www.gerdboehmer-berlinereisenbah ... 32-58.html
Jeśli się nie mylę, piętrusy pchane są przez lokomotywę serii BR110.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Marcin »

Coś mi się zdaje że zakupy planujesz ;)
Awatar użytkownika
jarkott
Posty: 624
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:17
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: jarkott »

Pytania do znawców III/IV epoki kolei DR i DB i systemu push-pull w tym okresie:
1. Jakie typy lokomotyw spalinowych Kolei DR mogły pchać składy wyposażone w wagon sterowniczy, np. DBvge (DB13) lub DBmu?
2. Jakie typy lokomotyw spalinowych Kolei DB mogły pchać składy wyposażone w wagony sterownicze DB n-Wagen Silberling?

Czy skład złożony np. z wagonów DB13 (sterowniczy) i wagonów typu "Y" lub Halberstadt między lokomotywą mógł być również pchany?

Jeśli ktoś posiada przykłady (fotki lub linki do stron) takich pchanych składów to proszę o ich umieszczenie.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Marcin »

Hm. teraz więc jest to zagadka dla archeologów z Archeo. :mrgreen:
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Alteo »

Istotą mojego postu nie było co kto zbiera i jaki ma gust. Wagon, o którym tyle dyskutujecie, skonstruowano do składów wagonów piętrowych i do przewozu bagażu, a nie pasażerów i stąd moje twierdzenie. Skoro założeniem konstruktora był taki kształt i przeznaczenie to nazwano go tak a nie inaczej. A to, że był zestawiony z innymi wagonami oświadczy tylko o tym, że takie były potrzeby przewoźnika. Podstawową funkcją było wozić bagaż w składach pietrowych. A że była konstrukcja nieudana lub niefunkcjonalna to wycofano z użycia. Być może był to wagon prototypowy, który zaistniał tylko w jednym egemplarzu ale ktoś odnotował jego istnienie.
Ostatnio zmieniony 04 maja 2008, 09:02 przez Alteo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: oelka »

Alteo pisze:Gdyby było inaczej to prosze wyobrazić sobie ten wagon doczepiony do jakiegokolwiek innego składu wagonów osobobowych czy towarowych.Pasowałby jak wół do karety.To tyle...
Na kolei nie dobiera sie wagonow na podstawie tego co ladnie wyglada i do czego pasuje, jak to maja w zwyczaju niektore osoby zbierajace modele taboru kolejowego. Pociag zestawia sie na podstawie tego, jakie jest zapotrzebowanie na tabor ze wzgledu na potrzeby przewozowe czy to w ruchu pasazerskim, czy towarowym.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 03 maja 2008, 08:46 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Maciej »

Alteo pisze:..Gdyby było inaczej to prosze wyobrazić sobie ten wagon doczepiony do jakiegokolwiek innego składu wagonów osobobowych czy towarowych.
Były takie przypadki :lol:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 03 maja 2008, 08:45 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Alteo »

Śledzę od kilku dni ten wątek i doszedłem do wniosku, że jest to dyskusja o wyższosci Świąt Wielkiejnocy nad Świętami Bożego Narodzenia.Należy sobie odpowiedzieć na dwa pytania pomijając niemiecką nazwe tego dziwnego wagonu.Czy konstrukcja jest podobna do wagonu piętrowego,czy też do zwykłego.Jeden rzut oka wystarczy, że piętrowy.Świadczą o tym drzwi przejściowe między wagonami jak i niezabudowana wewnętrzna przestrzeń wagonu..Gdyby było inaczej to prosze wyobrazić sobie ten wagon doczepiony do jakiegokolwiek innego składu wagonów osobobowych czy towarowych.Pasowałby jak wół do karety.To tyle...
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: oelka »

Marcin pisze:Skoro nie jest to piętrowy bagazowy to dlaczego na Drehscheibe pisza nazwę "Doppelstockgepackwagen" ?
To pytanie nalezy w zasadzie zadac osobie ktora napisala to na Drehscheibe. Choc jest to, jak podejrzewam skrot myslowy.
Zrodla drukowane opisuja te wagony inaczej.
Panowie Wagner i Deppmeyer w Deutsches Wagen-Archiv - Reisezugwagen w tomie drugim Sitz- und Gepäckwagen Deutsche Bundesbahn, Deutsche Reichsbahn na stronie 263, pisza o serii tych wagonow wyraznie: ...vierachsigen Gepäckwagens für Doppelstock züge.... I to jest prawidlowy opis tego wagonu.
Odsylam tez ponownie do schematu zamieszczonego na Drehscheibe, gdzie linia przerywana zaznaczono wysokosc podlogi. Wszystkie pomieszczenia uzytkowe tego wagonu (przedzial bagazowy, kancelarie, toaleta) znajduja sie na poziomie 1300 mm powyzej glowki szyny. Jedynie przejscie miedzywagonowe jest wyzej.
Moim zdaniem cala "pietrowowsc" tego wagonu opiera sie na tym, ze w oznaczeniu serii pojawila sie litera D (DPw 4g, pozniej DDg) oznaczajaca wagon pietrowy. Jednak takie oznaczenie wynika nie z faktu posiadania dwoch poziomow podlogi wewnatrz wagonu nad soba. Czego nalezaloby oczekiwac po wagonie pietrowym.
Ten wagon bagazowy nadawal sie wylacznie do wspolpracy z zespolami pietrowymi DGB12 (Doppelstock-Gliederzüge). Powodem bylo umieszcznie przejscia miedzywagonowego na poziomie 2195 mm nad glowka szyny. Czyli o blisko metr wyzej niz w innych wagonach przeznaczonych do wlaczenia w klasyczne sklady pociagow pasazerskich.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 02 maja 2008, 12:41 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: DBv »

Na to pytanie chyba nikt nie jest w stanie jednoznacznie odpowiedzieć. Morał tej historii może być jednak taki, że bezkrytyczne (niejednokrotnie nieuzasadnione) nadmierne przywiązywanie wagi do nazewnictwa w oryginalnym niemieckim brzmieniu nie chroni przed nieporozumieniami i błędami.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Marcin »

Skoro nie jest to piętrowy bagazowy to dlaczego na Drehscheibe pisza nazwę "Doppelstockgepackwagen" ?
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: oelka »

maciej_kolej pisze:Czyli dobrze rozumiem że to wagon pietrowy bagażowy. 8)
Nic z tego. Przejscie miedzywagonowe bylo na tej samej wysokosci co w DGB12 - 2195 mm nad glowka szyny, jednak potem w srodku byl korytarz ze schodami na poziom podlogi wagonu (1300mm), rozdzielajacy polozone po jego bokach 2 kancelarie (nad wozkiem). Srodek wagonu, to pomieszczenie do przewozenia bagazu, o jednym poziomie z podloga na wyskosci 1300 mm powyzej glowki szyny. Jest ok. 10 cm wyzej niz w wielu innych wagonach bagazowych. Na drugim koncu wagonu nad drugim wozkiem znow wystepowal uklad z korytarzem i schodami do prejscia miedzywagonowego, rozdzielajacy pomieszczenia kancelarii i toalety.

Na tym forum:
http://www.virtuelle-bahnwelt.de/index. ... wtopic=566
Jest plan tego wagonu. I jest schemat w rzucie bocznym z zaznaczeniem przerywana linia poziomu podlogi. To sie da zrozumiec nawet bez znajomosci jezyka niemieckiego.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 02 maja 2008, 09:43 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: DBv »

Rany... to nie jest wagon piętrowy!
Jedyny jego związek z wagonami piętrowymi jest taki, że położenie przejść międzywagonowych dostosowane jest do wysokości przyjętej w pierwszej generacji piętrowych zespołów 5-cio wagonowych. I tyle.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Zespół wagnów pietrowych

Post autor: Maciej »

Marcin pisze:Doppelstock - dwupokładowy, gepackwagen - wagon bagażowy. O ile dobrze wiem to poprawne tłumaczenie.
Czyli dobrze rozumiem że to wagon pietrowy bagażowy. 8)
Ostatnio zmieniony 01 maja 2008, 10:40 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość