KLIK
Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Moderator: mod-Imprezy
-
Marcin T
- Posty: 53
- Rejestracja: 10 lis 2006, 11:39
- Lokalizacja: Bytom
- Kontakt:
-
ciekma
- Posty: 75
- Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Artur, litości, to nie analog, dekoder ma na wejściu mostek prostowniczy!
Jeśli napięcie będzie w przeciwfazie to wyskoczy zwarcie w boosterach (albo jeden drugiego przysmaży).
Co do smażenia na krzyżownicach to fremowcy polecają takie coś (obrazek z http://wiki.gbbkolejka.pl ):
Swoją drogą jakieś uzależnienia sygnałów i rozjazdów by się przydały...
Swoją drogą dziwię się że wszystko mieliście na jednym boosterze i działało.
Widocznie TTka ciągnie 38% mniej prądu niż H0 ;)
Jeśli napięcie będzie w przeciwfazie to wyskoczy zwarcie w boosterach (albo jeden drugiego przysmaży).
Co do smażenia na krzyżownicach to fremowcy polecają takie coś (obrazek z http://wiki.gbbkolejka.pl ):
Swoją drogą jakieś uzależnienia sygnałów i rozjazdów by się przydały...
Swoją drogą dziwię się że wszystko mieliście na jednym boosterze i działało.
Widocznie TTka ciągnie 38% mniej prądu niż H0 ;)
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Nie uwierzę jak nie zobaczę!ArturSch pisze:lokomotywa na takim łączeniu jeździła by wte i spowrotem, wte i spowrotem
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 11042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Chodzi fazę przebiegu, pamiętajmy, że DCC to napięcie zmienne/przemienne i fazy napięć w obu sekcjach MUSZĄ BYĆ zgodne, bo inaczej (niezależnie od innych zjawisk) lokomotywa na takim łączeniu jeździła by wte i spowrotem, wte i spowrotem - co może doprowadzić do uszkodzenia elektrycznego lub mechanicznego modelu.Misiek pisze:po zamianie kabelków z jednej strony sekcji (jak w analogu) chyba bywało już lepiej.
- Misiek
- Posty: 1715
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
coś tam z tej sławetnej Pragi kojarzę, że szkopy sprawdzali miernikiem połączenia między sekcjami boosterów i na styku im wychodziło napięcie rzędu 30voltPaweł Basiński pisze:Swoją drogą to używaliście jednego boostera - a jak będzie kilka - ciekawe jak to się zachowa na dziurach![]()
po zamianie kabelków z jednej strony sekcji (jak w analogu) chyba bywało już lepiej.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 11042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
NIE przeskoczy.Paweł Basiński pisze:Przeskoczy ci iskra nawet przy 1V -
A tu już rozsądniej mówisz, Tadziu już o tym wspomniał. Ale żeby się wyindukowało większe napięcie ( a nie PRĄDPaweł Basiński pisze:kwestia co się wyindukuje w obwodzie
Zajrzyj do podręczników fizyki.Paweł Basiński pisze:... no ale wiesz lepiej....
No nie, brak zadziałania boostera na zwarcie (jak pisał Tadeusz ...>10A) dzięki cieńkim przewodom to zrobiło, a nie SEM - efekt wykorzystywany w cewce samochodowej, o którym Ty piszesz.Paweł Basiński pisze:.. samo (...) się nie nadtopiło
-
Paweł Basiński
- Posty: 583
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Ale milutkoArturSch pisze:Człowieku co Ty pie......
jakby Czesio powiedział
Jak bym pier.... to bym tyłkiem ruszał - sorki, ale to Ty teraz przywaliłeś jakbyś się na tym nie znał
Przeskoczy ci iskra nawet przy 1V - kwestia co się wyindukuje w obwodzie i jaki prąd może przenieść szyna na sąsiedni moduł - no ale wiesz lepiej....
Kabelki swoja drogą są za cienkie - przerwy dodatkowo robią swoje ( poza tym, że również kiepsko to wygląda
Dodatkowo rację ma Grzegorz pisząc o pruciu rozjazdów - tam zwarcie murowane!
Swoją drogą to używaliście jednego boostera - a jak będzie kilka - ciekawe jak to się zachowa na dziurach
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 20:35 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 1 raz.
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 20:33 przez Jacula, łącznie zmieniany 1 raz.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2110
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Przy zwieraniu to na pewno tyle nie ma, ale przy rozwieraniu dzięki indukcji (a makieta w Sosnowcu była 60-metrowa pętla indukcyjną!) może wygenerować się na takiej źle przewodzącej szczelinie napięcie rzędu kilkunastu - kilkudziesięciu woltów.ArturSch pisze:Aby był przeskok iskry potrzebna jest różnica potencjałów co najmniej 80-100 V![]()
Jeszcze jeden powód, żeby stosować grube kable i dobrej jakości złącza!
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 20:32 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 11042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Człowieku co Ty pie......Paweł Basiński pisze: - to sorry, ale przeskok iskry jest możliwy ...
Aby był przeskok iskry potrzebna jest różnica potencjałów co najmniej 80-100 V
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2110
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Szerokość szczeliny nie ma znaczenia. Przy zwieraniu szczeliny 0,5 mmm impuls prądowy będzie taki sam jak przy 4mm. Zależy on jedynie od różnicy potencjału pomiędzy szynami sąsiadujących ze sobą modułów. A powodem tej różnicy potencjałów są spadki napięcia na zbyt cienkich kablach.Paweł Basiński pisze:oprócz zbyt cienkich kabelków to zbyt duże odległości pomiędzy skręconymi modułami - a widać było, że mają nawet 4mm dziury- to sorry, ale przeskok iskry jest możliwy
Głównym powodem nadtopienia kół było najprawdopodobniej nie zadziałanie zabezpieczenia przeciwzwarciowego w boosterze. Po prostu rezystancja przewodów magistrali była na tyle duża, że prąd w momencie zwarcia był zbyt mały (<5A), żeby booster go zauważył i wyłączył, a tymczasem loka się "smażyła" na np. źle przełożonym rozjeździe aż ktoś się zlitował...
Gdyby kable magistrali miały słuszny przekrój, w momencie zwarcia prąd skoczyłby do wartości rzędu >10A i został natychmiast wyłączony.
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 19:35 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Kilkujadek
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Przede wszystkim to efekt braku odpowiedniego nadzoru nad taborem. Kilkakrotnie ściągałem lokomotywy z nie przestawionych rozjazdów. Kolo lokomotywy w takim wypadku robi zwarcie na krzyżownicy.
-
Paweł Basiński
- Posty: 583
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Te efekty nadtopienia to podejrzewam, że oprócz zbyt cienkich kabelków to zbyt duże odległości pomiędzy skręconymi modułami - a widać było, że mają nawet 4mm dziuryRanger pisze:Ja też dziękujuę za nadtopienie koła w pierwszej osi swobodnej w mojej BR01 fotopaint
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 19:17 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 1 raz.
- Kolejka
- Posty: 574
- Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
- Lokalizacja: Tychy
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Ja teraz dodałem jeszcze 20 zdjęć, które mój ojciec zrobił starym aparatem.
- wojtas
- Posty: 25
- Rejestracja: 11 lis 2006, 22:27
- Lokalizacja: Tychy
- Kontakt:
Re: Sosnowiec 2008 (było : BĘDZIN 03.2008)
Wrzuciłem kilka filmików http://pl.youtube.com/wojtttas 
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość



