Moduł z obrotnicą i parowozownią?

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

et22
Posty: 552
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduł z obrotnicą i parowozownią?

Post autor: et22 »

Czy SIBA sprzedaje swoje sygnały w jakimś sklepie internetowym?
Zobacz tu: http://www.modelleisenbahn-haertner.de/ ... m?main.htm

Przewiń stronę w dół, aż zobaczysz zakładkę "Siba Signale"
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 21:12 przez et22, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Tory w parowozowni i obok

Post autor: oelka »

mradwan pisze:Zastanawiam się, czy przynajmniej częściowo nie użyć torów tramwajowych Tilliga (wewnatrz szop np.).
Z szynami rowkowymi? To raczej rzadkosc na kolei.
Poza tym - czy tory wokół parowozowni w Ep. III powinny być na podkładach drewnianych czy na stalowych?
Pomijajac to, ze torow na podkladach stalowych, gotowych w TT, nie da sie latwo dostac, to moga byc spokojnie tory na podlkadach drewnianych. Na betonowych (strunobetonowych) pod koniec ep. III, ale raczej na szlaku niz w lokomotywowni.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 15:32 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Obrotnica DCC, Tory w parowozowni i obok, Sygnalizacja wokół

Post autor: mradwan »

Obrotnica DCC
Czyli rozumiem, że moduł powinien mieć kable z banakami, a oprócz tego centralkę i zasilanie do urządzeń? Czy compact wystarczy jako centralka ? Wydaje się, że w przypadku lokomotywowni nie ma potrzeby czegoś bardziej skomplikowanego - to jazda manewrowa, więc raczej odpadają moduły hamowania itp. Ale może sie mylę.

Tory w parowozowni i obok
Zastanawiam się, czy przynajmniej częściowo nie użyć torów tramwajowych Tilliga (wewnatrz szop np.).

Poza tym - czy tory wokół parowozowni w Ep. III powinny być na podkładach drewnianych czy na stalowych?

Sygnalizacja wokół lokomotywowni
DB Ep. III:
Wydaje mi się, że wystarcza Sh0 Sh 1 na wjeździe na każdy tor, obrotnicę i przy wjeździe na moduł.
Czy powinny byc jakieś semafory względnie Ra 11? Czy ten ostatni sygnał istnieje w wersji do TT?
Czy lepiej sygnały świetlne z Ep. IIIb?

A gdyby to było PKP w Ep. III?

Czy SIBA sprzedaje swoje sygnały w jakimś sklepie internetowym?
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 15:26 przez mradwan, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Moduł z obrotnicą i parowozownią?

Post autor: gbbsoft »

Norma Fremo mówi, że wszelkie urządzenia (rozjazdy, obrotnica, oświetlania itp), jeżeli mają być sterowane cyfrowo, to musisz mieć własną centralkę do tego. Nie zezwala na wykorzystanie głównej centralki/boosterów...

Więc jeżeli idziemy w tym kierunku, to jest to jakiś wyznacznik...
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Moduł z obrotnicą i parowozownią?

Post autor: miki »

1. instalacja DCC to dwa kable plus rozgałęzienie do wszystkich odcinków szyn i gniazdka bananowe na końcach modułu
2. DCC nie ma kompletnie NIC do żadnej z w/w rzeczy. Nie są zasilane z boostera ani innego elementu systemu DCC (na szczęście).
3. Jak wyżej. Norma na szczęście milczy na ten temat.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

DCC w module

Post autor: mradwan »

Przeprojektowałem model na szerszy, z czołem 50 cm. Nie mam niestety żadnego programu do projektowania torowisk, więc układ torowy przedstawię po opracowaniu rysunku na czysto.
Ale pojawia się kilka pytań "elektrycznych".
1. Czy została gdzieś opisana instalacja DCC w sttandardzie?Na forum mogę głównie znaleźć płomienne dyskusje nt. Umieszczania boksów, ale nie potrafię z nich wyczytać co można zrobić?
2. Moduł w zasadzie powinien być pasywny, ale booster będzie chyba niezbędny ze względu na ilość zwrotnic (11, w tym DKW), sygnalizację, obrotnicę, oświetelnie itp.?
3. Czy sterownik obrotnicy może być na stałe zintegrowany z modułem, czy powinien być doczepiany luzem, jak myszy?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduł z obrotnicą i parowozownią?

Post autor: T_Domagalski »

mradwan pisze:- po pierwsze czy moduł może być zamknięty od jednej strony (tzn. pociagi moga tylko wjeżdżac od zachodu, ale od wschodu nie wyjadą;
- odległość niektórych torów od krawędzi może być mniejsza niż zalecana w normie - czy odstępstwo jest w tym zakresie możliwe, czy też od razu założyć poszerzenie modułu;
- zamierzam zrobić go wyłącznie w DCC, co jak rozumiem od razu wyklucza mnie z zabawy w moduły, bo norma dopuszcza DCC tylko jako dodatkowy system sterowania.
Ad 1. Oczywiście, że może byc zamknięty od jednej strony. STTandard nie określa, ile końców musi mieć moduł. Mozna budować moduły rozgałęźne, stacje końcowe, bocznice, itp. wg uznania.
Ad 2. Założyłbym od razu poszerzenie modułu.
Ad 3. Możesz zrobic DCC, najwyżej pozbawisz się możliwości przyłączenia do makiety, która akurat będzie sterowana analogowo.
Ostatnio zmieniony 26 lut 2008, 12:17 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Moduł z obrotnicą i parowozownią?

Post autor: mradwan »

Chodzi za mną taki pomysł:

- moduł z czołem 30 cm (tylko ze strony zachodniej), długość 150 cm, ewentualnie jako dwa segmenty,
- od strony wschodniej zamknięty obrotnicą i wachlarzem parowozowni,
- przestrzeń pozwala na dwa tory odstawcze od zachodu, po obu stronach tory głównego,
- od strony południowej tor prowadzący do obrotnicy i równoległy,ślepy, z kanałami oczystkowymi; pomiędzy nimi nawęglanie,
- dwa tory prowadzące do małej lokomotywowni dwustanowiskowej dla lokomotyw manewrowych,

Na module odbywałby się tylko ruch lokomotyw, zespołów trakcyjnych i ewentulanie przetaczanie wagonów z węglem i szlaką.

Widzę jednak kilka problemów:

- po pierwsze czy moduł może być zamknięty od jednej strony (tzn. pociagi moga tylko wjeżdżac od zachodu, ale od wschodu nie wyjadą;
- odległość niektórych torów od krawędzi może być mniejsza niż zalecana w normie - czy odstępstwo jest w tym zakresie możliwe, czy też od razu założyć poszerzenie modułu;
- zamierzam zrobić go wyłącznie w DCC, co jak rozumiem od razu wyklucza mnie z zabawy w moduły, bo norma dopuszcza DCC tylko jako dodatkowy system sterowania.

Nad planem pracuję i chwilę to zajmie, ale ciekaw jestem komentarzy i rad.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości