Moja miniaturowa kolej - Tempest

Nasz tabor TT i galeria jego zdjęć

Moderator: mod-Moja TT

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10917
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Moja miniaturowa kolej - Tempest

Post autor: ArturSchŁ »

1.
Bardzo się cieszymy, że do nas dołączyłeś. Przyznam, że też zaczynałem od H0, ale kółko mieszczące się na stole (TableTop) mnie przekonało. :)

2.
Bromberg: czasem tak jest, że w transporcie któraś ośka wylatuje ze swojego luźnego położenia i blokuje się, powodując zwiększone opory toczenia. Sprawdź, poprzez lekkie szarpnięcie, czy nie wróci na swoje miejsce - będzie się lekko obracać - zwłaszcza jeśli jest to jedna z 4-ech osi. Jeśli wszystkie 4 tak samo ciężko chodzą, to może być inna przyczyna.

3.
Docieranie DCC/Analog.
Przyznam, że pierwszy raz słyszę o wyższości docierania analogowego nad cyfrowym. Dla mnie to totalna bzdura !! Bo co to jest proces docierania ? Jest to proces MECHANICZNEGO spasowywania ruchomych części mechanizmu: gniazda kół, przekładnie, ruchome częśći silnika. Ważne jest by w tym czasie, gdy opory pracy są zwiększone właśnie z powodu ew. niedopasowania, nie nastąpiło zbytnie PRZEGRZANIE podzespołów i ich odkształcenie.
Sposób dostarczania energii do silnika nie ma z tym nic wspólnego. Zresztą w systemach analogowych też mamy do czynienia z zasilaczami impulsowymi (jak w DCC), które dostarczają zmienną moc do silnika nie jako amplituda napięcia (klasyczne Fz1) ale jako stopień wypełnienia okresu.

4.
Lokomotywa z dekoderem DCC może być zasilana analogowo, natomiast zwykła lokomotywa (analogowa) na zasilaniu cyfrowym może się uszkodzić.

5.
KKS to nie sprzęg (jego kształt) a mechanizm, który pozwala na łukach wysunąć sprzęg dalej dzięki czemu na prostym odcinku uzyskujemy bardzo bliskie ustawienie zczepionych wagonów - WojTTek w poprzednim poście wskazał w pierwszym linku dokładny opis ze zdjęciami (Charakterka).
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Moja miniaturowa kolej - Tempest

Post autor: WojTTek »

Te sprzęgi to są tzw. nowe. Tillig wypuścił takie sprzęgi do prawie każdego rodzaju mocowań. Lokomotywa ma inne gniazdo sprzęgu, które nie jest KKS-em, natomiast wagony mają KKS.
Dzięki za zdjęcia, spodobała mi się ta węglarka choć węglarki drewniane BTTB są piękniejsze ;)
przydatne linki:
http://www.forumtt.fora.pl/tabor,24/no- ... j,117.html
http://forumtt.pl/viewforum.php?f=26
Awatar użytkownika
Ciamosław
Posty: 493
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:08
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Moja miniaturowa kolej - Tempest

Post autor: Ciamosław »

Tempest pisze: Jeśli podłączę do torów zasilanie analogowe to lokomotywa będzie jeżdzić "analogowo" a jeśli cyfrowe "cyfrowo" ?
Tak, tylko przy analogowym zasilaniu nie zwiększaj napięcia w torach zbyt gwałtownie, czyli kręć pokrętłem zasilacza powoli i spokojnie.
BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Moja miniaturowa kolej - Tempest

Post autor: BarTTek »

No to jedziemy po kolei:
po pierwsze bardzo dobrze zrobiłeś że wybrałeś TT- już wiesz dlaczego to skala idealna,
węglarki w TT były wykonywane lepiej jeszcze za DDRu :mrgreen: ,
podesty i barierki są fototrawione,
jeśli podajesz że węglarka ma oznaczenie Omu dobrze robisz- wszyscy wiemy o co chodzi,
co do Bromberga (tego krytego) wózki dwuosiowe mają tą przypadłość że troszkę obcierają o układ hamulcowy- szczerze mówiąc nie wiem jak sobie z tym poradzić :/
z tym kksem wagony mają, lok nie. Dlaczego ?? producent bardzo chciał odwzorować lemiesz czy jak to tam się zwie i kks nie działał by poprawnie. Lok ma najnowszy sprzęg gdyż została zastosowana odpowiednie nowa częś z nowym sprzęgiem,
Chyba odpowiedziałem na wszystkie Twoje pytania (z wyjątkiem DCC bo się nie znam na tym za dobrze) :mrgreen:
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 34
Rejestracja: 06 lis 2007, 22:13
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Kontakt:

Moja miniaturowa kolej - Tempest

Post autor: Tempest »

Od jakiegoś tygodnia a może dwóch za sprawą zakupu cyfrowego zestawu startowego
Tilliga 01202 stałem się ... tetetkowiczem. Długo broniłem się przed wyborem tej skali ze
względu na to, że wybór taboru jest dużo mniejszy niż w H0 ale z zadowoleniem
stwierdzam, że się to powoli zmienia. Zresztą w H0 nie mam zbyt wiele taboru (2 loki i kilka
wagonów PKP) więc podjęcie decyzji w sprawie "przeskalowania" przyszło mi dość łatwo.

Dodatkowym impulsem było pewne zdarzenie, które wydarzyło się jakiś czas temu.
Rozłożyłem sobie na podłodze plany stacji w H0

Obrazek

gdy weszła moja małżonka. "Czyś ty chłopie zgłupiał" powiedziała gdy zobaczyła moją wizję
zagospodarowania wolnej przestrzeni. Obiecałem że na urodziny i święta będę to składał
ale po minie wywnioskowałem, że to chyba "nie przejdzie". Jako, że nie cierpię czegoś
ciągle składać i rozkładać postanowiłem wyemigrować do mojego pokoju gdzie miejsca
jest trochę mniej więc aby zbudować to co sobie zaplanowałem musiało się to "TO" trochę
zmniejszyć. I tu okazało się, że jest wyjście z tej sytuacji. Jest nim TT.

OK trochę za dużo ględzę ale 4 krzyżyk na karku więc proszę mi wybaczyć. Przejdźmy
jednak do zestawu, który bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Jakość wykonania i
uszczegółowienie modeli jest taka sama jak w H0 a w przypadku węglarki nawet lepsza bo
wewnętrzne ściany mają imitację deskowania czego nie ma w węglarkach PIKO i Roco
które posiadam ale one są z serii Hobby i Playtime więc może dlatego. Cysterna ma
bardzo ładnie wykonane podesty (fototrawione ?).

Cały skład stanowią lokomotywa V180-104, wagon węglarka Omu (tak na nim pisze, nie
jestem specem w tych sprawach), wagon kryty Bromberg oraz cysterna. Epoka III, zarząd
DR co mi trochę nie pasowało ale innego zestawu w momencie gdy postanowiłem
impulsywnie dokonać zakupu w sklepie internetowym nie było do wzięcia od ręki a czekać
nie miałem zamiaru.

Składzik prezentuje się tak

Obrazek
Obrazek

Wagon węglarka

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Cysterna

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wagon towarowy. Trochę ciężko chodzą w nim kółka. Czy to się da nasmarować czy ten typ
po prostu tak ma ?

Obrazek
Obrazek
Obrazek

No i lokomotywa. Piękna jest. Nie przykleiłem jeszcze poręczy i uchwytów - są w zestawie
jako elementy dodatkowe.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na koniec pytanie do doświadczonych kolegów. Dlaczego lokomotywę lepiej jest docierać w
analogu niz cyfrowo jak wyczytałem na forum. Moja ma dekoder na płytce tzw. TE-2
decoder. Było już gdzieś na forum o tym ale wolę się upewnić. Jeśli podłączę do torów
zasilanie analogowe to lokomotywa będzie jeżdzić "analogowo" a jeśli cyfrowe "cyfrowo" ?

I jeszcze pytanie o sprzęgi. Czy te w tym zestawie to są tzw.krótkie sprzęgi (KKS) ? W
katalogu pisze, że lokomotywa nie ma KKS a wagony tak. Wszystkie sprzęgi są identyczne
więc albo nie jest to KKS albo lok ma jednak KKS. Patrząc na zdjęcie z katalogu na
kurzkuplungcośtam wydaje mi się, że jestem szczęśliwym posiadaczem tego rozwiązania
ale mogę się mylić.

Pozdrawiam
Tempest
ODPOWIEDZ

Wróć do „Moja TT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość