Sprzęgi długie miały zasadniczo lokomotywy startowe. Reszta - sprzęgi któtkie za wyjątkiem E 499 i T 443, które miały sprzęgi nie wiadomo jakie. Też takie frykaśne miała 118 z początków produkcji, pod koniec kat 70 - tych ją unormalnili.
A teraz? Jeśli chcesz mieć tabor z nowymi sprzęgami - kup te:
Tillig i tak tylko te robi - do E 499 i T 334 będziesz musiał podocinać i pokleić.
A co do KKS - Nie wykazują żadnych ujemnych tendencji na łukach rurkowych

a tak wyglądają wagony spięte krótkimi sprzęgami KKS

Gniazda sprzęgów - od lewej normalny BTTB, KKS ze sprzęgiem standardowym, KKS ze sprzęgiem krótkim (teraz doszły krótkie szybkorozłączne, czyli takie z wyglądu, jakie Ci podałem na linku powyżej). Wszystko go gniazda NEM 358.

Sprzęgi normalne

KKS sprzęgi normalne

KKS sprzęgi krótkie

KKS na łuku

Wagony osobowe - sprzęgi normalne

osobowe - sprzęgi krótkie i KKS

I to samo KKS na łuku
Wszystko chyba