Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
darek5860
Posty: 74
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:53
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

Post autor: darek5860 »

Widzę , że Jacek trochę się zagalopował z tymi opornikami. Powinny mieć wartość ok 30 omów a nie 300 bo lokomotywa raczej by nie ruszyła.

PS do Piotra
Wagony doszły zrobię pod koniec tygodnia
makieciarz
Posty: 627
Rejestracja: 14 kwie 2006, 09:52
Lokalizacja: Görlitz
Kontakt:

Re: Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

Post autor: makieciarz »

Decyzja jest krótka, jutro grzeję do elektronicznego sklepiku po oporniki i je właduję do lokomotyw Piko i Tilliga tak aby wszystkie jeździły tak samo, napięcie 12V, tak mi się zdawało że to rozwiązanie będzie najskuteczniejsze. Jak tylko uda mi się coś wykombinować to podeślę jakieś fotki jak to wygląda fizycznie na loku. DCC na pewno by ten problem rozwiązało ale to klient sobie wybrał jak ma to być sterowane i obsługiwane, a jak wiadomo klient nasz Pan. Dzięki za podpowiedzi i szczególnie uwagi nt nagrzewania się oporników bo znając życie zapędziłbym się i wpakował gdzie bądź a potem sie zastanowił - o shit co to sie stało.
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

Post autor: Charakterek »

DCC nie wchodzi w grę, bo nie :) a rezystory można śmiało mocować pod spodem loki jest tam w diabły miejsca!
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

Post autor: ArturSchŁ »

Coś pokręciłeś.
Charakterek pisze: Silnik ciągnie ok 0.12A.
By ograniczyć z 12 do 9 V ...
Spadek napięcia na R wyniesie 3 V, stąd : P = U*I => 3V * 0,12A = 0,36 W => wystarczy półwatowy rezystor !!

IMHO: lepszym rozwiązaniem jest DCC - dowolnie ustawiasz prędkość każdej loki.... a na rezystorach to zasze coś będzie kiepsko...
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 19:44 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 3 razy.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

Post autor: Paweł Basiński »

Tylko to wydzielanie ciepła na rezystorach trzeba gdzieś zgubić!
I należy pamiętać że pod obudową będzie jeszcze cieplej, gdyż obudowa będzie przeszkadzała w odprowadzaniu temperatury ( może jakieś mocowanie rezystorów przy ciężarkach balastowych w celu odprowadzenia ciepła? )
No i wielkość rezystora - 1.5 W rezystorze o tej mocy to już i wielkość może być problemem aby coś dobrze upchnąć z dala od obudowy!

Generalnie - lepiej napięcie podwyższyć dla wszystkich loków :)

pozdrawiam
Paweł
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

Post autor: Charakterek »

Piotr, podnieś tam napięcie do 12V. A prędkości w PIKO i Tilligu (z tego, co widziałem masz 218) ogranicz opornikami przed silnikiem. Wyższe napięcie, to większa pewność przejścia prądu pomiędzy kołami z nawet dość brudnymi blaszkami. Zatem podnieś napięcie w torach, a w lokomotywach je ograniczaj. Silnik ciągnie ok 0.12A. Napięcie 12 V, czyli moc około 1.5W. Takie mocowo oporniki musisz dobrać, by się nie nagrzewały. Oczywiście większa moc opornika - tym lepiej. By ograniczyć z 12 do 9 V będziesz potrzebował ok 200 - 300 omów w każdej loczce i będzie grało! A zasilacz masz 3.5A, to wszystko zniesie!
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 15:38 przez Charakterek, łącznie zmieniany 1 raz.
makieciarz
Posty: 627
Rejestracja: 14 kwie 2006, 09:52
Lokalizacja: Görlitz
Kontakt:

Prędkości lokomotyw Tillig/Piko/Kuehn

Post autor: makieciarz »

Mam pytanko, na makiecie jaka teraz powstaje będzie stałe napięcie 8-9 Volt. Loki Piko są dość szybkie, Tilliga zachowują się przy tym napięciu całkiem przyzwoicie, Kuehn natomiast jedzie jak na jeździe manewrowej, czy ma ktoś jakiś patent na ich "przyśpieszenie" bez podnoszenia napięcia, może mają jakieś oporniki obniżające prąd na silnik lub coś takiego? Jeśli nie to może od d... na 12 V Kuehn jeździ pięknie natomiast Piko to rakieta a Tillig i tak za szybko, może do nich powstawiać jakiś oporniki redukujące napięcie z 12 na np 8 V? tylko jakie?? Czasu mam mało i to wyszło w sumie na jaw dopiero teraz i jest całkiem upierdliwe.
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 14:39 przez makieciarz, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości