Co ciągnęło te wagony?
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- J.R.
- Posty: 85
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 22:27
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Dodatkowo należy zaznaczyć, że oprócz SP30 do niskonapięciowego ogrzewania tych wagonów przebudowano kilkanaście SM42 - zmiana na oznaczenie SU42 bez zmian w numeracji (dla tego obecne SU42 "polsaty" mają numery powyżej 500). Ostatnie wagony kasowano dopiero w 1989 roku - dla tego łatwo je spotkać w skansenach.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Mariusz pisze:Połowa lat 80-tych. Jeżdżąc "Soliną" w Bieszczady przez ZSRR widywałem kursujące wahadłowo pomiędzy Przemyślem i Malchowicami SP30 z obu końców a w środku wagony BiPamięc bywa zawodna i nie pamiętam już czy to były wagony z pomostami czy bez. Ale taki widok zapamiętałem. SP30+kilka wagonów+SP30
Bylo w SK. A tekst dotyczyl niskonapieciowego ogrzewania wagonow, ktore - tak sie zlozylo, bylo uzytkowane glownie w wagonach pociagow sluzbowych - czyli wlasnie w Donnerbuchsach, boczniakach i niektorych wagonach nowszej konstrukcji. Wagony te mialy ogrzewanie z pradnicy lokomotywy spalinowej (SP30). W zalozeniu mial to byc srodek zastepczy w sytuacji braku mozliwosci ogrzewania parowego. Jednak uklad ten pozwalal na ogrzanie tylko 2-3 wagonow takich jak donnerrbuchsen, lub najwyzej dwoch z rodzaju 1A-8A.DBv pisze:Oj, coś kiedyś w SK o tym było. Nawet takie zdjęcie pamiętam. Głowy nie dam ale to chyba był artykuł o przystosowywaniu lokomotyw do zasilania ogrzewania elektrycznego wagonów czy jakoś tak. Coś zdaje sie że o tym "wachadle pisali", ze coś tam testowali to rozwiązanie. Z głowy teraz pisze, bo musiałbym dokładnie numer odszukać.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 07 sty 2007, 22:47 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Oj, coś kiedyś w SK o tym było. Nawet takie zdjęcie pamiętam. Głowy nie dam ale to chyba był artykuł o przystosowywaniu lokomotyw do zasilania ogrzewania elektrycznego wagonów czy jakoś tak. Coś zdaje sie że o tym "wachadle pisali", ze coś tam testowali to rozwiązanie. Z głowy teraz pisze, bo musiałbym dokładnie numer odszukać.
Ostatnio zmieniony 07 sty 2007, 20:37 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Połowa lat 80-tych. Jeżdżąc "Soliną" w Bieszczady przez ZSRR widywałem kursujące wahadłowo pomiędzy Przemyślem i Malchowicami SP30 z obu końców a w środku wagony Bi
Pamięc bywa zawodna i nie pamiętam już czy to były wagony z pomostami czy bez. Ale taki widok zapamiętałem. SP30+kilka wagonów+SP30

-
- Posty: 552
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Chwilowo nie mogę zeskanować, ale w opracowaniu "Lokomotywy spalinowe produkcji HCP" jest bardzo ciekawe zdjęcie SP45-162 ze składem wagonów "Donnerbuchsen" w Tarnowskich Górach. Naliczyłem 10 szt. ale może być i więcej, Bipa na sąsiednim torze zasłoniła koniec składu. Wprawdzie to nie elektryk, ale warto chyba o tym wspomnieć...
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Tak sobie. Sa jakies bledy w oznaczeniach i numerach wagonow w stosunku do typu wagonow.BarTTek pisze:No to koledzy mnie pocieszyli szykują się nowe składy i zakupy przede wszystkim. A jeszcze moje pytanie jak Eilzugwageny te w TT mają się do polskich realiów
A co do lokomotyw elektrycznych to donnerbuchsy mogly glownie spotkac sie z lokomotywami: E100 (po 1959 roku EP01-01), E150 (EP03), E110 (EP02). Jesli chodzi o serie EU04, EU20, EU05, EU06, ET21, oraz pierwsze lokomotywy z serii EU07 to juz znacznie mniejsze. Mialy tez hipotetyczna mozliowosc w latach 1954-55 znaleznia sie w skladzie pociagow prowadzonych miedzy Warszawa a Lodzia przez lokomotywy E499.001, E499.004 i E499.014, ktore odbywaly w Polsce jazdy probne do czasu otawarcia w Czeschoslowacji zelktryfikowanej linii pradem 3kV. Bobiny mozna bylo napotkac rowniez ze skladami dlugich boczniakow (typy BC4Pr05 i podobne) w ruchu lokalnym w WWK.
Z kolei EU06 w poczatkowym okresie swojej pracy prowadzily pociagi lokalne do Wieliczki. Byc moze rowniez z Donnerbuchsenami w skladzie pociagow. Jednak ten typ wagonow glownie pracowal na bocznych i niezlektryfikowanych liniach, lub w skladach pociagow sluzbowych i wowczas mogl sie pojawic na liniach zelektryfikowanych, ale raczej prowadzony trakcja parowa lub spalinowa (np. tzw. "klasa odolanska" - sluzbowy z W. Glownej na Odolany prowadzony pod siecia przez SM30.)
W latach 60. oba typy wagonow byly dosc mocno wypierane na linie boczne przez wagony typow 1A - 8A i 43A - 102A a potem jeszcze z rodziny 104A, ktore przejmowaly stopniowo caly ruch dalekobiezny a nastepnie lokalny.
Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
-
- Posty: 825
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
No to koledzy mnie pocieszyli szykują się nowe składy i zakupy przede wszystkim. A jeszcze moje pytanie jak Eilzugwageny te w TT mają się do polskich realiów 

- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Eilzug to III epoka
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria: ... ryczne_PKP
zobacz sobie jakie lokomotywy elektryczne jeżdziły na PKP w latach 1945 - 1970 i praktycznie do każdej możesz ten wagon podpiąć (pomiń lokomotywy dwuczłonowe)
Natomiast Donnery. Raczej trakcja parowa.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria: ... ryczne_PKP
zobacz sobie jakie lokomotywy elektryczne jeżdziły na PKP w latach 1945 - 1970 i praktycznie do każdej możesz ten wagon podpiąć (pomiń lokomotywy dwuczłonowe)
Natomiast Donnery. Raczej trakcja parowa.
- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Co ciągnęło te wagony?
Eilzugwageny:
W miarę szerokie możliwości: EU07, 06, 05, 02, pewnie i 04, ET21
Donnerbuchseny:
Tu raczej problematyczne może być zastosowanie jakiegoś elektrowozu polskiego. Może sporadycznie 02 albo 04?
W miarę szerokie możliwości: EU07, 06, 05, 02, pewnie i 04, ET21
Donnerbuchseny:
Tu raczej problematyczne może być zastosowanie jakiegoś elektrowozu polskiego. Może sporadycznie 02 albo 04?
Ostatnio zmieniony 06 sty 2007, 22:32 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 825
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Co ciągnęło te wagony?
Mam pytanie czy wagony przedstawione poniżej były w Polsce ciągnięte przez polskie lokomotywy elektryczne
Jeśli tak to przez jakie
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13347
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13210 (tutaj myślę o wagonach serii Bi)


http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13347
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13210 (tutaj myślę o wagonach serii Bi)

Ostatnio zmieniony 06 sty 2007, 22:14 przez BarTTek, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość