Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Dział, o warsztacie modelarskim, czyli jak, czym i w jaki sposób...

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1231
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: wlodar »

T_Domagalski pisze: 06 lut 2025, 10:30 (...)zauważ, że w budce zrobiło się miejsce i na dekoder, i na głośnik z komorą rezonansową...
:lol: :lol: :lol:
I na głowę maszynisty. :mrgreen:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: ArturSchŁ »

Wow !!
:mrgreen:

...no TERAZ to rozumiem !!
:lol:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

ArturSchŁ pisze: 06 lut 2025, 07:20..jak ładnie wygląda !!
No teraz puść wodze wyobraźni i zauważ, że w budce zrobiło się miejsce i na dekoder, i na głośnik z komorą rezonansową...
:lol: :lol: :lol:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: ArturSchŁ »

Osiągi, jak osiągi, ale jak ładnie wygląda !!
:lol: :lol: :lol:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

ArturSchŁ pisze: 01 lut 2025, 16:34ale w pozostałych .....
Technologia jest. A czy warto? Na to pytanie każdy musi sobie odpowiedzieć sam.

Podrzucę tylko zdjęcie mojej testowej przeróbki. Różnica wielkości silników jest kolosalna! :shock:
Kultura jazdy po wymianie silnika jest bez porównania lepsza. Sam jestem zaskoczony efektem biorąc pod uwagę, że bazą jest... 35-letnia konstrukcja. Masa bezwładnościowa oraz znikome opory ruchu silnika powodują, że model ten przy napięciu stałym 2,2V płynnie* "liczy podkłady" z prędkością 0,0116 m/s (50cm pokonuje w 43 s). 8)
To są osiągi, których nie powstydziłyby się nawet współczesne modele. A z dekoderem i modulacją PWM byłoby zapewne jeszcze lepiej.

* - najlepszy wynik, jaki zmierzyłem, to prędkość 0,0079 m/s (50 cm w 1 min 03 s) przy U=1,8V ale wtedy silnik już lekko szarpał.
Załączniki
20250205_205439m.jpg
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: ArturSchŁ »

Podziękowania dla Tadeusza i Miśka (choć Twój link do joemonster, z jakimś śmieciowym jedzeniem, nic mi nie mówi). :mrgreen:

... że nowsza technologia, to oczywiste,
... że mniejsze, cichsze, mocniejsze i bardziej ekonomiczne - w to wierzę.
:lol:

Tam, gdzie silniczek BTTB ledwo dycha, to OK,
ale w pozostałych .....
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

ArturSchŁ pisze: 01 lut 2025, 09:08a może po jakimś czasie eksploatacji wyjaśnicie po co je stosować ??
Jaki jest uzasadniony powód wymiany ?
W porównaniu ze starymi silnikami BTTB to 40 lat postępu technologicznego: są bezgłośne, są dużo mniejsze, mają możliwość zamontowania koła zamachowego, mają znacznie wyższą sprawność, mają znikome opory ruchu (ruszają już od 0,5V)... A to wszystko przy większej (nieznacznie, ale jednak) mocy na wale. 8)
Są po prostu... lepsze.

A w przypadku własnoręcznie budowanych modeli to często jedyna opcja, żeby np. schować silnik w kotle parowozu.

mareks pisze: 01 lut 2025, 13:56Tadeusz możesz rozwinąć wypowiedź ? Jakiej częstotliwości PWM potrzebują te silniki ?
Cytuję, co przeczytałem. Wszystkie moje lokomotywy sa analogowe, więc nie mam nawet jak sprawdzić, czy to prawda. Dlatego pisałem "podobno".
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: mareks »

T_Domagalski pisze: 31 sty 2025, 10:07 - przy zasilaniu impulsowym (PWM) silników coreless może podobno wystąpić rezonans, który objawia się m.in. jałowym grzaniem się silnika oraz dekodera. Doczytałem, że wtedy trzeba zmienić częstotliwość impulsów PWM w CV dekodera.
Tadeusz możesz rozwinąć wypowiedź ? Jakiej częstotliwości PWM potrzebują te silniki ?
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: Misiek »

Nie wystarczy to zdjęcie?
download/file.php?id=28202&mode=view
albo to: https://joemonster.org/art/51826

- ciche? tu akurat nie wiem, ale jakoś tak się złożyło, że we wszystkim co mam zapominam sprawdzić jak było z firmowym silnikiem ;)
- mniejsze? niekoniecznie, w eNkowych wymiar z obudową jest zbliżony do wymiaru silnika podstawowego. V36 w TT to inny przykład ;)
- Główną zaletą wydaje się być zmniejszony pobór prądu ;) oraz to, że np. trup w rodzaju starego V36 ożył

:arrow: https://www.youtube.com/watch?v=vmKdGRISQSU

Ale np. w przypadku mojego modelu BR55 w N łatwiej jest kupić taki zestaw konwersyjny niż kupić nowy, tradycyjny silnik.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: ArturSchŁ »

No dobrze,
a może po jakimś czasie eksploatacji wyjaśnicie po co je stosować ??
Bo są:
- cichsze,
- mniejsze,
czy, że ....są ??

Jaki jest uzasadniony powód wymiany ?
:lol:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

BarTTek pisze: 31 sty 2025, 07:44Okazało się że jest troszkę za słaby - grzeje się.
Ale te silniki wcale nie są za słabe. Ich nominalna moc to 2,1W. Stare silniki BTTB miały ok. 1,8W i w dodatku znacznie niższą sprawność.

Grzanie, o którym piszesz, może się brać z różnych powodów:
- odwrócona konstrukcja silnika powoduje, że silnik łatwiej odprowadza ciepło na zewnątrz (to akurat jest dobra cecha, bo silnik nie przegrzewa się w środku),
- duże opory ruchu przekładni BR81 (tego się nie przeskoczy - każdy sinik będzie się grzał)
- przy zasilaniu impulsowym (PWM) silników coreless może podobno wystąpić rezonans, który objawia się m.in. jałowym grzaniem się silnika oraz dekodera. Doczytałem, że wtedy trzeba zmienić częstotliwość impulsów PWM w CV dekodera.
BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: BarTTek »

Misiek pisze: 28 sty 2025, 20:02 Stary BTTB V36 z nowym silnikiem
Ponieważ model jest archaiczny i zdaje się, że ma skopany układ jezdny to nieco się buja podczas jazdy
ale jeździ ;)
A sprawdzałeś ten silnik przy dłuższej jeździe? Ja po poście Tadeusza odkryłem, że w SN61 MTB jest taki sam motor 1020, wydłubałem i wsadziłem do BR81. Okazało się że jest troszkę za słaby - grzeje się. Może V36 ma mniejsze opory przez trzy osie napędzane. Co do bujania jeśli osie są proste, to możliwe, że wyrobiony jest któryś z otworów na osie i ten luz powoduje podbijanie ośki
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 714
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: MonsterSale »

Świetna robota, aż miło popatrzeć.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: Misiek »

Po wypatroszeniu z wiązarów, przeczyszczeniu z syfu kółek i blaszek zbierających, oczyszczeniu zębatek, dodaniu smaru na zębatki, ośmieliłem się nagrać taki filmik:

:arrow: https://www.youtube.com/watch?v=f_EAxaxK6qk

zasilacz 12 volt, miernik pokazuje volty oczywiście ;)
Przemyśle ten dekoder :)
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: Misiek »

Stary BTTB V36 z nowym silnikiem.
20250128_175322.jpg
20250128_193805.jpg
Koło zamachowe zamontuje we czwartek :)
Dekodera raczej nie zamontuje :)

Ponieważ model jest archaiczny i zdaje się, że ma skopany układ jezdny to nieco się buja podczas jazdy
ale jeździ ;)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Porady i techniki modelarskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość