I na głowę maszynisty.T_Domagalski pisze: ↑06 lut 2025, 10:30 (...)zauważ, że w budce zrobiło się miejsce i na dekoder, i na głośnik z komorą rezonansową...
![]()
![]()
![]()
Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- wlodar
- Posty: 1278
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10971
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Wow 

...no TERAZ to rozumiem

...no TERAZ to rozumiem
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2086
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10971
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Osiągi, jak osiągi, ale jak ładnie wygląda 

- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2086
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Technologia jest. A czy warto? Na to pytanie każdy musi sobie odpowiedzieć sam.
Podrzucę tylko zdjęcie mojej testowej przeróbki. Różnica wielkości silników jest kolosalna!
Kultura jazdy po wymianie silnika jest bez porównania lepsza. Sam jestem zaskoczony efektem biorąc pod uwagę, że bazą jest... 35-letnia konstrukcja. Masa bezwładnościowa oraz znikome opory ruchu silnika powodują, że model ten przy napięciu stałym 2,2V płynnie* "liczy podkłady" z prędkością 0,0116 m/s (50cm pokonuje w 43 s).
To są osiągi, których nie powstydziłyby się nawet współczesne modele. A z dekoderem i modulacją PWM byłoby zapewne jeszcze lepiej.
* - najlepszy wynik, jaki zmierzyłem, to prędkość 0,0079 m/s (50 cm w 1 min 03 s) przy U=1,8V ale wtedy silnik już lekko szarpał.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10971
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Podziękowania dla Tadeusza i Miśka (choć Twój link do joemonster, z jakimś śmieciowym jedzeniem, nic mi nie mówi). 
... że nowsza technologia, to oczywiste,
... że mniejsze, cichsze, mocniejsze i bardziej ekonomiczne - w to wierzę.

Tam, gdzie silniczek BTTB ledwo dycha, to OK,
ale w pozostałych .....
... że nowsza technologia, to oczywiste,
... że mniejsze, cichsze, mocniejsze i bardziej ekonomiczne - w to wierzę.
Tam, gdzie silniczek BTTB ledwo dycha, to OK,
ale w pozostałych .....
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2086
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
W porównaniu ze starymi silnikami BTTB to 40 lat postępu technologicznego: są bezgłośne, są dużo mniejsze, mają możliwość zamontowania koła zamachowego, mają znacznie wyższą sprawność, mają znikome opory ruchu (ruszają już od 0,5V)... A to wszystko przy większej (nieznacznie, ale jednak) mocy na wale.
Są po prostu... lepsze.
A w przypadku własnoręcznie budowanych modeli to często jedyna opcja, żeby np. schować silnik w kotle parowozu.
Cytuję, co przeczytałem. Wszystkie moje lokomotywy sa analogowe, więc nie mam nawet jak sprawdzić, czy to prawda. Dlatego pisałem "podobno".
-
mareks
- Posty: 224
- Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Tadeusz możesz rozwinąć wypowiedź ? Jakiej częstotliwości PWM potrzebują te silniki ?T_Domagalski pisze: ↑31 sty 2025, 10:07 - przy zasilaniu impulsowym (PWM) silników coreless może podobno wystąpić rezonans, który objawia się m.in. jałowym grzaniem się silnika oraz dekodera. Doczytałem, że wtedy trzeba zmienić częstotliwość impulsów PWM w CV dekodera.
- Misiek
- Posty: 1704
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Nie wystarczy to zdjęcie?
download/file.php?id=28202&mode=view
albo to: https://joemonster.org/art/51826
- ciche? tu akurat nie wiem, ale jakoś tak się złożyło, że we wszystkim co mam zapominam sprawdzić jak było z firmowym silnikiem
- mniejsze? niekoniecznie, w eNkowych wymiar z obudową jest zbliżony do wymiaru silnika podstawowego. V36 w TT to inny przykład
- Główną zaletą wydaje się być zmniejszony pobór prądu
oraz to, że np. trup w rodzaju starego V36 ożył
https://www.youtube.com/watch?v=vmKdGRISQSU
Ale np. w przypadku mojego modelu BR55 w N łatwiej jest kupić taki zestaw konwersyjny niż kupić nowy, tradycyjny silnik.
download/file.php?id=28202&mode=view
albo to: https://joemonster.org/art/51826
- ciche? tu akurat nie wiem, ale jakoś tak się złożyło, że we wszystkim co mam zapominam sprawdzić jak było z firmowym silnikiem
- mniejsze? niekoniecznie, w eNkowych wymiar z obudową jest zbliżony do wymiaru silnika podstawowego. V36 w TT to inny przykład
- Główną zaletą wydaje się być zmniejszony pobór prądu
Ale np. w przypadku mojego modelu BR55 w N łatwiej jest kupić taki zestaw konwersyjny niż kupić nowy, tradycyjny silnik.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10971
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
No dobrze,
a może po jakimś czasie eksploatacji wyjaśnicie po co je stosować
Bo są:
- cichsze,
- mniejsze,
czy, że ....są
Jaki jest uzasadniony powód wymiany ?

a może po jakimś czasie eksploatacji wyjaśnicie po co je stosować
Bo są:
- cichsze,
- mniejsze,
czy, że ....są
Jaki jest uzasadniony powód wymiany ?
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2086
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Ale te silniki wcale nie są za słabe. Ich nominalna moc to 2,1W. Stare silniki BTTB miały ok. 1,8W i w dodatku znacznie niższą sprawność.
Grzanie, o którym piszesz, może się brać z różnych powodów:
- odwrócona konstrukcja silnika powoduje, że silnik łatwiej odprowadza ciepło na zewnątrz (to akurat jest dobra cecha, bo silnik nie przegrzewa się w środku),
- duże opory ruchu przekładni BR81 (tego się nie przeskoczy - każdy sinik będzie się grzał)
- przy zasilaniu impulsowym (PWM) silników coreless może podobno wystąpić rezonans, który objawia się m.in. jałowym grzaniem się silnika oraz dekodera. Doczytałem, że wtedy trzeba zmienić częstotliwość impulsów PWM w CV dekodera.
-
BarTTek
- Posty: 825
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
A sprawdzałeś ten silnik przy dłuższej jeździe? Ja po poście Tadeusza odkryłem, że w SN61 MTB jest taki sam motor 1020, wydłubałem i wsadziłem do BR81. Okazało się że jest troszkę za słaby - grzeje się. Może V36 ma mniejsze opory przez trzy osie napędzane. Co do bujania jeśli osie są proste, to możliwe, że wyrobiony jest któryś z otworów na osie i ten luz powoduje podbijanie ośki
- MonsterSale
- Posty: 715
- Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
- Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Świetna robota, aż miło popatrzeć.
- Misiek
- Posty: 1704
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Po wypatroszeniu z wiązarów, przeczyszczeniu z syfu kółek i blaszek zbierających, oczyszczeniu zębatek, dodaniu smaru na zębatki, ośmieliłem się nagrać taki filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=f_EAxaxK6qk
zasilacz 12 volt, miernik pokazuje volty oczywiście
Przemyśle ten dekoder
zasilacz 12 volt, miernik pokazuje volty oczywiście
Przemyśle ten dekoder
- Misiek
- Posty: 1704
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)
Stary BTTB V36 z nowym silnikiem.
Koło zamachowe zamontuje we czwartek
Dekodera raczej nie zamontuje
Ponieważ model jest archaiczny i zdaje się, że ma skopany układ jezdny to nieco się buja podczas jazdy
ale jeździ
Koło zamachowe zamontuje we czwartek
Dekodera raczej nie zamontuje
Ponieważ model jest archaiczny i zdaje się, że ma skopany układ jezdny to nieco się buja podczas jazdy
ale jeździ
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości